מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המלך המשפט

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

המלך המשפט

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' אוקטובר 03, 2011 7:53 pm

בסיום הברכה העשתי עשרה לימי תשובה הללו 'המלך המשפט' - שתי הערות:

א. לכאורה מובן תיבות אלו תמוה. הניחא אילו היו מסיימים 'מלך המשפט', אולם מה משמעות יש ל'המלך המשפט'?
ב. ידוע מהקדמונים שתיבות התפילה ממוספרות. כך למשל בקדיש לימים אלו אומרים 'לעילא ולעילא' ומתוך כך מקצרים אחר כך ואומרים 'מכל ברכתא' תמורת 'מן כל ברכתא' שלא להוסיף במספר התיבות.
אם כן איפוא יש לדעת כיצד מקצרים שתי תיבות בסיום ברכה זו 'המלך המשפט' במקום 'מלך אוהב צדקה ומשפט' [ויש שמקצרים עוד, ובמקום 'וצדקנו בצדק ובמשפט' אומרים 'וצדקנו במשפט']. ומה נעשה למספר התיבות שאמור להיות קיים בכל מצב?
ויותר תמוה, שהרי סיום הברכה של עשי"ת אינו משנה משמעות הסיום, ועל רקע זה קשה יותר להבין ההכרח בשינוי מטבע שמלכתחילה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: המלך המשפט

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוקטובר 03, 2011 8:14 pm

קושיא א' וג' בטור סי' קי"ח ובעוד ראשונים.
קושיא ב' לא ידעתי, אבל כמתפלל נוסח ספרד, לא אמור להיות לך בעיה עם מספר התיבות....
וכבר היה כאן אשכול חשוב על מנין התיבות, המחייבים ואותם שלא ראו בו ענין.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: המלך המשפט

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' אוקטובר 03, 2011 8:22 pm

עניין התיבות
הוא פלוגתת הרוקח ואבודרהם

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: המלך המשפט

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוקטובר 03, 2011 8:31 pm

כאמור היה כאן אשכול ע"ז ואין טעם לכפול הדברים
viewtopic.php?f=7&t=2440&p

מתעניין
הודעות: 173
הצטרף: ו' מאי 13, 2011 4:56 pm

Re: המלך המשפט

הודעהעל ידי מתעניין » ב' אוקטובר 03, 2011 11:58 pm

איש_ספר כתב:קושיא ב' לא ידעתי, אבל כמתפלל נוסח ספרד, לא אמור להיות לך בעיה עם מספר התיבות....

בכל זאת, לגבי מספר התיבות בסוף הברכות לא מצאנו הרבה הבדלים בין הנוסחים.
וראה בדברי הלבוש סי' קא והעתקתי הקטע הרלוונטי:
לבוש.jpg
לבוש.jpg (38.5 KiB) נצפה 3050 פעמים

עם כל זאת מובן שאין בכך משום קושיא על דין הנוהג מדינא דגמרא (ברכות יב:).

סופר
הודעות: 82
הצטרף: א' נובמבר 28, 2010 5:11 pm

Re: המלך המשפט

הודעהעל ידי סופר » ג' אוקטובר 04, 2011 2:39 am

לגבי קושיא הראשונה הובאו ג' טעמים בב"י, א' דכשם שהוא היודע והוא המדע וכו' כך הוא המשפט, ב' דהוא כמו שידוע למדקדקים שפעמים נכפל הה' ובאמת הוא כמו מלך המשפט, ג' דהמשפט הוא כמו השופט, יעו"ש.

לגבי מה ששאל דאי"ז שינוי משמעות, הנה פשוט דלהמתבאר הוא משמעות אחרת וכ"כ ב"י בשם רבינו מנוח דבכל השנה הנוסח קאי על ברואיו וכעת עליו.

[באמת שיטת תלמידי רבנו יונה שם בברכות דהחותם כל השנה מלך אוהב צדקה ומשפט אינו חוזר בשכח בעשי"ת, דזהו אותו משמעות ודלא כפשט הגמ' שם דחוזר אף ע"ז, ולע"ד כך מדוייק בדברי תלמידו הרשב"א שם בחידושיו, אך מרן בשו"ע לא ס"ל כוותיהו ופסק דחוזר דלא כהרמ"א].

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: המלך המשפט - וצדקנו במשפט

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' יולי 29, 2017 10:13 pm

זה שנים שאיני יודע אשר אני מוציא מפי: "וצדקנו במשפט", על איזה משפט אמור?

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: המלך המשפט

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יולי 29, 2017 10:21 pm

ר''י בר יקר.png
ר''י בר יקר.png (29.61 KiB) נצפה 2847 פעמים

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: המלך המשפט - וצדקנו במשפט

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' אוקטובר 19, 2021 11:33 am

איש_ספר כתב:זה שנים שאיני יודע אשר אני מוציא מפי: "וצדקנו במשפט", על איזה משפט אמור?

[מחילה על ההקפצה, אלא שכעת אני עוסק בנושא..] אני חושב שיש כאן שני ברכות שונות (בתוספתא ובירושלמי מצינו על כמה מברכות השמונה עשרה שכתבו כי הינן צירוף של שני ברכות עתיקות), האחת שה' ישיב את השופטים, והשניה שה' ידיננו בצדק, בבבלי נראה כי העיקר היא הברכה הראשונה ואכן בנוסחאות רב עמרם הרס"ג והרמב"ם אין תוספת זו של צדקנו במשפט. ובירושלמי משמע כי עיקר הברכה היא החלק השני שידיננו בצדק.
בנוסח הביננו יש הבדל בין גירסת הבבלי לירושלמי אך פחות קיצוני, ובו בבבלי אנו מבקשים כי יישפטו התועים, ומשמע שהם יישפטו על ידינו, ובנוסח שבירושלמי אומרים והתועים עליך לשפוט, כלומר שאנו מתפללים שה' עצמו יעשה בהם דין (וכן עולה מדברי הברייתא הובאה בגמרא מגילה יז:).


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים