עמוד 1 מתוך 1

רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ה' אפריל 21, 2016 11:12 pm
על ידי עושה חדשות
תוספות פסחים קיח. -
מהודו עד על נהרות בבל - וכן אנו עושים ורננו צדיקים בה' אינו מן המזמור

וצ"ע מאי ס"ד דרננו צדיקים (פרק לג) יהיה המשך של הלל הגדול (פרק קלו).
ואולי מפני פסוד"ז של שבת יש מקום לטעות בזה.
וכ"כ מהרש"א, ז"ל -
ודאי דזה המקרא אינו מן המזמור זה בספר תהילים אלא שהוא תחילת מזמור ל"ג בספר תהילים ואולי משום דבברכות שאומרים בשבת נסדר זה המזמור רננו צדיקים בה' וגו' אחר הלל הגדול וטועה האומר שזה הפסוק רננו צדיקים וגו' שייך אדלעיל להלל הגדול ויסברו שתחילת המזמור שנסדר אחר הלל הגדול מתחיל הודו לה' בכנור ע"כ אמרו אל תטעה בכך לומר כן בסדר של פסח דלא קאמרי הכא אלא עד על נהרות בבל וק"ל

ועדיין צ"ע למה יטעו בזה בליל פסח.

אמנם סח לי חכ"א שראה בכמה הגדות ישנות שהפס' רננו צדיקים וכו' נכתב/צוייר שם בסיום הלל הגדול.

ואולי את זה באו התוס' להפקיע.

?

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ה' אפריל 21, 2016 11:21 pm
על ידי מה שנכון נכון
ראה כאן עמ' 178.

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ה' אפריל 21, 2016 11:33 pm
על ידי עושה חדשות
מה שנכון נכון כתב:ראה כאן עמ' 178.

יש"כ!!
ואולי גם התוס' לא באו לשלול את אמירת הפסוק רננו וכו' שם, אלא רק מפרשים דאינו מן המזמור.

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ה' אפריל 21, 2016 11:46 pm
על ידי מה שנכון נכון
צריך לבדוק בכת"י, כי לא ברור שיש כאן מנהג אחר, אלא רק ענין של 'עימוד'.

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ה' אפריל 21, 2016 11:47 pm
על ידי עושה חדשות
גם המשנ"ב טרח להדגיש זאת, וכ' בסי' תפ סק"ג: עד על נהרות בבל - ואינו אומר רננו צדיקים.

צירפתי משכ"ב הגר"י קמינצקי -
אמת ליעקב פסחים.png
אמת ליעקב פסחים.png (92.32 KiB) נצפה 7659 פעמים


הרב משנ"נ, מה כוונתך ענין של עימוד, הרי לפי הנוסח הרגיל, פסוק זה אין מקומו כאן כלל?

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ה' אפריל 21, 2016 11:50 pm
על ידי מה שנכון נכון
בצורה שמופיע בהגדה הנ"ל זה נראה כפתיחה לנשמת וכיו"ב, אך אולי בכת"י זה הופיע כהמשך להלל הגדול, וטעה הסופר אגב סירכיה דשבת וכו' כנ"ל, ורק המו"ל כיום הפריד את הפסוק מהמזמור.

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ה' אפריל 21, 2016 11:54 pm
על ידי עושה חדשות
ובנותן טעם להעתיק מש"כ הלבוש באורח חיים סימן רפא לגבי פסוד"ז של שבת -
...ואומרים אחריו המזמור הסמוך לו מיד בסימן קל"ו, והוא הלל הגדול שיש בו כ"ו כי לעולם חסדו כנגד כ"ו דורות שהיו מבריאת עולם עד דור מתן תורה, וכולם לא נתקיימו בעולם אלא בחסדו של השי"ת בלא התורה, כי אין קיום לעולם אלא בזכות התורה, דכתיב [ירמיה לג, כה] אם לא בריתי יומם ולילה חוקת שמים וארץ לא שמתי. ואומרים אחריו מזמור רננו צדיקים בה' וגו', אף על פי שהוא בסימן ל"ג, מפני שהוא נופל אחר הלל הגדול שירננו הצדיקים בה' על רוב חסדיו, ויודו לה' בכנור וגו' על כל החסדים שעשה עמנו...

