עמוד 1 מתוך 1

סתירה בדברי הרוקח בענין כסא רם ונשא

פורסם: א' אפריל 18, 2021 6:59 pm
על ידי אשי ישראל
בנשמת נאמר "המלך יושב על כסא רם ונשא", ונחלקו האם "רם ונשא" הוא הכסא או הקב"ה.

כמדומה לי שבדברי 'פירושי סידור התפילה לרוקח' יש לכאורה סתירה, ואשמח לעזרתכם לפתרונה:

בחלק א, עמ' שי, ד"ה צור ישראל, הוא כתב ש"המלך היושב על כסא רם ונשא" הכוונה שהכסא הוא רם ונשא: "...יושב על כסא רם ונשא... על הכסא אומר רם ונשא".
אך בחלק ב עמ' תקיב בביאור נשמת כל חי כתב שהמלך הוא הרם ונשא: "רם ונשא – אין מוסב על כסא שסמוך לו, אלא להמלך של מעלה...".
אולם מיד בהמשך כתב בד"ה "יושב על כסא רם ונשא" ש"הכסא רם ונשא".

Re: סתירה בדברי הרוקח בענין כסא רם ונשא

פורסם: ג' מאי 04, 2021 6:00 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
אשי ישראל כתב:אך בחלק ב עמ' תקיב בביאור נשמת כל חי כתב שהמלך הוא הרם ונשא: "רם ונשא – אין מוסב על כסא שסמוך לו, אלא להמלך של מעלה...".

אליבא דרבינו הרוקח רם ונישא קאי על הכסא ולא על הקב"ה.
הציטוט שמחמתו שאלת אינו שייך לפירוש הרוקח לסידור. מדובר בשירבוב שגוי. ראה במצ"ב.

Re: סתירה בדברי הרוקח בענין כסא רם ונשא

פורסם: ג' מאי 04, 2021 7:23 pm
על ידי אשי ישראל
לייבעדיג יענקל כתב:
אשי ישראל כתב:אך בחלק ב עמ' תקיב בביאור נשמת כל חי כתב שהמלך הוא הרם ונשא: "רם ונשא – אין מוסב על כסא שסמוך לו, אלא להמלך של מעלה...".

אליבא דרבינו הרוקח רם ונישא קאי על הכסא ולא על הקב"ה.
הציטוט שמחמתו שאלת אינו שייך לפירוש הרוקח לסידור. מדובר בשירבוב שגוי. ראה במצ"ב.


תודה רבה

Re: סתירה בדברי הרוקח בענין כסא רם ונשא

פורסם: ד' מאי 05, 2021 11:26 am
על ידי אשי ישראל
לייבעדיג יענקל כתב:
אשי ישראל כתב:אך בחלק ב עמ' תקיב בביאור נשמת כל חי כתב שהמלך הוא הרם ונשא: "רם ונשא – אין מוסב על כסא שסמוך לו, אלא להמלך של מעלה...".

אליבא דרבינו הרוקח רם ונישא קאי על הכסא ולא על הקב"ה.
הציטוט שמחמתו שאלת אינו שייך לפירוש הרוקח לסידור. מדובר בשירבוב שגוי. ראה במצ"ב.


יישר כוח גדול!
לאור דברי הרב לוי יצחק חריטן אליהם ציינת, כתבתי כך במאמרי [לא פורסם עדיין]:

"ב'פירושי סידור התפילה לרוקח' כתב בכמה מקומות שיש בשמים כסא שהוא רם ונשא (בחלק א עמ' קכז, בביאור פסוקי דזמרא, על הפרק "ה' מלך גיאות לבש", כתב שיש בשמים כסא "רם ונשא", וראה שם סוף עמ' רה, ד"ה "לך משתחוים אתה הוא יי האלהים", וכן עמ' רמה בביאור הקדיש ד"ה ויתנשא, וכן עמ' דש ד"ה "ברום עולם מושבך", ושם עמ' שז ד"ה "למלך אל רם ונשא", וראה גם בספר סודי רזיא לבעל הרוקח מהד' בראזני ה'תשס"ד עמ' 148 שהביא שיש בשמים כסא שהכסא הוא רם ונשא, וכן שם עמ' 171 ועמ' 191), וגם כתב במפורש ש"המלך היושב על כסא רם ונשא" הכוונה שהכסא הוא רם ונשא (ח"א, עמ' שי, ד"ה צור ישראל: "...יושב על כסא רם ונשא... על הכסא אומר רם ונשא", וכך גם בח"ב עמ' תקיב, בביאור נשמת כל חי, בד"ה "יושב על כסא רם ונשא" כתב "והכסא רם ונשא").
יש להעיר שמאידך, בח"ב עמ' תקיב, בביאור נשמת כל חי, ד"ה 'רם ונשא', נכתב להיפך: "רם ונשא – אין מוסב על כסא שסמוך לו, אלא להמלך של מעלה...". הסתירה מתורצת לאור דברי הרב לוי יצחק חריטן, שפורסמו בירושתנו ספר עשירי עמ' תרטו, שם נתבאר שכמה קטעים בסידור הרוקח אינם ממנו, ואחד הקטעים הוא ד"ה 'רם ונשא' שהובא כאן.