מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ותחזנה עיננו בשובך לציון

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עובדיה חן
הודעות: 1819
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

ותחזנה עיננו בשובך לציון

הודעהעל ידי עובדיה חן » א' אפריל 24, 2022 11:25 am

ובסוף חותם ברוך ..המחזיר שכינתו לציון. בתחילה מבקש על על שובו לציון, ומסיים במחזיר שכינה וצ"ב השינוי בבקשה וכן בסיום הודאה על חזרה של השכינה ומה ר"ל בזה.

הצעיר שבכהונה
הודעות: 116
הצטרף: ג' דצמבר 24, 2019 3:49 pm

Re: ותחזנה עיננו בשובך לציון

הודעהעל ידי הצעיר שבכהונה » ב' מאי 02, 2022 10:33 pm

כלומר פותח בלשון מקרא ומסיים בלשון חז״ל. שאלה יפה, והיא עדיפה מתירוץ בקש...

וכאן המקום להזכיר שבנוסח א״י היו חותמים בא״י שאותך לבדך ביראה נעבוד (וכך חותמים האשכנזים בימים טובים)

באמונתו
הודעות: 3239
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ותחזנה עיננו בשובך לציון

הודעהעל ידי באמונתו » ג' מאי 03, 2022 2:35 am

עובדיה חן כתב:ובסוף חותם ברוך ..המחזיר שכינתו לציון. בתחילה מבקש על שובו לציון, ומסיים במחזיר שכינה, וצ"ב השינוי בבקשה, וכן בסיום הודאה על חזרה של השכינה ומה ר"ל בזה.

לענ"ד, "המחזיר שכינתו לציון", הינו בלשון חז"ל, כרגיל במטבע שטבעו חכמים בברכות, ובספר אבודרהם - שמונה עשרה:
ולשון "המחזיר" הוא מדברי רז"ל, שנשתמשו בו הרבה...
ואילו "ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים", מבוסס על לשון הכתוב, כבפירושי סידור התפילה לרוקח [סא] רצה:
ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים, כדכתי' כי עין בעין יראו בשוב ה' ציון.
לכן נצמדו במילים אלה ללשון המקרא.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים