מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 03, 2019 11:05 pm

בקדושתא לפרשת החודש ב'משלש' המתחיל קיחת עלית עקד: "החדש הזה לכם לשמור, בסכם אסופי הר מור, ואתם אל יגמור שלשת אותות בו לשמור".

הקטע הזה עוסק בקביעת חודש ניסן שהוא נעשה על בהסכמת הסנהדרין הנאספים בהר המוריה, ואתם הקב"ה מסכים [כדאיתא בשמות רבה פרשת בא פרשה טו אות ב: ד"א החדש הזה לכם, אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא רבון העולם אימתי אתה עושה את המועדות, שכן כתיב (דניאל ד) בגזירת עירין פתגמא, אמר להם אני ואתם מסכים על מה שישראל גומרין ומעברין את השנה שנא' (תהלים נז) אקרא לאלהים עליון לאל גומר עלי], וקביעת החודש הזה אם לקובעו או לעבר את חודש אדר ולאחרו נעשה ע"פ שלשה אותות [סימנים, והכוונה לדברי הגמ' בסנהדרין (יא, ב), תנו רבנן על שלשה דברים מעברין את השנה על האביב, ועל פירות האילן, ועל התקופה].

ב'סדר יוצרות המבואר כוונת הלב' בעריכת הרב יעקב לויפר (מכון תכין לבם ב"ב תשע"ה) החזירו עטרה ליושנה. בשלשת פיוטי הקדושתא הראשונים נהגו לומר פסוקים הקשורים לתוכן הפיוט לפני חרוז החתימה. מסיבה לא ברורה הושמטו כל הפסוקים האלו מן המחזורים והסידורים במאות השנים האחרונות, ומבנה הפיוטים נפגם בשל כך. במהדורה הנ"ל שבו והדפיסו את הפסוקים.

והנה כתוספת לקטע זה מופיעים שני פסוקים:
ככתוב (דברים טז, א) שמור את חודש האביב ועשית פסח לד' א' כי בחודש האביב הוציאך ד' א' ממצרים לילה
. פסוק זה נדרש על ענין עיבור השנה שהפייטן דבר עליו בחרוז האחרון.
ונאמר (יואל ב, כג) ובני ציון גילו ושמחו בד' א' כי נתן לכם את המורה לצדקה ויורד לכם גשם מורה ומלקוש בראשון.
מה ענינו של פסוק זה לכאן? הלא ב'משלש' עסקינן ולא ב'מחיה', ואין בברכה זו מענין הזכרת גשמים.

וחשבתי לבאר בס"ד, בגמ' ריש מס' תענית (ה, א; ו, א) פירשו שהמלקוש זמנו הוא ב'ראשון' בחודש ניסן, וזוהי ברכה מיוחדת של המלקוש בניסן – מלקוש בעתו (אגב, אולי ראוי לכוין על כך בברכת החודש ב'וגשמים בעתם').

והנה כאשר הסנהדרין עיברו את השנה, נמצא שחודש ניסן מתאחר, ועמו גם המלקוש וברכתו, ובזה הקב"ה גומר ומסכים עם קביעתם של הסנהדרין לעבר את השנה.

לא מצאתי עדיין תימוכין לרעיון כזה או בדומה לו.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' אפריל 04, 2019 12:25 am

יפה מאוד!
עצם הרעיון שהקב"ה מסכים עם הסנהדרין ולפי זה גם מתנהג במציאות העולם הוא ידוע. וזש"כ תשעה ירחי לידה, ואקרא ... לקל גומר עלי. וכו' וכו'. והחת"ס וכמדומה שעוד אחרונים השתמשו ביסוד זה בביאור אחת הגמרות בדף הנזכר בענין הנ"ל

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אפריל 04, 2019 8:35 am

אני מחפש מקור להסכמת הקב"ה המתבטאת בירידה המאוחרת של המלקוש.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 22, 2020 10:47 pm

עוד משהו ביוצר לפרשת החודש: פֶּלֶא עֲשׂוֹת נֶגֶד אָבוֹת. פָּץ מִבֶּעָשׂוֹר לְאָסְרוֹ בֶּעָבוֹת.

נראה בביאורו דהנה תנן בכלים (פי"ט מ"ב): החבל היוצא מן המטה עד ה' טפחים טהור מחמשה ועד עשרה טמא מעשרה ולחוץ טהור שבו קושרין את הפסחים ומשלשלין את המטות.

ועי' רש"י בחולין (נד, ב ד"ה לא חמשה): לא חמשה כלמעלה - כיותר מחמשה וטמא כדקתני טעמא במס' כלים מחמשה ועד עשרה טמא שבו קושרין את הפסחים זכר לפסח מצרים דכתי' אסרו חג בעבותים וגו' וכתיב והיה לכם למשמרת ובו משלשלין את המטה.

ובספר איסור והיתר לרש"י (סי' לג) נראה שזהו טעם אמירת הלל בסדר ההגדה, וז"ל, אסרו חג בעבותים (על) [עד] קרנות המזבח בפסח מצרים נאמר מקרא זה ונלקח מבעשור ונבקר ד' ימים דכתיב בי' בעשור לחדש הזה ויקחו להם וגו' והיה לכם למשמרת עד ארבעה עשר יום לחודש הזה וזה שאמר הכתוב אסרו חג בעבותים (על) [עד] קרנות המזבח אסרו החג בעבותים ארבעה ימים עד שיבוא לקרנות המזבח בארבעה עשר שאמר דוד מזמור של פסח שהיה מקחו מבעשור ופסח דורות אין מקחו מבעשור.

ואכן בנוסח שנדפס אצל ר"י לויפר מופיע פסוק זה 'אסרו חג בעבותים' כא' הפסוקים בסוגריים!!

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

ביאורים וציונים ביוצר לפר' החודש

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מרץ 09, 2021 11:29 pm

שקד עליהם בליל שמרים וקטל למענם בכורים... תפן באני ישנה, ותצילנה מעדינה.

יעויין בילקוט שמעוני שה"ש רמז תתקפח:
דבר אחר אני ישנה במצרים, שבאותו לילה הקדוש ברוך הוא שלח עליהם שינה ערבה שלא יפחדו מחמת המחבל, ואפילו כן היו רואים שונאיהם משתנקים בשנתם.

ובזוה"ק פרשת אמור (צה א):
ר' חייא פתח אני ישנה ולבי ער קול דודי דופק וגו', אמרה כנסת ישראל, אני ישנה בגלותא דמצרים דהוו בני בשעבודא דקשיו ולבי ער לנטרא להו דלא ישתיצון בגלותא.

והנה כינוי עדינה נאמר בפשוטו על בבל, עי' ישעיה מז, ח ובילקוט שם רמז תיח, אולם יש לבאר לפי דברי מהרש"א ח"א סנהדרין (קד, א):
אלא כאשה כו'. לפי שבעובדי כוכבים נאמר ועתה שמעי זאת עדינה וגו' לא אשב אלמנה וגו' ותבאנה לך שתי וגו' שכול ואלמון וגו' דהיינו במפלתם סר כחם ומזלם מן השמים שאין לך אומה שנפלה שלא תפול מתחלה מזלה ויהיו אלמנה ממש ממושיעם ואלהותם שמת כחם אבל ישראל אינם כן כי גם בצרתם לא סר כחם וצלם מעליהם כי הוא חי וקיים לעולם ואינן אלא בדמיון אלמנה שאין בעלה אצלה דהיינו שהלך למ"ה ע"י שסרחה אשתו ודעתו לחזור כשהיא תשוב אליו.


זְמַן קָפַץ עֲשׂוֹת רַבּוֹת. חֲדָשִׁים וְגַם יְשָׁנִים לְהַרְבּוֹת.


נראה לבאר לפי דברי המדרש (ויק"ר ויקרא ב, יא; תנא דבי אליהו אליהו רבה פרשה ז):
ד"א צפונה לפני ה' כנגד מעשיהם של אברהם יצחק יעקב שהם צפונים לפניו ומנין שהלשון הזה הוא לשון צפונה שנאמר חדשים גם ישנים דודי צפנתי לך, אברהם יצחק ויעקב ישנים, עמרם בן קהת וכל הכשרים שהיו במצרים חדשים שנאמר חדשים גם ישנים וכו'
. והיינו שבנוסף לזכות הצדיקים במצרים 'חדשים', היה גם זכות ראשונים – "להרבות" ('גם' אתא לריבויא).

יָקֵץ כְּיָשֵׁן וְעָר כְּמִשֵּׁנָה.

עי' זבחים לא, א: אמר רבא ויקץ כישן הפיגול.

נְאָקָה הָחִישָׁה קֵץ הַפְּלָאוֹת. נִחֲצוּ לְמָאתַיִם וְעֶשֶׂר אַרְבַּע מֵאוֹת.

מבואר שצעקת בני ישראל החישה ומיהרה את הקץ ולא מצאתי מקור לזה.

לשון 'נחצו' בפשוטו מלשון מחצית, ועי' בפרקי דר"א (פרק מח): ר' חכינאי אומ' לא נתן הב"ה קצבה למלכיות אלא לשעבוד מצרים ולמלכות בבל, לשעבוד מצרים מניין שנ' ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה, ועשה הב"ה ברוב רחמיו וחסדיו וקצר חציים מאתים ועשר שנים, ועי' בפירוש המיוחס לראב"ן כאן.


צְלִיחַת יַרְדֵּן בּוֹ לְהַתְווֹת. צְפִיַּת שֶׂה לְבֵית אָבוֹת


מבואר שזכות לקיחת השה בעשור לחודש היא שעמדה להם כשעברו את הירדן בעשור לחודש ונבקע בפניהם, וכן איתא בסמוך: "שמירת שלישו בירדן עמדה". ועי' מה שהארכנו בזה בס"ד ב'זה ינחמנו' על שבת הגדול.

וְנוֹבִיל שַׁי בַּקּוֹדֶשׁ. בָּרִאשׁוֹן בְּאֶחָד לַחוֹדֶשׁ.


ונראה לפי מה שמובא בדברי רש"י פרשת ויחי (מט, י): עד כי יבא שילה - מלך המשיח שהמלוכה שלו, וכן תרגם אנקלוס. ומדרש אגדה שילו, שי לו, שנאמר (תהלים עו יב) יובילו שי למורא.

והנה כל הפיוט הזה סובב על כך שבניסן נגאלו ובניסן עתידין להגאל, וראה דבר נפלא בדרשות הר"ן (דרוש ג) וז"ל,
ובזה הזמן אנו מקוים הגאולה העתידה, שהרי נחלקו ר' אליעזר ור' יהושע אם אנו עתידין להגאל בניסן או בתשרי, ונחלקו שניהם אם נברא העולם בניסן או בתשרי, אבל שניהם שוים בדבר זה שבאותו זמן שנברא העולם אנו עתידין להגאל, וכיון שנפסקה הלכה כר' יהושע שאמר בניסן נגאלו ובניסן עתידין להגאל, ואמר בניסן נברא העולם, כמו שאמרו שם חכמי ישראל מונין לתקופה וכו', ממילא נפסקה הלכה כר' יהושע במה שאמר שבניסן אנו עתידין ליגאל. וזהו שיסד הפייטן ואמר (פיוט לפרשת החדש) ובו עתידין ליגאל, והוא כר' יהושע שאמר בפרק קמא דר"ה בניסן נברא העולם בניסן נולדו אבות, בניסן נגאלו ובניסן עתידין להגאל.



בְּפָנָיו צָגוּ אֵילֵי קוֹדֶשׁ. לְהָעִיד עֵדוּת חוֹדֶשׁ. וְאֵל נִתְעַטֵף בַּקּוֹדֶשׁ. כְּמַקְדִישֵׁי חוֹדֶשׁ.


כדאיתא בפסיקתא רבתי (פיסקא טו החודש):
שנה שיצאו ישראל ממצרים היתה התקופה בליל ה' בתחלת הלילה, ומולד הלבנה היה ביום ד' בחצות היום, והתחילו חודש הלבנה וחודש התקופה בלילה, ר' ברכיה ר' חייא בשם ר' יוחנן נתעטף הקדוש ברוך הוא בטלית מצויצת, והעמיד למשה מכאן ולאהרן מכאן, וקרא למיכאל ולגבריאל ועשה אותם כשלוחי החודש, ואמר להם באיזו צד ראיתם את הלבנה, לפני החמה או לאחר החמה, לצפונה או לדרומה, כמה היא גבוה, ולאין היתה נוטה, וכמה היתה רחבה, אמר להם כסדר הזה שאתם ראיתם כך [יהיו] בני מעבירים את השנה למטן ע"י זקן וע"י עדים וע"י טלית מצוייצת.

ועי' בהגהות מראה כהן ר"ה כה, ב.

ובשו"ת חת"ס ח"ו סי' לה בסוף התשובה:
וכבר הארכתי במקום אחר שלפע"ד פ' החדש הזה שהראה הקדוש ברוך הוא למרע"ה הלבנה בחידושה היינו שהראה לו במצרים הלבנה שבא"י וקידש' במצרים עפ"י א"י דאלת"ה כיון שלא נדבר עמו אלא ביום והלבנה בחידושה לא תראה אלא סמוך אחר שקיעות החמה איך הראה לו הלבנה ומה הועילו חז"ל באמרם בין השמשות נדבר עמו ומשחז"ל מיכאל וגבריאל נדמו כעדים והעידו עדות החדש לפני הקדוש ברוך הוא ואמר מקודש החדש לאיזה דבר צריך עדים כשנראים בעליל במצרים, אלא ע"כ זה הי' ברגע אחרון של היום במצרים וכבר שקעה חמה בא"י שהיא מזרחי' למצרים והעידו המלאכים שראו הלבנה בא"י וקדשו החדש עפ"י נוף א"י.

[וראה עוד בנוסח אחר בחת"ס עה"ת פרשת בא].

קֵץ מוֹלַדְתּוֹ חָל לְהַקְצוֹת. בְּיוֹם רְבִיעִי בֶּחָצוֹת.


ראה בתחילת דברי הפסיקתא לעיל בסמוך, ועי' היטב בשו"ת שאילת יעבץ ח"ב סי' צ.

יַלְדוּת חֶרֶס וְסַהַר בּוֹ בַיּוֹם חֶשְׁבּוֹן מִצּוּ. וּבִתְחִלַּת בְּרִיָּתָם בְּחַלּוֹן אֶחָד נִמְצָאוּ: (חזן) רֵעִים כְּנִתַּן לָמוֹ מַסּוֹרֶת אִמְּצוּ. לְחַשֵּׁב לְעַבֵּר וּלְקַדֵּשׁ סְפוֹרוֹת כְּמָצְאוּ.

בספר שם משמואל (צו תרע"ז):
וזהו הענין שהיו שני גואלים, כי תרוייהו צריכי, משה מדת המוח והשכל וכמו שבת שמתיחס למשה כמו שאנו אומרים בתפלה ישמח משה במתנת חלקו, ואהרן מדת לב טהור ולב נשבר, וע"כ הכהונה הגדולה היתה לאהרן כנ"ל במדת גדול:
ויש לומר שבדוגמת שני הגואלים האלה משה ואהרן יחד הי' אז צירוף שמש וירח שדוגמתם היא מוח ולב, משה ואהרן כנ"ל. וזהו שיסד הפייטן לפרשת החודש ד"ה אבי כל חוזה "ילדות חרס וסהר בו ביום חשבון מיצו, וכתחילת בריאתם בחלון אחד נמצאו, רעים כניתן למו מסורת אמצו, לחשב לעבר ולקדש ספורות כמצאו".

ויש להוסיף לשון מכילתא דרשב"י פר' יתרו (יח, כז): אמר להן כלום הנר מהנה אלא במקום חשך מה יעשה נר בין חמה ללבנה אתה חמה ואהרן לבנה אלא הריני הולך ומגייר את בני מדינתי שאביאם תחת כנפי שמים.

סָפוּר הוּא לִמְלָכִים וְלִרְגָלִים.


בספר האגודה פ"ק דברכות סי' כג: וגם ר' אלעזר קליר שהיה מקרית ספר ותנא היה יסד קרובות של ראשונות ומשמע בפסיקתא דרבי אלעזר בר שמעון הוה מיהו מצינו שחולק בפיוטו על רבי אלעזר בר שמעון שיסד בפרשת החודש ספור הוא למלכים ולרגלים ורבי אלעזר בר שמעון קאמרינן בפרק קמא דראש השנה דעובר בל תאחר בסוכות לבד ושמא משום ענוה יסד כאביו.

ובדומה לזה באור זרוע (הל' ק"ש סי' כ): וקשה לפי מה שפי' ר"ת זצ"ל דר' אלעזר בר"ש הוא ר' אלעזר הקלירי אם כן קשיא דידי' אדידי' כי הוא [יסד] בפ' החודש מועד מזמין לנדגלים נועדים בו עינימו צירי רגלים ספור הוא למלכים ולרגלים פי' דפסח הוא ראש לענין בל תאחר ואיהו פליג וסובר פ"ק דר"ה דבחג הסכות בלבד עובר בבל תאחר מיהו י"ל דאליבא דהלכתא פייט וקים לי' כאבוה רבי שמעון בן יוחאי דאמר שלשה רגלים כסדרן וחג הפסח תחלה.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' מרץ 09, 2021 11:47 pm

הרב נוטר,
דברים יפים כתבת,
אבל בנוגע לטור: "תפן באני ישנה, ותצילנה מעדינה", הביאור פשוט: הפייטן מבקש מהקב"ה: תפנה לישראל (המכוּנים 'אני ישנה') ותציל אותם ממלכות אדום (שנתכנתה: עדינה, והכינוי מצוי בפייטנות).

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 10, 2021 9:33 am

יישר כח על ההערה.

------------------



וְתֵעָשֶׂה בּוֹ חֲדָשָׁה. לִבְרֹאת אֶרֶץ חֲדָשָׁה. לְהִנָּתֵן דת [דֵּעָה] חֲדָשָׁה.


כתב בשו"ת תשובה מאהבה ח"א סי' א:
ל"ז מה שכתב בפיוט פ' החדש להנתן דת חדשה וכיוצא בזה נמצא איזה פעמים בפייט עפ"י מדרש ילקוט הוא ע"ד שכתב רש"י ז"ל בשיר הקדש קדשים ישקני מנשיקות פיהו על שם שנתן להם תורתו ודבר עמהם פא"פ ואותם דודים עודם ערבים עליהם מכל שעשועי ומובטחים מאתו להופיע עוד עליהם לבאר להם סוד טעמיה ומסתר צפונותיה ומחלים פניו לקיים דברו וזהו ישקני מנשיקות פיהו עכ"ל והבין זה (ובזה י"ל לשון הפייט באות שלפני זה בין תבין) אבל חלילה וחלילה לאיש הישראלי להרהר ולומר שתהי' דת חדשה כי כמו שלא יחליף אל כן לא ימיר דתו ואנשי כנסת הגדולה יסדו ודבריו חיים וקימים נאמנים ונחמדים לעד ולעולמי עולמים כו' כמבואר בארוכה בקונטרס אהבת דוד אשר דפסתי בק"ק פראג שנת טמאי"ם לנפ"ש הוא הי' תקס"ל לעומת כלבים רעים מאמיני הפגר התוגר שבתי צבי מודח ועקוב תפח עצמותם עיין שם.

וראה עוד בסידור וילנא שהעתיק מסידור עבודת ישראל ע"פ דברי המדרש ויקרא רבה (שמיני יג, ג): אמר רבי אבין בר כהנא אמר הקדוש ברוך הוא תורה חדשה מאתי תצא חדוש תורה מאתי תצא, ויעו"ש עוד.

וביותר היה נראה כי נרמז כאן שלעתיד לבוא תהיה נביעה של חידושי תורה וגילוי המטמוניות שלזה מרמז "לבראת ארץ חדשה', והיינו ע"ש הכתוב בישעיהו (סו, כב) כִּ֣י כַאֲשֶׁ֣ר הַשָּׁמַ֣יִם הַ֠חֲדָשִׁים וְהָאָ֨רֶץ הַחֲדָשָׁ֜ה אֲשֶׁ֨ר אֲנִ֥י עֹשֶׂ֛ה, וכדאיתא בהקדמת הזוה"ק (ה א), והאריכו בזה מאוד הספרים הקדושים (יעויין בנפש החיים שער ד פרק יב ובסדר היום (סדר סעודת שבת) ובשל"ה מס' פסחים מצה שמורה אות רלז ועוד.


וִיצַמְצֵם שְׁכִינָתוֹ בְּתוֹךְ שַׁעַר הֶחָדָשׁ


'שער החדש' היינו השער המזרחי, כפי שמבואר בירושלמי עירובין פ"ה ה"א, ובאמת מצינו מעלה בשער זה בזמן שבית המקדש קיים כדאיתא בשילהי ברכות (סא, ב): לא יקל אדם את ראשו כנגד שער המזרח שהוא מכוון כנגד בית קדשי הקדשים וכו'. אולם לא מובן מה ענין צמצום השכינה לעתיד לבוא לשער זה בלבד.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' מרץ 10, 2021 10:06 am

נוטר הכרמים כתב:וִיצַמְצֵם שְׁכִינָתוֹ בְּתוֹךְ שַׁעַר הֶחָדָשׁ
'שער החדש' היינו השער המזרחי, כפי שמבואר בירושלמי עירובין פ"ה ה"א, ובאמת מצינו מעלה בשער זה בזמן שבית המקדש קיים כדאיתא בשילהי ברכות (סא, ב): לא יקל אדם את ראשו כנגד שער המזרח שהוא מכוון כנגד בית קדשי הקדשים וכו'. אולם לא מובן מה ענין צמצום השכינה לעתיד לבוא לשער זה בלבד.

הדרוש ידרש, אבל האמת תאמר, שאין כאן אלא 'סינקדוכה', היינו: החלק (=שער החדש) מייצג את השלם (=בית המקדש כולו). וכוונת הפייטן: הקב"ה יצמצם שכינתו בבית המקדש (ולשון הצמצום מתאים, כי מלוא כל הארץ כבודו). שימוש בסינקדוכה (הקרובה באופייה ל'מטונימיה') שכיחה מאוד מאוד אצל הפייטנים (והיא כבר מצויה במקרא, כפי שציינו הקדמונים, ראה: ר' יצחק דוראן, מעשה אפד, וינה תרכה, פרק כח, עמ' 158-157).

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' מרץ 10, 2021 10:23 am

נוטר הכרמים כתב:וְתֵעָשֶׂה בּוֹ חֲדָשָׁה. לִבְרֹאת אֶרֶץ חֲדָשָׁה. לְהִנָּתֵן דת [דֵּעָה] חֲדָשָׁה.

הנוסח המקורי הוא כמובן "להינתן דת חדשה", והתיקון אינו אלא שיבוש.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ביאורים וציונים ביוצר לפר' החודש

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מרץ 11, 2021 1:07 pm

נוטר הכרמים כתב:נְאָקָה הָחִישָׁה קֵץ הַפְּלָאוֹת. נִחֲצוּ לְמָאתַיִם וְעֶשֶׂר אַרְבַּע מֵאוֹת.

מבואר שצעקת בני ישראל החישה ומיהרה את הקץ ולא מצאתי מקור לזה.
לשון 'נחצו' בפשוטו מלשון מחצית, ועי' בפרקי דר"א (פרק מח): ר' חכינאי אומ' לא נתן הב"ה קצבה למלכיות אלא לשעבוד מצרים ולמלכות בבל, לשעבוד מצרים מניין שנ' ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה, ועשה הב"ה ברוב רחמיו וחסדיו וקצר חציים מאתים ועשר שנים, ועי' בפירוש המיוחס לראב"ן כאן.

עי' לר' שמואל אשכנזי, אלפא ביתא תניתא, עמ' 840-837.

צופה_ומביט
הודעות: 4640
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' מרץ 11, 2021 2:15 pm

"נחצו/ניחצו" בפשטות הכוונה "מיהרו" בפי הפייטנים.

זה פירוש המילה הזו בלה"ק, וכ"כ הרד"ק בספר השרשים ערך נחץ: "כי היה דבר המלך נחוץ (שמול א כא, ט) עניינו ענין מהירות".

[והשווה: "דָתָא מְהַחְצְפָה מִן קֳדָם מַלְכָּא", ופירשו המפרשים שהוא לשון מהירות ודחיפות].

וכמו בסליחות י"ג מידות "חוש ובוא ושא קול נחץ", קול מהירות ודחיפות.

וכמו שם כך גם כאן כפל הפייטן את הענין במילות שונות. "החישה - ניחצו".

[זו הפשטות, אבל אא"ט שיש איזה חשבון להסביר ש210 הם חצי מ430, לא זוכר כרגע].


לגבי המקור שנאקת בני ישראל זירזה את גאולתם ממצרים, לא צריך לחפש מדרשים, זה מפורש בתורה (שמות ג):

וַיֹּאמֶר ה' רָאֹה רָאִיתִי אֶת עֳנִי עַמִּי אֲשֶׁר בְּמִצְרָיִם וְאֶת צַעֲקָתָם שָׁמַעְתִּי מִפְּנֵי נֹגְשָׂיו כִּי יָדַעְתִּי אֶת מַכְאֹבָיו. ח וָאֵרֵד לְהַצִּילוֹ מִיַּד מִצְרַיִם וּלְהַעֲלֹתוֹ מִן הָאָרֶץ הַהִוא אֶל אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ אֶל מְקוֹם הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי. ט וְעַתָּה הִנֵּה צַעֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָה אֵלָי וְגַם רָאִיתִי אֶת הַלַּחַץ אֲשֶׁר מִצְרַיִם לֹחֲצִים אֹתָם. י וְעַתָּה לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מרץ 11, 2021 2:24 pm

אין ספק ש"נחצו" הוא מלשון מחצית ולא מלשון מהירות.
בפיוט אחר שלו משתמש הקלירי בלשון "זוערו למאתים ארבע מאות", ולשון "זוערו" (היינו, התקטנו) קרוב יותר לעניין "מחצית" מאשר ל"מהירות".
כן הוא מפייט כאן:
קלירי12312.jpg
קלירי12312.jpg (25.92 KiB) נצפה 3052 פעמים

(נדפס אצל: ע' פליישר, מבנים סטרופיים מעין-אזוריים בפיוט הקדום)

גם ר' חננאל ב"ר אמנון, מפייטני איטליה הקדומים (הרגילים להימשך אחרי הקלירי ושאר פייטני א"י), מפייט
ר' חננאל123123.jpg
ר' חננאל123123.jpg (14.71 KiB) נצפה 3052 פעמים

(פורסם במאמרו של א' פרנקל, קדושתא לשבת הגדול לר' חננאל בר אמנון, ב'קבץ על יד')

צופה_ומביט
הודעות: 4640
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' מרץ 11, 2021 2:30 pm

לא הייתי ממהר להצהיר ש"אין ספק".

המקור הראשון הוא "ראיה נסיבתית" בלבד.

והשני הוא ראיה לסתור. [מניח שקראת את השורה אחרי זו שסימנת...].

צריך למצוא כת"י מדויק ומנוקד [אם יש] ולראות האם כתוב שם נֶחֱצו או נָחֲצו/נִיחֲצו.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מרץ 11, 2021 2:37 pm

הפיוט השני הוא לא ראיה לסתור, דברי הטור הבא מחזקים את פרשנותי. ודוק.

וכעת הוציאה נא את ראיותיך.
הכתיב בכתי"י אינו מוכיח מאומה אלא רק את הבנת המעתיק.

צופה_ומביט
הודעות: 4640
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' מרץ 11, 2021 2:46 pm

לא הבנתי למה המקור השני אינו ראיה לסתור. אחרי שכבר אמר את עניין ה"חצי" במילה "הוחצו" שב ואמר "נוחצו", וכאן באמת ש"בלי ספק" הכוונה "מיהרו". אחרת זה פשוט לומר פעמיים את אותו הדבר בהפרש של מילה אחת: "ארבע מאות נחצו למאתיים נחצו".

ואיזה טור הבא?


אני לא צריך להביא ראיות כי לא אמרתי באופן מוחלט ש"אין ספק" שבנידו"ד זה לשון מהירות. [אפילו ציינתי שאא"ט יש חשבון שמראה שזה חצי מ430. וכמו"כ נוטה"כ כבר הביא לשון מדרש כזה]. רק אמרתי שזה שימוש פשוט בפי הפייטנים והוא מתאים כאן בפשטות ככפל ל"החישה".

אתה זה שאמר ש"אין ספק", ולכן עליך הראיה.

אתה צודק שכת"י אינו ראיה, אז נשאר להבין/להציע הפירוש בעצמנו.
ואין ספק שא"א לומר שאין ספק שזה לשון מחצית.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מרץ 11, 2021 3:00 pm

אם ה"אין ספק" מפריע לך, הריני מוחקו בזה ומחליפו ב"מסתבר". כעת הכל בסדר?

צופה_ומביט
הודעות: 4640
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' מרץ 11, 2021 5:12 pm

מעדיף שתענה קודם על מה ששאלתיך מהמקור השני.

ואיני רואה שום הסתברות לצד זה יותר מאחר. אישית האפשרות של מהירות נראית לי יותר.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 11, 2021 6:11 pm

יש"כ, נפלא מאד.

נוטר הכרמים כתב:ובספר איסור והיתר לרש"י (סי' לג) נראה שזהו טעם אמירת הלל בסדר ההגדה
לא כתוב שם שזהו הטעם לומר הלל בסדר ההגדה.


נוטר הכרמים כתב:זְמַן קָפַץ עֲשׂוֹת רַבּוֹת. חֲדָשִׁים וְגַם יְשָׁנִים לְהַרְבּוֹת.
נראה לבאר לפי דברי המדרש...
או ירמוז על דברי תורה ודברי סופרים, או על מצוות קלות וחמורות, עירובין כא:


נוטר הכרמים כתב:יָקֵץ כְּיָשֵׁן וְעָר כְּמִשֵּׁנָה.
עי' זבחים לא, א: אמר רבא ויקץ כישן הפיגול.
אינו ענין לפיגול, אלא לפסוק בתהילים פרק עח.


נוטר הכרמים כתב:נְאָקָה הָחִישָׁה קֵץ הַפְּלָאוֹת. נִחֲצוּ לְמָאתַיִם וְעֶשֶׂר אַרְבַּע מֵאוֹת.
מבואר שצעקת בני ישראל החישה ומיהרה את הקץ ולא מצאתי מקור לזה.
וְגַם אֲנִי שָׁמַעְתִּי אֶת נַאֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר מִצְרַיִם מַעֲבִדִים אֹתָם וָאֶזְכֹּר אֶת בְּרִיתִי.


צְלִיחַת יַרְדֵּן בּוֹ לְהַתְווֹת. צְפִיַּת שֶׂה לְבֵית אָבוֹת
עי' מה שהארכנו בזה בס"ד ב'זה ינחמנו' על שבת הגדול.
מחכים... עכ"פ כך אי' בפסיקתא רבתי (טו) "הכא איתמר בעשור", וע"ע שפ"א פרשת מסעי תרנ"ד.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מרץ 11, 2021 8:00 pm

הרב עו"ח,
יישר כח.

על הערתך השניה,
כפירושך נמצא במפרשים, כפירושי לא מצאתי, ולענ"ד הוא פירוש יפה ומקורי.

על ההערה השלישית,
אכן הכוונה היתה לציון על השימוש בלשון, ובאמת גם דברי רבא מבוססים על הפסוק הנ"ל.

על ההערה הרביעית,
לא נמצא שזה סיבה ל'חישב את הקץ' אלא גאולה באופן כללי.

על הקשר בין העברת הירדן לשבת הגדול הארכתי כאן בעבר, חפש ותמצא.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' מרץ 11, 2021 8:19 pm

נוטר הכרמים כתב:על הקשר בין העברת הירדן לשבת הגדול הארכתי כאן בעבר, חפש ותמצא.
הוא באשכול 'למה נקרא שמה שבת הגדול?'.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מרץ 11, 2021 10:42 pm

צופה_ומביט כתב:מעדיף שתענה קודם על מה ששאלתיך מהמקור השני.
ואיני רואה שום הסתברות לצד זה יותר מאחר. אישית האפשרות של מהירות נראית לי יותר.

במקום להתווכח אתך על ההבנה הנכונה, הנה לך פיוט נוסף מזמנו של הקלירי המדבר על חציית הארבע מאות שנה:
קדושתא לשביעי של פסח לר' יוסף (יוסה) בירבי ניסן (א"י המאה השביעית)
ארבע מאות גזר לעניי / איתים חציים כשר דאבוניי
אפרוחי תומת יוניי / ויושע יי

ובפיוט אחר לקלירי (קדושתא לשבת חמישית) הוא מדבר על "קיצור" ה-400 שנה, וזה יכול להתפרש לכאן או לכאן.
וקץ ארבע מאות אשר גזרת.
?מ?יום נולד נעקד חשבונם חזרת.
ולמאתים ועשר מנינם קצרת.
להודיע כי אל רחום וחנון אתה.

הפיוטים הנ"ל הותקנו ב'מאגרים' ושם איתרתים. וכנראה שיש עוד פיוטים בעניין.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אפריל 01, 2022 2:03 pm

וִיצַמְצֵם שְׁכִינָתוֹ בְּתוֹךְ שַׁעַר הֶחָדָשׁ

'שער החדש' היינו השער המזרחי, כפי שמבואר בירושלמי עירובין פ"ה ה"א, ובאמת מצינו מעלה בשער זה בזמן שבית המקדש קיים כדאיתא בשילהי ברכות (סא, ב): לא יקל אדם את ראשו כנגד שער המזרח שהוא מכוון כנגד בית קדשי הקדשים וכו'. אולם לא מובן מה ענין צמצום השכינה לעתיד לבוא לשער זה בלבד.

והעירוני שדרך הפייטנים לכנות בית המקדש כולו כשער החדש, וצ"ע.

אולם יותר נראה שהמכוון הוא להא דאיתא בפרקי דרבי אליעזר פרק נא: רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, בֵּית הַמִּקְדָשׁ עָתִיד לְהֵעָלוֹת וּלְהִתְחַדֵּשׁ. מַה כְּתִיב עָלָיו הִנְנִי עֹשֶׂה חֲדָשָׁה עַתָּה תִצְמָח הֲלֹא תֵּדָעוּהָ (ישעיה מג, יט). וּשְׁעָרִים שֶׁטָּבְעוּ בָאָרֶץ עֲתִידִים לֵעָלוֹת וּלְהִתְחַדֵּשׁ כָּל אֶחָד וְאֶחָד בִּמְקוֹמוֹ. וְשַׁעַר הֶחָצֵר הַפְּנִימִית הַפּוֹנֶה קָדִים, שֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה דְּלָתָיו סְגוּרִים, וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת הֵן נִפְתָּחִין מֵאֲלֵיהֶן, שֶׁנֶּאֱמַר (יחזקאל מו, א) כֹּה אָמַר ה' [אֱלֹהִים] שַׁעַר הֶחָצֵר הַפְּנִימִית וְגוֹ'. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, בַּשַּׁבָּתוֹת וּבֶחֳדָשִׁים הָיוּ יִשְׂרָאֵל עוֹמְדִים שָׁם וְרוֹאִין אֶת הַדְּלָתוֹת נִפְתָּחִין מֵאֲלֵיהֶן, וְיוֹדְעִים שֶׁבָּא יוֹם הַשַּׁבָּת, וּמְקַדְּשִׁים אֶת הַשַּׁבָּת, וְאַחַר כָּךְ הָעֶלְיוֹנִים. וְכֵן בְּרָאשֵׁי חֳדָשִׁים הָיוּ יִשְׂרָאֵל עוֹמְדִין שָׁם, וְרוֹאִין אֶת הַדְּלָתוֹת נִפְתָּחִין מֵאֲלֵיהֶן, וְיוֹדְעִים שֶׁבְּאוֹתָהּ שָׁעָה נוֹלְדָה הַלְּבָנָה וּמְקַדְּשִׁין אֶת הַחֹדֶשׁ, וְאַחַר כָּךְ הָעֶלְיוֹנִים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אפריל 01, 2022 2:04 pm

צַאֲנָן יַצִּיעַ לְרוֹשֵׁשׁ אַרְבַּע מַלְכֻיּוֹת

"צאנן" נזכרה במיכה (א, יא) יוֹשֶׁ֣בֶת צַֽאֲנָ֔ן, ובפי' המלבי"ם שם כתב דהיינו צנן הנזכרת ביהושע (טו, לז) צְנָ֥ן וַחֲדָשָׁ֖ה וּמִגְדַּל־גָּֽד. ומעתה נמצא בס"ד המקור לדברי הפיוט במדרש תנחומא פרשת כי תשא סי' יג: בצלאל בן אורי... א"ר אלעזר בן פדת איש ירושלמי היה ומשבט בנימין היה ומיושבי לשכת הגזית היה ומכרך של יהודה היה ובשני שבטים היה חלקו, חמשה בבנימין דכתיב (יהושע יח) וצלע האלף והיבוסי הוא ירושלים גבעת קרית ושלישית ביהודה צנן וחדשה ומגדל גד, צנן שהוא צינה, חדשה שהקב"ה מחדשה לעתיד לבוא מגדל גד שמשם הקדוש ברוך הוא יוציא ומגדד משכנותיהן ומשתותיהן של אומות העולם.
ונראה מדברי המדרש שזה מקום אחד, ובאמת הוו ג' מקומות קטנים מאוד סמוכים זה לזה, יעויין בגמ' עירובין ס, א: אלא אם כן עשה חוצה לה כעיר חדשה. תניא, אמר רבי יהודה עיר אחת היתה ביהודה וחדשה שמה, והיו בה חמשים דיורים אנשים ונשים וטף, ובה היו משערים חכמים, והיא היתה שיור. ובתוס' שם: וחדשה שמה - בספר יהושע (טו) היא כתובה בנחלת יהודה. ובירושלמי עירובין פ"ה ה"ה: אלא אם כן עשה חוצה לה כעיר חדשה שביהודה. כגון צנן וחדשה ומגדל גד שיש בה חמשה דיורין.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אפריל 01, 2022 2:15 pm

אָדוֹן מִקֶּדֶם תִּכְּנוֹ רֹאשׁ. בִּינוֹ לֹא גָל בְּסֵפֶר תּוֹלְדוֹת רֹאשׁ. גִּלָהוּ תְּחִלָה לָכֶם לִדְרוֹשׁ: דּוֹרַשׁ לְהַשְׁווֹת בּוֹ גִּיהַּ וְאִישׁוֹן. הוּפְלָא מִכָּל עַם וְלָשׁוֹן. וְלֹא הוּמְסַר לְאָדָם הָרִאשׁוֹן.

מבואר דהקב"ה לא גילה לאדם הראשון בספר 'תולדות אדם' את סוד העיבור וקידוש החודש, וגילהו תחילה "לכם" למשה ואהרן. וכן פירש הגריעב"ץ.

וכן משמע בשילהי כתובות (קיב, א): בסוד עמי לא יהיו זה סוד עיבור, ובכתב בית ישראל לא יכתבו זה סמיכה. וכתב מהרש"א בח"א: בסוד עמי וגו' זה סוד עיבור כו'. כדאמרינן לעיל שלא יגלו הסוד לעובדי כוכבים וע"כ נקרא סוד עמי. ואמר ובכתב ישראל לא יכתבו זו סמיכה ע"פ מ"ש פרק הפועלים לדידי חזי לי ספרא דאדם הראשון וכתיב ביה כו' רבי לא יתקרי דהיינו סמיכה.

[ובמכילתא פרשת בא "החדש הזה לכם ולא מנה בו אדם הראשון אתה אומר לכם ולא מנה בו אדם הראשון או אינו אלא לכם ולא לגוים כשהוא אומר ראשון הוא לכם הרי לכם ולא לגוים אמור. הא מה ת"ל לכם לכם ולא מנה בו אדם הראשון". אולם לכאורה אין מוכח שלא נתגלה לו הענין, אלא שלא מנה בו בפועל, ועי' בדרשה לראש השנה להרמב"ן "כלומר אדם הראשון שהוא ראש ליצירה לא מנה בו שהוא היודע ועד כי תשרי הוא הראשון שבו נברא, אבל אתם תעשו אותו ראשון לכם לגאולתכם"].

ומו"ר הדרכי שמואל זצוק"ל בשיחותיו עמד בזה, למה לא נתגלה לאדם הראשון ענין זה, והרי אדם הראשון נתגלו לו קודם החטא טעמי תורה עד תכליתם כמו שכתב בספר נפש החיים, וביאר שלא נתגלה לו כדי שלא יפגם ע"י החטא.

והעירו מלשון פרקי דרבי אליעזר תחילת פ"ח: בְּעֶשְׂרִים וּשְׁמוֹנָה בֶּאֱלוּל, נִבְרְאוּ חַמָּה וּלְבָנָה. וּמִנְיָן שֶׁהוּא שָׁנִים וָחֳדָשִׁים וְיָמִים וְלֵילוֹת, שָׁעוֹת וְקִצִּים וּתְקוּפוֹת וּמַחֲזוֹרוֹת וְעִבּוּרִין, הָיוּ לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְהָיָה מְעַבֵּר אֶת הַשָּׁנָה, וְאַחַר כָּךְ מְסָרָן לְאָדָם הָרִאשׁוֹן בְּגַן עֵדֶן, שֶׁנֶּאֱמַר זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם, מִנְיַן עוֹלָם לְכָל תּוֹלְדוֹת בְּנֵי אָדָם. אָדָם מָסַר לַחֲנוֹךְ, וְנִכְנַס בְּסוֹד הָעִבּוּר, וְעִבֵּר אֶת הַשָּׁנָה, שֶׁנֶּאֱמַר וַיִתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת הָאֱלֹהִים וְגוֹ', וַיִתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ בְּדַרְכֵי מִנְיַן הָעוֹלָם שֶׁמָּסַר אֱלֹהִים לְאָדָם. וַחֲנוֹךְ מָסַר לְנֹחַ סוֹד הָעִבּוּר, וְעִבֵּר אֶת הַשָּׁנָה.

ועי' בשו"ת אפרקסתא דעניא ח"ד סימן שפה

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 03, 2022 12:22 am

גם קודם לזה נקט הפייט שלא כדברי פרקי דר"א הנ"ל -
לְאַלְפַּיִם וְאַרְבַּע מֵאוֹת וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה זְמַנוֹ בֵּאַרְתָּ, וּבִתְשַׁע מֵאוֹת עִבּוּרִים עָדָיו עִבַּרְתָּ.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: 'ואתם אל יגמור' – בירידת המלקוש בניסן המאוחר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אפריל 12, 2023 11:01 pm

על חציית הת' שנה ראיתי היום עוד -

מחזור לפסח עמוד 494.png
מחזור לפסח עמוד 494.png (12.13 KiB) נצפה 1140 פעמים


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 102 אורחים