מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"ועינינו תאיר בבית מאווינו"

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

"ועינינו תאיר בבית מאווינו"

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' נובמבר 14, 2017 2:17 pm

מטבע זו: ועינינו תאיר בבית מאווינו ושם נראה לפניך בשילוש פעמי רגלינו ככתוב בתורתך שלש פעמים בשנה וכו', היתה נאמרת בתפילת בני ארץ ישראל.

במבוא של ר' יונה פרנקל למחזור סוכות, הוא רושם שהיא מטבע מיוחדת לתפילת מוסף.
בספרו של פליישר, תפילה ומנהגי תפילה אר"י, עמ' 97 הוא רושם שזו מטבע קבועה בכל תפילות העמידה של החג. (ושם כמה שינו"ס למטבע זו).

מי מהם לא מדייק?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ועינינו תאיר בבית מאווינו"

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' נובמבר 14, 2017 2:52 pm

שו"ר שגם פרנקל מציין: ואולי בכל התפילות. א"כ חילוקי הדעות לא כ"כ קוטביים... ובכ"ז תמוה קצת שאצל פליישר פשוט כך ואצל פרנקל הסתמא אחרת.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "ועינינו תאיר בבית מאווינו"

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 14, 2017 4:06 pm

אם להקביל לנוסח שלנו נראה שזה מתאים יותר למוסף כי אז מתפללים על הקרבנות המיוחדים ליום זה ועל העלייה לרגל

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ועינינו תאיר בבית מאווינו"

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 15, 2017 3:05 am

התכבדתי בתשובת ר' אברהם פרנקל והרי היא באה בזה

שלום

מן הקטעים שפרסם אלבוגן (ב1910) יוצא לכאורה שהפיסקא מופיעה רק במוסף, אבל קשה ללמוד בביטחון, כי הקטעים שאינם למוסף שהוא פירסם, אותם קטעים הכוללים את הקטעים הסמוכים - הם לש"ע, ונראה שבשמנ"ע לא כללו (עכ"פ לא בקביעות) פסוק זה, ולא את הכותרת שלו, גם בשאר תפילות, מן הסתם כי הפסוק אינו מדבר בשמנ"ע.

לכן א"מ ז"ל כתב מה שכתב, והשאיר את העניין בספק (עיין גם במבוא למחזור בעמ' יב, הערה 21).

פליישר ראה קטעים נוספים לשאר תפילות, אך גם בהם לא תמיד יש הכותרת, ויש בזה גיוון רב, כפי שהוא עצמו מציין.
ש"נ של פליישר לא מפורטים מספיק בנקודה זו (בסוף הפרק).

לכן נראה לי שהקטע במהותו אינו מיוחד למוסף, אבל לא תמיד נאמר בשאר תפילות, ובייחוד לא בשמנ"ע.
בכל מקרה כדאי לסייג ולרשום 'כנראה'.

ואני מוסיף עוד שיקול משלי: מתוך העובדה שבנוסח בבל הפסוק השתלב דווקא במוסף, אפשר שזה מלמד על נוסח קדום (משותף לא"י ולבבל) שבו הפסוק היה משולב דווקא במוסף, אבל גם זה לא בטוח.

כל טוב

אברהם פרנקל



חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים