מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נְבִיאֲךָ/נְבִיאֶךָ בסליחות - סידור אזור אליהו

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

נְבִיאֲךָ/נְבִיאֶךָ בסליחות - סידור אזור אליהו

הודעהעל ידי אור עולם » ד' אוקטובר 06, 2021 9:57 pm

שמתי לב כי אף בסידור אזו"א המנקד בקדושה נְבִיאֲךָ, מ"מ בסליחות בקטע "הרשענו ופשענו... ככתוב על יד נביאך" וכן אח"כ "משיח צדקך... ככתוב על יד נביאך", מנוקד נְבִיאֶךָ.
מעניין האם מדובר בט"ס או שיש כוונה בדבר.

לענ"ד הייתה סברא להיפך - הלוא בקדושה מצוטטים נביאים שונים והיה יותר סברא לנקד בסגול מאשר בסליחות שם בכל פעם מצוטט נביא אחד.

אין לי מידע מה לגבי שאר סידורים שמנקדים נְבִיאֶךָ.

שיג ושיח
הודעות: 79
הצטרף: ב' אפריל 27, 2020 5:53 pm

Re: נְבִיאֲךָ/נְבִיאֶךָ בסליחות - סידור אזור אליהו

הודעהעל ידי שיג ושיח » ה' אוקטובר 07, 2021 2:02 pm

לגבי קדושה זכורני שבדרך ישרה להגרש"ד מתייחס לזה.

אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: נְבִיאֲךָ/נְבִיאֶךָ בסליחות - סידור אזור אליהו

הודעהעל ידי אור עולם » ה' אוקטובר 07, 2021 2:14 pm

שיג ושיח כתב:לגבי קדושה זכורני שבדרך ישרה להגרש"ד מתייחס לזה.

למה? לשינויים באזו"א?

אהוד לב
הודעות: 18
הצטרף: ד' אוקטובר 23, 2019 2:29 pm

Re: נְבִיאֲךָ/נְבִיאֶךָ בסליחות - סידור אזור אליהו

הודעהעל ידי אהוד לב » א' אוקטובר 10, 2021 1:09 am

חשוב להדגיש כי גם בצורת הניקוד נְבִיאֲךָ וגם בצורת נְבִיאֶךָ הכוונה לנביא אחד, וההטיה היא בלשון יחיד. אם מדובר היה בנביאים בלשון רבים, צורת המילה הייתה צריכה להיות נְבִיאֶיךָ עם יו"ד. השינוי הוא רק אם מדובר באמצע משפט במקום שאין הפסק, ואז הניקוד הוא נְבִיאֲךָ, ואם מדובר במקום הפסק במשפט, הניקוד הוא נְבִיאֶךָ. וכן גם כתב בספר דרך ישרה להגרש"ד, כפי שציין הרב שיג ושיח.

בקדושה יש גרסאות שונות, וסידור אזו"א נקט בגירסה של נְבִיאֲךָ, כפי שנימק בהערות שם. בין השאר הסתמך על סידור דרך שיח השדה לרבי עזריאל ב"ר משה מווילנא ובנו רבי אליה. באותו סידור אין סליחות ולכן אין לדעת איך הוא היה מנקד בסליחות. וממילא בסידור אזו"א ככל הנראה ניקד את הסליחות על סמך סידורים אחרים ושם כנראה לא נמצא צורת נְבִיאֲךָ וממילא השאיר את הניקוד המקובל נְבִיאֶךָ. לענ"ד אין באמת סיבה שיהיה שינוי ביניהם. ויש עוד הרבה להאריך בזה, אך זה עיקרם של דברים.

אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: נְבִיאֲךָ/נְבִיאֶךָ בסליחות - סידור אזור אליהו

הודעהעל ידי אור עולם » א' אוקטובר 10, 2021 2:08 am

יישר כחך, חידשת לי רבות.

אהוד לב
הודעות: 18
הצטרף: ד' אוקטובר 23, 2019 2:29 pm

Re: נְבִיאֲךָ/נְבִיאֶךָ בסליחות - סידור אזור אליהו

הודעהעל ידי אהוד לב » א' אוקטובר 10, 2021 8:25 am

תוספת קטנה להשלמת העניין. סידור דרך שיח השדה התפרסם במספר מהדורות, ובמהדורה האחרונה משנת תפ"א, שינו עורכי הסידור וניקדו בקדושה נְבִיאֶךָ. הרז"ה בשערי תפילה שלו העיר שכן צריך לומר, וגם רבינו היעב"ץ בלוח ארש תמך בכך (חלק א' סימן קמ"ז), אם כי לא מטעמיה דהרז"ה. ובסידור אזו"א עצמו כתב דגם הרש"ס כתב בסידורו לומר נְבִיאֶךָ.
אמנם מו"ר הגרש"ד זצ"ל בקובץ מוריה סיון התשל"ב כתב על פי ספר דברי קהלת לומר נְבִיאֲךָ וכן נהג.

עקבי
הודעות: 229
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: נְבִיאֲךָ/נְבִיאֶךָ בסליחות - סידור אזור אליהו

הודעהעל ידי עקבי » א' אוקטובר 10, 2021 9:29 pm

מתנגדי הרז"ה אינם משתמשים במהדורה אחרונה של דרך שיח השדה מכיוון שר"ע ור"א חזרו והודו לכמה טענות של רז"ה.

מעט דבש
הודעות: 3987
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: נְבִיאֲךָ/נְבִיאֶךָ בסליחות - סידור אזור אליהו

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' אוקטובר 14, 2021 5:02 pm

עקבי כתב:מתנגדי הרז"ה אינם משתמשים במהדורה אחרונה של דרך שיח השדה מכיוון שר"ע ור"א חזרו והודו לכמה טענות של רז"ה.

הדברים שלטענת רז"ה (בספר 'שערי תפילה' - ראה שם סימן קל, קנה, קעא, רכט,רעג) ר"ע ור"א חזרו בהם, הם טעויות פשוטות שתיקן להם.
האם מצינו גם 'תיקוני' נוסח (כדרכו של רז"ה שתיקן על פי טענות דקדוקיות) שהודו לו ר"ע ור"א?

עקבי
הודעות: 229
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: נְבִיאֲךָ/נְבִיאֶךָ בסליחות - סידור אזור אליהו

הודעהעל ידי עקבי » ו' אוקטובר 15, 2021 8:33 am

כתבתי מתוך זיכרון. פעמים רבות שמתי לב שהם עשו שינויים במהדורות שלהם אך מעולם לא רשמתי את השינויים. בבדיקה קלה מצאתי:
שינוים לצורת ההפסק:
1. אות פ: בטחנו (אהבה רבה ועל הצדקים)
2. אות רטו: (לא ברורה ע"ש) ניקוד תיבת עזך (קדושה של שחרית)
3. אות רכב: רצונך...בתורתך (מוסף שבת)
4. הגהות רז"ה מסידור ב"ת אות נא: מטובך (שם)
5. ניקוד עבדך...בעירך (אות רלב)...רצונך (עי' אות רכב והגהות רז"ה מסידור ב"ת אות עו ועז) (מוסץ ר"ח)
כמדומני הניקוד בסידור רש"ס מסכימים עם רז"ה מלבד תיבות בטחנו ועבדך.
שאר שינוים: [גם בדוגמאות אלה רש"ס ורז"ה מסכימים]
1. אות קיט: נוסח שמונה\שמונת ימי חנוכה (על הנסים) עי' דברי ר"ד יצחקי (שם) מש"כ לתרץ מהדורא קמא של ר"א ור"ע. ונוסח שמונה ימי חנוכה מצאנו גם בר"י בן יקר [מלבד כמה ס"י כמו וניציאה ר"פ, טרין רפ"ה, פראג רפ"ז, וניציאה של"א, וניציאה שמ"ו, בסליאה ש"ס].
2. אות רא: בניקוד האל"ך בתיבת אברים שפלגת (נשמת) בחטף פתח (כדעת רש"ס) ולא בצירי (כנוסח המקובל). עי' מילואים לסידור רש"ס (עמ' קפג) וז"ל וכבר בלובלין של"א תיקנו רבינו בחט"ף פת"ח אך בלובלין תל"ח הוא מנוקד בציר"י ועיין בלחם שמיס ברכות פ"א ובלוח ארש שמיישב מנהג דידן וכבר בפירוש רבינו יהודה ב"ר יקר ח"א עמי צד נזכר מחלוקת בזה ע"ש ובמחזור ויטרי וסדור רוקח נכתב מלא יו"ד להורות על הציר"י.
3. ומאיר לעולם (שחרית שבת) בקמץ ולא בשוא
רפיון אותיות בג"ד כפ"ת
1. אתה גבור
2. וקרנו תרום (את צמח)
3. קוינו כל היום (את צמח)
4. רוצה בה (מוסף שבת)
5. שנשתלחה במקדשך (מוסך ר"ח)


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים