בברכה המשולשת כתב:הכלאת ב' נוסחאות
אשר177 כתב:בברכה המשולשת כתב:הכלאת ב' נוסחאות
נוסח ספרד מלא בזה. ואמנם דוגמא זאת מביאה ממש לידי גיחוך...
שייף נפיק כתב:רוב הסדורים.
אם כי שזה בסוגריים.
ובבית הכנסת שאני מתפלל לעיתים כך אומרים.
ברקים רב כתב:שייף נפיק כתב:רוב הסדורים.
אם כי שזה בסוגריים.
ובבית הכנסת שאני מתפלל לעיתים כך אומרים.
זה בסוגריים כי זה שתי נוסחאות שונות. יש הו"א אחרת?
אשר177 כתב:תפילת כל פה, עמך ישראל. זה גם שילוב שתי הנוסחאות וזה גם תרתי דסתרי.
דרומי כתב:האם האריכות בסוף 'על הצדיקים' - "ולעולם לא נבוש כי בך בטחנו ועל חסדך הגדול באמת נשעננו" - שייכת גם היא לכפילות זו, או שכאן זה בכוונה מכוונת?
קאצ'קלה כתב:שמעתי פעם איך שאברך אחד אמר בחזרת הש"ץ נוסח של כלאים בברכת חונן הדעת ("חננו מאתך דעה בינה והשכל - חכמה בינה ודעת")
פרנקל תאומים כתב:קאצ'קלה כתב:שמעתי פעם איך שאברך אחד אמר בחזרת הש"ץ נוסח של כלאים בברכת חונן הדעת ("חננו מאתך דעה בינה והשכל - חכמה בינה ודעת")
כמדומה שכך הנוסח הרשמי בצאנז.
ליבא לתיובתא כתב:בסידור כת״י עתיק ממרוקו, נמצא נוסח שאיננו מקובל על תושבי המקום, אך כנר׳ המחבר הכליא נוסחאות ומתוך כך יצא:
וחננו מאתך דעה בינה והשכל חכמה ודעת.
ולא הצלחתי לשים עתה קישור לכת״י, עקב תקלה באתר הספה״ל.
כדכד כתב:מה שמצינו בגמרא זה על נוסחות שאין בהם סתירה או כפילות
בן ראובן כתב:כדכד כתב:מה שמצינו בגמרא זה על נוסחות שאין בהם סתירה או כפילות
"זוכר הברית ונאמן בבריתו וקיים במאמרו" זו לא כפילות?
קאצ'קלה כתב:בן ראובן כתב:כדכד כתב:מה שמצינו בגמרא זה על נוסחות שאין בהם סתירה או כפילות
"זוכר הברית ונאמן בבריתו וקיים במאמרו" זו לא כפילות?
לא. אין כאן כפילות. מי שזוכר את הברית, עוד צריך להיות נאמן בבריתו ולקיים את מאמרו. וכלם ישנם אצל הבורא ב"ה.
אבל כשמתפללים על 'בינה' ועל 'בינה' ("חננו מאתך דעה בינה והשכל חכמה בינה ודעת") יש כאן כפילות. וכבר שמעתי תירוץ של הבל, שלא ראי "דעה ובינה" כראי "חכמה ובינה". וכסיל כמוני לא יבין את זאת.
כדכד כתב:באמת הנוסח של ברכת הקשת הא בגלל "נימרינהו לתרווייהו"?
כדכד כתב:נכון וטעיתי ולא זכרתי את זה אלא דוגמאות אחרות מהגמרא
בכל אופן לענין זה צדק הרב קאצ'קלה שאין זו כפילות ממש כי אדם שזוכר הברית אינו בהכרח נאמן בבריתו ואם הוא נאמן אולי אינו זוכרה. אם יש כפילות זה "נאמן בבריתו וקיים במאמרו" וזה בכל מקרה מופיע באותה שיטה בגמרא שם
בן ראובן כתב:כדכד כתב:נכון וטעיתי ולא זכרתי את זה אלא דוגמאות אחרות מהגמרא
בכל אופן לענין זה צדק הרב קאצ'קלה שאין זו כפילות ממש כי אדם שזוכר הברית אינו בהכרח נאמן בבריתו ואם הוא נאמן אולי אינו זוכרה. אם יש כפילות זה "נאמן בבריתו וקיים במאמרו" וזה בכל מקרה מופיע באותה שיטה בגמרא שם
"זוכר" אין פירושו שלא נשמט מזכרונו, כמובן.
כדכד כתב:בן ראובן כתב:כדכד כתב:נכון וטעיתי ולא זכרתי את זה אלא דוגמאות אחרות מהגמרא
בכל אופן לענין זה צדק הרב קאצ'קלה שאין זו כפילות ממש כי אדם שזוכר הברית אינו בהכרח נאמן בבריתו ואם הוא נאמן אולי אינו זוכרה. אם יש כפילות זה "נאמן בבריתו וקיים במאמרו" וזה בכל מקרה מופיע באותה שיטה בגמרא שם
"זוכר" אין פירושו שלא נשמט מזכרונו, כמובן.
למה זה מובן?
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים