מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אולי ירחם לקתה בכפליים. לעוטה אריות כמו בפי שחליים.

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

אולי ירחם לקתה בכפליים. לעוטה אריות כמו בפי שחליים.

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אפריל 22, 2021 7:41 pm


אולי ירחם לקתה בכפליים. לעוטה אריות כמו בפי שחליים.


נראה לבאר ש'לקתה בכפליים' היינו שתי החורבנות של בית המקדש בית ראשון ובית שני, ובזה יתבאר ההמשך, ובהקדם הכתוב באיוב (ד, י): שַׁאֲגַ֣ת אַ֭רְיֵה וְק֣וֹל שָׁ֑חַל וְשִׁנֵּ֖י כְפִירִ֣ים נִתָּֽעוּ. וברש"י: הארי גדול, והשחל בינוני, והכפיר קטן. וכן מדויק בלשון הכתוב דהאריה משמיע שאגה, וארי שאג מי לא יירא, והשחל הקטן משמיע רק קול.

ונראה כי חורבן בית ראשון ע"י נבוכדנצר מלך בבל היינו 'לעוטה אריות', וכדאיתא במגילה (יא, א): ארי נהם זה נבוכדנצר הרשע, דכתיב ביה עלה אריה מסבכו. ובסנהדרין (צד, ב): אלא איסתפי מנבוכדנצר הרשע דמתיל כאריה, שנאמר עלה אריה מסבכו וגו'. וכן הוא במדרשי חז"ל עד אין מספר.

אולם גם חורבן בית שני היה בבחינה זו של אריה, ועי' באיכה רבה (ג, ד): ד"א דוב אורב זה אספסיאנוס, ארי במסתרים זה טרכינוס.

וכך למדנו מדברי מהרש"א (ח"א יומא סט, ב) וז"ל:
הוא מהידוע כי גם בית שני נחרב באב מזל אריה ע"י מלכות רומיים ועל פי מה שאמרו כי גאולתם בבית שני לא היה שלמה שהרי שעבדו בישראל הפרסיים ויונים ורומיים והיה חורבן בית שני גמר של חורבן בית ראשון ולזה במזמור על נהרות בבל וגו' שנאמר על בית ראשון סיים בו זכור ה' לבני אדום וגו' בת בבל השדודה וגו' לפי שאותו כח מזל אריה אשר ניתן לנבוכדנצר בחורבן בית ראשון ניתן גם לעשו שהוא סטרא דשמאלא וכחו דע"ז ולכך נחרבו שניהם במזל חודש אחד אריה.

ובדברי מהרש"א בשבת (קנ, א):
והכוונה בו שרכב על ארי כי הוא מזלו של נ"נ כמ"ש עלה אריה מסבכו וע"כ נחרב הבית על ידו בחודש אב שמזלו אריה ותנין שעל ראשו הוא רמז על נחש הקדמוני שהוא מזלו וכחו של עשו אשר בית שני נחרב ע"י וכבר כתבנו דשני החורבנות כאחת הם תחלת החורבן ע"י נ"נ בבית ראשון וסוף החורבן ע"י זרעו של עשו בבית שני וכן נזכרו במפלתם לעתיד במזמור על נהרות בבל וגו' אשרי שיאחז ונפץ וגו' זכור ה' לבני אדום וגו' ודו"ק.

[ובאגדת בראשית שאמר איוב לאליפז: שאגת אריה וקול שחל, אמר לו סוף ישראל לחטוא לפני הקדוש ברוך הוא שנקרא אריה, שנאמר אריה שאג מי לא יירא (עמוס ג ח), והוא מעלה עליהם לנבוכדנצר שנקרא אריה, שנאמר עלה אריה מסובכו (ירמי' ד ז), בחודש תמוז שמזלו אריה, ומחריב בית המקדש שנקרא אריה. שנאמר הוי אריאל אריאל].

ונראה שבחינת מלכות רומי שהגיעה על מקומו של נבוכדנצר, זה בחינת שחל, שהוא קטן יותר מאריה, וזהו 'כמו בפי שחליים'.

חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים