מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברח דודי - דודי חלף

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15567
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

ברח דודי - דודי חלף

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אפריל 17, 2022 12:56 pm

כתב במ"ב סי' תצ ס"ק יג בשם הלבוש:

אם חל יום ז' בשבת אומרים ביוצר הפיוטים של שבת חוה"מ מפני שאז אומרים שיר השירים באותו יום והפיוטים של שבת חוה"מ מיוסדים על שה"ש

פירוש:
ג' מערכות פיוטי יוצר יש במחזורינו, ליו"ט ראשון מר"ש הבבלי, ליו"ט שני מר"מ ב"ר קלונימוס, לשבת חוה"מ מר"ש ב"ר יצחק, בשלשתן יש פיוט 'גאולה', המתחיל ברח דודי.

לשש"פ ישנה מערכת אחרת, המסתיימת, י(ו)ם ליבשה וכו'. וכתבו אחרונים שאם חל בשבת שאז קוראים שה"ש בשש"פ, עדיף לפייט בפיוטי שבת חוה"מ, משום שיש בהם מענין שה"ש.

פיוט ברח דודי התחבב מאד על המתפללים, בשל סגנונו רווי הרגש והגעגועים, כך למשל הפרושים בירושלים שהשמיטו את כל הפיוטים כולם, נוהגים לפייט ברח דודי ביו"ט א' אחרי הלל. (ראו לוח לא"י ועוד).

סבי זצ"ל כתב בכמה מקומות, ע"פ ד' הלבוש והאחרונים למעלה, שבשנה כהאידנא, שיו"ט ראשון חל בשבת וקורין אז שה"ש, שיש לומר ברח דודי של שבת חוה"מ המיוסד על שה"ש.

והעיר חכ"א שאין לדברים מובן כלל, שהמעיין במחזור יראה שאין ליוצר של שבת חוה"מ זיקה חזקה לשה"ש יותר מפיוטי היוצר ליו"ט ראשון ושני, ושלושתן מיוסדים על שה"ש. ומה שכתבו לפייט בשש"פ ביוצר של שבת חוה"מ, פשוט שהוא משום שכבר פייטו ביוצר של יו"ט ראשון ושני, ויוצר של שבת חוה"מ פנוי (שאין שבת חוה"מ בשנה כזו), ולכן מפייטים דווקא בו.

וכיון שכן, אין שום סיבה להחליף את הפיוט ביו"ט א' שחל בשבת, בברח דודי של שבת חוה"מ, שבאמת אין לאחד זיקה של שהש"ר יותר מזולתו.

מה דעתכם?

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: ברח דודי - דודי חלף

הודעהעל ידי סעדיה » ב' אפריל 18, 2022 9:03 am

איש_ספר כתב:וכיון שכן, אותם שא"א פיוטים כלל מלבד ברח דודי ביו"ט ראשון ש"פ, אין טעם להחליפו בברח דודי של שבח חוה"מ.

מאי נפק"מ בינם לבין אלו שאומרים כל הפיוטים?

הרי הטענה היא שרק בשש"פ [או באחש"פ] י"ל פיוטי שבת חוה"מ, ולא ביוט"ר.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15567
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ברח דודי - דודי חלף

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אפריל 18, 2022 10:22 am

סעדיה כתב:
איש_ספר כתב:וכיון שכן, אותם שא"א פיוטים כלל מלבד ברח דודי ביו"ט ראשון ש"פ, אין טעם להחליפו בברח דודי של שבח חוה"מ.

מאי נפק"מ בינם לבין אלו שאומרים כל הפיוטים?

הרי הטענה היא שרק בשש"פ [או באחש"פ] י"ל פיוטי שבת חוה"מ, ולא ביוט"ר.

תיקנתי.
התכוונתי שמה שאמרו בשש"פ שחל בשבת לומר פיוטי שבת חוה"מ, הרי זה נאמר למתפללים שכבר אמרו פיוטי יוצר של יו"ט א' ויו"ט ב, ואילו פיוטי שבת חוה"מ לא נאמרו עדיין, לפיכך נבחרו פיוטים אלה, אבל לאותם שא"א פיוטים כלל, אין שום יתרון לפיוטי שבת חוה"מ על פיוטי יו"ט ראשון או שני וכולם שווים בזיקתם לשה"ש ולכן אין טעם להחליפם.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 34 אורחים