עמוד 1 מתוך 1

כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

פורסם: ג' מרץ 13, 2018 10:01 pm
על ידי שייף נפיק
נשאלתי,
''חיים ושבע וישועה ונחמה שיזבא ורפואה גאולה סליחה וריוח והצלה''
לכאו' שיזבא והצלה היינו הך.

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

פורסם: ג' מרץ 13, 2018 10:51 pm
על ידי יעקובי
ר"ד אבודרהם:
ושזבא על שם תרגום (קהלת ט, טו) ומלט הוא את העיר בחכמתו

ובתרגום שם: "ושיזיב ית גופא..."

אמנם גם את הפסוק (שמות ה, כג) "והצל לא הצלת את עמך", מתרגמינן "ושיזבא לא שיזבתא". וככל הנראה מילת 'שיזבא' הארמית, משמשת כתרגום לשתי התיבות 'מילוט' ו'הצלה' שבלה"ק, ובקדיש כאילו אומרים 'מילוט (=שיזבא)... והצלה'. ובלה"ק אכן ישנו הבדל בין שתי התיבות הללו: 'מילוט' היינו ממקום רע (כמו העיר הקטנה עליה בנה המלך מצודים גדולים), ו'הצלה' היינו ממצב רע (כמו ריוח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר).

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

פורסם: ג' מרץ 13, 2018 11:22 pm
על ידי עושה חדשות
ובנוסח אשכנז בברכת המזון -
הוא יגמלנו לעד לחן ולחסד ולרחמים ולרווח הצלה והצלחה ברכה וישועה נחמה פרנסה וכלכלה ורחמים וחיים ושלום וכל טוב.
שמת לב?

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

פורסם: ג' מרץ 13, 2018 11:39 pm
על ידי מה שנכון נכון
בדניאל ו, כח "משיזב ומציל".
[וע"ע במתורגמן שלפעמים הוא לשון הצלה ולפעמים לשון פליט ושריד].

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

פורסם: ג' מרץ 13, 2018 11:53 pm
על ידי שייף נפיק
עושה חדשות כתב:ובנוסח אשכנז בברכת המזון -
הוא יגמלנו לעד לחן ולחסד ולרחמים ולרווח הצלה והצלחה ברכה וישועה נחמה פרנסה וכלכלה ורחמים וחיים ושלום וכל טוב.
שמת לב?

שאלה יפה.
נראה בס"ד דבקשות אלו מחולקות לשתיים.
''לחן ולחסד ולרחמים לרווח הצלה והצלחה ברכה וישועה נחמה.'' אשר עוסקות בעניני החיים הכלליים.
''פרנסה וכלכלה ורחמים וחיים ושלום וכל טוב ומכל טוב לעולם אל יחסרנו'' אשר עוסקות בעיקר בעניני קיום הגוף. ובקשת הרחמים המיוחדת כאן היא על עניני הפרנסה דווקא. וראיתי בסידור היעב"ץ שמחולקות לב'. (יש נקודה אחרי נחמה) ודו"ק.
ועל דרך הדרוש אמרו, שאחרי שיש עושר ופרנסה צריך רחמים מיוחדים.. (על דרך התפילה בברכת החודש שמבקשים יראת שמים פעמיים, והמליצו שאחר שבקשו 'חיים של עושר וכבוד' צריך לבקש שוב על יראת שמים...)

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

פורסם: ה' מרץ 15, 2018 3:42 pm
על ידי משולש
שייף נפיק כתב:
עושה חדשות כתב:ובנוסח אשכנז בברכת המזון -
הוא יגמלנו לעד לחן ולחסד ולרחמים ולרווח הצלה והצלחה ברכה וישועה נחמה פרנסה וכלכלה ורחמים וחיים ושלום וכל טוב.
שמת לב?

שאלה יפה.
נראה בס"ד דבקשות אלו מחולקות לשתיים.
''לחן ולחסד ולרחמים לרווח הצלה והצלחה ברכה וישועה נחמה.'' אשר עוסקות בעניני החיים הכלליים.
''פרנסה וכלכלה ורחמים וחיים ושלום וכל טוב ומכל טוב לעולם אל יחסרנו'' אשר עוסקות בעיקר בעניני קיום הגוף. ובקשת הרחמים המיוחדת כאן היא על עניני הפרנסה דווקא. וראיתי בסידור היעב"ץ שמחולקות לב'. (יש נקודה אחרי נחמה) ודו"ק.
ועל דרך הדרוש אמרו, שאחרי שיש עושר ופרנסה צריך רחמים מיוחדים.. (על דרך התפילה בברכת החודש שמבקשים יראת שמים פעמיים, והמליצו שאחר שבקשו 'חיים של עושר וכבוד' צריך לבקש שוב על יראת שמים...)

גם אני הבנתי שיש כאן נקודה. אבל לא מסתבר שזה איפה שאתה שמת. כי בד"כ ברשימה הדבר האחרון מופיע עם ואו, וכאן אתה עושה "ברכה וישועה נחמה:" צריך לשים את הפסיק או לפני נחמה, או (וכך יותר מסתבר) לפני "ורחמים".

אגב, בניגון המסורתי של בני אשכנז, יש הפסק גמור לפני "ורחמים". ומשם והלאה זה כמעט ניגון אחר.

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

פורסם: ו' מרץ 16, 2018 10:07 am
על ידי שייף נפיק
הנקודה שם ראיתי מסידור היעב"ץ

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

פורסם: ו' מרץ 16, 2018 6:41 pm
על ידי בן ראובן
לכאורה "הצלה... וכל טוב" כולם נסמכים ל"רווח" (ולכן אין ל' לפניהם).

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

פורסם: א' מרץ 18, 2018 9:41 pm
על ידי אשר177
הקטע יהא שלמא רבא וכו' הוא תרגום של עושה שלום במרומיו...

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

פורסם: א' מרץ 18, 2018 11:32 pm
על ידי שייף נפיק
??!

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

פורסם: ג' מרץ 20, 2018 1:08 pm
על ידי אשר177
שייף נפיק כתב:??!


מה לא ברור?
דיברו על כפילויות.
השורה: יהא שלמה רבא מן שמיא (וחיים) עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן
והשורה: עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן.

אומרים בדיוק את אותו הדבר.

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

פורסם: ג' מרץ 20, 2018 2:57 pm
על ידי שייף נפיק
זה לא ממש אותו דבר.
עושה שלום במרומיו הוא ענין שהקב"ה שיש שלום במרומיו -במלאכיו (כמובא בחז"ל שגבריאל של אש ומיכאל של מים ועם כל זה יש שלום ביניהם) הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל. שהם גם כן מלאכיו - משרתיו של ה', וראוי להם שיהא השלום ביניהם.
יהא שלמא רבא הוא ענין בקשה פשוטה שיעשה שלום בלי הענין של במרומיו.
וכן עושה שלום במרומיו הוא בקשה יותר גדולה, כי הוא לשון של החלטה, ואמירה שכך תהא המציאות, ואילו יהא שלמא הוא בקשה רגילה. ודוק!

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

פורסם: ב' אפריל 02, 2018 11:29 pm
על ידי אשר177
הבקשה היא שיעשה שלום עלינו ועל כל ישראל...

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

פורסם: ג' אפריל 03, 2018 12:05 am
על ידי קאצ'קלה
שייף נפיק כתב:הנקודה שם ראיתי מסידור היעב"ץ

נראה שבדקת בסידור בית יעקב שנדפס 'על שם' היעב"ץ, בעירובי נוסחאות כידוע.
שם מובא:
סידור בית יעקב.JPG
סידור בית יעקב.JPG (57.04 KiB) נצפה 5064 פעמים

אבל בסידור יעב"ץ המקורי נדפס כך (עכ"פ במהדורת צילום):
סידור יעבץ.JPG
סידור יעבץ.JPG (112.44 KiB) נצפה 5064 פעמים

ובפירוש כתב היעב"ץ בפירושו שם:
סידור יעבץ פירוש.JPG
סידור יעבץ פירוש.JPG (54.3 KiB) נצפה 5064 פעמים

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2019 8:01 am
על ידי לבי במערב
עושה חדשות כתב:ובנוסח אשכנז בברכת המזון -
הוא יגמלנו לעד לחן ולחסד ולרחמים ולרווח הצלה והצלחה ברכה וישועה נחמה פרנסה וכלכלה ורחמים וחיים ושלום וכל טוב.
שמת לב?

ועד"ז בברכת 'שים שלום'; ותירוץ אחד עולה לשניהם.