מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15877
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ינואר 31, 2017 3:07 am

למשה.jpeg
למשה.jpeg (351.04 KiB) נצפה 4865 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15877
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ינואר 31, 2017 3:14 am

מתוך סידור תפילת החדש המופיע בארה"ק והוא כמתכונת סידורי ליוורנו. אגב, הסידור ה"ספרדי" הנאה ביותר!

לדברי המו"ל (צרפתי -מרוקאני), אכן כך נהגו "אצלם", וטעם המנהג, שבת זכור - למשה צוית וכו' זכור ושמור.

חפשתי באוצר ל"מ תיעוד למנהג, שאלתי לכמה המחזיקים עצמם כבקיאים במנהגי מרוקו, וגם הם לא שמעו ע"כ בלתי היום

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' ינואר 31, 2017 3:17 pm

האם מדובר בסידור תפלת החדש בהוצאת "ארז"?
יש שם הרבה דברים מוזרים.
לדוגמא, ראה שם מנהגי יום העצמאות מנהג מרוקו (מדורי דורות ?? :), אולי אפילו מגירוש ספרד!), עם פיוטים מרבי יוסף משאש ועוד.
יש סידורים בנוסח תפילת החודש ליוורנו (כמנהג מרוקו) הרבה יותר מוצלחים ומדוייקים, וגם ב"קנקן" נאה.
ביניהם יש להזכיר סדור תפלת החדש השלם, הוצאת מכון ספורנו, ירושלים תשע"ג.

לגופו של ענין, מה שהזכירו שם מנהג מרוקו הספרדי, כוונתם לאיזור צפון מרוקו שהיה תקופה ארוכה בשלטון ספרד, ומדברים שם ספרדית, (כגון טנג'יר, טיטואן, ועוד), ובאמת יתכן שיש שם מנהגים שונים מקהילות אחרות.
[וראה ס' נתיבות המערב השלם, תשס"ו, מנהגי שבת קדש, אות קס"א, (עמ' צ"ד), שיש כמה מקומות במרוקו שנהגו (כל שבת) לומר "למשה צוית", במקום תכנת שבת].

מה שנכון נכון
הודעות: 11906
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ינואר 31, 2017 3:40 pm

אם אינני טועה בסידור אבותינו הובאה איזו אמרה בערבית שקושרת בין אמירת למשה צוית או תכנת שבת לאיך שיצא החמין.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15877
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ינואר 31, 2017 4:06 pm

מה שנכון נכון כתב:אם אינני טועה בסידור אבותינו הובאה איזו אמרה בערבית שקושרת בין אמירת למשה צוית או תכנת שבת לאיך שיצא החמין.

אכן אינך טועה. הסידור באוצר בגי' 15.

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' ינואר 31, 2017 4:15 pm

מה שנכון נכון כתב:אם אינני טועה בסידור אבותינו הובאה איזו אמרה בערבית שקושרת בין אמירת למשה צוית או תכנת שבת לאיך שיצא החמין.

זאת אומרת שאכלו חמין ב"הפסקה" שלפני קריאת התורה בכדי לדעת איך להתפלל מוסף :)

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' ינואר 31, 2017 5:41 pm

מה שנכון נכון כתב:אם אינני טועה בסידור אבותינו הובאה איזו אמרה בערבית שקושרת בין אמירת למשה צוית או תכנת שבת לאיך שיצא החמין.
קבצים מצורפים
סידור - אבותינו.pdf
(75 KiB) הורד 314 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15877
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ינואר 31, 2017 8:06 pm

בפרח מטה אהרן או בקדושת אהרן לאא"ז רא"י פיש מהאדאס מחסידי קומרנא, איתא שלפי הווארמקייט ב"כתר" יודע מה מצב החמין. כמדומה שכך ראיתי שם.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' ינואר 31, 2017 9:18 pm

אינני רואה כ"כ פגם במאמרים המעלים את קדושת אכילת החמין, אבל ה'ווארט' שכתוב בסידור המרוקאי אינו קשור לכל זה, הם בס"ה אמרו בדיחה על חשבון הש"ץ הממהר ומקצר כדי שיוכל לרוץ לאכול.

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי וונדרבר » ג' ינואר 31, 2017 10:28 pm

איש גלילי כתב:אינני רואה כ"כ פגם במאמרים המעלים את קדושת אכילת החמין, אבל ה'ווארט' שכתוב בסידור המרוקאי אינו קשור לכל זה, הם בס"ה אמרו בדיחה על חשבון הש"ץ הממהר ומקצר כדי שיוכל לרוץ לאכול.

הנוסח של "למשה צוית" יותר קצר מהנוסח של "תכנת שבת", ומן הסתם אתה מתכוין שכשהחמין יצא טוב הוא אומר את הנוסח הקצר למשה ציוית, משא"כ אם לא יצא טוב אין לו מה למהר והוא יכול לומר את הנוסח הארוך.
זה ווארט יפה. אבל זה לא מה שנדפס בסידור שם.
הם מסבירים את האימרה בספניולית שאם יש עונג של החמין מתענגים גם על מנהג אבותינו לומר למשה ציוית, (או הפוך).

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' ינואר 31, 2017 10:42 pm

אתה צודק, לא הבנתי נכון מה שכתוב שם (חשבתי שהנוסח למשה צוית בא כתוספת לפני תכנת שבת).
אבל מ"מ עדיין מדובר בהלצה ממש, ולא באמרה רצינית שצריך לפלפל בה, ולהשוות אליה אמרות רציניות שנאמרו במעלת החמין.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' פברואר 01, 2017 12:03 am

איש_ספר כתב:בפרח מטה אהרן או בקדושת אהרן לאא"ז רא"י פיש מהאדאס מחסידי קומרנא, איתא שלפי הווארמקייט ב"כתר" יודע מה מצב החמין. כמדומה שכך ראיתי שם.
קבצים מצורפים
קדושת אהרן - הקדמת נכד המחבר.pdf
(208.06 KiB) הורד 250 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15877
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' פברואר 01, 2017 12:39 am

וונדרבר כתב:
איש גלילי כתב:אינני רואה כ"כ פגם במאמרים המעלים את קדושת אכילת החמין, אבל ה'ווארט' שכתוב בסידור המרוקאי אינו קשור לכל זה, הם בס"ה אמרו בדיחה על חשבון הש"ץ הממהר ומקצר כדי שיוכל לרוץ לאכול.

הנוסח של "למשה צוית" יותר קצר מהנוסח של "תכנת שבת", ומן הסתם אתה מתכוין שכשהחמין יצא טוב הוא אומר את הנוסח הקצר למשה ציוית, משא"כ אם לא יצא טוב אין לו מה למהר והוא יכול לומר את הנוסח הארוך.
זה ווארט יפה. אבל זה לא מה שנדפס בסידור שם.
הם מסבירים את האימרה בספניולית שאם יש עונג של החמין מתענגים גם על מנהג אבותינו לומר למשה ציוית, (או הפוך).

אגב, התימנים האומרים למשה צוית, נוסחתם לא פחותה בארכה מתכנת שבת שכן הם אומרים גם טופס של "ולא נתתו וגו'" שאנו אומרים בשחרית של שבת. לא ברור לי אם הם תופסים את זה כחלק מטופס למשה צוית או לא, ולא ברור לי מה זה משנה....

מה שנכון נכון
הודעות: 11906
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' פברואר 01, 2017 12:52 am

איש_ספר כתב:אגב, התימנים האומרים למשה צוית, נוסחתם לא פחותה בארכה מתכנת שבת שכן הם אומרים גם טופס של "ולא נתתו וגו'" שאנו אומרים בשחרית של שבת. לא ברור לי אם הם תופסים את זה כחלק מטופס למשה צוית או לא.

כ"ה ברמב"ם.

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי אספקלריא » ד' פברואר 01, 2017 4:07 pm

על מנהג אלג'יר (הישן), ראה בקובץ "מקבציאל" (הוצאת אהבת שלום ירושלים) כרך ל"ט (סיון תשע"ג) עמ' לג-קב, וראה שם עמ' מ"א, שנהגו לומר "למשה ציוית".
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... 7664700040

מה שנכון נכון
הודעות: 11906
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' פברואר 01, 2017 4:13 pm

כך גם נהגו בטורקיה בזמן ר"ח פלאג'י לכה"פ בחלק מבהכ"נ. וכך כותב הרע"י שהיה המנהג במצרים בזמן שהיה רב שם.

אליעזר מארקס
הודעות: 225
הצטרף: ג' נובמבר 15, 2016 1:53 am

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי אליעזר מארקס » ד' פברואר 01, 2017 4:51 pm

איש_ספר כתב:בפרח מטה אהרן או בקדושת אהרן לאא"ז רא"י פיש מהאדאס מחסידי קומרנא, איתא שלפי הווארמקייט ב"כתר" יודע מה מצב החמין. כמדומה שכך ראיתי שם.

וכן אמר ה'רזא דעובדא' מקרעטשניף וסמך זאת על מאמר המשנה 'כאכילתכם כן עבודתכם'

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: מנהג ותיקין או הלצה תפלה?

הודעהעל ידי ע. התשבי » ד' פברואר 01, 2017 7:26 pm

משל מפורסם:
האדמו"ר הקדוש רבי ישראל מרוז'ין זי"ע סיפר פעם לחסידיו על איכר, בור ועם הארץ שבא לעיר הגדולה להיות שם בראש השנה. בהיכנסו לבית הכנסת בבוקר לתפילת שחרית ישב והביט נכחו, מבלי שתהיה לו יכולת כלשהי להתפלל או לדעת מה הציבור עושה בשעה זו. כשהגיע הציבור לתפילת שמונה עשרה, אחז רגש התעוררות בלב המתפללים והם החלו להתייפח. לא הבין הכפרי ותמה בליבו- על מה ולמה בוכים הם? הלא שום קטטה לא פרצה ביניהם, וכל אסון לא ניחת על ראשם מאז החלה התפילה?! חשב הכפרי וחשב, ולבסוף הגיע למסקנה אין זאת אלא שהם בוכים על שהתפילה מתארכת יתר על המידה, ובטנם רעבה שהרי מהבוקר לא בא לפיהם כל דבר מאכל. רעבים הם אפוא! מכיוון שגם הכפרי היה רעב, הצטרף לקהל ובכה גם הוא.

בנתיים הסתיימה תפילת שמונה עשרה, והמתפללים חדלו מבכיים. שוב עוררה התנהגות המתפללים את תמיהת הכפרי הרי איש מהם לא אכל בינתיים דבר ורעבונם אך הוסיף וגבר, ומדוע איפה הפסיקו לבכות?

הניח הכפרי את ראשו בין כפות ידיו והתעמק בהרהוריו, כשפניו לובשות ארשת רצינית. לפתע נזכר כי קודם שעזב את בית מארחו, בדרך לבית הכנסת, הבחין בעקרת הבית המניחה בתוך סיר החמין נתח בשר קשה, הדורש בישול איטי וממושך. בשר זה, ככל שהוא מתבשל נעשה רך וטעים יותר. זו אפוא הסיבה שהמתפללים פסקו מבכיים, אמר הכפרי בליבו, שכן הם נזכרו בבשר המתבשל לאיטו, והוא משתבח והולך ככל שהתפילה מתמשכת. השתכנע גם הכפרי עצמו כי אין הצדקה לבכי, לעת עתה, נתקררה דעתו והוא חדל מלהצטער ולבכות.

כעבור שעה החלו התקיעות ולפתע פתחו המתפללים בפרץ חדש של בכי. הפעם הבכי היה קורע לב ממש. הכפרי, רעב ומותש, התחיל לחשוב מחדש בניסיון לרדת לעומק דעתם של המתפללים. על מה הם בוכים עכשיו? שאת את עצמו. אימץ הכפרי את מוחו עד שלבסוף התיישבה תמיהתו- אמנם הבשר יהיה טעים ורך יותר ככל שיתארך בישולו, ובכל זאת, כמה אפשר לחכות?!... הצטרף אף הוא אל בכי המתפללים. סיים הרבי את סיפורו, קם ממקומו ושב לחדרו.

אך יצא הרבי החלו החסידים לדון בסיפור ובמוסר ההשכל שבצידו. הם הבינו שסיפורו של הרבי אינו אלא כמשל ללמדנו מוסר השכל. והנמשל: אמנם ככל שהגלות מתמשכת תהיה הגאולה גדולה יותר ומופלאה יותר, אבל סוף כל סוף, המצב הזה, שעם ישראל סובל ונרדף שנים רבות כל כך, מוכרח לבוא לקיצו, שהרי כפי ששאל הכפרי הפשוט, כמה זמן אפשר לחכות?!


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים