מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זמירות לליל שבת וליום השבת

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

זמירות לליל שבת וליום השבת

הודעהעל ידי כדכד » ה' פברואר 11, 2021 7:07 pm

נדפסו בסידורים ובזמירות זמירות של ליל שבת וזמירות של יום שבת.
מדוע זמירות לליל שבת שיכות דווקא לליל שבת וזמירות ליום השבת דווקא ליום השבת?

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: זמירות לליל שבת וליום השבת

הודעהעל ידי HaimL » ש' פברואר 13, 2021 8:33 pm

למשל,

מנוחה ושמחה אור ליהודים - מדבר על בריאת העולם, לכן שייך ללילה.

יום שבתון אין לשכוח - מדבר על מתן תורה, לכן שייך ליום.

וכן עד"ז

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: זמירות לליל שבת וליום השבת

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 14, 2021 6:46 pm

אם יוכל מר לפרט יותר את ה"וכן עד"ז" אשמח כי למשל "יום זה מכובד" אינו מדבר דווקא על אחד מהם ולא "ברוך קל עליון" ולא "מה ידידות, (אולי שם זה הבית "מערב מזמינים")

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: זמירות לליל שבת וליום השבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 14, 2021 10:45 pm

HaimL כתב:יום שבתון אין לשכוח - מדבר על מתן תורה, לכן שייך ליום.

אבל מו"ח (הרב גד ונקרט) נוהג לשיר זאת דווקא בסעודה שלישית.
שאלתיו פעם על זה, וכמדומני שמתגובתו הבנתי שאכן אין חשיבות מיוחדת לקביעת זמירות מסוימות לסעודה מסוימת ואחרות לסעודה אחרת וכו' (מלבד הזמירות של האריז"ל (אזמר בשבחין, אסדר לסעודתא, בני היכלא) וכיו"ב שנכתבו באופן מיוחד לסעודה מסוימת).

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: זמירות לליל שבת וליום השבת

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ב' פברואר 15, 2021 1:03 am

כדכד כתב:אם יוכל מר לפרט יותר את ה"וכן עד"ז" אשמח כי למשל "יום זה מכובד" אינו מדבר דווקא על אחד מהם ולא "ברוך קל עליון" ולא "מה ידידות, (אולי שם זה הבית "מערב מזמינים")

זה אולי משום שכבוד יום קודם לכבוד לילה כמבואר בתוספתא ברכות פרק ג הלכה ח

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: זמירות לליל שבת וליום השבת

הודעהעל ידי פולסברג » ב' פברואר 15, 2021 1:41 am

כדכד כתב:אם יוכל מר לפרט יותר את ה"וכן עד"ז" אשמח כי למשל "יום זה מכובד" אינו מדבר דווקא על אחד מהם ולא "ברוך קל עליון" ולא "מה ידידות, (אולי שם זה הבית "מערב מזמינים")


ברוך קל עליון י''א גם בש''ש, וכן ברוך ה' - יצוה צור חסדו, וכן דרור יקרא

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: זמירות לליל שבת וליום השבת

הודעהעל ידי HaimL » ב' פברואר 15, 2021 7:49 am

אני לא יודע אם סדר הזמירות נקבע ע"י בעלי הסידור המפורסמים, או סתם ע"י מדפיסים ת"ח. החלוקה היא כנראה לא מאוד מהותית, אבל מסתבר שכן חילקו לפי תוכן הזמירות.

י-ה ריבון עלם ועלמיא, מדבר על בריאת העולם, ולכן שייך ללילה

אגב, דבר ידוע הוא (נדפס בסידורים) שצור משלו אכלנו הוא לא פיוט לשבת, אלא שבח נאה לפני ברהמ"ז (אולי כעין "רשות" לפני ברכת הזימון?), ונדפס בזמירות שבת, מאפס פנאי לאמרו בששת ימי המעשה.

תא חזי
הודעות: 919
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: זמירות לליל שבת וליום השבת

הודעהעל ידי תא חזי » ב' פברואר 15, 2021 12:31 pm

HaimL כתב:אני לא יודע אם סדר הזמירות נקבע ע"י בעלי הסידור המפורסמים, או סתם ע"י מדפיסים ת"ח. החלוקה היא כנראה לא מאוד מהותית, אבל מסתבר שכן חילקו לפי תוכן הזמירות.

נכתבו על כך כמה מאמרים וחקירות, וכמה נדבכים היו בעריכת סדר הזמירות לליל/ליום שבת ולשל"ס, והושפעו הן מחילוקים בין סידורי וספרי הראשונים, ואח"כ מתוספות פיוטים שהגיעו מספרד, ואח"כ מתוספות פיוטים על דרך הקבלה (ועוד מחכמי צפת) כמו פיוטי האר"י (ובתריה גריר פיוט "יום זה לישראל" לר' יצחק סלמה חזן, שכדי להשביח מקחו הצמידוהו לשמו של האר"י), ור' ישראל נג'ארה, ור' אליעזר אזיכרי, וכו'.

חלק מהמקורות למאמרים אלו מצויינים במבוא לזמירות 'מתיבתא' של עוז והדר, ואמ"א כרגע.

HaimL כתב:י-ה ריבון עלם ועלמיא, מדבר על בריאת העולם, ולכן שייך ללילה

בדומה למה שכתבת על פיוט צור משלו, הרי גם "י-ה רבון" מי מכריע שהוא פיוט לשבת (ולליל שבת דווקא), שכן בספר "זמירות ישראל" להרי"ן אינו מופיע עם שיוך ספציפי לשבת, ובסידורי הספרדים מופיע פעמים רבות בתור אחת מזמירות הבוקר גם לימות החול, וכן בשירת הבקשות.
מסתבר שמיינו לפי התוכן, אך אין הכרח שכוונת המחבר היתה כדעת המסדרים.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: זמירות לליל שבת וליום השבת

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 15, 2021 12:48 pm

בילדותי ראיתי סידורים וסדרי זמירות שהפיוט "..רבון עלם" ו"צור משלו" הוכנסו בהם בליל שבת ולמעלה כתוב "זמר זה שייך גם ליום השבת".

זה שזמירות אלו שייכות בין ביום בין בלילה זה מובן אבל זה מחזק את שאלתי בנוגע לשאר הזמירות שעליהם זה לא כתוב.

ידוע לי שבהרבה קהילות חסידיות נהגו לשורר בסעודה שלישית זמירות שנדפסו ליום השבת אבל זה עדיין לא מסביר את החלוקה בין הלילה ליום

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: זמירות לליל שבת וליום השבת

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' מרץ 05, 2021 11:04 am

הפיוט 'מנוחה ושמחה אור ליהודים' הוא 'רשות' ל'נשמת':
קוּם קְרָא אֵלָיו יָחִישׁ לְאַמְּצָךְ.
'נִשְׁמַת כָּל חַי' וְגַם 'נַעֲרִיצָךְ'.

כפיוט 'צמאה נפשי' שהוסד על ידי אבן־עזרא כ'רשות' ל'נשמת':
אֶקֹּד עַל אַפִּי.
וְאֶפְרֹשׂ לְךָ כַּפִּי.
עֵת כִּי אֶפְתַּח פִּי.
בְּ'נִשְׁמַת כָּל חָי'.

בסידורי התפלה הקדמונים היתה תפלת שחרית של שבת מתחלת ב'נשמת' (תכף לזמירות ליל שבת), ולפניה ה'רשות'. ברבות הימים נשכח תפקידה, ושויכה לזמירות של ליל שבת.

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: זמירות לליל שבת וליום השבת

הודעהעל ידי HaimL » ו' מרץ 05, 2021 11:22 am

ביקורת תהיה כתב:הפיוט 'מנוחה ושמחה אור ליהודים' הוא 'רשות' ל'נשמת':
קוּם קְרָא אֵלָיו יָחִישׁ לְאַמְּצָךְ.
'נִשְׁמַת כָּל חַי' וְגַם 'נַעֲרִיצָךְ'.


כיצד, איפוא, נזכרו גם "נשמת כל חי וגם נעריצך", שלא ראו זה את עקבו של זה, ביחד? וכי רשות אחת היא?

לפי אותו היגיון, יש לפרש את חרוזו של הראב"ע וְאֶתְפַּלְּלָה אֶל אֵל עַרְבִית וְשַׁחֲרִית מוּסַף וְגַם מִנְחָה הוּא יַעֲנֵנִי:
כרשות אחת לכל תפילות השבת.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זמירות לליל שבת וליום השבת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 05, 2021 1:52 pm

ובפרט אם 'יחיש לאמצך' הוא ג"כ שם של פיוט כל שהו.
viewtopic.php?f=50&t=13&p=31793&hilit#p31793

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: זמירות לליל שבת וליום השבת

הודעהעל ידי HaimL » ד' מרץ 10, 2021 5:19 pm

..
נערך לאחרונה על ידי HaimL ב ה' מרץ 11, 2021 6:48 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: זמירות לליל שבת וליום השבת

הודעהעל ידי HaimL » ד' מרץ 10, 2021 5:20 pm

ביקורת תהיה כתב:הפיוט 'מנוחה ושמחה אור ליהודים' הוא 'רשות' ל'נשמת':

הכל צפוי, והרשות נתונה?


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים