עמוד 2 מתוך 6

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אוקטובר 02, 2022 3:28 pm
על ידי בברכה המשולשת
לבי במערב כתב:
חיים סופר כתב:[א] אך פסוק זה מקורו מתהילים לח, כב ושם יש אתנחתא אחר תיבת אלקי!
[ב] אך מידי עינוי במחזורים ישנים ראיתי כי בכמה סליחות ומחזורים ישנים נוסף גם וא"ו ואלקינו אל תרחק ממנו וא"כ נכון מנהג הפיסוק הנהוג וכפי הנראה גם זה נשתנה מגוף הפסוק.
[ג] ואגב יש לשאול למה דוקא פסוק יהי לרצון אמרי פינו אומרים בלחש מפני ששינוי בו מלשון יחיד ללשון רבים הא גם פסוק זה שינוי כן ?
א. צ"ל: קודם תיבת 'אלקי' (בתיבת 'ה’').
ב. וכי בהם אין הטעות מצוי'? ומהי הסברא לשנות ולהוסיף וא"ו?
ג. מנין שזהו הטעם לאמירתו בלחש?


ב. יעויין בסידור אזור אליהו (על התחנון בימים שני וחמישי וכמדומני גם בסליחות) שהעירו על הפיסוק הנכון ועל הס"י.
ג. לא הבנתי מה שנאמר על אמירתו בלחש. יש מנהגים שאומרים חלק בקול וחלק בלחש, אבל אין מנהג (הידוע לי) שרק אותו אומרים בלחש

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אוקטובר 02, 2022 7:37 pm
על ידי חיים סופר
לבי במערב כתב:ב. וכי בהם אין הטעות מצוי'? ומהי הסברא לשנות ולהוסיף וא"ו?


ודאי שיש בהם טעותים אך טעות בולט בכמה וכמה סידורים בנוסף למנהג הנפוץ לומר כן מעורר לחשוב כי יש דברים בגו.
ועוד יש להוסיף כי באמת אינו טעות כלל לומר ה' אלקינו ביחד כמו בכמה תפילות, רק בפסוק זה הוא מחולק כן [כלומר שאינו טעות בעצם רק שבמקור אינו כן], וא"כ ניתן לומר כי הפייטן שלא הזכיר הפסוק ממש רק תפילה על משקל הכתוב שינה גם הפיסוק, ודברי תורה כפטיש יפוצץ סלע וגם בפסוק עצמו ניתן לפרש אחרת מפיסוק הטעמים וד"ל
לבי במערב כתב:ג. מנין שזהו הטעם לאמירתו בלחש?


כ"כ בשו"ת התעוררות תשובה והדברים ידועים = כעת ראיתי שכבר עמד על קושי זה בסליחות המפורש (וויינגארטן)

בברכה המשולשת כתב:ג. לא הבנתי מה שנאמר על אמירתו בלחש. יש מנהגים שאומרים חלק בקול וחלק בלחש, אבל אין מנהג (הידוע לי) שרק אותו אומרים בלחש

אכן כן המנהג בכמ"ק הידוע לי לומר בלחש דוקא פסוק פסוק יהי לרצון אמרי פינו וגו'

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אוקטובר 02, 2022 7:46 pm
על ידי חיים סופר
ברוב מחזורים הניקוד [אצל פיוט ונתנה תוקף וגם בסוף הסליחות] "ונח לרצות" בשו"א תחת הרי"ש - אבל יש שראיתי עם פת"ח תחת הרי"ש
איזה נכון יותר ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אוקטובר 02, 2022 8:28 pm
על ידי בברכה המשולשת
חיים סופר כתב:
בברכה המשולשת כתב:ג. לא הבנתי מה שנאמר על אמירתו בלחש. יש מנהגים שאומרים חלק בקול וחלק בלחש, אבל אין מנהג (הידוע לי) שרק אותו אומרים בלחש

אכן כן המנהג בכמ"ק הידוע לי לומר בלחש דוקא פסוק פסוק יהי לרצון אמרי פינו וגו'


יפה. חידשתם לי
תודה רבה!

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אוקטובר 02, 2022 8:34 pm
על ידי לבי במערב
חיים סופר כתב:כ"כ בשו"ת התעוררות תשובה והדברים ידועים
אודה אם ניתן לציין מקור מדויק. בכל אופן, כמובן - טעם זה אינו שייך אלא לפי המנהג לומר רק 'פסוק' זה בלחש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אוקטובר 02, 2022 9:03 pm
על ידי חיים סופר
לבי במערב כתב:
חיים סופר כתב:כ"כ בשו"ת התעוררות תשובה והדברים ידועים
אודה אם ניתן לציין מקור מדויק. בכל אופן, כמובן - טעם זה אינו שייך אלא לפי המנהג לומר רק 'פסוק' זה בלחש.

הוא בסימן ש"ע
ועיין קצה המטה סימן תקפ"א ס"ק מ"ה [במהדו"ק ומהדו"ב]

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אוקטובר 02, 2022 9:24 pm
על ידי עקבי
חיים סופר כתב:ברוב מחזורים הניקוד [אצל פיוט ונתנה תוקף וגם בסוף הסליחות] "ונח לרצות" בשו"א תחת הרי"ש - אבל יש שראיתי עם פת"ח תחת הרי"ש
איזה נכון יותר ?

viewtopic.php?f=45&t=57295&start=80#p772759

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אוקטובר 02, 2022 9:51 pm
על ידי לבי במערב
חיים סופר כתב:הוא בסימן ש"ע ועיין קצה המטה סימן תקפ"א ס"ק מ"ה [במהדו"ק ומהדו"ב]
ייש"כ.

סדר אמירת ההושענות בימות השבוע

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2022 11:03 am
על ידי ויינשנקר
מחפש מקור מסודר וברור העוסק בסדר אמירת פיוטי ההושענות (למנהגי האשכנזים), בכל אחד מימות השבוע, לפי היום שבו חל יו"ט.
מתי נקבע הסדר ? מדוע משתנה ? והאם יש התאמה בין תכני הפיוטים לתכני הימים ?

Re: סדר אמירת ההושענות בימות השבוע

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2022 4:58 pm
על ידי במסתרים
לבוש תרסג א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ו' אוקטובר 07, 2022 5:49 am
על ידי עקבי
חיים סופר כתב:
לבי במערב כתב:ב. וכי בהם אין הטעות מצוי'? ומהי הסברא לשנות ולהוסיף וא"ו?


ודאי שיש בהם טעותים אך טעות בולט בכמה וכמה סידורים בנוסף למנהג הנפוץ לומר כן מעורר לחשוב כי יש דברים בגו.
ועוד יש להוסיף כי באמת אינו טעות כלל לומר ה' אלקינו ביחד כמו בכמה תפילות, רק בפסוק זה הוא מחולק כן [כלומר שאינו טעות בעצם רק שבמקור אינו כן], וא"כ ניתן לומר כי הפייטן שלא הזכיר הפסוק ממש רק תפילה על משקל הכתוב שינה גם הפיסוק, ודברי תורה כפטיש יפוצץ סלע וגם בפסוק עצמו ניתן לפרש אחרת מפיסוק הטעמים וד"ל

מצאתי שבמיעוט כת"י של המקרא מוטעמת כהסידורים ישנים.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' אוקטובר 13, 2022 1:18 am
על ידי עושה חדשות
בפיוט 'כהושעת אלים' מזכירים בכל שורה את הענין שהקב"ה כביכול נושע יחד עם עמו, (ראה ראבי"ה סי' תש),
מלבד השורה הזו לכאו' - "כְּהוֹשַֽׁעְתָּ סֽוֹבְבֵֽי מִזְבֵּֽחַ עֽוֹמְסֵֽי עֲרָבָֽה לְהַקִּֽיף מִזְבֵּֽחַ".
האם גם את זה אפשר לפרש על הדרך הנ"ל? (אוצר מפרשי ההושענות אינו תח"י).

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 12:07 am
על ידי יעקל
למה לא מקובל לומר עלינו לשבח אחרי הסליחות לפני שחרית, כדרך שאומרים בין מנחה למעריב ובקצת קהילות אפי' בין שחרית למוסף ?
ולמה לפי מנהג אשכנז, מקובל לומר פרקי אבות או פסוקי ויתן לך דווקא לפני עלינו ? כאילו לפי מנהג אשכנז עלינו צריך לסיים את הכל בעוד שלפי האריז"ל אפשר להמשיך אחרי עלינו, מעניין ...

מה מקורו של מנהג תו"א לספור את העומר דווקא אחר עלינו ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 3:57 pm
על ידי בברכה המשולשת
יעקל כתב:מה מקורו של מנהג תו"א לספור את העומר דווקא אחר עלינו ?


לא ידעתי ש/זה מנהג תו"א.
יעויין בסידור אזור אליהו על אתר

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 4:01 pm
על ידי יעקל
מעניין, מה ההבדל בין פרקי אבות, ויתן לך, ברית מילה, פיטום הקטורת וספירת העומר ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 7:01 pm
על ידי בברכה המשולשת
באזור אליהו איתא שספיה"ע ופרקי אבות אחרי עלינו
פיטום הקטורת ג"כ לא אומרים בנוסח אשכנז ביום חול, ובשבת אומרים לפני עלינו כי זה חלק מסדר התפילה
ויתן לך לפני עלינו ולא מוסבר טעם החילוק
על ברית מילה לא ראיתי שדנו שם

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 7:08 pm
על ידי יעקל
בברכה המשולשת כתב:באזור אליהו איתא שספיה"ע ופרקי אבות אחרי עלינו
פיטום הקטורת ג"כ לא אומרים בנוסח אשכנז ביום חול, ובשבת אומרים לפני עלינו כי זה חלק מסדר התפילה
ויתן לך לפני עלינו ולא מוסבר טעם החילוק
על ברית מילה לא ראיתי שדנו שם


ייש"כ על החיפוש

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ג' נובמבר 01, 2022 9:46 pm
על ידי יעקל
אני לא זוכר אם כבר שאלתי את השאלה (אני לא מוצא אותה בחיפוש).

למה לא נוהגים לומר עלינו אחרי אמירת הסליחות בין בחצות ובין באשמורת הבוקר ? מ"ש מתפילה אחרת ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' נובמבר 07, 2022 1:58 pm
על ידי יעקל
באלו קהילות של הספרדים נוהגים לומר פסוקי תהילה לפני הברכו של ליל שבת ושנגמרים ב"על כל ברכה ותהילה" ?

ומהו הטעם לאמירת הפסוקים הללו ?

תפלת הים המיוחסת לרמב"ן

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 6:25 pm
על ידי ויינשנקר
אשמח לדעת היכן מוזכרת ומובאת לראשונה "תפלת הים" המיוחסת לרמב"ן, והנכללת בין השאר בסידורי אוצר התפילות ועוד.

Re: תפלת הים המיוחסת לרמב"ן

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 7:16 pm
על ידי חד ברנש
מופיע בהרבה כתבי יד, עי' למשל כאן https://merhav.nli.org.il/primo-explore ... L&offset=0
ותנא ושייר.

Re: מה הכוונה לשמך "הגדול"

פורסם: א' דצמבר 04, 2022 8:33 am
על ידי זיז שדי
חיס כתב:בתפילה לפעמים כתוב רק ל"שמך" בלא תוספות הגדול, ולפעמים כתוב שמך "הגדול" מה הסבר ? ומה הכוונה "הגדול" ?

אני ישמח לקבל כל הסבר ותודה רבה

הגמרא ביומא סט "ויברך עזרא את ה' האלהים הגדול מאי גדול אמר רב יוסף אמר רב שגדלו בשם המפורש"

Re: בונה ירושלים

פורסם: א' דצמבר 04, 2022 8:35 am
על ידי זיז שדי
סעדיה כתב:לשיטת הירושלמי שכוללים 'את צמח' עם 'ולירושלים' בברכה אחת וחותמים 'אלקי דוד ובונה ירושלים',
הנזכר אחרי שהתפלל שחתם רק 'בונה ירושלים' מה דינו?

למה ישתנה דינו ממי שחתם ביו"ט שחל להיות בשבת רק מקדש ישראל והזמנים?

Re: בשני וחמישי אומרים שומר ישראל?

פורסם: א' דצמבר 04, 2022 8:37 am
על ידי זיז שדי
שייף נפיק כתב:בסידורי האשכנזים מובא שבב' וה' לומר ה' אלוקי ישראל שוב וכו'
האם אומרים גם שומר ישראל או לא?

עיין מעשה רב שנוסח שומר ישראל נתקן רק לימי התענית.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' דצמבר 08, 2022 4:14 pm
על ידי יעקל
1.מהו המקור של אמירת הפסוקים "מי יתן מציון וגו'" "יומם יצווה" ותשועת צדיקים וגו' " אחרי אמירת מזמורי תהילים ולמה ?

2. למה נתקן לאמרם ג"כ אחרי מזמור שיר המעלות הינה ברכו וגו' (לפי נוסח ספרד) ?

מהי סגולתם של הפסוקים האלה ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ש' דצמבר 10, 2022 7:44 pm
על ידי יעקל
למה לפי נוסח אשכנז - סובבים אותו
לפי נוסח האר"י - סובבים הודו ?

מה לשבת ולהארת ספירת ההוד ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' דצמבר 11, 2022 6:51 pm
על ידי כדכד
בספירות איני מבין
אך דומני ש"סובבים הודו" הוא כלשון עדינה יותר כלפי מעלה שאין מתייחסים לעצמותו אלא לקרני הודו

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' דצמבר 11, 2022 9:10 pm
על ידי יעקל
כדכד כתב:בספירות איני מבין
אך דומני ש"סובבים הודןו" הוא כלשון עדינה יותר כלפי מעלה שאיןמתייחסים לעצמותו אלא לקרני הודו


וזה אכן מאוד מעניין, שנוסח האריז"ל רצה ל"עדן" את הלשון

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' דצמבר 18, 2022 8:47 pm
על ידי יעקל
מעניין הבדל הלשון לגבי הכהנים, לדוג' בתפילות, הכהנים מוגדרים כעם, עם קדושיך כאמור, בעבודה במוסף יו"כ ובני אהרן עם קדושיך, ובהנרות הללו, הנוסחא הכהניך הקדושים, לאן הלך המושג של עם של בני אהרן ?

מה אומר הר' עזריאל ברגר ע"ז ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' דצמבר 25, 2022 5:24 pm
על ידי יעקל
מה המקור שלפי נוסח ספרד, אומרים בר"ח את המזמורים לפני קרי"ה (כמו בשבת) ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' דצמבר 25, 2022 6:15 pm
על ידי עזריאל ברגר
יעקל כתב:מה המקור שלפי נוסח ספרד, אומרים בר"ח את המזמורים לפני קרי"ה (כמו בשבת) ?

אם הבנתי נכון את שאלתך - אז בספר "שער הכולל" (ספר שכתב ר' אברהם דוד לאוואוט (סב-סבו של הרבי מליובאוויטש) לבאר את שיטת אדמו"ר הזקן בסידורו) ביאר את הסוגיא לפרטיה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' דצמבר 26, 2022 12:34 am
על ידי דרומי
נקודת הענין היא, שלפי קבלה אשרי ובל"צ שייך לעולם הבריאה, ואילו שיר של יום שייך לעולם היצירה, ואין כאלקינו שייך לעולם העשיה.

ובכן, בשבת וכן בר"ח יש עליית העולמות, כך שנשארים כל היום במדרגת 'בריאה' או 'יצירה' (ולא כמו בכל יום שבסיום התפלה יורדים ל'עשיה')

ולכן משתנה מקומו של השיר של יום

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' דצמבר 26, 2022 9:27 am
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:נקודת הענין היא, שלפי קבלה אשרי ובל"צ שייך לעולם הבריאה, ואילו שיר של יום שייך לעולם היצירה, ואין כאלקינו שייך לעולם העשיה.

ובכן, בשבת וכן בר"ח יש עליית העולמות, כך שנשארים כל היום במדרגת 'בריאה' או 'יצירה' (ולא כמו בכל יום שבסיום התפלה יורדים ל'עשיה')

ולכן משתנה מקומו של השיר של יום

בשער הכולל כתב אחרת - שהוא כדי שלא יהיו ב קדישים סמוכים.
מצו"ב העמוד המדובר.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' דצמבר 26, 2022 9:52 am
על ידי בברכה המשולשת
דרומי כתב:נקודת הענין היא, שלפי קבלה אשרי ובל"צ שייך לעולם הבריאה, ואילו שיר של יום שייך לעולם היצירה, ואין כאלקינו שייך לעולם העשיה.

ובכן, בשבת וכן בר"ח יש עליית העולמות, כך שנשארים כל היום במדרגת 'בריאה' או 'יצירה' (ולא כמו בכל יום שבסיום התפלה יורדים ל'עשיה')

ולכן משתנה מקומו של השיר של יום


אז למה מנהג הקהילות שתפילתם ע"פ תורת הסוד (דהיינו הרבה מאוד מקהילות הספרדים) לא כך?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' דצמבר 26, 2022 2:25 pm
על ידי יעקל
דרומי כתב:נקודת הענין היא, שלפי קבלה אשרי ובל"צ שייך לעולם הבריאה, ואילו שיר של יום שייך לעולם היצירה, ואין כאלקינו שייך לעולם העשיה.

ובכן, בשבת וכן בר"ח יש עליית העולמות, כך שנשארים כל היום במדרגת 'בריאה' או 'יצירה' (ולא כמו בכל יום שבסיום התפלה יורדים ל'עשיה')

ולכן משתנה מקומו של השיר של יום


מהו המקור שבר"ח יש ג"כ עליית העולמות ולא בשבת בלבד ? ושמא כל סוף ותחילת מחזור עניינם עליית העולמות (אולי) ...?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' דצמבר 26, 2022 4:17 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
בברכה המשולשת כתב:
דרומי כתב:נקודת הענין היא, שלפי קבלה

אז למה מנהג הקהילות שתפילתם ע"פ תורת הסוד לא כך?

"לפי קבלה" פירוש לפי תורת החסידות של חב"ד

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' דצמבר 26, 2022 6:11 pm
על ידי דרומי
קיצרתי במקום שאמרו להאריך, המעוניין יעיין באגרות קודש של הרבי מליובאוויטש, חלק ב עמ' נא-נד שם האריך בזה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' דצמבר 26, 2022 10:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:קיצרתי במקום שאמרו להאריך, המעוניין יעיין באגרות קודש של הרבי מליובאוויטש, חלק ב עמ' נא-נד שם האריך בזה.

יישר כח.
לא הכרתי את המכתב הזה, ועתה למדתיו בזכותך.

מעניין שהרבי לא מביא כלל במכתב זה את דברי סב-סבו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ו' דצמבר 30, 2022 10:18 am
על ידי עושה חדשות
בנוסח התפילה של הרמב"ם (ע"פ מהדורת פרנקל) נשמטו המילים "ערב ובוקר וצהרים" מברכת מודים, בחנוכה ופורים שמוסיפים בהם על הניסים. מה הטעם בזה? [גם נוספו המילים "ניסיך שבכל יום ויום" אבל ההוספה מובנת לכאו', ואילו השמטת זמן ההודאה שהיא ערב ובוקר וצהרים לכאו' צ"ב].

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ו' ינואר 06, 2023 2:48 pm
על ידי יעקל
ובשירי דוד עבדך נהללך וכו'

מזמור צ' תפילה למשה נאמר ע"י משה
שירת הים נאמרה ע"י יוצאי מצרים על הים והרבה לפני דוד
"נשמת כל חי" חובר הרבה אחרי חיי דוד עלי אדמות (כנראה מתקופת הגאונים, כנלפע"ד)

ולא הבינותי ...