מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ארבעים תיבות בברכת אלקי נשמה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
איש.dot
הודעות: 428
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

ארבעים תיבות בברכת אלקי נשמה

הודעהעל ידי איש.dot » ג' יוני 13, 2017 10:18 am

בספר הרוקח כתב שב"אלהי נשמה" יש ארבעים תיבות כנגד ארבעים יום של יצירת הוולד. ואכן בנוסח הספרדים שמשמיטים את מילת "היא" ונמצא ארבעים תיבות. אולם נוסח אשכנז מוסיפים מילת "היא", וביארו שאצלם מילת "כל זמן" (שיש בה מקף) חשובה כמילה אחת.
מתוך https://rabietaybenaharon.wordpress.com/2015/12/21/%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8-%D7%91%D7%A2%D7%A0%D7%99%D7%9F-%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%90%D7%9C%D7%94%D7%99-%D7%A0%D7%A9%D7%9E%D7%94/

מסתמא כוונתו לחלק התפילה שבברכה, מ"אלקי" עד "הנשמות", שבו יש 40 מילים בהשמטת המילה "היא", ולא לנוסח כל הברכה (עד "לפגרים מתים") שבו יש 47 מילים. חלוקה זו מזכירה את דברי השבה"ל (הלכות תפילה סימן ב) "כי עיקר הברכה היא המחזיר נשמות לפגרים מתים, ולפי שצריך לברך ברכה זו מיד כשניעור משנתו מיד תיכף לתעורתו האריכו בה כדי שיהא מתעורר יפה יפה ויוכל לכוון בברכה".
לעת עתה לא מצאתי בספר הרוקח התייחסות למנין התיבות ומשמעותו בברכה זו, ואשמח לעזרתכם כדי לברר את ההתאמה הנ"ל בדבריו.

א' זעירא
הודעות: 373
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: ארבעים תיבות בברכת אלקי נשמה

הודעהעל ידי א' זעירא » ג' יוני 13, 2017 2:06 pm

נמצא בפירושי סידור התפילה להרוקח, עמ' ו.
לרוקח היה נוסח שונה בתפילה זו, נוסח אשכנז המזרחי, שלא שרד בסידורנו (כגון שגרס "נשמה שנתת בי טהורה בראתה").
עליך לשאול את לייבדיג יענקל שמהדיר כעת את פירושי סידור התפילה לרוקח ותלמידיו וחברי בית מדרשו, ובמהדורתו מוהדר גם נוסח הרוקח.

א' זעירא
הודעות: 373
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: ארבעים תיבות בברכת אלקי נשמה

הודעהעל ידי א' זעירא » ג' יוני 13, 2017 3:35 pm

פניתי להרב לייבדיג יענקל, וזה מה שהגיב:
הרוקח כותב בפירוש הסידור שבברכה זו יש או מ' או מ"ג תיבות. מתוך ביאורו לברכה ניתן להוציא באופן קרוב לודאי רק ל"ח תיבות. בצירוף מקורות קדומים אחרים נראה להציע שהנוסח שעמד לפני הרוקח היה כזה: אלהי, נשמה שנתת בי טהורה בראתה, אתה יצרתה, אתה נפחתה [בי], אתה משמרה בקרבי, ואתה עתיד ליטלה ממני, ולהחזירה בי לעתיד לבא. כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך [ה'] רבון כל המעשים. ברוך אתה ה' המחזיר נשמות לפגרים מתים.
כמו כן ראה הרוקח נוסח שנוספו בו ג' תיבות, מסתבר שהן 'אדון כל הנשמות'.

א' זעירא
הודעות: 373
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: ארבעים תיבות בברכת אלקי נשמה

הודעהעל ידי א' זעירא » ג' יוני 13, 2017 4:02 pm

ועתה תיקן הרב הנזכר את משוגתי וכתב לי לאמר:
קישרת בין הרוקח לנוסח אשכנז המזרחי. זה מאוד לא מדוייק. בעקרון נוסח הרוקח הוא המערבי, אבל היות שבכל הזמנים חלו שינויים ושיבושים בסידורים ישנן מעט נוסחאות שמוזכרות אצל הרוקח והן שרדו ותועדו דווקא בסידורים של הנוסח המזרחי, ולדוגמא הנוסח 'טהורה בראתה' (שנמצא גם בסידור המיוחס לר"ש מגרמייזא ובאמת הוא של הראב"ן) שרד רק בכמה סידורים שנכתבו ונדפסו בפראג.

איש.dot
הודעות: 428
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: ארבעים תיבות בברכת אלקי נשמה

הודעהעל ידי איש.dot » ג' יוני 13, 2017 8:04 pm

ייש״כ לך ולדובר דרכך.
אם כן, הנכתב בכ״מ כי לפי הראב״ד והראב״ן לא נכון לומר ״טהורה היא״ אינו מצד שלילת ה״היא״ אלא מצד שבידם היתה הנוסחה שונה - ״טהורה בראתה״? (זה לא נוטל את העוקץ מדבריהם, כיון ש״בראתה״ בעבר הוא הניגוד ל״היא״ שפירושו בהווה. אני רק רוצה לברר מה מקור השליחה - הנוסח, או המשמעות).


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים