מעיין כתב: אתן לו כרטיס שאבוא לזמר אצלו בחינם... [ומזה ישלם המשכנתא או שאר הכנסות החתונה...זה סתם ליצנות... על טהרת הקודש... אף שאפשר לטובה כוונתו...]
מעיין כתב:האשכול נטע ועתה הבשילו אכשלותיה ענבים הרבה
א. עסקנות של הבחורים [וזה נוגע גם שאר עסקנות כגון לפני בחירות באר"י...]
ב. אסיפת כסף בעת התפלה
ג. אסיפת כסף לצרכי עצמו בלי ליווי מאדם הנאמן להתורם והמתרים
ד. אסיפת כסף למותרות
ה. גדרי המותרות
ו. סטנדרט של החתונות
ז. ניצול נדיבותן של נותנים ללא קבלת אחריות עצמי
ח. תזמורת מרעישות
כל א' מהנידונים לכאורה אין כל כך שחור ולבן - ויש הרבה לכתוב
ומנחש אני שהרב זאב עם שבאשכול זה שלח חצו בלשון מדברת גדולות, אבל כשבא לידי מעשה רוח אחרת אתו, כנראה מבתרי השטין, באופן שהוא בא להציג צד אחד במלא חרפו, אבל אין זה מציג עמדתו הנכונה
אין אני חוזר לדון על כל האשכול רק על ענין 'אברך בימי העמידה שהולך בביהמ"ד ומקבץ ואומר שדר באר"י ומחתן ילד השביעי שלו, האם לחשדו כמשקר, שרצונו לבנות לו עיסקא על תמימותן של אנשי אמעריקא וכדומה
לענ"ד אברך שמחתן אחד עשר ילדים או יותר שבא מאר"י ומקבץ על יד על יד בביהמ"ד באופן נורמאלי הכרת פניו עונה בהם שהם מיקירי ירושלים (או מוותיקי בני ברק...) ששזפתן השמש, ועניות מנוולתן, ואה"נ שהי' בדין למשפחה לסדרן יותר בדרך כבוד, וודאי מצוה רמי' עלייהו, אבל לומר שאסור ליתן... והם רמאים... ושילך לעבוד... אתן לו כרטיס שאבוא לזמר אצלו בחינם... [ומזה ישלם המשכנתא או שאר הכנסות החתונה...זה סתם ליצנות... על טהרת הקודש... אף שאפשר לטובה כוונתו...] הרבה פעמים ראיתי אברכים אלו, שהם באמת בני עלי' מופלגים בתורה וביראה, בקיאים בש"ס ופוסקים, במחילה מאתכם, יש הרבה דברים נכונים באשכול זה, אבל בטלים ברוב עם השנאה אל השנוררס, גדולי עולם עסקו ועסקו בשנוררי מזמן התנאים והאמוראים, עד הדברי חיים.... הרב קרייסווירטה... [יש עליו מעשה נאה עם הרה"ק ר' איציקל מפשווארסק]... והרב מסאטמאר... פירטתי אלה שהמריצו גם על תלמידיהם לעשות כיוצא בהם, ולא ראו בזה בזיון התורה... [ואדרבא ראו בזיון מצד המאספים, וראו שיצליחו ככל היותר ביותרת הכבוד ששייך...] ובודאי יש להפעיל גם הראש שלא להפוך הבחורים והבני תורה לעסקנים... ומ"מ גם לזה יש יוצא מן הכלל בשעת חירום... כי לפעמים יש לסגור את הגמרא...
ומי שהוא תם ומתמם.. הלא מבזים לומדי תורה.. והרי זה ביטול תורה... זה כמו שאברך לא יעזור לאשתו בעת שהיא מטופלת בבני' לפני זמן כניסת השבת... באמרו הרי אני אברך משי... ואין לי פנאי לזה... להיות בעזר של המלכה הגשמי... ואני עסוק עם המלכה הרוחני התורה הקדושה... (והגאווה...)
זאב ערבות כתב:אתה כותב כאן דבר שצריך לתת עליו את הדעת: לרוב האנשים מדובר בצורך בסיסי כמעט שווה ללחם וחלב. בין למחותנים ובין לחתן והכלה.
אוי לנו אם אנו משווים צורך ללחם וחלב לחתונות ראוותניות שיכולות לעמוד בסטנדרד הדרוש. אם הגענו למצב כזה שחתונות שעולות 20000 דולר זה צורך בסיסי שאי אפשר בלעדיו, אז אנו בצרות ואכן צריך לרחם עלינו.
נוטר הכרמים כתב:לא כל כך הבנתי את כל השיח
כשאבי שליט"א ישב שבעה, אמי שתחי' קיבלה טלפון מהנהלת הישיבה בה הוא מלמד, מתי הוא מגיע לשבת בישיבה, למנוע ביטול תורה מתלמידיו
אבי נסע, אך אמי שאלה את עצמה, האומנם? זהו כבוד התורה? לחתונות של חברים הינם נוסעים חדשים לבקרים, אז כבר לנחם את הר"מ אי אפשר?
אם אכן מדובר בבחורים שחוץ מללמוד לא מכירים צורת מטבע, אין להם - כמובן - ניידים, וכו' וכו', מוטב שיהגו בתורה ומלאכתם תיעשה ע"י אחרים,
אבל אם המצב לא כך, מה כ"כ נורא שישתתפו במצ'ינג?
והטענה על ההשתמטות מצה"ל לא קשורה כאן בכלל, כמובן לכל, כאשר זה חד פעמי או קרוב לזה
הבעיה מתחילה כשזה נוהל קבוע, וזה מטשטש את התפקיד של הבחור בישיבה, וזה כבר נושא כשלעצמו, שלא קשור דווקא לאיסוף צדקה
אספר שבבית הכנסת בו הייתי מתפלל ברחוב קרלטון (שהיה מלפנים בית הכנסת של רב בערל ווין) היה נגן מבוקש ידוע והייתי יושב לידו וכל פעם שהיה נכנס מבקש צדקה ואומר הכנסת כלה, היה שולף את כרטיס הביקור שלו ואומר בשיא הרצינות: הנה הכרטיס שלי, תתקשר אלי ותתן לי את התאריך של החתונה ואני מנגן אצלך בחינם! שמעתי אותו אומר זאת כמה פעמים. ובכל המקרים המבקש היה ממלמל כמה מלים ונעלם. והוסיף לומר לי שבכל השנים רק פעם אחת מישהו קיבל את הצעתו הנדיבה! והדבר אומר דרשני
ואבד העושר ההוא בענין רע שהשיב לאותו העני בענין רע ואמר לו לית את אזיל לעי ונגיס חמי שקיין חמי כרעין חמי כרסוון חמי קפרן אמר לו הקב"ה לא דייך שלא נתת לו משלך מאומה אלא במה שנתתי לו את משים בו עין רעה לפיכך והוליד בן ואין בידו מאומה מן כל מה דהוה ליה
זאב ערבות כתב:איני מתגונן על עצמי בכל הויכוח כאן אלא רק מדבר בצורה רטורית אם לא קלטתם עד עתה. איני מדבר כלל עלי אלא על הפרינציפ. אלא מאי אני מדבר בגוף ראשון . .
לבי במערב כתב:אין, ח"ו, שום תלונה על העושה כן; כל חד וחד לפום שיעורא דילי', ולפי מה דמשער בליבי'.
אלא שע"ז הדרך ממש - אין כל תלונה על החו"כ דנן, שכל רצונם הוא שיהא בביתם כה'סטאנדארט' דחבריו וחברותי' (והוא ממש כ'סוס לרכב עליו' כו'). הא ותול"מ.
פעם באו אלי להתרים אותי עבור 'הכנסת כלה'. שאלתי מה העניין, ענו לי שהחתן צריך דירה בירושלים. אמרתי להם: "גם לי אין דירה בירושלים"...
זאב ערבות כתב:פרנקל תאומים כתב:זאב ערבות כתב:אתה כותב כאן דבר שצריך לתת עליו את הדעת: לרוב האנשים מדובר בצורך בסיסי כמעט שווה ללחם וחלב. בין למחותנים ובין לחתן והכלה.
אוי לנו אם אנו משווים צורך ללחם וחלב לחתונות ראוותניות שיכולות לעמוד בסטנדרד הדרוש. אם הגענו למצב כזה שחתונות שעולות 20000 דולר זה צורך בסיסי שאי אפשר בלעדיו, אז אנו בצרות ואכן צריך לרחם עלינו.
20,000 דולר עבור האירוע עצמו הינו סכום משוגע ולא מקובל אצל אנ''ש, עכ''פ כאן באר''י.
אלא שמה שכן מקובל באר''י הוא להוציא סכומים גדולים בהרבה מ20,000 דולר עבור דירה לזוג (וזאת גם אחרי שהזוג לוקח על עצמו משכנתא גדולה מאד. מחירי הדיור באר''י של ימינו משתרגים עד כדי הון עתק. [וגם השכירות יקרה מאד, כך שמי שגר בשכירות עשוי לזרוק לפח מאות אלפי ש''ח במשך שנים בודדות בלבד] ).
הדבר ידוע ומפורסם, אך זה אבסורד שכל חתן דורש דירה ובאם לא תתן לו בתך תהיה עגונה וסליחה על הדברים שאומר ואם הם פוגעים ברגשות שלכם, אך כאן המצב הרבה יותר טוב מהבחינה הזאת שלא צריכים לקנות דירה אלא מי שיכול עוזר כפי יכולתו והילדים בעצמם כעבור כמה שנים קונים דירה במקום זול כפי יכולתם ולא מפילים זאת על ההורים המסכנים. בכלל איני מבין מה חושבים האברכים הצעירים, הלא הזמן עובר מהר ולפני שיספרו אחת שתים שלש הם כבר צריכים לחתן ומנין יהיה להם הכסף?
פרנקל תאומים כתב:זאב ערבות כתב:פרנקל תאומים כתב:זאב ערבות כתב:אתה כותב כאן דבר שצריך לתת עליו את הדעת: לרוב האנשים מדובר בצורך בסיסי כמעט שווה ללחם וחלב. בין למחותנים ובין לחתן והכלה.
אוי לנו אם אנו משווים צורך ללחם וחלב לחתונות ראוותניות שיכולות לעמוד בסטנדרד הדרוש. אם הגענו למצב כזה שחתונות שעולות 20000 דולר זה צורך בסיסי שאי אפשר בלעדיו, אז אנו בצרות ואכן צריך לרחם עלינו.
20,000 דולר עבור האירוע עצמו הינו סכום משוגע ולא מקובל אצל אנ''ש, עכ''פ כאן באר''י.
אלא שמה שכן מקובל באר''י הוא להוציא סכומים גדולים בהרבה מ20,000 דולר עבור דירה לזוג (וזאת גם אחרי שהזוג לוקח על עצמו משכנתא גדולה מאד. מחירי הדיור באר''י של ימינו משתרגים עד כדי הון עתק. [וגם השכירות יקרה מאד, כך שמי שגר בשכירות עשוי לזרוק לפח מאות אלפי ש''ח במשך שנים בודדות בלבד] ).
הדבר ידוע ומפורסם, אך זה אבסורד שכל חתן דורש דירה ובאם לא תתן לו בתך תהיה עגונה וסליחה על הדברים שאומר ואם הם פוגעים ברגשות שלכם, אך כאן המצב הרבה יותר טוב מהבחינה הזאת שלא צריכים לקנות דירה אלא מי שיכול עוזר כפי יכולתו והילדים בעצמם כעבור כמה שנים קונים דירה במקום זול כפי יכולתם ולא מפילים זאת על ההורים המסכנים. בכלל איני מבין מה חושבים האברכים הצעירים, הלא הזמן עובר מהר ולפני שיספרו אחת שתים שלש הם כבר צריכים לחתן ומנין יהיה להם הכסף?
כאן באר''י המנטאליות (עכ''פ הליטאית) היא שההורים עצמם חרדים על כך שילדיהם יהיו מסודרים עם דירה משלהם אחר נישואיהם. אני למשל לא הפלתי על הוריי שליט''א שום דבר, אלא שהם עצמם עמדו על כך שנהיה מסודרים בדירה משלנו, וכן מו''ח שליט''א היה חשוב לו מאד שכל בניו ובנותיו יהיו מסודרים בדירות משלהם אחר נישואיהם (אין הכ''נ שהורים שיש להם רק בנות או יותר בנות מבנים, היו מעדיפים שהנטל יתחלק בשווה בין המחותנים ולא שעיקר הנטל יהיה על צד הכלה. אבל זה כבר נושא אחר).
בכל אופן, יש להבדיל בין הוצאות מופרזות על החתונה עצמה (הזמנות באלף דולר??!!??), שהן באמת מיותרות ולא נצרכות בעליל, ואכן הציבור התורני השמור כאן באר''י עושים בדר''כ אירוע צנוע באולמות זולים (אם כי ישנם שוטים רבים ששופכים כסף על מתנות מופרזות, ועל בגדי הנשים).
ובין הוצאות על רכישת דירה, שהן אמנם הוצאות גדולות בהרבה מהוצאות החתונה עצמה, אבל הן לא הוצאות מיותרות והן לא הוצאות של לוקסוס, כ''א הוצאות נצרכות הנגזרות מן המציאות שהדיור בארץ יקר מאד מאד.
נ''ב:
כמה עולה דירה של שלושה חדרים באיזור זול (המתאים למגורי אברכים) אצלכם בגאלדענע מדינה? ולכמה שנים אפשר לקבל משכנתא מהבנק, ועל כמה אחוזים מערך הדירה?
בברכה המשולשת כתב:לגבי הדיור, מצ"ב מש"כ בס"ד בעניין משיק בספרי
זאב ערבות כתב:אתה כותב על המנטליות הישראלית (הליטאית) שההורים חרדים לכך שילדיהם יהיו מסודרים עם דירה וכו'. מנטליות מצויינת ואני משבח אותם על דאגתם המרובה לילדיהם, אך האם עלי יש חיוב לעזור למנטליות הזו? הורה הרוצה לעזור לילדיו שיבורך בכל הברכות הכתובות בתורה אך מה זה העסק שלי? גם אני רוצה שכל ילדי יהיו מסודרים אך גם לילדים שלי אין לי אפשרות לקנות דירה, אז אני צריך עוד לדאוג לילדים שלך כי זו המנטליות של הסביבה בה אתה גר?
האם עלי לממן את דרישות החתנים לדירות פאר במרכז?
האם יש טענה עלי? נניח את החומש לצדקה נתתי לעניי עירי וכעת דופק אב עם מנטליות ישראלית על הדלת, האם עלי לתת דולר מחוץ לחומש עבור הדירה שרוצה לרכוש? הגר"ד פיינשטיין אמר לי שיותר מחומש אין לתת פרט ממקרים מיוחדים.
כעת להוצאות מופרזות של חתונה. לצערי מה שכתבתי אלף דולר להזמנות הוא נכון! ויש המרבים אף יותר מכך. פה נהוג לשים את ההזמנה במעטפה בתוך מעטפה וכן כרטיס שצריך להחזיר אם מתכוונים לבוא או לא, וזה רק ההזמנה שכמובן צריכה להיות על נייר קרם משובח עם אותיות בולטות. שלא נדבר שכעת צריך לשים כמה בולים כי זה כבד וכן בול על מעטפת החזרה כך שרק הבולים כבר עולים כמה מאות דולר (מקרה מעניין שלפני החתונה האחרונה שעשינו נודע בציבור החרדי (יש אתר חרדי בשם dansdeals המגלה דברים אלו מדי יום ביומו על כל מיני מציאות) שיש אתר המוכר אלף בולים במאה דולר במקום בחמש מאות - צריך היה לקנות אלף - כמובן קניתי ואחרי כמה חדשים התברר שהיו אלו בולים גנובים!).
לסיום שאלתך על מחירי דירות כאן היא חסרת משמעות. יש כל כך הרבה ריכוזים שבהם יש חרדים ויש הפרש מחירים גדול ממקום למקום ואפילו מרחוב לרחוב, אך ככלל ככל שמתרחקים מהמרכז כך יותר זול. בלייקווד למשל יש שכונות שלימות המרוחקות מהמרכז והמאוכלסות ע"י אלפי אברכים שבהם המחיר הממוצע לחודש אלף מאתיים לדירה של שתים או שלש חדרים, במונסי לעומת זאת דירה תת קרקעית עם שני חדרים יכולה לעלות 2000 דולר ויותר כיוון שאין כמעט דירות להשכרה. בקשר לקנית דירה, שוב אין כזה דבר כמה עולה דירה, באותה שכונה בלייקווד תשלם 350000 בממוצע ואילו במונסי 850000! בגלל זה הגידול בלייקווד הוא אסטרונומי אך זאת מהסיבה הפשוטה שבמונסי זה כמעט הכל בתים ולא דירות (בית משמע בית פרטי עם גינה מסביב). משכנתא כאן היא בד"כ ל15 או 30 שנה והיום משלמים בערך 3.5 אחוז רבית וניתן לקבל עד 95 מערך הדירה בתנאים מסויימים ובדרך כלל עד שמונים אחוז.
זאב ערבות כתב:
אך אני חוזר ואומר איני רואה חיוב לתת - משמע בין השאר לקופת העיר שכמדומני מטרתם העיקרית היא שכר דירה ובפרט שמוציאים הון תועפות על פרסומות עם כל מיני הבטחות שהתמימים מאמינים להם וכל שבוע הבטחה אחרת חוזרת בגלגל לפי עונת השנה ואח"כ קורא בעתונות שהם משקיעים בנדל"ן לשם רווחים מליוני שקלים ומתרצים זאת בכל מיני תירוצים ושזה בהסכמת הרב הזה והזה שאם יהיו להם ימים קשים יהיה להם קרן מוכנה אך לא לוקחים בחשבון שההשקעה יכולה גם ליפול ואכן כפי שקרה שהפסידו תוך זמן קצר כ40 אחוז מההשקעה - והאם עלי לממן זאת? אני מכיר אישית אברכים נצרכים ביותר ומעדיף לתת להם ישירות מאשר לגופים שאיני יודע מה נעשה בכסף. אמנם נאמר לי שהנהלת קופת העיר מנוהלת בצורה טובה ביותר, אך בכל אופן, כל אחד והעדיפויות שלו.
זאב ערבות כתב:נראה לי מדבריכם שאתם מנותקים ממה שנעשה פה ואנחנו הצד הנותן.
נוצר תאנה כתב:באשר להוצאות על פרסומת וכדו', חושבני שכל בר דעת מבין שכיום ארגון צדקה גדול פועל כחברה עסקית לכל דבר, רואים את זה בחוש, וכמו שחברה משקיעה הרבה בפרסומת, וביעוץ איך ומה לפרסם ולמקסם את מעגל הלקוחות וכו', כך פועל גם ארגון צדקה, אם יש מי שחושב שהם מגזימים בדבר זה או אחר, יכול לעורר על זה באופן נקודתי, ואולי מומלץ לפנות לארגון עצמו [ויש גם ברירה להפסיק לתת].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים