מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אם = רק

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
חד ברנש
הודעות: 5774
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

אם = רק

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' יולי 13, 2020 12:00 pm

האם מצאנו 'אִם' במשמע של 'רק'?

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: אם = רק

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' יולי 13, 2020 2:19 pm

כי אם ליראה
כי אם לשמוע את דברי ה'. ורבים כהנה.

חד ברנש
הודעות: 5774
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: אם = רק

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' יולי 13, 2020 3:12 pm

"כי אם" משמעו אכן 'רק', אבל אני שואל על 'אם' בלבד.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: אם = רק

הודעהעל ידי סליחות » ב' יולי 13, 2020 7:28 pm

מצד מציאות של לשון כזאת בתנ"ך אני בספק מאוד גדול אם ייתכן דבר כזה, מאחר שהביטוי 'רַק אִם' קיים שם מספר פעמים. (אם 'אם' הוא 'רק', אז למה צריך לומר 'רק אם'?!). ומכיון שזה לא מוכרח חיפשתי בקונקורדנציה (דבר שמן הסתם כת"ר כבר עשה) ולא מצאתי אם = רק.
אולי בספרות הפיוטים יהיה מי שימצא פירוש כזה.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אם = רק

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' יולי 13, 2020 11:00 pm

חד ברנש כתב:"כי אם" משמעו אכן 'רק', אבל אני שואל על 'אם' בלבד.


האם לא באה השאלה מתוך שהתרגלנו לצמד של 'כי אם'?
אבל לגופו של ענין אין כל סיבה שלא להבין תיבת 'אם' במשמעות 'רק'.

ולסבר את האוזן ננקוט בלשון הכתוב שאמר הקב"ה לדוד המלך ע"ה (מל"א ח יט):
רַק אַתָּה לֹא תִבְנֶה הַבָּיִת כִּי אִם בִּנְךָ הַיֹּצֵא מֵחֲלָצֶיךָ הוּא יִבְנֶה הַבַּיִת לִשְׁמִי,
שיהא ביאורו: כי רק בנך יבנה ולא אתה.

ולכאורה אין כל סיבה לתלות את משמעות תיבת 'אם' שהיא 'רק', במה שנצמדה
לתיבת 'כי'.

חד ברנש
הודעות: 5774
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: אם = רק

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' יולי 13, 2020 11:16 pm

טענה מעניינת העלה זקננו הנכבד,
מה דעת בעלי הלשון שבבית מדרשנו?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אם = רק

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 14, 2020 5:27 pm

אין נראה לי שזה מפני שהתרגלנו כי אם מפני שהאמת הוא שרק בצירוף המלה :"כי" הופך ה"אם" להיות "רק".
זה ששלמה יבנה הבית ולא דוד אין זו הסיבה לכך שדוד לא יבנה, אלא סיוג של דברי נתן לדוד שלא הוא יבנה הבית אלא שלמה ואין למלה "כי" בצירוף של "כי אם" משמעות של נתינת טעם אלא משמעות של סיוג והוא כמו "אלא" בלשוננו.
העד על דבריי מה שלא נמצא בכל המקרא "אם" במשמעות של "רק" חוץ מאשר בצירוף "כי".

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אם = רק

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' יולי 14, 2020 7:40 pm

כדכד כתב:א. אין נראה לי שזה מפני שהתרגלנו כי אם מפני שהאמת הוא שרק בצירוף המלה :"כי" הופך ה"אם" להיות "רק".
ב זה ששלמה יבנה הבית ולא דוד אין זו הסיבה לכך שדוד לא יבנה, אלא סיוג של דברי נתן לדוד שלא הוא יבנה הבית אלא שלמה ואין למלה "כי" בצירוף של "כי אם" משמעות של נתינת טעם אלא משמעות של סיוג והוא כמו "אלא" בלשוננו.
ג. העד על דבריי מה שלא נמצא בכל המקרא "אם" במשמעות של "רק" חוץ מאשר בצירוף "כי".


א. מניין לכבודו שזוהי האמת?! האם יש לך הסבר מה הקשר בין כי לאם, עד שבגין אותו קשר סבור אתה שרק במצב שהם מחוברים תהיה משמעותו של אם - רק?
ב. מסכים עמך שאין זה סיבה לנאמר לעיל שלא דוד יבנה הבית אלא בנו שלמה.
והנה ידוע כי תיבת כי פרשוה חכמינו, ראש השנה ג' ע"א, בארבעה פירושים: אי, דילמא, אלא, דהא.
ובכך אתי שפיר, שאמר לו הנביא לדוד שהוא לא יזכה להקים את בית המקדש, ורק שלמה בנו הוא זה שיקימנו.
ג. העדות לדבריך שלא נמצא בכל המקרא אם במשמעות רק, מסתבר שהנתון שהצגת נכון הוא, ובכל זאת אין בכך כדי להוכיח באופן חד משמעי שתיבת אם לחוד אין משמעותה רק.

מה גם שצמד זה של כי אם, לפעמים משמעותו איננה רק, ואילו היה מוכרח שכאשר הם צמד - משמעותם רק, כיצד מתפרש הצמד גם בפירוש שונה?!

ולסבר את האוזן אציג שלש דוגמאות:
בראשית (מ יד) כִּי אִם זְכַרְתַּנִי וברש"י: אשר אם זכרתני.
שם (מז יח) וַיֹּאמְרוּ לוֹ לֹא נְכַחֵד מֵאֲדֹנִי כִּי אִם תַּם הַכֶּסֶף.
שמות (ח יז) כִּי אִם אֵינְךָ מְשַׁלֵּחַ.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: אם = רק

הודעהעל ידי סליחות » ד' יולי 15, 2020 3:09 pm

נכתבה כאן טעות. ונמחקה על ידי.
נערך לאחרונה על ידי סליחות ב ד' יולי 15, 2020 6:26 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אם = רק

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יולי 15, 2020 3:10 pm

הגמ' דנה במשמעות תיבת 'כי', ואין מכך ראי' לפירושו של 'אם'.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: אם = רק

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' יולי 15, 2020 4:02 pm

אונקלוס השלם מתרגם כי אם; (בר. טו ד ועוד הרבה) כי (בר. יט ב, כד ד, מב יב, מה ח. ש.טז ח, ד. ה ג); אם לא (בר. כד לח; ד. לב ל), במילת אלהין.
וכתב מעט צרי (בבראשית טו ד) וזה לשונו:
גם 'כי' הבאה לבדה, כשפירושה אלא, תרגומו 'אלהן', ואם כן נמצא שמלשון 'כי-אם' במקרא, לא תרגם המלה 'אם'. וצריך לומר שלדעתו מלה זו משמשת בלשון הקודש רק לחיזוק ואין כנגדה מלה בארמית.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: אם = רק

הודעהעל ידי סליחות » ד' יולי 15, 2020 6:26 pm

לבי במערב כתב:הגמ' דנה במשמעות תיבת 'כי', ואין מכך ראי' לפירושו של 'אם'.

טעיתי.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אם = רק

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יולי 15, 2020 6:53 pm

אשרי הדור, ששרויים בו מי שיכול להודות ואינו בוש!

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אם = רק

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 15, 2020 7:12 pm

זקן ששכח כתב:[
ג. העדות לדבריך שלא נמצא בכל המקרא אם במשמעות רק, מסתבר שהנתון שהצגת נכון הוא, ובכל זאת אין בכך כדי להוכיח באופן חד משמעי שתיבת אם לחוד אין משמעותה רק.


למה?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אם = רק

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' יולי 15, 2020 11:25 pm

כדכד כתב:
זקן ששכח כתב:[
ג. העדות לדבריך שלא נמצא בכל המקרא אם במשמעות רק, מסתבר שהנתון שהצגת נכון הוא, ובכל זאת אין בכך כדי להוכיח באופן חד משמעי שתיבת אם לחוד אין משמעותה רק.


למה?


א. לא ראינו אינה ראיה.
ב. יתכן מאד שברגילות השפה משתמשים בצמד המילים כי אם כדי להביע את המשמעות של רק, ועדיין אינו מושלל שגם בתיבת אם לבדה נוכל להביע את אותה משמעות.
ג. היות ומצאנו משמעות נוספת לצמד זה, כפי שהזכרתי לעיל, הרבה יותר קשה, לדעתי, להכריח בזה פירוש מסויים ודווקני.
ד. אין זה סוד לכל מי שמצוי אצל הפייטנים ופיוטיהם, שלא אחת הם אילצו תיבות מסויימות להסתדר בתוך תבנית מסויימת שהכינו עבורן, והוא הדין כאן כשמסתבר שזו כוונת הפייטן.
ה. לדעתי זה די ברור, אם כי יש בהחלט אפשרות שטעיתי, אבל עדיין לא ראיתי שום הכרח להשתכנע כי טעות בידי.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אם = רק

הודעהעל ידי כדכד » א' יולי 19, 2020 11:44 am

לא מצאנו "משמעות נוספת לצמד זה".
מצינו שחוץ מהשימוש במלים "כי אם" כביטוי שמשמעותו "אלא" או "רק" משתמשים גם במשמעות הפשוטה של כל אחת מהן כשלעצמה.
האמירה "לא ראינו אינה ראיה" בהקשר הזה אינה נכונה מפני שכאשר יש צמד מלים שמשמש בדרך כלל למשמעות מסויימת ואין שום שימוש למשמעות זו ברק אחת משתיהן הרי שאין שום יסוד לטעון שבעצם ממספיקה מילה אחת לאותה משמעות

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אם = רק

הודעהעל ידי כדכד » א' יולי 19, 2020 6:53 pm

בדקתי במובאות של "כי אם" בתנ"ך. רובם משמעותם "אלא" או "רק, אך יש שמשמעותם: כי אם כמו "כי נאם שמור תשמרון את כל המצוה הזאת" ועוד.
בכל המקרים שהמשמעות של ,כי אם" היא "אלא" או "רק" - השטת המלה "כי" היתה משנה את מובן המשפט או שלא היה לו מובן

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: אם = רק

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' יולי 19, 2020 7:29 pm

בפרשת השבוע קראנו אם תעשון את הדבר הזה אם תחלצו וכו והייתם נקיים ..תמיד הבנתי שהכוונה רק אם תעשו כך והייתם נקיים מה' ומישראל הלא כך?

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אם = רק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 19, 2020 10:11 pm

עליך עיננו כתב:בפרשת השבוע קראנו אם תעשון את הדבר הזה אם תחלצו וכו והייתם נקיים ..תמיד הבנתי שהכוונה רק אם תעשו כך והייתם נקיים מה' ומישראל הלא כך?

לא כי, אלא: אם תעשו, דהיינו אם תחלצו וכו' והייתם נקיים וכו' - אז תהיה נחלתכם בארץ הגלעד.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: אם = רק

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' יולי 19, 2020 10:29 pm

עזריאל ברגר כתב:
עליך עיננו כתב:בפרשת השבוע קראנו אם תעשון את הדבר הזה אם תחלצו וכו והייתם נקיים ..תמיד הבנתי שהכוונה רק אם תעשו כך והייתם נקיים מה' ומישראל הלא כך?

לא כי, אלא: אם תעשו, דהיינו אם תחלצו וכו' והייתם נקיים וכו' - אז תהיה נחלתכם בארץ הגלעד.

לא הבנתי כונתך הלשון אם הנאמר בפסוק זה לא כדי לומר רק אם יהיה כך אז והייתם נקיים?

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אם = רק

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יולי 19, 2020 11:45 pm

לא, אלא (כהגדרת האקדמי' למילה 'אִם') 'מילת פתיחה לתנאי קַיים (שהוא יכול להתקיים)' הוא.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: אם = רק

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' יולי 20, 2020 12:14 am

לבי במערב כתב:לא, אלא (כהגדרת האקדמי' למילה 'אִם') 'מילת פתיחה לתנאי קַיים (שהוא יכול להתקיים)' הוא.

לא הבנתי יש חילוק בין המלה אם =רק לאלא?

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אם = רק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 20, 2020 12:25 am

עליך עיננו כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עליך עיננו כתב:בפרשת השבוע קראנו אם תעשון את הדבר הזה אם תחלצו וכו והייתם נקיים ..תמיד הבנתי שהכוונה רק אם תעשו כך והייתם נקיים מה' ומישראל הלא כך?

לא כי, אלא: אם תעשו, דהיינו אם תחלצו וכו' והייתם נקיים וכו' - אז תהיה נחלתכם בארץ הגלעד.

לא הבנתי כונתך הלשון אם הנאמר בפסוק זה לא כדי לומר רק אם יהיה כך אז והייתם נקיים?

הביטוי "והייתם נקיים" הוא חלק מה"אם" ולא חלק מהתוצאה.

כלומר:
אתה מפרש: אם תעשו - אז והייתם נקיים.
אך לפענ"ד יש לפרש: אם תעשו וגם "והייתם נקיים" - אז והיתה הארץ הזאת לכם לאחוזה.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: אם = רק

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' יולי 20, 2020 12:32 am

עזריאל ברגר כתב:
עליך עיננו כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עליך עיננו כתב:בפרשת השבוע קראנו אם תעשון את הדבר הזה אם תחלצו וכו והייתם נקיים ..תמיד הבנתי שהכוונה רק אם תעשו כך והייתם נקיים מה' ומישראל הלא כך?

לא כי, אלא: אם תעשו, דהיינו אם תחלצו וכו' והייתם נקיים וכו' - אז תהיה נחלתכם בארץ הגלעד.

לא הבנתי כונתך הלשון אם הנאמר בפסוק זה לא כדי לומר רק אם יהיה כך אז והייתם נקיים?

הביטוי "והייתם נקיים" הוא חלק מה"אם" ולא חלק מהתוצאה.

כלומר:
אתה מפרש: אם תעשו - אז והייתם נקיים.
אך לפענ"ד יש לפרש: אם תעשו וגם "והייתם נקיים" - אז והיתה הארץ הזאת לכם לאחוזה.

כלומר להבנתך ה"והייתם נקיים" לא חוזר על אי קבלת התנאי יכול להיות..גם לי היה קשה מה בא לומר להם מצד זה שהרי הטענה היתה על שלא יצאו למלחמה עם כולם משום שמחליש את העם..וזה לא רק מצד והייתם נקיים אלא זה "תרבות אנשים חטאים"... אלא מסתבר כפי שהבנת...
עי' באמת בחת"ס בשו"ת (איני זוכר כעת המקור) שעומד על זה שמה שנענשו שגלו ראשונים משום והייתם נקיים שאמנם כונתם היתה טובה..וכן בסוף יצאו איתם למלחמה..אבל בעיני העם עצם הבקשה לא היתה נשמעת טוב....

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: אם = רק

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' יולי 20, 2020 6:10 am

זקן ששכח כתב:
כדכד כתב:
זקן ששכח כתב:[
ג. העדות לדבריך שלא נמצא בכל המקרא אם במשמעות רק, מסתבר שהנתון שהצגת נכון הוא, ובכל זאת אין בכך כדי להוכיח באופן חד משמעי שתיבת אם לחוד אין משמעותה רק.


למה?


א. לא ראינו אינה ראיה.
ב. יתכן מאד שברגילות השפה משתמשים בצמד המילים כי אם כדי להביע את המשמעות של רק, ועדיין אינו מושלל שגם בתיבת אם לבדה נוכל להביע את אותה משמעות.
ג. היות ומצאנו משמעות נוספת לצמד זה, כפי שהזכרתי לעיל, הרבה יותר קשה, לדעתי, להכריח בזה פירוש מסויים ודווקני.
ד. אין זה סוד לכל מי שמצוי אצל הפייטנים ופיוטיהם, שלא אחת הם אילצו תיבות מסויימות להסתדר בתוך תבנית מסויימת שהכינו עבורן, והוא הדין כאן כשמסתבר שזו כוונת הפייטן.
ה. לדעתי זה די ברור, אם כי יש בהחלט אפשרות שטעיתי, אבל עדיין לא ראיתי שום הכרח להשתכנע כי טעות בידי.


ייתכן מאוד שהמלה "גלצפן" בתנ"ך פירושה "דג מלוח".

אמנם לא מצינו מלה זו בתנ"ך, אבל לא ראינו אינה ראיה, ולדעתי זה די ברור שזה פירוש המלה, אם כי יש בהחלט אפשרות שטעיתי, אבל עדיין לא ראיתי שום הכרח להשתכנע כי טעות בידי.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אם = רק

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יולי 20, 2020 8:12 am

עליך עיננו כתב:יש חילוק בין המלה אם =רק לאלא?
שלש מילים נפרדות הן, המשמשות כל אחת לענינה־שלה.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: אם = רק

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' יולי 20, 2020 10:09 am

לבי במערב כתב:
עליך עיננו כתב:יש חילוק בין המלה אם =רק לאלא?
שלש מילים נפרדות הן, המשמשות כל אחת לענינה־שלה.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=44127
אני חושב שהיה נידון כזה בפורום והמסקנה היתה שאין חילוק

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אם = רק

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 20, 2020 11:45 am

הויכוח שהיה כאן אם הבנתי נכון אם והייתם נקיים הוא חלק מהתנאי או חלק מהתוצאה אינו שייך כלל לשאלה אם המשמעות של "אם" יכולה להיות "רק" וזה ויכוח במשמעות הכתוב בלי קשר


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 58 אורחים