מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ויותר מהמה בני הזהר מעשות פסוקים הרבה אין קץ

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

ויותר מהמה בני הזהר מעשות פסוקים הרבה אין קץ

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' מאי 26, 2017 4:31 pm

בסידור התפלה מופיע הרבה פעמים בתוך השרשרת של פסוקים מלוקטים, דברים שלא נתחברו אלא לאחרי חתימת המקרא, ונתאזרחו כפסוק, ומצוה לסמנם בגופן או באיזשהוא אחר, אשר אינם מכתבי הקודש.
רשימה קצרצרה
תורה תהא אֻמנתי.. מתוך פסוקים לילדים
ה' מלך ה' מלך.. מתוך יהי כבוד ועוד
רחום וחנון חטאתי לפניך.. מתוך נפילת אפים
ברוגז עקדה תזכור ברוגז תמימות תזכור.. מתוך ואנחנו לא נדע
כי בידך נפשות החיים והמתים.. מתוך ברוך ה' לעולם
זכור ה' חבת ירושלים.. שבסליחות
שמע קולנו ה' אלודינו... שבסליחות
ולפעמים להיפך, בתוך ברכה יבוא פסוק שלם למשל בתוך עזרת אבותינו: "ויכסו מים צריהם אחד מהם לא נותר" שבתהלים קו יא, וגם שם מצוה לסמן.
ולפעמים יבואו שלובי יד למשל "מה נתאונן ומה נאמר מה נדבר ומה נצטדק" שב"והוא רחום" צריכים לציין לפחות כך "מה נתאונן: ומה נאמר מה נדבר ומה נצטדק" ושלא לערב איכה עם בראשית.
ולפעמים הפסוק נקטע לשנים כמו "אנא ה' הושיעה נא: אנא ה' הצליחה נא" שאינו אלא פסוק אחד וכהערת התוס פסחים קיב ב.
או "ומצאת את לבבו נאמן לפניך: וכרות עמו הברית" שאינו אלא פסוק אחד [לאחרונה אני רואה בזה האחרון מתֻקן בכמה דפוסים, ויתברכו].
נערך לאחרונה על ידי אבא יודן ב ד' נובמבר 16, 2022 4:22 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5795
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ויותר מהמה בני הזהר מעשות פסוקים הרבה אין קץ

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' מאי 26, 2017 5:14 pm

אבל כל אלו התחברו אצל חז"ל כתפילה. ולא כאמירת פסוקים בעלמא. והיה פשוט לכולם פעם, עד כיום שאיננו מכירים צורת פסוקים.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ש' מאי 27, 2017 11:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2062
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: ויותר מהמה בני הזהר מעשות פסוקים הרבה אין קץ

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ש' מאי 27, 2017 10:16 pm

כבר בזמן הרמב"ם לא סימנו זאת בסידורים...

רמב"ם פ"י ממתנ"ע ה"ג
והקב"ה קרוב לשועת עניים שנאמר "שועת עניים אתה תשמע"


(מתוך "נשמת" בנוסח הספרדי).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ויותר מהמה בני הזהר מעשות פסוקים הרבה אין קץ

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מאי 28, 2017 12:29 am


אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

הודעהעל ידי אבא יודן » א' מאי 28, 2017 5:34 am

יוצא פוניבז' כתב:כבר בזמן הרמב"ם לא סימנו זאת בסידורים...

רמב"ם פ"י ממתנ"ע ה"ג
והקב"ה קרוב לשועת עניים שנאמר "שועת עניים אתה תשמע"


(מתוך "נשמת" בנוסח הספרדי).

אתה מתכוון שהר"ם שכח וסבר שזה פסוק?
אתה לא הראשון בזה גם הרשש בזבחים פער פיו נגד רבינו בענין זה עיין כאן.
אבל שלמה? אם נכתב על ספר בן סירא המילה 'שנאמר', למה לא נאמר על סידור התפלה שנתחבר ע"י אנשי כנסת הגדולה וכן ראיתי פה.
וישכ איש ספר על ההפניה.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2062
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: ויותר מהמה בני הזהר מעשות פסוקים הרבה אין קץ

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' מאי 28, 2017 11:45 am

אבא יודן כתב:אתה לא הראשון בזה גם הרשש בזבחים פער פיו נגד רבינו בענין זה
אבל שלמה? אם נכתב על ספר בן סירא המילה 'שנאמר', למה לא נאמר על סידור התפלה שנתחבר ע"י אנשי כנסת הגדולה


גם הרש"ש לא הראשון. כבר קדמוהו בגדולה מזו

תוס' ב"ב קיג.
תרוייהו נמי ידבקו כתיב בהו - פעמים שלא היו בקיאין בפסוקים וכן מצינו בסוף שור שנגח את הפרה (ב"ק דף נה.) מפני מה לא נאמר בדברות הראשונות טוב כו' א"ל עד שאתה שואלני כו' שאיני יודע אם נאמר בהן טוב או לאו כלך אצל ר' תנחום כו'.


שטמ"ק שם
ובחנם דחק רשב"ם כי מצינו בתלמוד כמה פעמים שהאמוראים לא היו זכורים מן הפסוקים כדאיתא לעיל פרק קמא אמר רב ששת אלא מעתה שרץ דמטמא אדם כו'. תוספי הרא"ש ז"ל:

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: ויותר מהמה בני הזהר מעשות פסוקים הרבה אין קץ

הודעהעל ידי זיז שדי » א' דצמבר 04, 2022 8:55 am

אבא יודן כתב:בסידור התפלה מופיע הרבה פעמים בתוך השרשרת של פסוקים מלוקטים, דברים שלא נתחברו אלא לאחרי חתימת המקרא, ונתאזרחו כפסוק, ומצוה לסמנם בגופן או באיזשהוא אחר, אשר אינם מכתבי הקודש.
רשימה קצרצרה
תורה תהא אֻמנתי.. מתוך פסוקים לילדים
ה' מלך ה' מלך.. מתוך יהי כבוד ועוד
רחום וחנון חטאתי לפניך.. מתוך נפילת אפים
ברוגז עקדה תזכור ברוגז תמימות תזכור.. מתוך ואנחנו לא נדע
כי בידך נפשות החיים והמתים.. מתוך ברוך ה' לעולם
זכור ה' חבת ירושלים.. שבסליחות
שמע קולנו ה' אלודינו... שבסליחות
ולפעמים להיפך, בתוך ברכה יבוא פסוק שלם למשל בתוך עזרת אבותינו: "ויכסו מים צריהם אחד מהם לא נותר" שבתהלים קו יא, וגם שם מצוה לסמן.
ולפעמים יבואו שלובי יד למשל "מה נתאונן ומה נאמר מה נדבר ומה נצטדק" שב"והוא רחום" צריכים לציין לפחות כך "מה נתאונן: ומה נאמר מה נדבר ומה נצטדק" ושלא לערב איכה עם בראשית.
ולפעמים הפסוק נקטע לשנים כמו "אנא ה' הושיעה נא: אנא ה' הצליחה נא" שאינו אלא פסוק אחד וכהערת התוס פסחים קיב ב.
או "ומצאת את לבבו נאמן לפניך: וכרות עמו הברית" שאינו אלא פסוק אחד [לאחרונה אני רואה בזה האחרון מתֻקן בכמה דפוסים, ויתברכו].

יש להוסיף הפסוק בברכת המזון הוא 'נותן לחם לכל בשר כי לעולם חסדו' והוא מתהלים. ובאמת תימה על כל המשמיטים פסוק כאמור פתח את ידיך וכו' לפי שקשה להם שיתקן משה לומר פסוק מספר תהלים ושוכחים פסוק הלז שמשה תקן לאמרו אע"פ שהוא מתהלים ואכמ"ל ודו"ק

הבאר ההיא
הודעות: 510
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: ויותר מהמה בני הזהר מעשות פסוקים הרבה אין קץ

הודעהעל ידי הבאר ההיא » א' דצמבר 04, 2022 4:22 pm

זיז שדי כתב:יש להוסיף הפסוק בברכת המזון הוא 'נותן לחם לכל בשר כי לעולם חסדו' והוא מתהלים. ובאמת תימה על כל המשמיטים פסוק כאמור פתח את ידיך וכו' לפי שקשה להם שיתקן משה לומר פסוק מספר תהלים ושוכחים פסוק הלז שמשה תקן לאמרו אע"פ שהוא מתהלים ואכמ"ל ודו"ק

עיקר הטענה לכאו' היא מהמילה 'כאמור' כי בלא"ה ניתן לומר שדוד המלך בשירתו שילב משפט מברכת המזון.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1367
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: ויותר מהמה בני הזהר מעשות פסוקים הרבה אין קץ

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' דצמבר 04, 2022 4:48 pm

משה תיקן ברכת הזן בנוסח אשכנז או בנוסח עדות המזרח?
יש הבדלים משמעותיים בין השנים, מה שכמובן מביא למסקנה המוכרחת שתקנת משה היתה רק ענין הברכה ולא כל מילה שבה, ואין שום קושי בשילוב פסוקי תהלים לתוך הברכה (לא רק פותח את ידך, אלא גם 'נותן לחם לכל בשר כל"ח').

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ויותר מהמה בני הזהר עשות פסוקים הרבה אין קץ

הודעהעל ידי כדכד » א' דצמבר 04, 2022 5:51 pm

אבא יודן כתב:
יוצא פוניבז' כתב:כבר בזמן הרמב"ם לא סימנו זאת בסידורים...

רמב"ם פ"י ממתנ"ע ה"ג
והקב"ה קרוב לשועת עניים שנאמר "שועת עניים אתה תשמע"

(מתוך "נשמת" בנוסח הספרדי).

אתה מתכוון שהר"ם שכח וסבר שזה פסוק
?
.../quote]
ע' דרך אמונה שם
וגם בציוני מהר"ן
וע' גם יד מלאכי כללי התלמוד רפג


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים