פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
ברמן
הודעות: 492
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם

הודעהעל ידי ברמן » ג' אוקטובר 31, 2017 10:07 am

ידועים דברי השל"ה הקדוש על סגולת אמירת פסוק המתחיל ומסיים באותיות שמו, כסגולה ליום הדין הגדול והנורא.
בכל הסידורים נדפס מקום אמירתם בסוף "אלוקי נצור" קודם אמירת "יהיו לרצון".
הדבר מובן לפי המנהג לומר "יהיו לרצון" לפני "אלוקי נצור" ובסוף "אלוקי נצור". אולם לנוהגים כהגר"א שאומרים "יהיו לרצון" רק בסוף "אלוקי נצור", צ"ע לדינא איך יאמר שם פסוק שאינו לשון תפילה ובקשה. בשלמא מי ששמו ישעיהו ואומר פסוק "ה' הושיעה המלך יעננו ביום קראנו" א"ש שהוא לשון תפילה, אולם מי ששמו זבולון או זלמן איך יאמר באמצע תפילתו פסוק "זבולון לחוף ימים ישכון וירכתו על צידון"?

ראיתי שהעירו על כך ברמז באשכול ישן: viewtopic.php?f=7&t=26669&p=272279&hilit=%D7%9C%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%AA+%D7%90%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%9D#p272279
אבל מוטב שחו"ר הפו' יבררו סוגיא זו הנוגעת למעשה, ומי שיוכל להביא בירור דברים בזה שכמ"ה.

דרומי
הודעות: 2973
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוקטובר 31, 2017 2:40 pm

האדמור מחבד היה רוחש בשפתיו גם לאחר שעקר רגליו ואמר 'עושה שלום במרומיו כו'', והיו שטענו כי הוא אומר אז את הפסוקים המדוברים (לפני "יהי רצון מלפניך שיבנה ביהמ"ק"). אך אין זה ברור כלל.

עזריאל ברגר
הודעות: 3422
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 07, 2017 7:02 pm

דרומי כתב:האדמור מחבד היה רוחש בשפתיו גם לאחר שעקר רגליו ואמר 'עושה שלום במרומיו כו'', והיו שטענו כי הוא אומר אז את הפסוקים המדוברים (לפני "יהי רצון מלפניך שיבנה ביהמ"ק"). אך אין זה ברור כלל.

ואני שמעתי (מהר"י פרקש שליט"א) שהי' מרחש בשפתיו שוב ושוב "שיבנה בית המקדש".

ברמן
הודעות: 492
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם

הודעהעל ידי ברמן » ג' נובמבר 07, 2017 9:24 pm

ברמן כתב:מוטב שחו"ר הפו' יבררו סוגיא זו הנוגעת למעשה, ומי שיוכל להביא בירור דברים בזה שכמ"ה.

כדכד
הודעות: 2270
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם

הודעהעל ידי כדכד » ד' נובמבר 08, 2017 12:02 pm

כיוון שאומר את הפסוק כסגולה הרי שדינו כתפילה ויכול לאמרו שם

ברמן
הודעות: 492
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם

הודעהעל ידי ברמן » ד' נובמבר 08, 2017 12:04 pm

כדכד כתב:כיוון שאומר את הפסוק כסגולה הרי שדינו כתפילה ויכול לאמרו שם

מקור?

כדכד
הודעות: 2270
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם

הודעהעל ידי כדכד » ד' נובמבר 08, 2017 12:10 pm

מנהג ישראל תורה

ברמן
הודעות: 492
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם

הודעהעל ידי ברמן » ד' נובמבר 08, 2017 12:48 pm

כדכד כתב:מנהג ישראל תורה

מנהג ישראל היה לומר "יהיו לרצון" קודם "אלוקי נצור".
ואני שאלתי מה צריך לעשות לפי אותם הנוהגים שלא לומר "יהיו לרצון" קודם "אלוקי נצור".

שבטיישראל
הודעות: 1770
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' נובמבר 08, 2017 4:40 pm

ברמן כתב:ידועים דברי השל"ה הקדוש על סגולת אמירת פסוק המתחיל ומסיים באותיות שמו, כסגולה ליום הדין הגדול והנורא.
בכל הסידורים נדפס מקום אמירתם בסוף "אלוקי נצור" קודם אמירת "יהיו לרצון".
הדבר מובן לפי המנהג לומר "יהיו לרצון" לפני "אלוקי נצור" ובסוף "אלוקי נצור". אולם לנוהגים כהגר"א שאומרים "יהיו לרצון" רק בסוף "אלוקי נצור", צ"ע לדינא איך יאמר שם פסוק שאינו לשון תפילה ובקשה. בשלמא מי ששמו ישעיהו ואומר פסוק "ה' הושיעה המלך יעננו ביום קראנו" א"ש שהוא לשון תפילה, אולם מי ששמו זבולון או זלמן איך יאמר באמצע תפילתו פסוק "זבולון לחוף ימים ישכון וירכתו על צידון"?

ראיתי שהעירו על כך ברמז באשכול ישן: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 9D#p272279
אבל מוטב שחו"ר הפו' יבררו סוגיא זו הנוגעת למעשה, ומי שיוכל להביא בירור דברים בזה שכמ"ה.


א) ענין אמירת הנ"ל קדום בהרבה להשלה"ק (ובין היתר הובא גם ע"י מהרש"ו).

ב) מש"כ בסידורים לאומרו בסוף התפילה מקורו בספר קיצור של"ה שחובר ע"י רי"מ עפשטיין (שבדרך אגב נחשד בשבתאות) שאין לו שום קשר עם השלה"ק !!

ג) ע"פ האריז"ל כלל לא ניתן לאומרו אחר היה"ר השני מאחר שאסור להפסיק בין "הושיעה ימינך וענני-יהיו לרצון", וע"כ צ"ל לפני "עשה למען שמיך".

כדכד
הודעות: 2270
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם

הודעהעל ידי כדכד » ד' נובמבר 08, 2017 4:54 pm

ברמן כתב:
כדכד כתב:מנהג ישראל תורה

מנהג ישראל היה לומר "יהיו לרצון" קודם "אלוקי נצור".
ואני שאלתי מה צריך לעשות לפי אותם הנוהגים שלא לומר "יהיו לרצון" קודם "אלוקי נצור".

לענ"ד חילוקי המנהגים מתי לומר יהיו לרצון קדמו להתפשטות המנהג לומר פסוק שקשור לשם בסוף התפלה והנוהגים לומר יהיו לרצון רק לאחר אלקי נצור המשיכו את מנהגם גם לאחר שאמרו הפסוק ולכן מוכח שסברתם כמו שכתבתי לעיל

בן אדם
הודעות: 219
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם

הודעהעל ידי בן אדם » ב' ינואר 29, 2018 1:05 pm

כדכד כתב:מנהג ישראל תורה

מי גילה לך רז זה? והאם מנהג ישראל לא להקפיד על לשה"ר וכדו' ג"כ עוקרת דבר מן התורה?!
ולגוף תשובתך, לא הבנתי מה הקשר בין סגולה לתפילה? גם שתיית שמן זית שהיא סגולה לזיכרון גם כתפילה ייחשב?

שים-שלום
הודעות: 226
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 10:09 pm

Re: פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם

הודעהעל ידי שים-שלום » ב' ינואר 29, 2018 4:40 pm

שבטיישראל כתב:
ברמן כתב:ידועים דברי השל"ה הקדוש על סגולת אמירת פסוק המתחיל ומסיים באותיות שמו, כסגולה ליום הדין הגדול והנורא.
בכל הסידורים נדפס מקום אמירתם בסוף "אלוקי נצור" קודם אמירת "יהיו לרצון".
הדבר מובן לפי המנהג לומר "יהיו לרצון" לפני "אלוקי נצור" ובסוף "אלוקי נצור". אולם לנוהגים כהגר"א שאומרים "יהיו לרצון" רק בסוף "אלוקי נצור", צ"ע לדינא איך יאמר שם פסוק שאינו לשון תפילה ובקשה. בשלמא מי ששמו ישעיהו ואומר פסוק "ה' הושיעה המלך יעננו ביום קראנו" א"ש שהוא לשון תפילה, אולם מי ששמו זבולון או זלמן איך יאמר באמצע תפילתו פסוק "זבולון לחוף ימים ישכון וירכתו על צידון"?

ראיתי שהעירו על כך ברמז באשכול ישן: viewtopic.php?f=7&t=26669&p=272279&hilit=%D7%9C%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%AA+%D7%90%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%9D#p272279
אבל מוטב שחו"ר הפו' יבררו סוגיא זו הנוגעת למעשה, ומי שיוכל להביא בירור דברים בזה שכמ"ה.


א) ענין אמירת הנ"ל קדום בהרבה להשלה"ק (ובין היתר הובא גם ע"י מהרש"ו).

ב) מש"כ בסידורים לאומרו בסוף התפילה מקורו בספר קיצור של"ה שחובר ע"י רי"מ עפשטיין (שבדרך אגב נחשד בשבתאות) שאין לו שום קשר עם השלה"ק !!

ג) ע"פ האריז"ל כלל לא ניתן לאומרו אחר היה"ר השני מאחר שאסור להפסיק בין "הושיעה ימינך וענני-יהיו לרצון", וע"כ צ"ל לפני "עשה למען שמיך".


עיין סידור עוד יוסף חי, וכן אנן אבתריה בסידור שים שלום, לומר יהיו לרצון אחר 'עשה למען', ולאחריו לסדר כל התחנונים, כגון תפילת רב ופסוק המתחיל ומסתיים באותיות שמו, ולאחריו לחזור על פסוק 'יהיו לרצון' ועושה שלום. והוא מיוסד ע"פ מ"ש הרב בא"ח (בשלח כג) בשם חסד לאלפים וז"ל:
ואחר שיאמר הושיעה ימינך וענני יאמר תכף יהיו לרצון אמרי פי פעם שנית, ויש נוהגים לומר תפילת רב, שהיא אחד עשר פעמים חיים, ומנהג יפה הוא, ובחסד לאלפים כתב, אחר שיאמר ומלאך ה' דוחה, יאמר קבל רנת עמך שגבינו טהרינו נורא, ויכוין בראשי תיבות בשם קרע שט"ן, ואחר כל התחנונים שנוהג להוסיף, יחזור לומר פעם שלישית פסוק יהיו לרצון.

שים-שלום
הודעות: 226
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 10:09 pm

Re: פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם

הודעהעל ידי שים-שלום » ב' ינואר 29, 2018 4:52 pm

בן אדם כתב:
כדכד כתב:מנהג ישראל תורה

מי גילה לך רז זה? והאם מנהג ישראל לא להקפיד על לשה"ר וכדו' ג"כ עוקרת דבר מן התורה?!
ולגוף תשובתך, לא הבנתי מה הקשר בין סגולה לתפילה? גם שתיית שמן זית שהיא סגולה לזיכרון גם כתפילה ייחשב?


עיין שו"ע קכב סע' ב, ובמשנ"ב שם אות ז'. ושם נקט להדיא כל צרכיו. וכיוון שהיא סגולה טובה, מצרכיו היא נחשבת.
מ"מ כבר כתב כן להדיא בספר כה"ח סופר בסי' הנזכר אות יא וז"ל:
טוב לומר פסוק אחד מן התורה או מן הנביאים או מכתובים קודם יהיו לרצון המתחיל בשמו וסיים בשמו. אליה רבה שם. וכ"כ בסידור נהורא השלם סגולה שלא ישכח שמו ליום הדין יאמר קודם יהיו לרצון פסוק המתחיל באות משמו ומסיים באות אחרון משמו עכ"ד. ועיין קיצור של"ה אות הק' בענייני גהינם.....
וכתב קיצור שלחן ערוך סימן יח אות טו דהאומר יהיו לרצון ב"פ לא יאמרו אלא קודם יהיו לרצון השני יעו"ש. והוא פשוט כי כן הוא לפי דעת מרן ז"ל ודעמיה דסבירא להו דאין להפסיק בין שמונה עשרה ליהיו לרצון בתחנונים שגם בזה הפסוק לא יפסוק. אלא אומרו קודם יהיו לרצון השני אם אומרו ב"פ. ולסברת מור"ם ז"ל דסבירא ליה דמפסיקין גם בזה הפסוק מפסיק ואומרו קודם יהיו לרצון דלא גרע משאר תחנונים שמפסיק בהם בין שמונה עשרה ליהיו לרצון עכ"ל.

הא לחמא עניא
הודעות: 1261
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am

Re: פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ג' ינואר 30, 2018 9:27 am

ברמן כתב:ידועים דברי השל"ה הקדוש על סגולת אמירת פסוק המתחיל ומסיים באותיות שמו, כסגולה ליום הדין הגדול והנורא.
בכל הסידורים נדפס מקום אמירתם בסוף "אלוקי נצור" קודם אמירת "יהיו לרצון".
הדבר מובן לפי המנהג לומר "יהיו לרצון" לפני "אלוקי נצור" ובסוף "אלוקי נצור". אולם לנוהגים כהגר"א שאומרים "יהיו לרצון" רק בסוף "אלוקי נצור", צ"ע לדינא איך יאמר שם פסוק שאינו לשון תפילה ובקשה. בשלמא מי ששמו ישעיהו ואומר פסוק "ה' הושיעה המלך יעננו ביום קראנו" א"ש שהוא לשון תפילה, אולם מי ששמו זבולון או זלמן איך יאמר באמצע תפילתו פסוק "זבולון לחוף ימים ישכון וירכתו על צידון"?
ראיתי שהעירו על כך ברמז באשכול ישן: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 9D#p272279
אבל מוטב שחו"ר הפו' יבררו סוגיא זו הנוגעת למעשה, ומי שיוכל להביא בירור דברים בזה שכמ"ה.

הרה"ג רבי ברוך כ"ץ שליט"א רב ביהמ"ד דחסידי ויזניץ ברח' הרב טרפון בב"ב הוציא לאור קונטרס שלם בענין זה עם כל המקורות והטעמים.
אם אינני טועה.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים