הודעהעל ידי עקבי » ד' אפריל 27, 2022 6:29 pm
נרשם אצלי: נמצאת בדומה לזה. אנו אומרים בברכה השניה של שמונה עשרה: מי כמוך בעל גבורות ומי דומה לך מלך ממית ומחיה וכו'.
ובכמה סידורים נמצא: מי כמוך בעל גבורות ומי דומה לך, מלך ממית ומחיה וכו'.
ובאופן אחר קצת: מי כמוך בעל גבורות, ומי דומה לך, מלך, ממית ומחיה, וכו'.
ונמצא גם: מי כמוך בעל גבורות, ומי דומה לך, מלך ממית ומחיה עי' בסידורים הנפוצים.
עי' שו"ת רשב"א (ח"ה סי' קטו) מי כמוך בעל גבורות להתגבר על הכל ומי דומה לך להמית ולבטל הכל ולחזור ולהחיות ולחדשו כמו שחדשת הכל מן האפס הגמור ע"ש. וכעין זה בר"י בן יקר וז"ל ובשביל שדבר עכשיו על כמה דברים של גשמים שהם גבורות ועל תחית המתים ועל גמילות חסדים שעושה עם בריותיו בא לחזור הכל דרך כלל אצל החתימה ואימר מי כמוך בעל גבורות ומי דומה לך מלך ממית ומחיה שאמרנו. וכן בספר המנהגות (הובא בתפילה למשה עמ' 360)א מי כמוך בעל גבורות יעשה הגבורות האלו ומי דומה לך שאתה ממית ומחיה רעבים גם צמאים וחולים ושבויים והחשובים כמתים. ומדבריהם נראה שהפיסוק הוא: מי כמוך בעל גבורות. ומי דומה לך מלך ממית ומחיה וכו'. וכן מנוסח מחז"ו ועץ חיים ("מי דומה לך" בלי ו"ו החיבור) נראה כן.
ולדבריהם המילה "לך" אינה במקום הפסק אלא קשורה למילים מלך ממית. ואפשר שראוי לנקד לְךָ, והניקוד שבסידורי אשכנז של היום הוא שריד לדרך הניקוד הישנה (לפני המהרי"ל, מהרש"ל, ורשבתי סופר); לָךְ גם בהקשר, ויש לעי'.
א ויתכן כי לפי נוסח הרמב"ם (המשמיט את המילה 'מלך'), ראוי יותר לפסק "מי כמוך בעל גבורות. ומי דומה לך מלך ממית ומחיה". ואפשר שנוסח ספר המנהגות היה כנוסח הרמב"ם.