חד ברנש כתב:"כי אם" משמעו אכן 'רק', אבל אני שואל על 'אם' בלבד.
כדכד כתב:א. אין נראה לי שזה מפני שהתרגלנו כי אם מפני שהאמת הוא שרק בצירוף המלה :"כי" הופך ה"אם" להיות "רק".
ב זה ששלמה יבנה הבית ולא דוד אין זו הסיבה לכך שדוד לא יבנה, אלא סיוג של דברי נתן לדוד שלא הוא יבנה הבית אלא שלמה ואין למלה "כי" בצירוף של "כי אם" משמעות של נתינת טעם אלא משמעות של סיוג והוא כמו "אלא" בלשוננו.
ג. העד על דבריי מה שלא נמצא בכל המקרא "אם" במשמעות של "רק" חוץ מאשר בצירוף "כי".
גם 'כי' הבאה לבדה, כשפירושה אלא, תרגומו 'אלהן', ואם כן נמצא שמלשון 'כי-אם' במקרא, לא תרגם המלה 'אם'. וצריך לומר שלדעתו מלה זו משמשת בלשון הקודש רק לחיזוק ואין כנגדה מלה בארמית.
לבי במערב כתב:הגמ' דנה במשמעות תיבת 'כי', ואין מכך ראי' לפירושו של 'אם'.
זקן ששכח כתב:[
ג. העדות לדבריך שלא נמצא בכל המקרא אם במשמעות רק, מסתבר שהנתון שהצגת נכון הוא, ובכל זאת אין בכך כדי להוכיח באופן חד משמעי שתיבת אם לחוד אין משמעותה רק.
כדכד כתב:זקן ששכח כתב:[
ג. העדות לדבריך שלא נמצא בכל המקרא אם במשמעות רק, מסתבר שהנתון שהצגת נכון הוא, ובכל זאת אין בכך כדי להוכיח באופן חד משמעי שתיבת אם לחוד אין משמעותה רק.
למה?
עליך עיננו כתב:בפרשת השבוע קראנו אם תעשון את הדבר הזה אם תחלצו וכו והייתם נקיים ..תמיד הבנתי שהכוונה רק אם תעשו כך והייתם נקיים מה' ומישראל הלא כך?
עזריאל ברגר כתב:עליך עיננו כתב:בפרשת השבוע קראנו אם תעשון את הדבר הזה אם תחלצו וכו והייתם נקיים ..תמיד הבנתי שהכוונה רק אם תעשו כך והייתם נקיים מה' ומישראל הלא כך?
לא כי, אלא: אם תעשו, דהיינו אם תחלצו וכו' והייתם נקיים וכו' - אז תהיה נחלתכם בארץ הגלעד.
לבי במערב כתב:לא, אלא (כהגדרת האקדמי' למילה 'אִם') 'מילת פתיחה לתנאי קַיים (שהוא יכול להתקיים)' הוא.
עליך עיננו כתב:עזריאל ברגר כתב:עליך עיננו כתב:בפרשת השבוע קראנו אם תעשון את הדבר הזה אם תחלצו וכו והייתם נקיים ..תמיד הבנתי שהכוונה רק אם תעשו כך והייתם נקיים מה' ומישראל הלא כך?
לא כי, אלא: אם תעשו, דהיינו אם תחלצו וכו' והייתם נקיים וכו' - אז תהיה נחלתכם בארץ הגלעד.
לא הבנתי כונתך הלשון אם הנאמר בפסוק זה לא כדי לומר רק אם יהיה כך אז והייתם נקיים?
עזריאל ברגר כתב:עליך עיננו כתב:עזריאל ברגר כתב:עליך עיננו כתב:בפרשת השבוע קראנו אם תעשון את הדבר הזה אם תחלצו וכו והייתם נקיים ..תמיד הבנתי שהכוונה רק אם תעשו כך והייתם נקיים מה' ומישראל הלא כך?
לא כי, אלא: אם תעשו, דהיינו אם תחלצו וכו' והייתם נקיים וכו' - אז תהיה נחלתכם בארץ הגלעד.
לא הבנתי כונתך הלשון אם הנאמר בפסוק זה לא כדי לומר רק אם יהיה כך אז והייתם נקיים?
הביטוי "והייתם נקיים" הוא חלק מה"אם" ולא חלק מהתוצאה.
כלומר:
אתה מפרש: אם תעשו - אז והייתם נקיים.
אך לפענ"ד יש לפרש: אם תעשו וגם "והייתם נקיים" - אז והיתה הארץ הזאת לכם לאחוזה.
זקן ששכח כתב:כדכד כתב:זקן ששכח כתב:[
ג. העדות לדבריך שלא נמצא בכל המקרא אם במשמעות רק, מסתבר שהנתון שהצגת נכון הוא, ובכל זאת אין בכך כדי להוכיח באופן חד משמעי שתיבת אם לחוד אין משמעותה רק.
למה?
א. לא ראינו אינה ראיה.
ב. יתכן מאד שברגילות השפה משתמשים בצמד המילים כי אם כדי להביע את המשמעות של רק, ועדיין אינו מושלל שגם בתיבת אם לבדה נוכל להביע את אותה משמעות.
ג. היות ומצאנו משמעות נוספת לצמד זה, כפי שהזכרתי לעיל, הרבה יותר קשה, לדעתי, להכריח בזה פירוש מסויים ודווקני.
ד. אין זה סוד לכל מי שמצוי אצל הפייטנים ופיוטיהם, שלא אחת הם אילצו תיבות מסויימות להסתדר בתוך תבנית מסויימת שהכינו עבורן, והוא הדין כאן כשמסתבר שזו כוונת הפייטן.
ה. לדעתי זה די ברור, אם כי יש בהחלט אפשרות שטעיתי, אבל עדיין לא ראיתי שום הכרח להשתכנע כי טעות בידי.
שלש מילים נפרדות הן, המשמשות כל אחת לענינה־שלה.עליך עיננו כתב:יש חילוק בין המלה אם =רק לאלא?
לבי במערב כתב:שלש מילים נפרדות הן, המשמשות כל אחת לענינה־שלה.עליך עיננו כתב:יש חילוק בין המלה אם =רק לאלא?
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 96 אורחים