עמוד 1 מתוך 1

ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

פורסם: ד' יולי 12, 2017 8:33 pm
על ידי עושה חדשות
אתה גיבור ... מחיה מתים אתה ... מי כמוך ... ומי דומה לך ... ונאמן אתה ...

למה הפיסקה האמצעית "ומקיים אמונתו לישני עפר" מופיעה בלש' נסתר?

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

פורסם: ד' יולי 12, 2017 8:39 pm
על ידי סעדיה
עושה חדשות כתב:אתה גיבור ... מחיה מתים אתה ... מי כמוך ... ומי דומה לך ... ונאמן אתה ...

למה הפיסקה האמצעית "ומקיים אמונתו לישני עפר" מופיעה בלש' נסתר?

סגנון ברכות כך הוא, תחילה וסוף לשון נוכח ובאמצע לשון נסתר.

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

פורסם: ד' יולי 12, 2017 8:41 pm
על ידי שערי חכמה
בתחילה אומרים "מחיה מתים אתה רב להושיע" וכו', והמילה אתה חוזרת על כל ההמשך. ואכתי צ"ע.

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

פורסם: ד' יולי 12, 2017 8:48 pm
על ידי ישראליק
גם "רב להושיע" היא לשון נסתר

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

פורסם: ד' יולי 12, 2017 8:55 pm
על ידי שערי חכמה
ישראליק כתב:גם "רב להושיע" היא לשון נסתר

רב להושיע אינו נסתר ואינו נוכח, הוא ניטראלי. אפשר לומר "אתה רב להושיע", ואפשר לומר "הוא רב להושיע", וכן בכל התארים האמורים בברכה זו, משיב הרוח, מכלכל חיים בחסד וכו'.

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

פורסם: ד' יולי 12, 2017 9:00 pm
על ידי ישראליק
שערי חכמה כתב:
ישראליק כתב:גם "רב להושיע" היא לשון נסתר

רב להושיע אינו נסתר ואינו נוכח, הוא ניטראלי. אפשר לומר "אתה רב להושיע", ואפשר לומר "הוא רב להושיע", וכן בכל התארים האמורים בברכה זו, משיב הרוח, מכלכל חיים בחסד וכו'.


אכן, צודק.

בעצם, תשובה על השאלה של הרב עושה חדשות, חשבתי.
אולי מפני שזהו דבר של עתיד, לא משתמשים בלשון נוכח.

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

פורסם: ה' יולי 13, 2017 2:54 am
על ידי איש גלילי
ישראליק כתב:אולי מפני שזהו דבר של עתיד, לא משתמשים בלשון נוכח.

א. מה הסברא שבדבר של עתיד שייך יותר לשון נסתר?
ב. הרי בתחילת הברכה פתח ב'מחיה מתים אתה'.

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

פורסם: ו' יולי 14, 2017 7:46 am
על ידי קאצ'קלה
בתשובות הרב קאפח:
קאפח.JPG
קאפח.JPG (55.7 KiB) נצפה 3948 פעמים

קאפח1.JPG
קאפח1.JPG (37.81 KiB) נצפה 3948 פעמים

ויש לברר האם אכן 'נוסח אנשי כנה"ג' היה כך, מאחר ונוסח הקדום של תפילת העמידה של בני ארץ ישראל שונה לגמרי.
ואגב, התיקון 'ומקיים אמונתך' לא נשמע לי הגון בכלל. אם כבר תיקן הלה ושינה את הנוסח, אולי יותר היה לו לתקן 'ומקיים אמונה' או משהו כזה.

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

פורסם: ו' יולי 14, 2017 10:02 am
על ידי אוצר החכמה
לא ברורה לי ההערה.
אפשר לומר לאדם אתה שומר הבטחתך
אבל יותר מצוי שנאמר אתה אדם ששומר הבטחתו או אחד ששומר הבטחתו.
מקיים אמונתו הוא מעין השני.

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

פורסם: ו' יולי 14, 2017 11:28 am
על ידי ההוא גברא
אותו אדם גם חתם "ברוך אתה ה' המחזיר שכינתך לציון"? ועוד חתימות ברכות רבות כמוה.
מסתבר שבגלל שבעבר הצורה הפשוטה בלי תוספת היא נסתר ולשאר הגופים מוסיפים אותיות, ובהווה אין אותיות נוספות לנוכח, (רק למדבר בלשון חכמים יש, אומרני=אומר אני), כל הווה היה בעיני הציבור מעבר ללשון נסתר ולכן גרר לשון נסתר.

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

פורסם: א' יולי 16, 2017 11:15 am
על ידי ההוא גברא
ייתכן שכך מנהג הלשון כבר בתנ"ך. בברכי נפשי המזמור מתחיל בלשון נוכח וכשמגיע ללשון הווה עובר לנסתר "עושה מלאכיו רוחות".

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

פורסם: ו' יולי 21, 2017 6:14 pm
על ידי עושה חדשות
אולי קשור:
העמק דבר פ' בשלח כתב:...כל שאינו מובן להמדבר בשכלו כי כן הוא, אסור להלל את ה' בלשון נוכח, וכדאי' ביומא פ' בא לו שירמיה ודניאל לא אמרו בתפלתם שמתחיל בלשון נוכח הגדול והנורא, משום שלא הבינו האיך הוא כן, אף על גב שודאי האמינו שכן הוא...