מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסוד"ז של שבת, לחול נמי נתקנו

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסוד"ז של שבת, לחול נמי נתקנו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 13, 2024 3:44 pm

לכאו' יש איזה רעיון בהגדרה של "פסוקים הקבועים תמיד", הרי גם פסוקי קריאת התורה של פרשת פקודי נאמרים כל שנה ושנה... לכן כתבתי שבהחלט יש מקום לראות האם פסוד"ז של שבת הם בגדר 'הוספה', ולמרות קביעותם החד-שבועית הם לא חלק מפסוד"ז בעצם, או שהם חלק מהבסיס של פסוד"ז אלא שנשמטו בחול מחמת ההכרח לקצר. המשנ"ב (דהיינו המג"א המצוטט בו) לא ראה את התורא"ש (וגם בתורא"ש יש תירוץ נוסף), אבל ראה צורך להתייחס לטענה זו וכמש"כ להוכיח מההוספה של המזמורים בשבת, וע"ז כתבתי כנ"ל דיש מקום לחלק, אלא שהמשנ"ב הרי גם לא ראה את סידור הר"ש מגרמייזא. סוף דבר, מי שנוהג להחליף מזמורים בפסוד"ז, אין זה ראוי לפי תירוץ אחד בתורא"ש, וגם המג"א ומשנ"ב ראו מקום לדון בזה, אלא שהוכיחו מפסוד"ז של שבת, וע"ז יש לטעון מסידור גרמייזא הנ"ל. ולדינא נראה דאם מרגיש צורך משמעותי לגוון את הפסוד"ז, יש להקל...

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסוד"ז של שבת, לחול נמי נתקנו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אפריל 03, 2024 8:24 pm

בסידור חסידי אשכנז הנ"ל נדפס קטע נוסף בהשלמות;

סידור חסידי אשכנז.png
סידור חסידי אשכנז.png (54.24 KiB) נצפה 1339 פעמים



כפי שהעיר הרי"י סטל במאמר המצורף לעיל, הסיומת סותרת את ההתחלה, וכנראה זה גליון שהשתרבב פנימה.

אבל רציתי לברר האם מצינו מישהו שכותב בסגנון זה, שהלל הגדול הוא בכלל מחרף, כי נתקן לאומרו רק בשבת.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: פסוד"ז של שבת, לחול נמי נתקנו

הודעהעל ידי סעדיה » ג' אפריל 09, 2024 9:56 pm

עושה חדשות כתב:בסידור חסידי אשכנז הנ"ל נדפס קטע נוסף בהשלמות;


כפי שהעיר הרי"י סטל במאמר המצורף לעיל, הסיומת סותרת את ההתחלה, וכנראה זה גליון שהשתרבב פנימה.

עי' ודו"ק

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: פסוד"ז של שבת, לחול נמי נתקנו

הודעהעל ידי סעדיה » א' אפריל 14, 2024 7:26 pm

סעדיה כתב:
עושה חדשות כתב:בסידור חסידי אשכנז הנ"ל נדפס קטע נוסף בהשלמות;


כפי שהעיר הרי"י סטל במאמר המצורף לעיל, הסיומת סותרת את ההתחלה, וכנראה זה גליון שהשתרבב פנימה.

עי' ודו"ק
אוצר החכמה_תפארת השבת - גרינצייג, אליהו בן חיים_149_150.pdf

ובהגהות יעב"ץ תענית כ"ו.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 94 אורחים