מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"כי אתה בעל הדבר המבוקש"

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15501
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

"כי אתה בעל הדבר המבוקש"

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' פברואר 03, 2023 1:36 am

ביקשני ידיד שאשאל כאן, אולי עמדו בזה.

בברכות שמונ"ע, יש מן הברכות שקודם חתימה, מדגישים שאתה הקב"ה הוא בעל הדבר אותו אני מבקש, ויש ברכות שאין מזכירים, ומי החכם ויודע מה נשתנו אלו מאלו.

וזה פירוטן:



- אתה חונן, א"א כי אתה חונן הדעת. [אבל כאן מובן, כי פתחנו בהכרזה 'אתה חונן וכו', ובאמת עמדו בזה המחברים שלא מצינו כן בשאר ברכות אמצעיות, שא"א, אתה סולח לעמך ישראל, סלח לנו וכו']
- השיבנו אבינו, א"א כי אתה חפץ בתשובה.
+ סלח לנו אבינו, אומרים כי מוחל וסולח אתה
+ ראה בענינו, אומרים, כי גואל חזק אתה
+ רפאנו .. אומרים פעמיים, כי תהלתנו / כי ... רופא נאמן
- ברך עלינו, לנוסח אשכנז א"א 'כי אל טוב ומטיב אתה ומברך השנים' לנוסחאות אחרות אומרים.
- תקע בשופר, א"א כי אתה מקבץ נדחי עמו ישראל.
- השיבה שופטינו, א"א כי אתה משיב שופטינו ומסיר אנחותינו.
- למלשינים/למשומדים, א"א כי אתה מכלה רשעה וכו'.
- על הצדיקים, א"א, כי אתה מגן לכל הצדיקים. [אמנם אומרים כי בך בטחנו אך אפשר שזה כנגד 'ולא נבוש'].
- לירושלים, א"א כי אתה בונה ירושלים.
+ את צמח, אומרים, כי לישועתך קיוינו כל היום
+ שמע קולנו, אומרים כי אתה שומע תפילת וכו'
- רצה, א"א כי אתה מחזיר עבודת המקדש למקומה
+ מודים, אומרים הטוב ... לא כלו רחמיך ... כי מעולם קוינו לך
+ שים שלום, אומרים כי באור פניך נתת לנו

הבאר ההיא
הודעות: 510
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: "כי אתה בעל הדבר המבוקש"

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ו' פברואר 03, 2023 3:10 am

מקופיא, על כל סדר הגאולה מתקע בשופר אין אומרים, וזה מובן שאומרים רק על הדברים שרואים שהקב"ה עושה ונותן בכל יום, אמנם לפני כן עדיין יתבקש טעם למה שלא אומרים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15501
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "כי אתה בעל הדבר המבוקש"

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' פברואר 03, 2023 10:34 am

הבאר ההיא כתב:מקופיא, על כל סדר הגאולה מתקע בשופר אין אומרים, וזה מובן שאומרים רק על הדברים שרואים שהקב"ה עושה ונותן בכל יום, אמנם לפני כן עדיין יתבקש טעם למה שלא אומרים.

כיוון מעניין מאד. יש"כ!

אתה קדוש, לנו"א א"א, כי א'ל מלך גדול וקדוש אתה, אבל אומרים כן ב'לדור ודור' לנו"ס אומרים, וזה קצת לא עולה עם ההגדרה שלך, אבל שם הוא שבח, ואולי הוא שונה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15501
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "כי אתה בעל הדבר המבוקש"

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' פברואר 03, 2023 11:37 am

הלכתי לעיין בספרו של ר"י יעקבסון ז"ל נתיב בינה (כמה חבל שאין באוצר) וראיתי שם הפניה לדברי ר"ז יעבץ בסידורו. אין שם פתרון לחילוק הברכות אלו מאלו, אבל יש שם תוספת טעם לשבח (תרתי משמע) למבנה הברכות שיש בהם חתימה של "כי אתה".

יעבץ.jpg
יעבץ.jpg (544.51 KiB) נצפה 1555 פעמים

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: "כי אתה בעל הדבר המבוקש"

הודעהעל ידי פרנצויז » א' פברואר 05, 2023 11:00 am

איש_ספר כתב:אתה קדוש, לנו"א א"א, כי א'ל מלך גדול וקדוש אתה, אבל אומרים כן ב'לדור ודור' לנו"ס אומרים, וזה קצת לא עולה עם ההגדרה שלך, אבל שם הוא שבח, ואולי הוא שונה.

מעניין שבנוסח ספרד אומרים "כי א'ל מלך גדול וקדוש אתה" בעקבות נוסח הספרדים הישן, אבל נוסח הספרדים עצמם בדורות האחרונים הוא כמו נוסח אשכנז שאין אומרים כי א'ל מלך גדול וקדוש אתה, בעקבות מרן החיד"א בס' מחזיק ברכה או"ח סי' קט"ו אות א' (בשם מהר"י אירגאז בשו"ת דברי יוסף סי' ח"ן), ובס' קשר גודל סי' ט"ו אות א', וכן בס' כף החיים (סופר) או"ח סי' קי"ד ס"ק ס"ד.
נערך לאחרונה על ידי פרנצויז ב א' פברואר 05, 2023 9:02 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1022
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: "כי אתה בעל הדבר המבוקש"

הודעהעל ידי מגדל » א' פברואר 05, 2023 11:37 am

אינני חושב ש"כי לישועתך צפינו כל היום" ו"כי מעולם קוינו לך" ראויים להמנות על פי החלוקה שהתווית, אע"פ שהם פותחים ב"כי", ומסתמא שה"ה לשים שלום.

חשבתי לחלק בין דברים טבעיים שבהם אנו מצהירים כי אנו סמוכים ובטוחים כי מקורם הוא ה', כגון חכמה, רפואה גאולה וכו', לבין דברים שפשוט שמאתו יתברך ה' כגון הצדיקים והחסידים, ירושלים, תשובה וכו', אלא שברכת סלח לנו מעכבת.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1022
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: "כי אתה בעל הדבר המבוקש"

הודעהעל ידי מגדל » א' פברואר 05, 2023 11:42 am

פרנצויז כתב:
איש_ספר כתב:אתה קדוש, לנו"א א"א, כי א'ל מלך גדול וקדוש אתה, אבל אומרים כן ב'לדור ודור' לנו"ס אומרים, וזה קצת לא עולה עם ההגדרה שלך, אבל שם הוא שבח, ואולי הוא שונה.

מעניין שבנוסח ספרד אומרים "כי א'ל מלך גדול וקדוש אתה" בעקבות נוסח הספרדים הישן, אבל נוסח הספרדים עצמם בדורות האחרונים הוא כמו נוסח אשכנז שאין אומרים כי א'ל מלך גדול וקדוש אתה, בעקבות מרן החיד"א בס' מחזיק ברכה או"ח סי' קט"ו אות א' (בשם מהר"י אירגאז בשו"ת דברי יוסף סי' ח"ן), ובס' קשר גודל סי' ט"ו אות א', וכן בס' כף החיים (סופר) או"ח סי' קט"ו ס"ק ס"ד.



למה הכוונה בנוסח הספרדים הישן? כמה ישן?
כי הנוסח הקיים היום היה נוסח הספרדים כבר בשנת רפ"ד, כנדפס בסידור וניציאה.
האין סביר יותא שנוסח זה התקבל בציבור משום שכך התפלל האר"י וכך הורה רח"ו להתפלל, ולא משום חשבון התיבות שעשו החכמים שבאו לא מעט אחריו? (להוציא הטור).
אגב, כף החיים הוא בסימן קי"ד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15501
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "כי אתה בעל הדבר המבוקש"

הודעהעל ידי איש_ספר » א' פברואר 05, 2023 3:37 pm

רצ"ב דברי הג"ר ישראל כהן שליט"א בקונטרס דרך ישרה - חקרי תפילה, אודות שאלה זו.
חקרי תפילה.pdf
(180.31 KiB) הורד 86 פעמים

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: "כי אתה בעל הדבר המבוקש"

הודעהעל ידי פרנצויז » א' פברואר 05, 2023 10:42 pm

מגדל כתב:למה הכוונה בנוסח הספרדים הישן? כמה ישן?
כי הנוסח הקיים היום היה נוסח הספרדים כבר בשנת רפ"ד, כנדפס בסידור וניציאה.
האין סביר יותא שנוסח זה התקבל בציבור משום שכך התפלל האר"י וכך הורה רח"ו להתפלל, ולא משום חשבון התיבות שעשו החכמים שבאו לא מעט אחריו? (להוציא הטור).
אגב, כף החיים הוא בסימן קי"ד.

תודה רבה על ההערות. כנראה זכרוני הטעני.
זכרתי שניסיתי פעם לחפש מקור לנוסח ספרד (של החסידים), ומצאתי את התוספת "כי א'ל מלך גדול וקדוש אתה" באחד הסידורים הספרדים הישנים, וחשבתי בטעות שהתוספת קיימת בכל הסידורים הישנים.
והערת בצדק שבסידור רפ"ד לא היתה התוספת הזו
https://tablet.otzar.org/#/book/196130/ ... /0/end/0/c
וכעת ראיתי שכן הוא הנוסח בלי התוספת בעוד כמה סידורים ספרדים ישנים
ראה בסידור בית תפלה אמשטרדם תע"ב
https://tablet.otzar.org/#/book/164877/ ... /0/end/0/c
וכן בסידור בית תפלה קושטא תצ"ה
https://tablet.otzar.org/#/book/53477/p ... /0/end/0/c
וכן בסדור תפלת ישרים אמשטרדם תקל"ט
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr

אולם מצאתי את התוספת הנ"ל בסידור סדר תפלות כמנהג ק"ק ספרדים אמשטרדם תקכ"א
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
וכן נמצא התוספת הנ"ל (בסוגרים) בסדור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס
https://tablet.otzar.org/#/book/170315/ ... /0/end/0/c
וכן נמצא (בסוגרים) בסידור תפלת החדש ליוורנו תקצ"ח
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
וכן (בסוגרים) בסידור תפלת החדש ליוורנו תרנ"ג
https://tablet.otzar.org/#/book/148586/ ... /0/end/0/c

ואולי מסידורים אלו המקור לנוסח ספרד

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1022
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: "כי אתה בעל הדבר המבוקש"

הודעהעל ידי מגדל » ב' פברואר 06, 2023 2:15 pm

פרנצויז כתב:תודה רבה על ההערות. כנראה זכרוני הטעני.
זכרתי שניסיתי פעם לחפש מקור לנוסח ספרד (של החסידים), ומצאתי את התוספת "כי א'ל מלך גדול וקדוש אתה" באחד הסידורים הספרדים הישנים, וחשבתי בטעות שהתוספת קיימת בכל הסידורים הישנים.
והערת בצדק שבסידור רפ"ד לא היתה התוספת הזו

ואולי מסידורים אלו המקור לנוסח ספרד

viewtopic.php?t=55970#p707550 ומשם בארה.

וונדרבר
הודעות: 1671
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: "כי אתה בעל הדבר המבוקש"

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' פברואר 08, 2023 11:13 am

איש_ספר כתב:בברכות שמונ"ע, יש מן הברכות שקודם חתימה, מדגישים שאתה הקב"ה הוא בעל הדבר אותו אני מבקש, ויש ברכות שאין מזכירים, ומי החכם ויודע מה נשתנו אלו מאלו.
וזה פירוטן:
- אתה חונן, א"א כי אתה חונן הדעת. [אבל כאן מובן, כי פתחנו בהכרזה 'אתה חונן וכו', ובאמת עמדו בזה המחברים שלא מצינו כן בשאר ברכות אמצעיות, שא"א, אתה סולח לעמך ישראל, סלח לנו וכו']
- השיבנו אבינו, א"א כי אתה חפץ בתשובה.
+ סלח לנו אבינו, אומרים כי מוחל וסולח אתה
+ ראה בענינו, אומרים, כי גואל חזק אתה
+ רפאנו .. אומרים פעמיים, כי תהלתנו / כי ... רופא נאמן
- ברך עלינו, לנוסח אשכנז א"א 'כי אל טוב ומטיב אתה ומברך השנים' לנוסחאות אחרות אומרים.

בענין זה ראה "פתח הדביר" חלק א' או"ח סי' קי"ד אות ט'
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr

איש_ספר כתב:רצ"ב דברי הג"ר ישראל כהן שליט"א בקונטרס דרך ישרה - חקרי תפילה, אודות שאלה זו.
חקרי תפילה.pdf

הערה קצרה על דברי קונטרס דרך ישרה, שכתב בתוך דבריו שנוסח עדות המזרח הוא לומר "כי א-ל מלך גדול וקדוש אתה", ואינו מדוייק. כמו שכתבו לעיל.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "כי אתה בעל הדבר המבוקש"

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 20, 2023 1:44 pm

לגבי "כי א' מלך גדול וקדוש" כתב האדמו"ר מקאמארנא שהשתרבבה לנוסח "אתה קדוש." מנוסח "לדור ודור".
לגבי האשכול בכללו -חשבתי (אולי קדמוני כאן ולא ראיתי) שהתוספת באה להדגשת הדבר כאשר היה מקום לומר שהמבקש אינו זכאי לכך
"סלח לנו כי חטאנו ופשענו" ולמה אני חושב שמגיעה לי סליחה אם כה חטאתי ופשעתי "כי ה' טוב ומוחל וסולח" ולכן ני מצפה לסליחה.
ראה נא בענינו וגאלנו ולמה אני חושב שתיתכן גאולה מכזה "ענינו"? - "כי ה' גואל חזק.
בברכת רפאנו אולי זה בגלל שאם ה' סידר את המצב כך - מי אנו שנתפלל לשינויו ולזה אומרים "כי א' נ מלך רופא נאמן".
גם בשומע תפלה. למה אני מצפה שתישמע תפילתי ולא ישיבני ריקם? וכי התפללתי כל כך בכוונה וכל כך טוב? לזה אומרים "כי אתה שומע"

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: "כי אתה בעל הדבר המבוקש"

הודעהעל ידי החוזר » ג' פברואר 21, 2023 11:42 am

בעקבות הנאמר כאן חשבתי שיש (לפחות) שלושה סוגי סמוך לחתימה מעין החתימה:
1. פסוק שתוכנו עניין הברכה (כפי שהעיר יפה ר' משה שוחט במאמרו במכילתא).
2. "כי אתה ...".
3. בקשה שהיא תמצית הברכה ("ותחזינה עינינו בשובך לציון", למשל).


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים