מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אהבה ויראה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
יעקל
הודעות: 1179
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

אהבה ויראה

הודעהעל ידי יעקל » ג' אפריל 19, 2022 5:53 pm

בברכות ק"ש מבקשים ויחד וכו' לאהבה וליראה

בקדושה דסדרא מבקשים וישם וכו' אהבתו ויראתו. מפה מבואר שהשילוב של אהבה ויראה מאוד רצוי וחשוב.

בעוד שכלפי המקדש מתפללים ושם נעבדך ביראה (בלבד) ?!

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי ישראליק » ג' אפריל 19, 2022 9:41 pm

מקום המקדש היא מקום היראה, כדאיתא בבראשית רבה נה, ט, אז הכונה של ושם נעבדך קאי על עולם, והשאר שהזכרת קאי על נפש

יעקל
הודעות: 1179
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי יעקל » ג' אפריל 19, 2022 11:09 pm

מקום המקדש היא מקום היראה, כדאיתא בבראשית רבה נה, ט, אז הכונה של ושם נעבדך קאי על עולם, והשאר שהזכרת קאי על נפש[/quote]

מה הכוונה קאי על עולם ?

וגם, למה המקדש קשור ליראה, אדרבה "בין שדי ילין", חיבור זו"נ, חיבור שמים וארץ (כמגדל דוד צווארך), כל המקדש עניינו חיבור, לא זכיתי להבין ?

ועוד "ועשו לי מקדש ושכנתי וגו'" -בתוך כל וכו', מבואר שהנפש והמקדש הם היינו הך ?

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי הרואה » ד' אפריל 20, 2022 3:31 pm

בפשטות קאי על עבודת הקרבנות שהם בעיקר יראה.

יעקל
הודעות: 1179
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי יעקל » ד' אפריל 20, 2022 3:51 pm

וזהו כנראה "נעבדך ביראה", אבל לא זכיתי להבין כי קרבן היינו דורון, מתנה - חיבור - אהבה ולא יראה ?!

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 20, 2022 3:53 pm

מבואר בספרים שאהבה היא רגש שמתעורר יותר במרחק מה ואילו יראה היא רגש שמתעורר בקירבת מקום למי שיראים ממנו (יראה היא יותר 'ביטול', הדחקת המציאות האנוכיית, שבאה כתוצאה מגילוי עליון).

לכן הגיוני שבבית המקדש תהיה יותר הדגשה על 'יראה' מרוממות הא-ל מאשר על אהבה.

ובפירוש איתא שבזמן הגלות, כשאין בית מקדש, יותר קל לאדם להגיע לאהבה מאשר ליראה (כמובן אין הכוונה כאן ליראת העונש אלא ליראה מפני הקב"ה בעצמו).

גם בהלכה מפורש חיוב לירא מן המקדש (רמב"ם הל' ביהב"ח רפ"ז), ולא מצינו מצוה לאהוב את המקדש (לנשקו וכיו"ב).

יעקל
הודעות: 1179
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי יעקל » ד' אפריל 20, 2022 3:58 pm

יפה מאוד מעניין, אבל איך אתה מסביר שהפרוכת הייתה שם בבחינת "בין שדי ילין" , אין לך בחי' אהבה גדולה מזו ?!

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 20, 2022 4:01 pm

הפרוכת היא חלק פנימי מאוד בבית המקדש, רוב רובם של הבאים לעבוד בבית המקדש לא רואים את הפרוכת אלא את המזבח וכו'.

יעקל
הודעות: 1179
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי יעקל » ב' מאי 09, 2022 3:57 pm

לאלה הנוהגים לומר תפילה זו ריבון כל העולמים בליל שבת, קשה להבין את ההמשך "ותן בנו וכו' לעבדך באמת וביראה ובאהבה" דהיינו את סדר ההשתלשלות מלמטה למעלה, אמת היינו רחמים, אח"כ יראה ואח"כ אהבה היה צריך להיות הפוך כמו המקומות דלעיל בתפילה, שמזכירים קודם אהבה ורק אח"כ יראה...

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי כדכד » ב' מאי 09, 2022 6:31 pm

נראה לי כיוון ששמעתי מרבי ומורי שליט"א בהקשר אחר ואולי שייך גם לכאן.
האהבה גדולה מהיראה במעלה אך חיוני שבזמן תקדים היראה לאהבה, שכן האהבה בלי יראה אין לה מה שיחזיק אותה כשלא תהיה אהבה.
לפיכך במקומות שמקדימים אהבה ליראה - מקדימים את האהבה בגלל מעלתה אולם במקומות שמקדימים יראה מקדימים אותה בגלל שהיא קודמת בזמן ואנחנו מתפללים שנזכה ליראה ואח"כ לאהבה.

סגי נהור
הודעות: 5654
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' מאי 09, 2022 7:01 pm

יעקל כתב:לאלה הנוהגים לומר תפילה זו ריבון כל העולמים בליל שבת, קשה להבין את ההמשך "ותן בנו וכו' לעבדך באמת וביראה ובאהבה" דהיינו את סדר ההשתלשלות מלמטה למעלה, אמת היינו רחמים, אח"כ יראה ואח"כ אהבה היה צריך להיות הפוך כמו המקומות דלעיל בתפילה, שמזכירים קודם אהבה ורק אח"כ יראה...

