עמוד 1 מתוך 1

א-ל ארך אפים שלפני הוצאת ס״ת

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 9:35 pm
על ידי בן עזאי
כמה הערות:

א. מעיון קצר בפוסקים מבואר שהוא חלק מתחנוני שני וחמישי, ואפשר אף החלק החשוב ביותר שבהם שיש בו י״ג מידות ווידוי (ולכך צריך לאומרו מעומד). [לפי״ז אפשר להסביר למה גם בימים שאין אומרים תחנון (אבל אומרים למנצח)אומרים אותו בכדי לא להפסיד את עיקר התחנון] ולפי״ז לא מובן למה מקומו נדחה לאחר החצי קדיש.
אמנם יש שרצו לומר (כרגע לא זכור לי המקור) שמקומו לפני הוצאת ס״ת שאנחנו מתוודים על זה שלא שמרנו מה שנכתב בתורה, אך דומה שאינו טעם מספיק [דא״כ כל התחנון ייאמר שם].

ב. בכל הסידורים הישנים ״א-ל ארך אפים״ מודפס לפני הכותרת ״הוצאת ספר תורה״ כיאה, אמנם בכל הסידורים החדשים הוא מודפס לאחר הכותרת הנ״ל כאילו שהוא חלק מסדר הוצאת ס״ת, ולכאו׳ הבנה זו מגיעה מהימצאותו לאחר ח״ק שהוליך למסקנה שהוא שייך לחלק הבא של התפילה.
יש לציין שהבנה זו גם השתרבבה לספרי הלכה בדורות האחרונים, שדיני הקטע הנז׳ מופיעים בסדר הוצאת ס״ת.

לסיכום:
א. למה נדחה מקומו לאחר חצי קדיש?
ב. האם הנ״ל הוא הסיבה שהובן כחלק מהוצאת ס״ת?

(השערה: אולי נדידת מקומו שורשה במנהג שנאמר בארון קודש פתוח (זכור לי מנהג כזה לע״ע לא מצאתיו בכתובים)ולכך נדד לפתיחת ההיכל-הוצאת ס״ת?)

Re: א-ל ארך אפים שלפני הוצאת ס״ת

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 9:51 pm
על ידי פלגינן
דברים נכוחים. בלי הרבה להבין בזה, אוכל רק להוסיף שלאחרונה עברתי על סידורים ומחזורים רבים מצרפת-אשכנז מזמן הראשונים, ואא"א מופיע ממש צמוד ל'והוא רחום', לעתים אף לפני הקדיש. בעוד שסדר קריאת התורה כלל לא מופיע על סדר התפילה, אלא בנפרד ומאוחר יותר!

Re: א-ל ארך אפים שלפני הוצאת ס״ת

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 10:00 pm
על ידי בברכה המשולשת
יש מאמר של זימר על זה בספרו עולם כמנהגו נוהג

Re: א-ל ארך אפים שלפני הוצאת ס״ת

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 10:11 pm
על ידי בן עזאי
בברכה המשולשת כתב:יש מאמר של זימר על זה בספרו עולם כמנהגו נוהג


ומה הם טענותיו?
[כמדומני שספר זה אינו ב״אוצר״....]

Re: א-ל ארך אפים שלפני הוצאת ס״ת

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 10:33 pm
על ידי בברכה המשולשת
בן עזאי כתב:
בברכה המשולשת כתב:יש מאמר של זימר על זה בספרו עולם כמנהגו נוהג


ומה הם טענותיו?
[כמדומני שספר זה אינו ב״אוצר״....]


עכשיו ראיתי שהמאמר פורסם לראשונה בכה"ע המעיין כה (תשמ"ה), עמ' 36 - 45 וזה ב"ה מצוי באוצר