עמוד 1 מתוך 1

ראשי חדשים לעמך נתת - הפיסוק (והפירוש) הנכון

פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 9:31 am
על ידי קו ירוק
בסידור רש"ס מביא שתי נוסחאות: זכרון לכולם יהיו (מקובל), או זיכרון לכולם היו (וכ"ג הגר"א).
פיסוק והבנת התפילה משתנה לגמרי לפי כ"א מהנוסחאות (וכן ביאר רש"ס).
לנוסחא א. ראשי חדשים לעמך נתת, זמן כפרה לכל תולדותם בהיותם מקריבים לפניך זבחי רצון ושעירי חטאת לכפר בעדם, זכרון לכולם יהיו ותשועת נפשם מיד שונא.
והכוונה בתפילה זו: שהיה זמן כפרה כשהקריבו. והשתא שאין כפרה כי אין קרבן, הקרבנות שהקריבו אבותינו יהיו זיכרון לכולם - גם השתא.
לנוסחא ב. ראשי חדשים לעמך נתת זמן כפרה לכל תולדותם, בהיותם מקריבים לפניך זבחי רצון ושעירי חטאת לכפר בעדם - זכרון לכולם היו ותשועת נפשם מיד שונא.
והכוונה בתפילה זו שראש חודש הוא יום כפרה. וכשהקריבו אבותינו הקרבנות היו להם לזיכרון, והשתא אין זיכרון, אבל הוא כן יום כפרה. וע"כ מבקשים 'מזבח חדש בציון תכין' - כדי שיהיה זיכרון.
והמ"ב כותב לא לשנות במקומות שרגילים כהנוסח הראשון.
ולכאורה מתפילת 'אתה יצרת' נראה כהנוסח השני: ותתן לנו וכו' וראשי חדשים לכפרה, ולפי שחטאנו וכו' חרבה עירנו. וע"ז מבקשים שתעלנו בשמחה לארצנו וכו'.
כלומר שר"ח הוא יום כפרה גם השתא. ופשוט דלכו"ע הוא היה יום כפרה, אלא שלנוסחא הראשונה האידנא אינו יום כפרה כי אין קרבן. וצ"ע.

Re: ראשי חדשים לעמך נתת - הפיסוק (והפירוש) הנכון

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 12:13 pm
על ידי שמש
לענ"ד אין הבדל, גם לנוסחה 'יהיו' זה קאי על ראשי חדשים לעמך נתת וכו' (כדי ש)זיכרון לכולם יהיו וכו'. והוא טעם למה ניתנו ראשי החדשים וקרבנותיהם ואינו עניין לקרבנות שהקריבו אבותינו שיהיו זיכרון לנו.

Re: ראשי חדשים לעמך נתת - הפיסוק (והפירוש) הנכון

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 1:47 pm
על ידי קו ירוק
לפמש"כ, המילים 'בהיותם מקריבים' וכו' לא קשורים והם חסרי משמעות, ומשו"ה ביאר רש"ס הכי.

Re: ראשי חדשים לעמך נתת - הפיסוק (והפירוש) הנכון

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 1:55 pm
על ידי שמש
בהיותם וכו' ג"כ מתפרש בלשון עתיד (שלכן ניתנו ראשי החדשים).

Re: ראשי חדשים לעמך נתת - הפיסוק (והפירוש) הנכון

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 2:23 pm
על ידי איש גלילי
שמש כתב:בהיותם וכו' ג"כ מתפרש בלשון עתיד (שלכן ניתנו ראשי החדשים).

אולם מה נעשה ש'בהיותם' הוא לשון עבר?

Re: ראשי חדשים לעמך נתת - הפיסוק (והפירוש) הנכון

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 2:36 pm
על ידי שמש
לא כתבתי שזה לשון עתיד אלא שאפשר לפרשו כלפי העתיד - ראשי חדשים לעמך נתת, זמן כפרה לכל תולדותם, (כדי ש)בהיותם מקריבים לפניך וכו', זיכרון לכולם יהיו (-הקרבנות) וכו'.

Re: ראשי חדשים לעמך נתת - הפיסוק (והפירוש) הנכון

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 8:53 pm
על ידי קו ירוק
'בהיותם' על העתיד דחוק. ואחד מגדולי האחרונים, רבי שבתי סופר, ביאר כך את משמעות התפילה לנוסחיה, בסידורו הידוע (המכונה סידור רבי שבתי סופר).
מה גם שראשי חדשים אמורים להיות זמן כפרה גם בלי שהקריבו בהם קרבן (ולשם מה התוספת של 'בהיותם' - שההקרבה בהם הופכתם לזמן כפרה).

Re: ראשי חדשים לעמך נתת - הפיסוק (והפירוש) הנכון

פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 3:02 am
על ידי איש גלילי
קו ירוק כתב:מה גם שראשי חדשים אמורים להיות זמן כפרה גם בלי שהקריבו בהם קרבן (ולשם מה התוספת של 'בהיותם' - שההקרבה בהם הופכתם לזמן כפרה).

מהיכי תיתי?

Re: ראשי חדשים לעמך נתת - הפיסוק (והפירוש) הנכון

פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 9:15 am
על ידי קו ירוק
א"כ למה אומרים יו"כ קטן בערב ראש חודש ?

Re: ראשי חדשים לעמך נתת - הפיסוק (והפירוש) הנכון

פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 3:24 pm
על ידי שמש
אולי 'במקום' הקרבנות?

Re: ראשי חדשים לעמך נתת - הפיסוק (והפירוש) הנכון

פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 8:52 pm
על ידי קו ירוק
במקום הקרבנות יש מוסף...
כמו שיש ביו"ט מוסף על שעירי עיזים לחטאת על המועד
ערב יו"כ קטן הוא כפרת היום עצמו של יום ר"ח.