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ו' אפריל 22, 2016 12:06 am
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:אולי גם התוס' לא באו לשלול את אמירת הפסוק רננו וכו' שם, אלא רק מפרשים דאינו מן המזמור.

שו"ת מהר"י ווייל סימן קצג -
ואין לומר רננו צדיקים וגומ' כי אינו מן המזמור של הלל הגדול והוא תחילת המזמור של הודו להשם בכנור

והובא בדרכ"מ סי' תפ, ומשם נעתק במג"א וט"ז, ולמשנ"ב הנ"ל.

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ו' אפריל 22, 2016 12:09 am
על ידי הוד_והדר
ומענין לענין

מנהג נוסח רומא שאומרים בליל פסח גם מזמור קלה אחר הלל הגדול

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ו' אפריל 22, 2016 5:59 am
על ידי א. חיים
הוד_והדר כתב:ומענין לענין

מנהג נוסח רומא שאומרים בליל פסח גם מזמור קלה אחר הלל הגדול

כוונתך בודאי שאומרים אותו - קודם הלל הגדול, כסדר הפרקים קלה-קלו.
והמקור מהגמרא:
רב אחא בר יעקב אמר, מכי יעקב בחר לו י-ה.
וראה בתוספות שמבארים את הטעם שלא הזכירו את הפסוק הראשון בפרק קלה.
ובשולחן ערוך הרב תפ, א:
וצריך לומר עליו גם כן הלל הגדול, דהיינו מהודו לה' כי טוב עד על נהרות בבל, שהם כ"ו כי לעולם חסדו. ולא יאמר רננו צדיקים. (ויש אומרים דהיינו מהללויה הללו את שם ה' עד על נהרות בבל, וכן נהגו עכשיו).

היכן אפשר למצוא האם עוד נהגו במנהג זה ?

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ו' אפריל 22, 2016 6:52 am
על ידי א. חיים
שוב ראיתי במחזור רומא, שאכן נהגו לומר פרק קלה לאחר הלל הגדול, כדבריך. אבל אי"ז מתאים למשמעות הגמרא קיח א:
מהיכן הלל הגדול כו' רב אחא בר יעקב אמר מכי יעקב בחר לו י-ה עד נהרות בבל.

התוספות שהזכרתי הם בדף קיז א.

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ו' אפריל 22, 2016 8:43 am
על ידי בברכה המשולשת
למיטב זכרוני יש על כל זה מאמר של פרופ' ר' שמחה עמנואל

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: א' אפריל 24, 2016 11:29 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
ר"ש עמנואל כתב ע"כ בספרו דרשה לפסח מהרוקח. מצ"ב.
יש עימי עוד אריכות דברים בענין זה, ועוד חז"ל בעז"ה.

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ב' אפריל 25, 2016 3:46 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
אעתיק כאן את מה שכתבתי במכתב לר' שמחה עמנואל (הדברים היו אבודים ממני אמש, ייש"כ של חכמינו הגדול שבס"ד השיב לי אבידתי).

אבקש להעיר אודות ענין הזכרת 'רננו צדיקים' לאחר הלל הגדול בליל הסדר, הנידון במבוא לספר דרשה לפסח. הסיבה האמיתית להוספת פסוק זה הינה פשוטה הרבה יותר ממ"ש מר במבואו, והיא - באשכנז וצרפת היתה תפישה שלפיה פסוק זה שייך להלל הגדול, והוא הפסוק החותם של מזמור זה, ואילו פרק ל"ג בתהלים מתחיל בפסוק 'הודו' לה' בכנור'. נכונות טענה מוזרה [לכאורה] זו מוכחת למי שיעיין בפסוקי דזמרה של שבת בסדורים ומחזורים קדומים, שבהם ניכר מצורת הכתיבה והעיצוב שהודו לה' בכנור הוא פתיחת מזמור [המילה הודו כתובה באופן מוגדל כמו תחילת שאר המזמורים הנמצאים שם], ורננו צדיקים הוא רק סיום של ההלל הגדול. בדקתי בהרבה כ"י ודפוסים קדומים שסריקתם מצויה תחת ידי, וכך הם פני הדברים ברוב רובם, והרי רשימה:

(א) כ"י אוקספורד 133, המאה הי"ב. (ב) כ''י קויפמן 388, נכתב בין השנים ה' ל' - ה' נ'. (ג) כ''י וורשה 258, שנת ס''ג לערך. (ד) כ"י מינכן 69, המאה הי"ד. (ה) כ"י בהמ''ל 4683, המאה הי"ד - ט"ו. (ו) כ''י הנובר מוזיאון קסטנר 3953, המאה הט"ו. (ז) כ"י בהמ''ל 4812-4811, המאה ט''ו. (ח) כ"י בהמ"ל 4804, משנת רס"ח. (ט) כ"י בהמ"ל 4809, משנת רפ"א.

דפוסים - פיזארו רע"ו, פראג רע"ו (ע"פ עדות רש"ס מפרעמישלא הוגה סדור זה ע"י הגאון ר' אברהם מפראג), פראג רע"ט, פראג רצ"ג (מחזור שבתחילתו כתוב בכ"י סדר שחרית), טרין רפ"ה, סדור ר' הירץ ש"ץ טיהנגן ש"כ, מנטובה שכ"ב, הנאו שע"ו.

כאמור, בדקתי רק באוסף הצילומים שתח"י, ואין ספק שבדיקה בספריה ובמכון לתצלומים תניב עוד הרבה תוצאות.

ראה גם בדרכי משה (סי' רפא): "כתוב באור זרוע, נוהגים לקרות מזמורים לכבוד שבת כגון השמים מספרים כבוד אל וגו', לדוד בשנותו את טעמו וגו', תפלה למשה וגו', יושב בסתר עליון וגו', הללויה כי טוב ה' וגו', הלל הגדול, הודו לה' בכנור, מזמור שיר ליום השבת". (ע' באו"ז הל' שבת סי' מב אות ד', אך שם חסר חלק מהפירוט המוזכר בד"מ.) כמו"כ מהפירוש שבגליון מחזור ויטרי (מהדו' הורביץ עמ' 63) מוכח שהודו לה' בכנור הוא תחילת המזמור. גם בתנ"ך עם חילופי נוסחאות שהו"ל בנג'מין קניקוט צויינו שני מקורות שבהם כתוב בסוף הלל הגדול הפסוק רננו צדיקים. (אגב, בפל"ג צויינו שם הרבה מקורות הגורסים ולישרים נאוה תהלה [ענין שגזרתם אומר במבואכם שזהו שיבוש]. אמנם הוספת וא"ו כזו היא תופעה אשכנזית טיפוסית, וכמוה ניתן למצוא בסדורים 'להודות לשם קדשך ולהשתבח בתהלתך', 'ואור חדש על ציון תאיר', 'וגואלינו ה"צ שמו קדוש ישראל', 'ויהיו לרצון אמרי פי', ועוד ועוד. ר' יצחק סץ ניסה לבאר לי ענינה של וא"ו זו, ע"י דימוי לאנגלית, אך לא הבנתי את דבריו.)

וראה מ"ש רש"ס מפרעמישלא בסדורו (ח"ב עמ' 80): "רננו - זו היא התחלת מזמור ל"ג, ובטעות נדפסה מלת הודו בקצת סדורים באותיות גדולות, כאלו שם התחלת המזמור, ומפני זה חושבים קצת בני אדם שפסוק רננו הוא סוף מזמור הודו שלפניו, ומנגנים אותו כאלו הוא סוף המזמור, וטעות הוא בידם".

ומשעמדנו על תפישה אשכנזית זו, נראה עתה באור חדש [אך פשוט ובהיר כ"כ] את נימוקם של השוללים אמירת פסוק זה, "שאין לומר כאן רננו צדיקים בה', שהרי התחלת מזמור אחר הוא" (הרוקח), "ורננו צדיקים בה' אינו מן המזמור" (תוס'), "ואין לומר רננו צדיקים, כי אינו מן המזמור של הלל הגדול, והוא תחילת המזמור של הודו להשם בכנור" (מהרי"ו).

אמנם, מסתבר מאוד שגם הרבה מאלו שידעו שרננו צדיקים אינו חלק מהלל הגדול סברו בכ"ז שיש לאמרו בליל הסדר, וכמשתמע בבירור מלשונו של ר' יעקב צרפתי כותב הגדת וולף (המצוטט בחיבורכם), אך זה קרה כבר בשלב מאוחר יותר.

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ג' אפריל 26, 2016 1:18 am
על ידי איש_ספר
יש"כ לרב לעבדיג יענקל על הרשימה המופלאה. בעבר שמעתי ע"כ מהרדצ"ה והראה שכ"ה בסידור ר' הירץ ובסידור של"ה.
מסבי שליט"א שמעתי שעוד זכור לי מטל ילדותו שהחזן בביכנ"ס הגר"א, היה מסיים את הלל הגדול של שבת בפסוק רננו צדיקים...

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ש' פברואר 25, 2017 10:45 pm
על ידי שכניה בן יחיאל
בכ"י מחזור מנהג צרפת F 13878 פרמה - פלטינה 3136 אחרי הפסוק רננו צדיקים כתוב שביו"כ אומרים מזמור לדוד משכיל ומועתק שם המזמור ואח"כ ממשיך הודו ליי בכינור.

http://web.nli.org.il/sites/NLI/Hebrew/ ... FL32078076

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ד' מרץ 21, 2018 2:35 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:ובנותן טעם להעתיק מש"כ הלבוש באורח חיים סימן רפא לגבי פסוד"ז של שבת -
...ואומרים אחריו המזמור הסמוך לו מיד בסימן קל"ו, והוא הלל הגדול שיש בו כ"ו כי לעולם חסדו כנגד כ"ו דורות שהיו מבריאת עולם עד דור מתן תורה, וכולם לא נתקיימו בעולם אלא בחסדו של השי"ת בלא התורה, כי אין קיום לעולם אלא בזכות התורה, דכתיב [ירמיה לג, כה] אם לא בריתי יומם ולילה חוקת שמים וארץ לא שמתי. ואומרים אחריו מזמור רננו צדיקים בה' וגו', אף על פי שהוא בסימן ל"ג, מפני שהוא נופל אחר הלל הגדול שירננו הצדיקים בה' על רוב חסדיו, ויודו לה' בכנור וגו' על כל החסדים שעשה עמנו...
וראה עוד במובא כאן.

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 11:51 pm
על ידי אשר177
ייש"כ על כל האשכול.

החכמתוני.

Re: רננו צדיקים אינו מן המזמור

פורסם: ו' אפריל 08, 2022 3:50 pm
על ידי נוטר הכרמים
מכותביו של הרב יעקב לויפר שליט"א קבלו השבוע את המאמר שהתפרסם בגליון התורני של 'המבשר היום, בצירוף המילים הבאות.

השבוע - סיפור מרתק [לפחות בעיני] אודות הערה סתומה אודות אמירת 'רננו צדיקים' בליל הסדר, המופיעה בספרי הפוסקים האשכנזיים, המתבארת מתוך עיון וחיפוש בהגדות אשכנזיות מימי הביניים והלאה.
תודתי נתונה להרב לייביש וייס הי"ו, שממנו קיבלתי את רוב החומר המופיע במאמר זה, וכן להרב לוי יצחק חריטן שממנו למדתי על הנושא, וחלק מהידיעות שבמאמר הן ממנו
בברכת פסח כשר ושמח.

מצורף המאמר.