"קושיות" כאלו תוכל לשאול לאלפים... ואין זו קושיא אלא לכל היותר הקדמה לדרשה אם יש בידך תירוץ מן המוכן.

לענין האהבה והיראה, בידוע שהסדר הוא יראה (תתאה), אהבה, יראה (עילאה), ולכן לפעמים היראה קודמת ולפעמים האהבה, בהתאם לדרגא המדוברת. ונרמז זה בשני הלשונות: דחילו ורחימו (יראה קודמת), אהבה ויראה (אהבה קודמת). ובדומה לזה מצינו בלשון חז"ל: אם אין חכמה אין יראה (חכמה קודמת ליראה), אם אין יראה אין חכמה (יראה קודמת לחכמה). בכ"ז ראה בארוכה תניא ח"א פמ"ג.

יעקל
הודעות: 1179
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי יעקל » ב' מאי 09, 2022 7:10 pm

כדכד כתב:נראה לי כיוון ששמעתי מרבי ומורי שליט"א בהקשר אחר ואולי שייך גם לכאן.
האהבה גדולה מהיראה במעלה אך חיוני שבזמן תקדים היראה לאהבה, שכן האהבה בלי יראה אין לה מה שיחזיק אותה כשלא תהיה אהבה.
לפיכך במקומות שמקדימים אהבה ליראה - מקדימים את האהבה בגלל מעלתה אולם במקומות שמקדימים יראה מקדימים אותה בגלל שהיא קודמת בזמן ואנחנו מתפללים שנזכה ליראה ואח"כ לאהבה.

אבל למה דווקא בליל שבת מקדימים את היראה לאהבה, חייב להיות איזה קשר...
אגב, מיהו מורך ורבך שיחי' ?

יעקל
הודעות: 1179
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי יעקל » ב' מאי 09, 2022 7:14 pm

סגי נהור כתב:
יעקל כתב:לאלה הנוהגים לומר תפילה זו ריבון כל העולמים בליל שבת, קשה להבין את ההמשך "ותן בנו וכו' לעבדך באמת וביראה ובאהבה" דהיינו את סדר ההשתלשלות מלמטה למעלה, אמת היינו רחמים, אח"כ יראה ואח"כ אהבה היה צריך להיות הפוך כמו המקומות דלעיל בתפילה, שמזכירים קודם אהבה ורק אח"כ יראה...

"קושיות" כאלו תוכל לשאול לאלפים... ואין זו קושיא אלא לכל היותר הקדמה לדרשה אם יש בידך תירוץ מן המוכן.

לענין האהבה והיראה, בידוע שהסדר הוא יראה (תתאה), אהבה, יראה (עילאה), ולכן לפעמים היראה קודמת ולפעמים האהבה, בהתאם לדרגא המדוברת. ונרמז זה בשני הלשונות: דחילו ורחימו (יראה קודמת), אהבה ויראה (אהבה קודמת). ובדומה לזה מצינו בלשון חז"ל: אם אין חכמה אין יראה (חכמה קודמת ליראה), אם אין יראה אין חכמה (יראה קודמת לחכמה). בכ"ז ראה בארוכה תניא ח"א פמ"ג.

תירוץ יפה ונאה, ויישר כחך...

לעניין ה"קושיות", בל נשכח שאנשי כנה"ג תיקנו לנו את תפילותינו בדיוק ובדקדוק רב (וכמובן ופשוט ברוה"ק), א"כ מחובתנו לעמוד על כל מקום שדורש לעינינו ביאור ובירור דברים...

יעקל
הודעות: 1179
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי יעקל » ש' יולי 09, 2022 10:51 pm

אתמול בתפילה שמתי לב שאומרים "לפניו נעבוד ביראה ופחד", גם פה האהבה אינה מוזכרת...

יעקל
הודעות: 1179
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי יעקל » א' יוני 25, 2023 12:24 am

גם באתה חוננתנו "ומדובקים ביראתך" קצת סותר א"ע, דיבוק היינו קירוב היינו אהבה ולא יראה, מדובקים באהבתך מבעי לי' ?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 25, 2023 5:53 pm

אם הכוונה היתה לדבקות בה' צודק מר שיותר מסתבר שדבקות היא מאהבה
אבל "מדובקים ביראתך" אין הכוונה שנהיה בדבקות בה' אלא שימינו יהיו דבוקים ביראת ה'

יעקל
הודעות: 1179
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי יעקל » א' אוגוסט 13, 2023 12:36 pm

כדכד כתב:אם הכוונה היתה לדבקות בה' צודק מר שיותר מסתבר שדבקות היא מאהבה
אבל "מדובקים ביראתך" אין הכוונה שנהיה בדבקות בה' אלא שימינו יהיו דבוקים ביראת ה'


ובו תדבקון ות"א ולדחלתי' תתקרבון - מה יגיד מר ?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אהבה ויראה

הודעהעל ידי כדכד » א' אוגוסט 13, 2023 2:05 pm

ע' ישמח ישראל ראה


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים