מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת אשר צג אגוז - ברוך שאמר פתקא מן שמיא

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
גביר
הודעות: 2768
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: ברכת אשר צג אגוז - ברוך שאמר פתקא מן שמיא

הודעהעל ידי גביר » ג' יולי 18, 2017 8:25 am

יתכן שאין כאן דרישה ל'חלוק לבן' דווקא אלא שזהו כינוי לבגד בית שבדרך כלל צבעו לבן [אולי בגד הצמוד לגוף, כעיין גופיה שבזמננו] ואין כוונת הכותב אלא לומר שבזמן הברכה יש להקפיד על כיסוי הגוף. אמנם ראיתי פעם איני זוכר היכן בשם מהרח"ו שעל הכלה ללבוש בגדים שיש בהם אדום ולבן הרומזים לכך שכתובתה מאתיים, ולפ"ז אולי גם כאן הכוונה ללבן דווקא.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: ברכת אשר צג אגוז - האם יש שמברכים אותה?

הודעהעל ידי שערי חכמה » ג' יולי 18, 2017 7:42 pm

גם זו לטובה כתב:
הוגה כתב:

איש_ספר כתב:הקדמה לב"ש? הריני מזמן וכו'? אצל האו"ז? אצל הקדמונים?
עכ"פ באו"ז אין זכר להקדמה.
אבל באמת בתחילת הקטע הוא כותב כן שתוקן בידי אנשי כנה"ג ע"י פתקא. וצ"ע

"הקדמה" שכתב "צh33", ככה"נ כוונתו לפתיח: "ברוך שאמר... עד - ברוך פודה ומציל ברוך שמו". אבל גם בזה צודק הרב אי"ס שבאור זרוע [וביתר הקדמונים] לא חילקו בין ה'פתיח' לנוסח הברכה עצמה.
.

מנהגי כשהזמן קצר לדלג על הפתיחה ולהתחיל מהברכה עצמה, אשמח לדעת מה דעת החכמים, והאם מישהו דיבר בזה.

בשער הכוונות מבואר שכל נוסח "ברוך שאמר" הוא הכרחי, ובדוקא יש בו פ"ז תיבות וי"ג פעמים ברוך וכו'.
לענ"ד עדיף לדלג על אחד מפסוקי דזמרה או חלקו ולא להחסיר מילה אחת מ"ברוך שאמר".

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת אשר צג אגוז - האם יש שמברכים אותה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' מרץ 02, 2024 7:40 pm

איש_ספר כתב:
חלמיש כתב:גם ברכת ברוך שאמר שבפשטות אינה בגמרא, וכך נקטו הרבה אחרונים (המג"א) שהיא אינה מדין גמרא (אך ידועים דברי אחרונים בשם האור זרוע (שהכוונה כמובן לחיבור על הסידור של מר' דוד בן ר' יהודה החסיד נכד הרמב"ן) על הפתקא משמיא וביחד עם זה מאנשי כנסת הגדולה)

ז"ל ר"ד בספרו או"ז הנז': כי [ברוך שאמר] הוא שבח גדול מהודר ומעולה על כל התושבחות, כי אנשי כנסת הגדולה לא תקנוהו, אלא חכמי המחקר ובעלי תושיה קבלו כך ממסורת הברית כי פתקא נפלא מן שמיא והוה כתיב ביה ברוך שאמר.

איש.dot כתב:
איש_ספר כתב:באו"ז אין זכר להקדמה.
אבל באמת בתחילת הקטע הוא כותב כן שתוקן בידי אנשי כנה"ג ע"י פתקא. וצ"ע

אני רוצה להבין, זה המקור הקדמון והיחיד לכך שברוך שאמר הוא נוסח שבא בפתקא שנפלה מן השמיים?
כי מקופיא, ייתכן שמשמעות דברי האו״ז היא שב״ש נתקן על ידי אנשי כנסת הגדולה; ומקור הדבר (אינו בתלמוד,אלא) בפתקא - כינוי לספר כלשהו, או פתק ממש שקיבלה האו״ז מרבותיו וציין אותה כמקור הדברים.
ואחרי המחשבה הסתכלתי, ואכן נקודה מפסיקה בין ״כנסת הגדולה״ ל״על פי פתקא״, ומסייע.

יש שם בהמשך עוד, שהפתקא הוא כנסת ישראל וכו', מצורף.
פתקא מן שמיא.pdf
(2.48 MiB) הורד 32 פעמים


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים