מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סליחות לשני קמא: 'בין כך ובין כך קרואים בנים'

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

סליחות לשני קמא: 'בין כך ובין כך קרואים בנים'

הודעהעל ידי יושב סתר » ב' מאי 13, 2019 9:17 pm

בסליחות לשני קמא בפיוט שיסדו ריב"ם אומרים כך:
אִם בְּפִקּוּדֶיךָ מִתְעַצֶּלֶת וּמַרְפָּה. עַל כָּל פְּשָׁעֶיהָ אַהֲבָתְךָ תְּהֵא מְחַפָּה:
יְתֵרָה חִבָּתָם לְפָנֶיךָ אֲדוֹנֵי הָאֲדוֹנִים. בֵּין כַּךְ וּבֵין כַּךְ קְרוּאִים לְךָ בָנִים
בספר אבן ישראל להגר"י סלנטר, דרוש ה', מקשה מגמ' קידושין ל"ו:
בנים אתם לה' אלהיכם בזמן שאתם נוהגים מנהג בנים אתם קרוים בנים אין אתם נוהגים מנהג בנים אין אתם קרוים בנים דברי ר' יהודה רבי מאיר אומר בין כך ובין כך אתם קרוים בנים שנאמר בנים סכלים המה ואומר בנים לא אמון בם ואומר זרע מרעים בנים משחיתים וכו'.
הרי קיי"ל שר"מ ור"י הלכה כר"י, וממה שיסד ריב"ם ש'בין כך ובין כך קרואים בנים' מבואר כר"מ.
ויעויי"ש מה שהאריך ליישב.
אמנם לפי דברי הרשב"א בשו"ת ח"א קצ"ד א"ש:

שאלת משומד /מומר/ לעבודה זרה אם מטמא באהל אם לאו? מי אמרינן אף על פי שחטא ישראל הוא. או דילמא כיון דאין מחזירין לו אבידה ומותר להלוותו בריבית דיצא מכלל ישראל לגמרי ושכן כתב הרב רבי אברהם ז"ל. וכיון שכן אף לענין טומאה כן אף על גב דטומאה דאורייתא?

תשובה איברא ישראל משומד /מומר/ מותר להלוותו בריבי*ת וכדאיתא בירושלמי בפרק קמא דעבודה זרה בכותאי דקסרין. וכן אין מחזירין לו אבידה דריבית ואבידה באחוה תלינהו רחמנא. ולפנים מן השורה להתחסד עמהם. והאי לא אחינו הוא ואין מרחמין עליו אדרבא מורידין. אבל לגבי טומאה באדם תליא רחמנ'. ועוד זה אדם הוא ולא בהמה דקידושיו קדושין וגיטו גט ואשתו אסורה עד שיגרש בגט כישראל. ובכלל בנים הוא כדברי רבי מאיר בשילהי פרק קמא דקדושין. דגרסינן התם בנים אתם לה' אלהיכם. בזמן שאתם נוהגים מנהג בנים אתם קרויין בנים שנאמר בנים אתם לה' אלהיכם. אם אי אתם נוהגים מנהג בנים אין אתם קרויין בנים דברי רבי יהודה. רבי מאיר אומר בין כך ובין כך אתם קרויין בנים שנאמר בנים סכלים המה וכו'. וכי תימא סכלים הוא דמקרו בנים כי לית בהו הימנותא לא מיקרו בנים. ואומר (דברים ל"ב) בנים לא אמון בם. וכי תימא כי לית בהו הימנותא הוא דמיקרו בנים כי פלחי לעבודה זרה לא מיקרו בנים. ואומר (ישעיה א') בנים משחיתים. וכי תימא בנים משחיתים הוא דמיקרו בני מעליי לא מיקרו (הושע ב') והיה במקום אשר יאמר להם לא עמי אתם יאמר להם בני אל חי. ואף על גב דרבי מאיר ורבי יהודה הלכה כרבי יהודה הכא רבי מאיר קראי קדייק. ומ"מ אף לרבי יהודה לאו מכלל אדם נפקי ולא בהמה נינהו שלא לטמא באהל שכן קידושיהן קידושין כדאיתא התם ביבמות. ואפילו גוי שנתגייר וחזר לסורו כל שכן מי שנזרע בישראל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: סליחות לשני קמא: 'בין כך ובין כך קרואים בנים'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' מאי 13, 2019 9:31 pm

שמעתי על כך פעם שיחה ארוכה מר' יונתן דומב, מלפנים מנהל רוחני בישיבת בית מאיר. מן הסתם נמצא באחד מספריו.

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: סליחות לשני קמא: 'בין כך ובין כך קרואים בנים'

הודעהעל ידי יושב סתר » ב' מאי 13, 2019 11:48 pm

ייש"כ.
אדכרתן ששמעתי זאת ממנו לפני עידן. לא זכרתי מאיפה זה עומד לי בראש


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 111 אורחים