מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לשון נוכח ונסתר בתפילה - כלל חדש

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עושה חדשות
הודעות: 12618
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

לשון נוכח ונסתר בתפילה - כלל חדש

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 30, 2017 4:53 pm

ז"ל הנצי"ב ברינה של תורה על שיר השירים פ"א -

והנה כל השיר הלז נתייסד בלשון נוכח, אך ישקני מנשיקות פיהו, הביאני המלך חדריו שהוא בלשון נסתר, היינו משום שהשיר אף על גב שהוא בלשון תפלה מכ"מ הוא שבח להקב"ה, והכלל הוא דכל שבח שאינו מובן לאדם כ"כ מה שהוא מדבר, אלא שמכ"מ אומר מצד שהוא מאמין שכן הוא, אי אפשר לומר בלשון נוכח להקב"ה אלא בלשון נסתר, וכדאי' ביומא דס"ט דירמיה ודניאל לא אמרו הגבור והנורא משום שלא הבינו זה השבח. ואף על גב שודאי האמינו שכך הוא כיון דכתיב בתורה, מכל מקום בתפלה בנוכח אי אפשר לומר מה שלא הבינו. והיינו מה דאי' בברכות פרק בתרא (ס' ב') דר"מ היה אומר על כל צרה כל מה דעביד רחמנא לטב הוא עביד, ואף על גב דודאי היה מברך על צרה ברוך דיין האמת, אלא משום דאע"ג שהיה מאמין דלטב הוא מכל מקום לא הבין איך הוא, משום הכי בירך כפי הבנתו, שהרי הברכה הוא בנוכח ברוך אתה. וחקירה זו ישנה בזה השיר, דאע"ג שאנו אומרים ישקני מנשיקות פיהו, אין אנחנו מבינים כפי דברינו, וכן הביאני המלך חדריו, משום הכי אנו אומרים זה השיר בלשון נסתר:

האם יש עוד מקורות לכלל הזה? האם הוא מופיע במקומות נוספים אצל רבינו הנצי"ב בהרחבת דברים?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: לשון נוכח ונסתר בתפילה - כלל חדש

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אפריל 02, 2017 12:30 pm

לפעמים זה פלא איך עו"ח מוצא כל הזמן מרגליות רבות ונפלאות. מלבד לימודיו הסדירים בש"ס ופוסקים בעיון נמרץ. וצ"ע אם יש לומר על זה קנאת סופרים תרבה חכמה או"ד "ר' יהושע לייב עובד את השי"ת עם הראש שלו ואני עובד עם הראש שלי" כמ"ש ר"ש סלנטער

י. אברהם
הודעות: 2786
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: לשון נוכח ונסתר בתפילה - כלל חדש

הודעהעל ידי י. אברהם » א' אפריל 02, 2017 1:41 pm

מנהג המקרא לדבר לנוכח ושלא לנוכח כאחד (רד"ק ישעי' א, כט, ועוד)

תבא
הודעות: 398
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: לשון נוכח ונסתר בתפילה - כלל חדש

הודעהעל ידי תבא » א' אפריל 02, 2017 7:21 pm

יעויין שפתי חיים בביאור נוסח 'מודים אנחנו לך שאתה' - לשון נוכח - 'הוא' - לשון נסתר.
ועיקר דבריו שהוא להשריש אמונה שמדבר בנוכח אבל לסייג שאין לנו השגה.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים