מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ו-חננו מאתך.

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

ו-חננו מאתך.

הודעהעל ידי מגדל » ד' דצמבר 09, 2020 3:42 pm

שלום וברכה,
בברכה רביעית של תפילת שמונ"ע כמנהג הספרדים הנוסח הוא:
אתה חונן לאדם דעת, ומלמד לאנוש בינה; וחננו מאתך חכמה בינה ודעת.

מה פשר וא"ו החיבור ד"וחננו", הרי בתחילה מזכיר שבחים ולאחר מכן בקשות.

פי האתון
הודעות: 699
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: ו-חננו מאתך.

הודעהעל ידי פי האתון » ד' דצמבר 09, 2020 4:11 pm

הרב מזוז בסידורו אכן הדפיס: 'חננו'...

בראנסוויל
הודעות: 411
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: ו-חננו מאתך.

הודעהעל ידי בראנסוויל » ד' דצמבר 09, 2020 4:19 pm

עיין לוח ארש

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: ו-חננו מאתך.

הודעהעל ידי מגדל » ד' דצמבר 09, 2020 4:50 pm

בראנסוויל כתב:עיין לוח ארש

?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ו-חננו מאתך.

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 09, 2020 5:09 pm

לא הבנתי הקושיא המקורית.
מתחלה שבחים ואז מוסיפים "וחננו" כמו שאתה חונן לאם דעת גם אותנו תחון. למה ו' לא נראית שייכת?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ו-חננו מאתך.

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' דצמבר 09, 2020 5:27 pm

מרן הגרע"י זצ"ל
יש אומרים שצריך לומר "וחננו מאיתך חכמה בינה ודעת", ויש אומרים שאין להתחיל בו"א החיבור, אלא לומר "חננו מאיתך". וטעם האומרים שאין לומר "וחננו", משום שאין זה המשך למה שנאמר קודם לכן "אתה חונן לאדם דעת" וכו', אלא התחלה בבקשה. ומכל מקום מנהגינו לומר "וחננו", שהוא המשך לשבח שנאמר קודם לכן.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ו-חננו מאתך.

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' דצמבר 09, 2020 5:28 pm

בראנסוויל כתב:עיין לוח ארש

הגאון יעב"ץ. עמ' ת"ס.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: ו-חננו מאתך.

הודעהעל ידי מגדל » ד' דצמבר 09, 2020 9:38 pm

כדכד כתב:לא הבנתי הקושיא המקורית.
מתחלה שבחים ואז מוסיפים "וחננו" כמו שאתה חונן לאם דעת גם אותנו תחון. למה ו' לא נראית שייכת?


מכיוון שו' מחברת בין שני חלקים זהים במידת מה. היא יכולה לחבר בין שבחים שונים, בין בקשות שונות. היא יכולה לחבר בין 1 ו2, ובין א' וב'. אך אינה יכולה לחבר בין 1 וב'.

יוסף חיים אוהב ציון כתב:מרן הגרע"י זצ"ל
יש אומרים שצריך לומר "וחננו מאיתך חכמה בינה ודעת", ויש אומרים שאין להתחיל בו"א החיבור, אלא לומר "חננו מאיתך". וטעם האומרים שאין לומר "וחננו", משום שאין זה המשך למה שנאמר קודם לכן "אתה חונן לאדם דעת" וכו', אלא התחלה בבקשה. ומכל מקום מנהגינו לומר "וחננו", שהוא המשך לשבח שנאמר קודם לכן.


המנהג ברור וידוע, הטעם הוא שנעלם.



ראיתי את המקורות הנ"ל, וכן מצאתי בהם הפניה לדברי רי"ח מזרחי בספרו יוסף חיים. אני לא מומחה גדול, אבל עכ"פ לי עצמי לא נהיר העניין הזה של וא"ו דלכן. גם באשר לראיות שהביאו מן הפסוקים, הראיות אינן דומות לנידון.
בפסוק והנני משחיתם את הארץ, מפורטת קודם לכך הסיבה, ועל כן וא"ו זו מתאימה.
בפסוק וזאת עשו להם, בתחילה מובא מה לא לעשות, ולאחר מכן מה כן לעשות, הרי שיש כאן שני חלקים של אותו הדבר.
שני המקורות הנ"ל לא דומים לוא"ו דוחננו.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ו-חננו מאתך.

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 09, 2020 10:33 pm

מגדל כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי הקושיא המקורית.
מתחלה שבחים ואז מוסיפים "וחננו" כמו שאתה חונן לאם דעת גם אותנו תחון. למה ו' לא נראית שייכת?


מכיוון שו' מחברת בין שני חלקים זהים במידת מה. היא יכולה לחבר בין שבחים שונים, בין בקשות שונות. היא יכולה לחבר בין 1 ו2, ובין א' וב'. אך אינה יכולה לחבר בין 1 וב'.


למה לא?
אני לא יכול לכתוב משפט כגון "אתה חכם ותכתוב לענין"?

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: ו-חננו מאתך.

הודעהעל ידי מגדל » ד' דצמבר 09, 2020 10:43 pm

כדכד כתב:מכיוון שו' מחברת בין שני חלקים זהים במידת מה. היא יכולה לחבר בין שבחים שונים, בין בקשות שונות. היא יכולה לחבר בין 1 ו2, ובין א' וב'. אך אינה יכולה לחבר בין 1 וב'.

למה לא?
אני לא יכול לכתוב משפט כגון "אתה חכם ותכתוב לענין"?


אתה יכול, אלא שכל אדם מן הרחוב יחשוב שהתכוונת לחזות ולומר שהואיל ופלוני חכם, הוא יכתוב לעניין. ובעוד שעל ציווי אפשר להדחק, אע"פ ששוב, אף אחד לא היה מפרש כן; בקשה זה כבר חריג בכמה וכמה רמות.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ו-חננו מאתך.

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' דצמבר 10, 2020 6:41 am

יש הנוהגים לומר 'וחננו' רק במוצאי שויו"ט (שאז הוא כהמשך וסיום ל'אתה חוננתנו').

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: ו-חננו מאתך.

הודעהעל ידי מגדל » ה' דצמבר 10, 2020 5:07 pm

לבי במערב כתב:יש הנוהגים לומר 'וחננו' רק במוצאי שויו"ט (שאז הוא כהמשך וסיום ל'אתה חוננתנו').


הובא שם.

לענ"ד [לעת עתה] נראה שהתירוץ האמיתי והלא נוצץ הוא שהואיל ובמוצשיו"ט אומרים וחננו, ממילא תקנו שיהא הנוסח וחננו, ולא פלוג.
אשמח לשמוע דעת חכמי הפורום לכאן ולכאן.

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: ו-חננו מאתך.

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ג' דצמבר 15, 2020 6:28 am

בלתי סביר בעליל.

אמנם 'וחננו' נוסחא עתיקא היא, וקיימוה חסידי אשכנז, אבל קשה לדעת אם היא מקורית, וכהשערת רש"ס. בין כך, מסתבר כי אלו שאחזו בה, לא ראוה כבעייתית מבחינה לשונית, וכדברי רד"י בקצירת האומר.

(כידוע, שורר ערפול סביב נוסחהּ המקורית של ברכת הדעת, ראה דיוניהם של וידר, ארליך ולוגר.)

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ו-חננו מאתך.

הודעהעל ידי במסתרים » ג' דצמבר 15, 2020 6:50 am

יאיר אתמר כתב:דיוניהם של וידר, ארליך ולוגר

הראשון והאחרון הועלו כאן



חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים