עמוד 1 מתוך 1

'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 12:21 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
בתפלה מתפללים אנו: 'ובהם נהגה יומם ולילה'. ולכאורה, הלא היום מתחיל מהלילה, והל"ל תחילה לילה ואחר כך יום.

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 12:29 am
על ידי יוצא פוניבז'
גם בקרא "והגית בו יומם ולילה", ובגמ' יזיף ביממא ופרע בליליא.

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 12:30 am
על ידי לענין
גדר מצות ת''ת שהיא יום ולילה, ועל כן מברכים ברכת התורה בעלות השחר ולא בשקיעת החמה.

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 1:10 am
על ידי חד ברנש
דבר ראשון, תלמד ביום, תנצל את הזמן של היום, ורק אח"כ תנדד שינה מעיניך ותלמד גם בלילות.

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 1:14 am
על ידי משה דוויק
אולי ניתן לפרש עפ"י דברי הנפה"ח שהעולם בנוי מיום ולילה כדי שתמיד יהיה תורה,
וזהו ובהם נהגה יומם וגם כשלילה אצלנו, יש יומם אצל אחרים ודו"ק.

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 1:35 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
חד ברנש כתב:דבר ראשון, תלמד ביום, תנצל את הזמן של היום, ורק אח"כ תנדד שינה מעיניך ותלמד גם בלילות.


לפי המבואר כאן (viewtopic.php?f=7&t=44320) הדרא קושיא לדוכתא..

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 1:43 am
על ידי משה דוויק
הט"ז באהע"ז מפורסם שוא לכם וכו'.

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 1:46 am
על ידי רון
דרופתקי דאורייתא כתב:בתפלה מתפללים אנו: 'ובהם נהגה יומם ולילה'. ולכאורה, הלא היום מתחיל מהלילה, והל"ל תחילה לילה ואחר כך יום.

מה שהעיר הערה יפה, ידידי דרופתקי דאורייתא שיחי',
יש לומר דהלא מבואר בר"מ בהלכות ת"ת דהרוצה לזכות לכתרה של תורה לא יאבד לילה אחד מלילותיו בשינה.
ומשמע דהלימוד דיום הוא המינימום ההכרחי, והלילה הוא לזכות לכתר תורה. ולכן נקט בתחילה יומם שהוא היסוד ואח"כ הלילה.

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 1:50 am
על ידי מה שנכון נכון
מצוי הרבה פעמים במקרא "יומם ולילה".

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 1:54 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
מה שנכון נכון כתב:מצוי הרבה פעמים במקרא "יומם ולילה".

ומה באמת הפשט בזה?

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 1:55 am
על ידי משה דוויק
הפסוקים בהם היום מוזכר קודם הלילה
ויבדל א' בין האור ובין החשך - בראשית א, ד
ויקרא א' לאור יום ולחשך קרא לילה - בראשית א, ה
ארבעים יום וארבעים לילה - בראשית ז, ד
ויהיה הגשם על הארץ ארבעים יום וארבעים לילה - בראשית שם, יב
יום ולילה לא ישבותו - בראשית ח, כב
גנובתי יום וגנובתי לילה - בראשית לא, לט
ללכת יום ולילה - שמות יג, כא
עמוד הענן יומם ועמוד האש לילה - שמות יג, כב
והגית בו יומם לילה - יהושע א, ח
מיום עד לילה תשלימנו - ישעי' ס, יא
יומם ולילה לא יסגרו - ישעי' ס, יא
לא יום ולא לילה - זכריה יד, ז
ובתורתו יהגה יומם ולילה - תהלים א, ב
לך יום אף לך לילה - תהלים עד, יז

פסוקים המקדימים לילה ליום
ופחדת לילה ויום - דברים כח, ט
חומה היו עלינו גם לילה גם יומם - ש"א כה, טז
להיות עיניך פתוחות...לילה ויום - מ"א ח, כט
לילה ויום אצרנה - ישעי' כז, ג
לילה ויום לא תכבה - ישעי' לד, י
תרדנה עיני דמעה לילה ויומם - ירמי' יד, יז

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 1:59 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
רון כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:בתפלה מתפללים אנו: 'ובהם נהגה יומם ולילה'. ולכאורה, הלא היום מתחיל מהלילה, והל"ל תחילה לילה ואחר כך יום.

מה שהעיר הערה יפה, ידידי דרופתקי דאורייתא שיחי',
יש לומר דהלא מבואר בר"מ בהלכות ת"ת דהרוצה לזכות לכתרה של תורה לא יאבד לילה אחד מלילותיו בשינה.
ומשמע דהלימוד דיום הוא המינימום ההכרחי, והלילה הוא לזכות לכתר תורה. ולכן נקט בתחילה יומם שהוא היסוד ואח"כ הלילה.


לא הבנתי הדיוק. כוונתך שיש לימוד לשם קיום מצות עשה דת"ת, ויש לימוד על מנת לזכות בכתרה של תורה?

כך הוא לשון הרמב"ם ספ"ג מהת"ת: "אע"פ שמצוה ללמוד ביום ובלילה, אין אדם למד רוב חכמתו אלא בלילה, לפיכך מי שרצה לזכות בכתר התורה יזהר בכל לילותיו" וכו'.

ולשים לב ללשון הרמב"ם "ללמוד ביום ובלילה" שהוא כלשון הפסוק "והגית בו יומם ולילה".

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 2:05 am
על ידי משה דוויק
http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=%u05D9%u05D5%u05DE%u05DD%20%u05D5%u05DC%u05D9%u0
עיין כאן ביאור עמוק.

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ב' יוני 17, 2019 9:58 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
חשבתי לגבי המקראות הנ"ל, דתליא אי לילה הולך אחר היום הוא אף קודם מתן תורה. ויל"ע.
(רשימות מקורות בענין זה הובאה בנזר התורה אייר תשע"ט עמוד תנט בהערה).

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ב' יוני 17, 2019 10:01 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
לענין כתב:גדר מצות ת''ת שהיא יום ולילה, ועל כן מברכים ברכת התורה בעלות השחר ולא בשקיעת החמה.

viewtopic.php?f=50&t=44972&p=554090#p532854 [ראה בעמוד ב'].

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ג' יוני 18, 2019 9:36 am
על ידי חגי פאהן
לענין כתב:גדר מצות ת''ת שהיא יום ולילה, ועל כן מברכים ברכת התורה בעלות השחר ולא בשקיעת החמה.

מברכים לפני לימוד תורה בכל שעה שיהיה. והתוספות חידשו שמברכים פעם אחת שפוטרת את כל היום, וגם ברכה זו היא בלימוד הראשון שאחרי הקימה מהשינה, בין אם הוא אחר הצהריים או בחצות הלילה.

וי"ל עפ"י מ"ש חז"ל שיום הוא זמן תורה שבכתב ולילה הוא זמן תורה שבע"פ (ועוד שתורה שבע"פ טפילה לתורה שבכתב, כלומר מפרשת אותה), שאם אדם לא ילמד בתחילה ביום מתוך הכתב וידע כמה דברים בע"פ, בודאי לא יוכל ללמוד תורה בחושך כשאין יכול לקרוא מהכתוב.

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ג' יוני 18, 2019 10:11 am
על ידי מענה איש
פתח בדסליק
כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה.
(למרות שימינו איונו בהכרח יום)

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ג' יוני 18, 2019 10:52 am
על ידי שמואל שלומוביץ
חגי פאהן כתב:
לענין כתב:גדר מצות ת''ת שהיא יום ולילה, ועל כן מברכים ברכת התורה בעלות השחר ולא בשקיעת החמה.

מברכים לפני לימוד תורה בכל שעה שיהיה. והתוספות חידשו שמברכים פעם אחת שפוטרת את כל היום, וגם ברכה זו היא בלימוד הראשון שאחרי הקימה מהשינה, בין אם הוא אחר הצהריים או בחצות הלילה.

רבינו יונה על הרי"ף ברכות ו ע"א בפי הרי"ף.
ואפילו כשקורא בלילה לא נאמר שהלילה מהיום האחר הוא שיצטרך לחזור ולברך שאף על פי שבשאר הדברים אנו אומרים היום הולך אחר הלילה גבי הקריאה הלילה הולך אחר היום וכדאמרינן בירושלמי אמר ר' יוחנן אנן אגירי דיממא אנן יזפינן ביממא ופרעינן בליליא כלומר מי שהוא שכיר אין לו להתבטל ממלאכתו כל היום וכיון שכן ואנחנו מצוה עלינו לקרוא כל היום אם כן אנו כמו פועלים שאין לנו להתבטל מהקריאה ומה שאנחנו מתבטלין ממנה ביום הוא כמו הלואה אצלינו ואנחנו פורעין אותה בלילה הנה שקריאת הלילה היא מהיום ההוא ולפיכך בברכה שבירך בבקר להפטר ממה שלומד ביום באותה ברכה נפטר גם כן במה שלומד בלילה:

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ג' יוני 18, 2019 1:47 pm
על ידי לענין
אכן לזה התכוונתי, תודה.

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ג' יוני 18, 2019 2:37 pm
על ידי מרדכי ש.
אגב,
זכור לי שהשאגת אריה אומר שמי שלא הניח תפילין ביום, יניחם בלילה שאח"כ, (לשיטתו באיסור זה, עמש"כ סי' מג. ולהלכה אסור - שו"ע ומ"ב או"ח ל ה), ומקיים בזה תשלומין למצוות התפילין שהחסיר ביום כי בהנחת תפילין נאמר 'למען תהיה תורת ה' בפיך', ולכן תפילין הם כלימוד תורה, שהלילה הולך אחר היום, ובהנחה בלילה מקיים את אותה המצוה של הנחת היום שהיה לפניו.
וכעת לא מצאתיו.

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ג' יוני 18, 2019 2:50 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
מרדכי ש. כתב:אגב,
זכור לי שהשאגת אריה אומר שמי שלא הניח תפילין ביום, יניחם בלילה שאח"כ, (לשיטתו באיסור זה, עמש"כ סי' מג. ולהלכה אסור - שו"ע ומ"ב או"ח ל ה), ומקיים בזה תשלומין למצוות התפילין שהחסיר ביום כי בהנחת תפילין נאמר 'למען תהיה תורת ה' בפיך', ולכן תפילין הם כלימוד תורה, שהלילה הולך אחר היום, ובהנחה בלילה מקיים את אותה המצוה של הנחת היום שהיה לפניו.
וכעת לא מצאתיו.


יש באגר"מ להיפך, למי שלא יכול להניח אלא לפני עלות השחר.

יש בדברי הגרי"ז (ויש ע"ז אריכות) אם מי שלא הניח תפילין יניח למחרת שיעור זמן הנחה רגיל שלו, ויהיה כעין תשלומין.

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

פורסם: ג' יוני 18, 2019 3:09 pm
על ידי סעדיה
מרדכי ש. כתב:אגב,
זכור לי שהשאגת אריה אומר שמי שלא הניח תפילין ביום, יניחם בלילה שאח"כ, (לשיטתו באיסור זה, עמש"כ סי' מג. ולהלכה אסור - שו"ע ומ"ב או"ח ל ה), ומקיים בזה תשלומין למצוות התפילין שהחסיר ביום כי בהנחת תפילין נאמר 'למען תהיה תורת ה' בפיך', ולכן תפילין הם כלימוד תורה, שהלילה הולך אחר היום, ובהנחה בלילה מקיים את אותה המצוה של הנחת היום שהיה לפניו.
וכעת לא מצאתיו.

viewtopic.php?f=17&t=24337&hilit=%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%94+%D7%94%D7%95%D7%9C%D7%9A