מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה נתאונן [ו]מה נאמר מה נדבר ומה נצטדק

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
איקטורין
הודעות: 467
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

מה נתאונן [ו]מה נאמר מה נדבר ומה נצטדק

הודעהעל ידי איקטורין » ב' ספטמבר 13, 2021 11:49 pm

הנוסח הנפוץ בסידורים [אף המדויקים] בתפילת "והוא רחום" בשני וחמישי הוא:
אשכנז - מה נתאונן, מה נאמר, מה נדבר ומה נצטדק.
ספרד - מה נתאונן ומה נאמר, מה נדבר ומה נצטדק.
בתחילת הסליחות גם אומרים זה מיד לאחר הקדיש, ברם אף בנוסח ליטא [עד כמה שבדקתי בישנים ומדויקים] הנוסח הוא: מה נתאונן ומה נאמר, מה נדבר ומה נצטדק.
וכאן הבן שואל מה ההבדל בין התפילה לסליחה?

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: מה נתאונן [ו]מה נאמר מה נדבר ומה נצטדק

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ג' ינואר 25, 2022 8:36 pm

איקטורין כתב:הנוסח הנפוץ בסידורים [אף המדויקים] בתפילת "והוא רחום" בשני וחמישי הוא:
אשכנז - מה נתאונן, מה נאמר, מה נדבר ומה נצטדק.
ספרד - מה נתאונן ומה נאמר, מה נדבר ומה נצטדק.
בתחילת הסליחות גם אומרים זה מיד לאחר הקדיש, ברם אף בנוסח ליטא [עד כמה שבדקתי בישנים ומדויקים] הנוסח הוא: מה נתאונן ומה נאמר, מה נדבר ומה נצטדק.
וכאן הבן שואל מה ההבדל בין התפילה לסליחה?


נראה לומר בדרך אולי ואפשר, שנחלקו נוסחאות ספרד ואשכנז [בסידור], בפירוש הפסוק 'מה נאמר ומה נדבר ומה נצטדק', וכדלהלן:

'מה נאמר מה נדבר ומה נצטדק' - מקורו בפרשת מקץ (מד טז). ופירש רש"י דבריו של יהודה, והוא ממדרש רבה (פצ"ב ט): "יודעים אנו שלא סרחנו, אבל מאת הקב"ה נהיתה להביא לנו זאת". וכן דרשו במסכת שבת (דף קה ע"א): "מנין ללשון נוטריקון מן התורה וכו', רב נחמן בר יצחק אמר: (בראשית שם) מה נדבר ומה נצטד"ק, נכונים אנחנו, צדיקים אנחנו, טהורים אנחנו, דכים אנחנו, קדושים אנחנו".

מבואר שהפסוק 'מה נאמר מה נדבר ומה נצטדק' במקורם, אינם דברי חרטה ותשובה על חטא שנעשה בפועל, רק נאמרו ע"י יהודה על חטא גניבת הגביע, ש"העליל" יוסף עליהם.

לעומת זה הפסוק 'מה נתאונן' - מקורו בספר איכה (ג לט): "מַה יִּתְאוֹנֵן אָדָם חָי גֶּבֶר עַל חֲטָאָיו". פשוט שנאמר על חטאים בפועל.

נמצא לכאורה שבמקורם בתנ"ך, הפסוק 'מה נתאונן' אינו מקביל הפסוק 'מה נאמר מה נדבר ומה נצטדק'. ואולי מטעם זה בנוסח אשכנז הפסיק הענין לשני ענינים נפרדים, בלא וא"ו החיבור.

וכך הוא פירוש התפילה לפי נוסח אשכנז:
מה נתאונן כי באמת חטאנו! ואף אם לא חטאנו, מה נאמר מה נדבר ומה נצטדק כי מאת הקב"ה נהיתה להביא לנו למצב הקשה שלנו [ובבחינת 'בהדי כבשי דרחמנא למה לנו'].

*

אמנם נוסח ספרד יסדו נוסחה כפירוש ה'מדרש אגדה' בפירוש דבריו של יהודה: "ואם נאמר לך שלא חטאנו, האלהים מצא את עון עבדיך, מצא בעל חוב לגבות את חובו". נמצא שבנוסח ספרד, שני הפסוקים מדברים מענין אחד, מחטא שנעשה בפועל [הפסוק בבראשית מדבר מחטאים ישנים, והפסוק באיכה מדבר מחטאים חדשים], ולכן נכתב ומה נאמר בוא"ו החיבור.

וכך הוא פירוש התפילה לפי נוסח ספרד:
מה נתאונן כי חטאנו, ואף אם לא סרחנו עכשיו, מה נאמר מה נדבר ומה נצטדק האלהים מצא את עון עבדיו, ומצא בעל חוב לגבות את חובו, על עבירות ישנות שעדיין לא חזרנו בתשובה עליהם.

*

וכל זה בתפילת 'והוא רחום' בשני וחמישי, אבל בה'סליחות' לימי הרחמים והסליחות, שהם מיוחדים לתשובה ולתיקון המעשים, גם בנוסח אשכנז יסדו הנוסח כפירושו של המדרש אגדה, שהכוונה על חטאים שאכן נעשו. ולכן בהסליחות הנוסח בוא"ו החיבור גם בנוסח אשכנז, ששני הפסוקים מדברים מענין אחד.

עקבי
הודעות: 225
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: מה נתאונן [ו]מה נאמר מה נדבר ומה נצטדק

הודעהעל ידי עקבי » ד' ינואר 26, 2022 7:25 am

בדקתי הסדורים הישנים (לפני שנת ת') שיש לי סריקת שלהם ובכולם מצאתי הנוסח מה נאמר: פראג רעו רעט רפז, ר' הירץ שכ, מנטובה שיח שכב, לובלין שיד שמב, קראקא שלח שנז, ויניציאה שט שלא שלט שמז שנא שנט קטן וגדול, בסיליאה שלט שס, הנאו שעו שפח.
אבל בכת"י מצאתי חילופים. מצאתי מה נאמר בפארמא 1904, לונדון 26954, המבורג 129, לונדון 27208, ירושלים 8.4199.1, לונדון 27556, פאריש 641, הוטיקן 323.
ומה נאמר בהוטיקן 327, הוטיקן 325, הוטיקן 318, הוטיקן 326, וינה 75, לונדון 27086, ברלין 361, ליפציג 1108, מינכון 410, וינה 12a, הוטיקן 329.1, ניו יורק 4071 (מה נתאונן ומה נאמר ומה נצטדק), ניו יורק 4182.
אגב מצאתי ומה נדבר בכת"י ליפציג 1108, המבורג 129, פאריש 641

עקבי
הודעות: 225
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: מה נתאונן [ו]מה נאמר מה נדבר ומה נצטדק

הודעהעל ידי עקבי » ו' פברואר 11, 2022 8:07 pm

ע"ע לוח ארש (אות רח)
קבצים מצורפים
לוח ארש-מה נדבר.pdf
(136.73 KiB) הורד 96 פעמים


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים