מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי דודי צח » ג' פברואר 21, 2017 4:43 pm

סגי נהור כתב:
דודי צח כתב:כיוצא בזה, שמעתי לומר בשם החזון איש, כי לעומת המשנה ברורה שאומר לפעמים במקום ספיקי ברכה, שצריך למשל לאכול לחם עם הקומפוט כדי לצאת מידי ספק, היה החזון איש אומר, לא יתכן שבגלל שאלת 'ברכה' צריכים לאכול משהו שאנחנו לא רוצים. צריך להכריע בתוך המקרה. אם פטורים פטורים, ואם יש ספק יש דינים בזה.

צ"ע, שהרי ההכרעה שיר"ש לא יאכל כי אם בתוך הסעודה היא הכרעה מקובלת בפוסקים.

א. אינני יודע אם זה אכן מוסמך שהחזו"א אמר כך, צריך לבדוק, אבל שמעתי זאת בעבר.
ב. על החזו"א לא שואלים צ"ע כשהוא כנגד 'הכרעה מקובלת בפוסקים'.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' פברואר 21, 2017 4:58 pm

דודי צח כתב:ב. על החזו"א לא שואלים צ"ע כשהוא כנגד 'הכרעה מקובלת בפוסקים'.

א"כ זה לא החזו"א לעומת המשנ"ב, אלא לעומת הב"ח, המג"א וכו'.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי דודי צח » ג' פברואר 21, 2017 6:06 pm

יתכן.
אך אינני מונח כעת בסוגיא, מתאים יותר למג"א (הפוסקים המפשרים) ולא לב"ח (הפוסקים המכריעים)

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' פברואר 21, 2017 6:39 pm

בהחלט גם הב"ח (סי' רח לענין אורז), אבל עד שנזקקתי לב"ח שמכריע כך לענין האורז, ראה ריש הסימן שם בטושו"ע (סעיפים ג-ד)...
אני לא בסוגיות אלה כרגע, וכתבתי רק מהזכור לי לענין האורז.

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי מוישי » ג' פברואר 21, 2017 6:52 pm

אפשר לשנות את כותרת האשכול ל'מה בין החזו"א לבריסק'?

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי דודי צח » ג' פברואר 21, 2017 7:47 pm

בענין מחלוקת השקיעה וצאת הכוכבים, הגאונים ורבינו תם.

הגיע פעם רבי חיים דרוק בעל 'אורות חיים' שביקש להוכיח כשיטת רבינו תם, כנגד הנהוג בארץ הקודש מקדמת דנא. יצא עמו החזון איש לחוץ, ואמר לו, הגבה עיניך לשמים ותראה האם עכשיו יום?
[ומסופר שלמחר לפני וותיקין הגיע ר"ח דרוק לחזו"א ואמר לו, האם עכשיו יום? - החזו"א חייך מתחילה, אך לבסוף התברר שכבר בירושלמי יש התייחסות לזה, שהנשף של תחילת היום מעורפל יותר מתחילת הלילה, כי דבר חדש הולך ומתחדש אט אט]
-
לעומת זה, כעין זה אמר פעם הג"ר יחזקאל אברמסקי להגרי"ז מבריסק, כי כאן בארץ ישראל, אנו רואים מעצמינו שכבר חשוך הרבה בזמן שלרבינו תם עדיין נקרא 'יום'. ולפיכך לא נהגינן כוותיה. אמר לו הגרי"ז, אנחנו לא מסתכלים בשמים מסתכלים בתוספות. כלומר רבינו תם הוכיח את שיטתו מתוך סתירת הסוגיות (אם יש ד' מילין או ג' רבעי מיל, בין שקיעה"ח לצאה"כ). ואל לנו להסתכל לבדינו בצבא השמים.
הגרי"ז הוכיח זאת יפה, כי הנה המחבר בעל הבית יוסף, היה גר בארץ ישראל, ומכל מקום פסק לכאורה כרבינו תם. ואילו הגר"א מווילנא, היה גר באירופה ששם יש באמת שקיעה מעורפלת די ארוכה, ומכל פסק כהגאונים ושלל מכל וכל את דברי רבינו תם. כי התלמוד והתוספותים היו להם לעיניים ולא מראה השמים כפי שעינינו רואות.

נוראים הדברים

עושה חדשות
הודעות: 12760
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' פברואר 21, 2017 8:28 pm

לגבי עיגול פינת הפראק וכד', שמעתי מהגר"ל מינצברג שביאר כך:
התורה ציוותה על הטלת ציצית בבגד עם ד' כנפות, המטרה היא וראיתם וזכרתם וכו', אחרי שיש בגד אחד כזה כבר לכאו' אי"צ בציציות נוספות, והחיוב בזה הוא רק בגדר "לא פלוג". אשר ע"כ מענשי' בעידנא דריתחא להמתחמק ממצוות ציצית והולך בלי ציצית, אבל אם כבר יש לו, והוא רק מתחמק מהחיוב שהוא בגדר "לא פלוג", ע"ז לא מענשי'. (ומיניה וביה מוכח, שהרי אין אדם נענש שלא עשה כהגרח"פ שיינברג, וא"כ ה"ה במעגל הפראק).
עכ"ד.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי סעדיה » ג' פברואר 21, 2017 8:43 pm

דודי צח כתב: ואילו הגר"א מווילנא, היה גר באירופה ששם יש באמת שקיעה מעורפלת די ארוכה, ומכל פסק כהגאונים ושלל מכל וכל את דברי רבינו תם. כי התלמוד והתוספותים היו להם לעיניים ולא מראה השמים כפי שעינינו רואות.

נוראים הדברים

כידוע, הגר"א שפסק כהגאונים, ולעומתו הפר"ח שפסק כר"ת, פסקו ע"פ המציאות.

יואל משה
הודעות: 151
הצטרף: ג' דצמבר 20, 2016 4:58 am

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי יואל משה » ד' פברואר 22, 2017 12:42 am

דודי צח כתב:בענין מחלוקת השקיעה וצאת הכוכבים, הגאונים ורבינו תם.
לעומת זה, כעין זה אמר פעם הג"ר יחזקאל אברמסקי להגרי"ז מבריסק, כי כאן בארץ ישראל, אנו רואים מעצמינו שכבר חשוך הרבה בזמן שלרבינו תם עדיין נקרא 'יום'. ולפיכך לא נהגינן כוותיה. אמר לו הגרי"ז, אנחנו לא מסתכלים בשמים מסתכלים בתוספות. כלומר רבינו תם הוכיח את שיטתו מתוך סתירת הסוגיות (אם יש ד' מילין או ג' רבעי מיל, בין שקיעה"ח לצאה"כ). ואל לנו להסתכל לבדינו בצבא השמים.

וזה כה פשוט? הרי הרבה גדולים חולקים על קביעה זו.
במקומות שהאופק נקי ניכר בין ההבדל בין 58 דקות אחר השקיעה למה שאחריהם, יש אור בשמים בצד מערב עד אז ורואים אותו בירור.
בכל אופן מה דינו לגבי הלכה של האור הזה, הוא נידון ארוך. מכל מקום, אין כאן שום ראיה חותכת שדעת רבינו תם נוגד את המציאות בארץ הקודש.
חוץ מהנ"ל, הרי כשמדובר על זמן הלכה אין הכרח שכך יראה גם בשמים, אלא לפי הכללים בהלכה שקובעים מתי הוא נקרא יום ומתי הוא כבר לילה, אבל למשל לאכול אז ארוחת ערב לא ימנע ממך... בכל אופן, זו לא ממש ראיה להתאמת החיים לתורה לענ"ד.

ההוא גברא
הודעות: 597
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי ההוא גברא » ד' פברואר 22, 2017 3:09 pm

אגב זה, כל ימי אני תמה למה דוקא אלו שרוצים להיראות שהם מקפידים על הלכה הם המקפידים ללכת עם מעיל שיש בו חשש ציצית ועם כובע שלפי חלק מהראשונים אסור ללכת בו בשבת. יישר כוחם של אחינו המזרוחניקים שאינם הולכים עם כובע כזה אף בחול כדי שלא יבואו ללכת בו בשבת...

דרומי
הודעות: 9193
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי דרומי » ד' פברואר 22, 2017 3:12 pm

בענין המחלוקת על זמן רבינו תם - הרי גם בעל התניא נקט כשיטת הגר"א, והוא כותב בהחלטיות ששיטת רבינו תם היא היפך החוש

והוא כן היה ברוסיה... ולא בארץ

עושה חדשות
הודעות: 12760
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 22, 2017 9:02 pm

כיון שנזכרתי בציצית, נזכרתי בסיפור טוב:
משיבת נפש פרשת שמות כתב:ובדידי הוה עובדא שעמדתי לפני עצת ההגמון בשטרוספורק והיינו מצווים לסמן בבגדינו בצבע געל, כמנהג ביש מקומות באשכנז, ובא כומר אחד ואמר לי: יהודי מה זה הסימן שיש לך בבגדיך בצבע געל, לאיזה עניין מורה. אמרתי לו: איני יודע, מאי איעבד הורמנא דמלכא הוא, ואם אמר לי לשאת משא משקל גדול הייתי צריך לעשות, ואמת הילכתא בלא טעם שאתם גוזרים עלינו כיוצא בזה. השיב לי ואמר: אם אינך יודע אגיד לך, משפט אמת וחוקי צדק הגיעך מאת האדון ההגמון כי [הוא] מאת אדון כל הארץ שבחר אתכם מכל האומות ולשון ואמר ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי. ואין המצות בכל עת להורות היכר והבדל כי אין אתם מתעסקים בכל עת במצוות, על זה שם לכם אות בנסתר ובנגלה. המילה ניכרת כשהוא ערום, הציצית ניכר כשהוא לבוש, הבית ניכר במזוזה. ובכל אלו ההבדלות יש לכם כבוד שמורה הוראה נכבדת, שאם יאמר לך אדם מה זה הציון בציצית, תשיב לו: אדון כל ציווני, ובטעם נכבד לזכור בו המצות. ומאז אתם באים לשקר ומתביישים מאותו סימן, ולא עוד אלא תכוונו לילך במלבושי האומות גזר עליכם אלקיכם להיות מסומן בסימני גנאי שאין בו טעם וסברא כ"א כמו שמסמנים השוטים במלבושיהם שיוודע לכל כי סכל הוא עד כאן דבריו. ומאת הש"י שהיה לי ארבע כנפות תחת מלבושי והראיתיו, אמר: בזה לא אתפייס, היה לך ללובשו על כל הבגדים מבחוץ כדי שיהי' ניכר לכל. אמרתי לו אם לא שמעתי ממך שאתה יודע לא הייתי משיב לך, ועל זולתך נאמר אל תען כסיל באיולתו, ועליך נאמר ענה כסיל כאולתו. הלא ידוע לך שאמר דוד ע"ה כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה' לאמר לך עבוד אלקים אחרים. וזהו פירושו, כשאנחנו שרויים בין האומות אין אנו יכולים לקיים מצות בוראינו על הכוונה שלימה. ומה שאנחנו בו במצות ציצית אמת כדבריך שנאמר וזכרתם את כל מצות ובמה נזכור את כל המצות במצות ציצית, הגיענו הקבלה בח' חוטין וה' קשרין הרי י"ג וציצית בגמט' ת"ר, הרי תרי"ג מצות נרמזים בציצית, ובה אנו נזכרים כל המצות תמיד. ומאז אם יחסר ציצית אחד או אפילו חוט אחד הרי האות מזוייף וחסר, ובנפשינו הוא לזייף סימנו של הקדוש ברוך הוא. ומזה צריכין אנחנו כל יום לבדוק הציצית אם שלימים. וכן עוד היום בנוהג כל מי שיש לו שר ונושא סימנו שלא כהוגן הרי הוא מזוייף ובנפשו הוא אם יודע למלכות. ומאז אנחנו שרויים ביניכם ונבזים בעיניכם וצריכין אנחנו ללבוש הציצית בד' כנפות שתים לפניה ושתים לאחריו, בכל יום ובכל עת ימצאו ביניכם יחטפו הציצית אחד מאחריו, ויהיה האות פגום ויצא שכרו בהפסדו. ולזה אנחנו צריכין לישא בהסתר שלכל הפחות יהי' לנוי לאות בבתינו ובבית המדרש ובבית הכנסת, וזקינים ואנשי מעשה שאין צריכין להתערב בההמון בכל זמן מתכסין בציצית בגלוי. עד כאן דברינו ונתפייס ונתפייסו כל השומעים. וראוי לדרוש לדור השפל הלז שמתכוונין ללבוש במלבושיהם, ובכל עת שמשתנין האומות במלבושיהן אפילו לגריעותא תיכף יעשו כמוהם. והשם יכפר בעדינו כי"ר אמן.

עושה חדשות
הודעות: 12760
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 30, 2017 1:44 am

עושה חדשות כתב:לגבי עיגול פינת הפראק וכד', שמעתי מהגר"ל מינצברג שביאר כך:
התורה ציוותה על הטלת ציצית בבגד עם ד' כנפות, המטרה היא וראיתם וזכרתם וכו', אחרי שיש בגד אחד כזה כבר לכאו' אי"צ בציציות נוספות, והחיוב בזה הוא רק בגדר "לא פלוג". אשר ע"כ מענשי' בעידנא דריתחא להמתחמק ממצוות ציצית והולך בלי ציצית, אבל אם כבר יש לו, והוא רק מתחמק מהחיוב שהוא בגדר "לא פלוג", ע"ז לא מענשי'. (ומיניה וביה מוכח, שהרי אין אדם נענש שלא עשה כהגרח"פ שיינברג, וא"כ ה"ה במעגל הפראק).
עכ"ד.

ואולי גם הוי "בל תוסיף", עי' כאן וצ"ע.

עזריאל ברגר
הודעות: 13301
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 30, 2017 9:46 am

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:לגבי עיגול פינת הפראק וכד', שמעתי מהגר"ל מינצברג שביאר כך:
התורה ציוותה על הטלת ציצית בבגד עם ד' כנפות, המטרה היא וראיתם וזכרתם וכו', אחרי שיש בגד אחד כזה כבר לכאו' אי"צ בציציות נוספות, והחיוב בזה הוא רק בגדר "לא פלוג". אשר ע"כ מענשי' בעידנא דריתחא להמתחמק ממצוות ציצית והולך בלי ציצית, אבל אם כבר יש לו, והוא רק מתחמק מהחיוב שהוא בגדר "לא פלוג", ע"ז לא מענשי'. (ומיניה וביה מוכח, שהרי אין אדם נענש שלא עשה כהגרח"פ שיינברג, וא"כ ה"ה במעגל הפראק).
עכ"ד.

ואולי גם הוי "בל תוסיף", עי' כאן וצ"ע.

אף אחד לא חושש לרלב"ג הזה, כי כולם לובשים טלית-קטן ועליה טלית גדול!

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי הכהן » ג' מאי 02, 2017 8:22 am

יש להעיר לכאו', שאדם שלפי מקומו ומעמדו צריך ללבוש פראק, ונמנע משום ציצית, הוי ללובש סדינא בקייטא וסרבלא בסיתוא, דגם שם אינו מעגל פינה אלא לובש בגד פטור.

ההוא גברא
הודעות: 597
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי ההוא גברא » ג' מאי 02, 2017 11:23 am

בתנאי שאינו לובש טלית קטן כל היום וטלית גדול חלק מהיום. דאם לא כן הרי הוא מקיים את המצוה. (לכאורה זה בכלל שונה כי אין מי שמטיל ציצית בפראק ואין כאן אלא חשש. אין כאן ברירה בין לקיים ולא לקיים, אלא להיכנס לחשש לא מקיים ולא להיכנס).
וכאן אני מזכיר שלפי הרבה ראשונים אסור ללכת בשבת עם כובע בעל שוליים גדולות, וכן נוהגים המזרחניקים וזקנים ספרדיים וכן ראוי לכל ירא שמים.

ההוא גברא
הודעות: 597
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי ההוא גברא » ג' מאי 02, 2017 11:29 am

(אני אישית עובר על איסור דרבנן משום כבוד הבריות, אבל לציבור כולו אין את ההיתר הזה שיכול להתחיל לנהוג אחרת וכן למי שבשכונה שגר בה אין בזה משום כבוד הבריות).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17380
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 02, 2017 11:38 am

אם כוונתך לשולים. אתה לא יכול לקרוא לזה עובר על איסור דרבנן שכן
א. כפי שהערת זה מחלוקת ראשונים בדרבנן ומעיקר הדין יש מקום להקל. (אע"פ שבשו"ע הביא להחמיר).
ב. יש עוד סברות להתיר בכובעים שלנו שהוזכרו בספרי זמנינו.
ג. מנהג ישראל להקל בזה ונהגו בזה קולא כל גדולי עולם כך שוודאי יש מקום למיקל לסמוך (ואולי יש אפילו לחוש ליוהרא אם עושה באופן הניכר וצ"ע)

אש משמים
הודעות: 2475
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי אש משמים » ג' מאי 09, 2017 2:57 pm

אוצר החכמה כתב:אם כוונתך לשולים. אתה לא יכול לקרוא לזה עובר על איסור דרבנן שכן
א. כפי שהערת זה מחלוקת ראשונים בדרבנן ומעיקר הדין יש מקום להקל. (אע"פ שבשו"ע הביא להחמיר).
ב. יש עוד סברות להתיר בכובעים שלנו שהוזכרו בספרי זמנינו.
ג. מנהג ישראל להקל בזה ונהגו בזה קולא כל גדולי עולם כך שוודאי יש מקום למיקל לסמוך (ואולי יש אפילו לחוש ליוהרא אם עושה באופן הניכר וצ"ע)


הרבה גדולי ישראל (כדוגמת ה"סטייפלר" הגר"נ קרליץ ועוד) חששו ולא הקלו בעניין אוהל בכובע ופשוט שאין בזה יוהרא אלא הקפדה על הדין!!!
הגרי"ש אלישיב לימד זכות על אלה שאינם מקפידים בכך משום שזהו צורת הכובע ולא נעשה לצל, אבל גם הוא פסק לאסור.

אש משמים
הודעות: 2475
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי אש משמים » ג' מאי 09, 2017 3:15 pm

מוישי כתב:מעשה ביהודי שבנה בית חדש, ובא לקבוע מזוזה, התעורר ספק לדינא היכן לקבוע את המזוזה, ניגש לרב מבריסק לשאול מה לעשות, וענה לו, "זו בעיה". חזר ושאלו, אבל מה לעשות? ושוב קיבל אותה תשובה, "זו בעיה". האיש לא הבין, והחל בפחי נפש.
כלומר, הרב מבריסק מייצג גישה מאד מסוימת, את החיים צריך להתאים למצוות התורה, אנחנו חיים כאן בעוה"ז כדי לקיים מצוות, אז צריך לבנות את הבית לפי כללי ההלכה, ולא לבנות בית בצורה כזו שמתעורר ספק היכן לקבוע המזוזה. ואם יש ספק, אז צריך לשנות את צורת פתח הבית על מנת להתאימו לדין התורה.
האם גישה זו מוסכמת? האם מצינו מי שכתב או אמר דברים אחרים? שלפי צורת הבית יש לקבוע למעשה עפ"י דיני התורה או בכל דוגמא אחרת.
כמו"כ יש לדון גם לגבי מל"ת, כגון, התורה אסרה הפעלת חשמל בשבת, האם יש מקום למצוא פתרונות למגבלות ההלכתיות ולהשתדל להתאים את התורה למציאות החיים או שיש להשתדל להתאים ככל האפשר את החיים לאיסורי התורה.
יתכן שדנו כבר בעבר על זה, אם אפשר להפנות


בתורה יש "מרחב הלכתי" זאת אומרת שישנם את המקילים הכי גדולים אך עדיין אינם עוברים שום איסור, וישנם גם את המחמירים שאינם מקיימים עוד מצווה אחת ממצוות התורה.
ההסבר בזה הוא שהתורה נתנה דינים לטובת האדם והעולם ואם אפשר לקיימם ברמה הגבוהה ביותר זהי השלמות, אבל חכמים ראו שאין הציבור יכול לעמוד בחלק מהדינים אז הקלו או עשו "הערמה" (כפרוזבול וכד') כדי לשמור על טובת האדם והעולם, א"כ יוצא שברור שעדיף להתאים את החיים לתורה (התורה קדמה לחיים ועל פי התורה נבראו החיים) אך אם אי אפשר או אם יש שאר שיקולים הלכתיים (נמנעו מלהלוות) אז הרשות ביד חכמים להתאים את התורה (ברמה מסויימת) לחיים, ולכן ישנם הרבה חילוקים בין הקולות ובהרבה מקומות ראוי להחמיר.

פרנקל תאומים
הודעות: 4558
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' מאי 09, 2017 8:50 pm

עזריאל ברגר כתב:
אוצר החכמה כתב:האם התכוונת אלי?
איני מכיר את גישתו של ישראל רוזן בעניין זה, אבל מדברים אחרים שכתב מסתמא לא.

מוחה על כבוד התורה.
הרב ישראל רוזן!
ת"ח גדול, כניכר מפי כתביו, גם אם אנו חולקים עליו בענינים אלו ואלו.
תחשוב איך יגיבו כאן אם אני כחסיד אחליט שמותר לי להזכיר את שמו של הרב שך בלי תואר...


כוונתך כחסיד חב"ד-ליובאוויטש. מפני ששאר החסידים בין כה וכה לא מעלים על דעתם להזכיר את שמו של מרנא ה'אבי עזרי' נ"ע ללא 'הרב', גם אם היו לפעמים חילוקי דעות בינו ובין חלק מרבותיהם. וגם לא יעלה בדעתם להשוותו להרב ישראל רוזן ממכון צומת, כשם שלא יעלה בדעתם להשוות את זה האחרון להרבי רש"ב מליובאוויטש נ"ע.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי לייטנר » ג' מאי 09, 2017 9:03 pm

פרנקל תאומים כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אוצר החכמה כתב:האם התכוונת אלי?
איני מכיר את גישתו של ישראל רוזן בעניין זה, אבל מדברים אחרים שכתב מסתמא לא.

מוחה על כבוד התורה.
הרב ישראל רוזן!
ת"ח גדול, כניכר מפי כתביו, גם אם אנו חולקים עליו בענינים אלו ואלו.
תחשוב איך יגיבו כאן אם אני כחסיד אחליט שמותר לי להזכיר את שמו של הרב שך בלי תואר...


כוונתך כחסיד חב"ד-ליובאוויטש. מפני ששאר החסידים בין כה וכה לא מעלים על דעתם להזכיר את שמו של מרנא ה'אבי עזרי' נ"ע ללא 'הרב', גם אם היו לפעמים חילוקי דעות בינו ובין חלק מרבותיהם. וגם לא יעלה בדעתם להשוותו להרב ישראל רוזן ממכון צומת, כשם שלא יעלה בדעתם להשוות את זה האחרון להרבי רש"ב מליובאוויטש נ"ע.

טרחנות

פרנקל תאומים
הודעות: 4558
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' מאי 11, 2017 1:53 pm

לייטנר כתב:
פרנקל תאומים כתב:
עזריאל ברגר כתב:מוחה על כבוד התורה.
הרב ישראל רוזן!
ת"ח גדול, כניכר מפי כתביו, גם אם אנו חולקים עליו בענינים אלו ואלו.
תחשוב איך יגיבו כאן אם אני כחסיד אחליט שמותר לי להזכיר את שמו של הרב שך בלי תואר...


כוונתך כחסיד חב"ד-ליובאוויטש. מפני ששאר החסידים בין כה וכה לא מעלים על דעתם להזכיר את שמו של מרנא ה'אבי עזרי' נ"ע ללא 'הרב', גם אם היו לפעמים חילוקי דעות בינו ובין חלק מרבותיהם. וגם לא יעלה בדעתם להשוותו להרב ישראל רוזן ממכון צומת, כשם שלא יעלה בדעתם להשוות את זה האחרון להרבי רש"ב מליובאוויטש נ"ע.

טרחנות

אני מבין שאותך לא הקפיצו במיוחד דבריו הנ"ל של ידידנו הרב ברגר היקר, אדרבה מסתמא לך הפריעה יותר הזכרתו של הרב ישראל רוזן מבלי תואר 'הרב'. בסדר. איש באמונתו יחיה (ליתר דיוק: וצדיק באמונתו יחיה...).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17380
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 11, 2017 2:36 pm

אש משמים כתב:
אוצר החכמה כתב:אם כוונתך לשולים. אתה לא יכול לקרוא לזה עובר על איסור דרבנן שכן
א. כפי שהערת זה מחלוקת ראשונים בדרבנן ומעיקר הדין יש מקום להקל. (אע"פ שבשו"ע הביא להחמיר).
ב. יש עוד סברות להתיר בכובעים שלנו שהוזכרו בספרי זמנינו.
ג. מנהג ישראל להקל בזה ונהגו בזה קולא כל גדולי עולם כך שוודאי יש מקום למיקל לסמוך (ואולי יש אפילו לחוש ליוהרא אם עושה באופן הניכר וצ"ע)


הרבה גדולי ישראל (כדוגמת ה"סטייפלר" הגר"נ קרליץ ועוד) חששו ולא הקלו בעניין אוהל בכובע ופשוט שאין בזה יוהרא אלא הקפדה על הדין!!!
הגרי"ש אלישיב לימד זכות על אלה שאינם מקפידים בכך משום שזהו צורת הכובע ולא נעשה לצל, אבל גם הוא פסק לאסור.



זה שהרבה גדולי ישראל הקפידו לא משנה את העובדה שהיו רבים מגדולי ישראל שהלכו עם כובעים עם שוליים רחבים מטפח.
כובעים ירושלמיים שטריימלאך וכדומה.

אש משמים
הודעות: 2475
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי אש משמים » ה' מאי 11, 2017 3:14 pm

אוצר החכמה כתב:
אש משמים כתב:
אוצר החכמה כתב:אם כוונתך לשולים. אתה לא יכול לקרוא לזה עובר על איסור דרבנן שכן
א. כפי שהערת זה מחלוקת ראשונים בדרבנן ומעיקר הדין יש מקום להקל. (אע"פ שבשו"ע הביא להחמיר).
ב. יש עוד סברות להתיר בכובעים שלנו שהוזכרו בספרי זמנינו.
ג. מנהג ישראל להקל בזה ונהגו בזה קולא כל גדולי עולם כך שוודאי יש מקום למיקל לסמוך (ואולי יש אפילו לחוש ליוהרא אם עושה באופן הניכר וצ"ע)


הרבה גדולי ישראל (כדוגמת ה"סטייפלר" הגר"נ קרליץ ועוד) חששו ולא הקלו בעניין אוהל בכובע ופשוט שאין בזה יוהרא אלא הקפדה על הדין!!!
הגרי"ש אלישיב לימד זכות על אלה שאינם מקפידים בכך משום שזהו צורת הכובע ולא נעשה לצל, אבל גם הוא פסק לאסור.



זה שהרבה גדולי ישראל הקפידו לא משנה את העובדה שהיו רבים מגדולי ישראל שהלכו עם כובעים עם שוליים רחבים מטפח.
כובעים ירושלמיים שטריימלאך וכדומה.


אפשר להקל אך עיקר הדין להחמיר ובוודאי שאין זה יוהרא.
אגב כובע עגול אין לו שוליים גדולות ושטריימל ודאי לא נעשה לצל אולי להפך כך שאין זו ראיה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17380
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 11, 2017 3:21 pm

אתה פסקת ומי יבא אחריך.
אני הייתי מתלבט למשל אם ראוי להחמיר בזה באופן הניכר בפני ר' ישראל יעקב פישר?

אש משמים
הודעות: 2475
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי אש משמים » ה' מאי 11, 2017 3:26 pm

אני לא פוסק, אני לומד סוגיות בשבת הלכה למעשה וזו ההלכה.
אדרבה תכתוב מה לא נכון במה שכתבתי ובפסקי האחרונים.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי לייטנר » ה' מאי 11, 2017 3:27 pm

פרנקל תאומים כתב:
לייטנר כתב:טרחנות

אני מבין שאותך לא הקפיצו במיוחד דבריו הנ"ל של ידידנו הרב ברגר היקר, אדרבה מסתמא לך הפריעה יותר הזכרתו של הרב ישראל רוזן מבלי תואר 'הרב'. בסדר. איש באמונתו יחיה (ליתר דיוק: וצדיק באמונתו יחיה...).

הדבר היחיד שהקפיץ אותי (לצערי, כבר התרגלתי כאן בפורום לביזוי ת"ח) הוא הדיוק הטרחני ש"לא סתם חסיד, אלא חסיד לובביץ'". מיותר לחלוטין.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17380
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 11, 2017 3:40 pm

אש משמים כתב:אני לא פוסק, אני לומד סוגיות בשבת הלכה למעשה וזו ההלכה.
אדרבה תכתוב מה לא נכון במה שכתבתי ובפסקי האחרונים.


כתבתי לך כבר.
אתה פשוט לך שמי שסובר שדבר אסור אין בזה יוהרה. מסתמא גם אם היית שומע את רבי טוען על ר"י בן קנוסא היית אומר לו אותו דבר. אני לא ברור לי הגדרים בזה.

דרומי
הודעות: 9193
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי דרומי » ה' מאי 11, 2017 3:41 pm

שמעתי פעם מרב חשוב שסיפר כיצד הגר"מ אליהו העיר לו על המגבעת שלבש בשבת. כמובן שהוא עשה את זה בחיוך כדרכו בקודש

פרנקל תאומים
הודעות: 4558
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' מאי 11, 2017 3:50 pm

לייטנר כתב:
פרנקל תאומים כתב:
לייטנר כתב:טרחנות

אני מבין שאותך לא הקפיצו במיוחד דבריו הנ"ל של ידידנו הרב ברגר היקר, אדרבה מסתמא לך הפריעה יותר הזכרתו של הרב ישראל רוזן מבלי תואר 'הרב'. בסדר. איש באמונתו יחיה (ליתר דיוק: וצדיק באמונתו יחיה...).

הדבר היחיד שהקפיץ אותי (לצערי, כבר התרגלתי כאן בפורום לביזוי ת"ח) הוא הדיוק הטרחני ש"לא סתם חסיד, אלא חסיד לובביץ'". מיותר לחלוטין.

א"כ לא הבנת את הנקודה. מה שהקפיץ אותי היה הניסיון (האופייני לחב"ד) להכליל את כל החסידים בדין ודברים הפרטי שהיה בין רבינו הרב שך לליובאוויטש וביניהם אליו. כלומר- מה פתאום שסתם חסיד יעלה על דעתו לכתוב את שמו של הרב שך בלי תואר 'הרב'?!

פרנקל תאומים
הודעות: 4558
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' מאי 11, 2017 4:11 pm

אש משמים כתב:
אוצר החכמה כתב:זה שהרבה גדולי ישראל הקפידו לא משנה את העובדה שהיו רבים מגדולי ישראל שהלכו עם כובעים עם שוליים רחבים מטפח.
כובעים ירושלמיים שטריימלאך וכדומה.

אפשר להקל אך עיקר הדין להחמיר ובוודאי שאין זה יוהרא.
אגב כובע עגול אין לו שוליים גדולות ושטריימל ודאי לא נעשה לצל אולי להפך כך שאין זו ראיה.


לכובע ירושלמי (כמו שלבש מרן הגרש"ז, גם בעת בחרותו, עת לא לבש שטריימל בשבת) המכונה "סופר", ואותו חבשו וחובשים רבים מגדולי ירושלים (גם בימי בחוריהם) יש בדרך כלל שוליים רחבות יותר מכובע קנייטש ממוצע.

ולעניין השטריימל, אין שום הגיון לחלק בינו ובין כובע. זה וגם זה נעשים (בוודאי בימינו) ליופי ולכבוד המקובל בסגנון ההתלבשות שלנו.
ממ"נ, אם אתה מסתכל על המציאות: הרי שהן שטריימל והן כובע יוצרים הצללה מסוימת. ואם אתה מסתכל על המטרה לשמה חובשים (או כיום-אף יוצרים)אותם, הרי שהן שטריימל והן כובע נעשים ונחבשים למטרת כבוד ויופי בסגנון ההתלבשות המקובל אצל החרדים.

אש משמים
הודעות: 2475
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי אש משמים » ה' מאי 11, 2017 11:10 pm

אוצר החכמה כתב:
אש משמים כתב:אני לא פוסק, אני לומד סוגיות בשבת הלכה למעשה וזו ההלכה.
אדרבה תכתוב מה לא נכון במה שכתבתי ובפסקי האחרונים.


כתבתי לך כבר.
אתה פשוט לך שמי שסובר שדבר אסור אין בזה יוהרה. מסתמא גם אם היית שומע את רבי טוען על ר"י בן קנוסא היית אומר לו אותו דבר. אני לא ברור לי הגדרים בזה.


לא שייך פה גדרים משום שאם יש איסור ברור וצדדי קולא וודאי שאין יוהרא לקיים את עיקר הדין.

אש משמים
הודעות: 2475
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי אש משמים » ה' מאי 11, 2017 11:14 pm

פרנקל תאומים כתב:
אש משמים כתב:
אוצר החכמה כתב:זה שהרבה גדולי ישראל הקפידו לא משנה את העובדה שהיו רבים מגדולי ישראל שהלכו עם כובעים עם שוליים רחבים מטפח.
כובעים ירושלמיים שטריימלאך וכדומה.

אפשר להקל אך עיקר הדין להחמיר ובוודאי שאין זה יוהרא.
אגב כובע עגול אין לו שוליים גדולות ושטריימל ודאי לא נעשה לצל אולי להפך כך שאין זו ראיה.


לכובע ירושלמי (כמו שלבש מרן הגרש"ז, גם בעת בחרותו, עת לא לבש שטריימל בשבת) המכונה "סופר", ואותו חבשו וחובשים רבים מגדולי ירושלים (גם בימי בחוריהם) יש בדרך כלל שוליים רחבות יותר מכובע קנייטש ממוצע.

ולעניין השטריימל, אין שום הגיון לחלק בינו ובין כובע. זה וגם זה נעשים (בוודאי בימינו) ליופי ולכבוד המקובל בסגנון ההתלבשות שלנו.
ממ"נ, אם אתה מסתכל על המציאות: הרי שהן שטריימל והן כובע יוצרים הצללה מסוימת. ואם אתה מסתכל על המטרה לשמה חובשים (או כיום-אף יוצרים)אותם, הרי שהן שטריימל והן כובע נעשים ונחבשים למטרת כבוד ויופי בסגנון ההתלבשות המקובל אצל החרדים.


לעיל כבר הבאתי את ההיתר שזאת צורת הכובע בשם הגריש"א אך זה לימוד זכות ולא עיקר הדין.

פרנקל תאומים
הודעות: 4558
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' מאי 11, 2017 11:31 pm

תקרא את דבריי, לא באתי לחדש את עצם סברת ההיתר (שלהכרעתך היא רק לימוד זכות), כ"א באתי לומר שאין מקום לחלק בין כובע קנייטש לכובע ירושלמי (הגרש"ז ועוד), ושאין מקום לחלק בין כובעים ובין שטריימל.

אש משמים
הודעות: 2475
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי אש משמים » ה' מאי 11, 2017 11:43 pm

על זה כתבתי שהחילוק שכתבת כבר נאמר, אך אני לא הלכתי עם ההיתר הזה ולדידי יש נפק"מ רק בגודל ולכן אם ה"סופר" או הכובע עגול קטנים יותר אין מה לחוש, ולגבי שטריימל היות והוא נראה כמחמם ולא לשם צל אז יש להקל גם בו.

פרנקל תאומים
הודעות: 4558
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ו' מאי 12, 2017 12:11 am

אש משמים כתב:על זה כתבתי שהחילוק שכתבת כבר נאמר, אך אני לא הלכתי עם ההיתר הזה ולדידי יש נפק"מ רק בגודל ולכן אם ה"סופר" או הכובע עגול קטנים יותר אין מה לחוש, ולגבי שטריימל היות והוא נראה כמחמם ולא לשם צל אז יש להקל גם בו.

מה יהיה?
ה'סופר' בדר"כ גדול יותר ולא להיפך. גדול יותר.
השטריימל גדול ומצל בדיוק כמו הכובע, ולשיטתך מה נפק"מ שנראה כמחמם? ותאמין לי שגם כובע-לבד נראה כמחמם ואף מחמם במציאות. מדוע לגבי השטריימל אתה נעשה ליברלי ומסתמך על היתרים של "לימוד זכות"? ('נראה כמחמם' זה לא היתר יותר טוב מההיתר הברור והנכון שהכובעים שלנו נעשים לכבוד ולא לצל, וכניכר מכך שאנו חובשים אותם בכל תנאי מזג האויר).

והדרינן למש"כ לך הרב אוצה"ח, שמרביתם המוחלט של גדולי החכמים הלכו בעצמם עם כובעים ושטריימלא'ך רחבים טפח ולא חשו להחמיר בכך, היות שחשבו שהסברות להתיר הן העיקר, ואינן רק "לימוד זכות".

אש משמים
הודעות: 2475
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי אש משמים » ו' מאי 12, 2017 12:26 am

הכובעים הרגילים (קנייט'ש) הם בגדר סתמא משום שאין סיבה ברורה למה השוליים נמצאים בכובע וע"ז אמר הגריש"א שכך צורתו ואין זה "לשם צל" (והוי כחופה שוודאי שרי דהוא לנוי בעלמא) אך השטריימל'ך שהם נראים כמחממים ואף תחילת ברייתם היתה לשם כך בהם פשיטא שמותר דהוא וודאי לא לשם צל.
אין אני מדבר מהרבנים מאומה אלא דזהו עיקר הדין אך יש מקום להקל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4558
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' מאי 14, 2017 7:49 pm

אש משמים כתב:הכובעים הרגילים (קנייט'ש) הם בגדר סתמא משום שאין סיבה ברורה למה השוליים נמצאים בכובע וע"ז אמר הגריש"א שכך צורתו ואין זה "לשם צל" (והוי כחופה שוודאי שרי דהוא לנוי בעלמא) אך השטריימל'ך שהם נראים כמחממים ואף תחילת ברייתם היתה לשם כך בהם פשיטא שמותר דהוא וודאי לא לשם צל.
אין אני מדבר מהרבנים מאומה אלא דזהו עיקר הדין אך יש מקום להקל.


ברור לגמרי שכיום השוליים של הכובעים שלנו הם עניין של צורה נאה לכובע לפי צו האופנה הישיבתי האחרון ותול"מ, הנה לפני שלושים שנה נהוג היה לחבוש כובעי קנייטש עם שוליים ברוחב שני סנטימטר אשר לא מאפשרים שום הצללה. וכמה עשרות שנים לפנ"כ שוב היה מקובל ללכת עם שוליים רחבים יותר, דהכל הלך אחר צו האופנה...
ולגבי השטריימלים, מה נפק"מ למה היתה תחילת ברייתם בימי הקוזקים? כיום, ברור לגמרי שאיננו חובשים אותם כדי לחמם. והא ראיה שחובשים אותם גם בימות הקיץ הלוהטים ביותר.
ושוב, כנ"ל לגבי הכובע קנייטש, גם אם תטען שבתחילת ברייתו לפני כ120 שנה מטרת השוליים היתה לצל או להגנה מגשם ולא לשם צורה נאה,(ואינני בטוח שכן הוא), הרי כיום בוודאי אי"ז נכון, ולמה נפק"מ ההסטוריה בזה?

ובכן, אתה כותב לגבי השטריימל דפשיטא שמותר, ולאור האמור צ"ע מדוע לכה"פ לא יראה כ"ת להכריע "דעיקר הדין לאסור(כיוון שמצל ומסוכך) אך יש מקום להקל".
וכמו"כ לגבי הקנייטש אתה מכריע להלכה: "אלא דזהו עיקר הדין אך יש מקום להקל", ומי יבוא אחר המלך, ובכ"ז בהורמנא דמעכת"ה נשמח לדעת מאין לכבודו רז זה, כלומר להכריע "שיש מקום להקל", ולא לכה"פ לומר "שהמנהג הפשוט והמסתבר הוא להקל"?! וכי הכל הולך אחר החקר ההסטוריוני? למי אכפת למה היתה מטרת הכובעים הללו לפני שנות דור ובארצות אחרות?

ותמוה טובא מדוע סברת ה"הסטוריה של הכובע" שאינה מובנת כלל טובה בעיניך עשרת מונים מהסברא הפשוטה של הידוע לכולנו והוא שמטרת כובעינו היום היא חד משמעית לא לשם צל וסיכוך, ואדרבה חובשים אותם בכל תנאי מזג האוויר. ועד כ"כ טובה הסברא הראשונה(התמוהה) בעיניך שהכרעת בעקבותיה שהשטריימל "פשיטא שמותר" משא"כ הכובע.
(ואל תשוב ותדרוש לן בסברת "נראה כמחמם", כי כבר כתבתי לך בזאת דמאי נפק"מ כיצד "נראה" אם ברור לכולם שלא לכך הוא משמש שהרי חובשים אותו גם בימים הלוהטים ביותר, וכל שהוספת כאן בהודעתך האחרונה היא רק סברת "ההסטוריה" שהיא תמוהה אף יותר מסברת ה"נראה".
ושוב- מדוע תעדיף סברות קשות על פני סברא ברורה שהחוש והמציאות מורים עליה- מטרת הכובעים על שוליהם בציבור החרדי כיום).

לגבי הרבנים:
מה שהרב אוצה"ח רצה לומר לך בזה הוא שממנהג גדולי הרבנים משמע שתפסו בזה שהעיקר להקל, ואי"ז רק "לימוד זכות".





נ"ב:
מש"כ בשם מרן הגריש"א, אין אלו דברי הגריש"א כי אם דברי קודשו של מאור עינינו הט"ז בסימן ש"א, ועוד מגדולי האחרונים כתבו טעמים נוספים. אולי הגריש"א רק אמר שיש לסמוך על הט"ז הזה להלכה.

נ"ב 2:
יתכן (אף שאינני יודע אם הורו כן) שבימי גשם שוטף או שמש מסנוורת בהם למעשה אנו נהנים משוליו של הכובע (אף שכאמור לא לשם כך אנו חובשים אותו), יש מקום לחוש ולחבוש את הכובע אחורנית.

נ"ב 3:
אם שולי הכובע הינם פחות מ9.6 ס"מ, כלו' פחות מטפח דהצל"ח-חזו"א, נראה שבכל מקרה אין בזה שום בית מיחוש, היות דהוי דרבנן (וגם דבמידות-אורך נוקטים יותר לעיקר כמידות הגדולות אפי' לקולא ואכמ"ל).

אש משמים
הודעות: 2475
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: להתאים את החיים לתורה או את התורה לחיים

הודעהעל ידי אש משמים » א' מאי 14, 2017 10:46 pm

פרנקל תאומים כתב:
אש משמים כתב:הכובעים הרגילים (קנייט'ש) הם בגדר סתמא משום שאין סיבה ברורה למה השוליים נמצאים בכובע וע"ז אמר הגריש"א שכך צורתו ואין זה "לשם צל" (והוי כחופה שוודאי שרי דהוא לנוי בעלמא) אך השטריימל'ך שהם נראים כמחממים ואף תחילת ברייתם היתה לשם כך בהם פשיטא שמותר דהוא וודאי לא לשם צל.
אין אני מדבר מהרבנים מאומה אלא דזהו עיקר הדין אך יש מקום להקל.


ברור לגמרי שכיום השוליים של הכובעים שלנו הם עניין של צורה נאה לכובע לפי צו האופנה הישיבתי האחרון ותול"מ, הנה לפני שלושים שנה נהוג היה לחבוש כובעי קנייטש עם שוליים ברוחב שני סנטימטר אשר לא מאפשרים שום הצללה. וכמה עשרות שנים לפנ"כ שוב היה מקובל ללכת עם שוליים רחבים יותר, דהכל הלך אחר צו האופנה...


פשוט שאם צו האופנה ללכת עם כובע שמש זה לא יתיר ללכת בשבת איתו דהרי הוא מצל.

פרנקל תאומים כתב:ולגבי השטריימלים, מה נפק"מ למה היתה תחילת ברייתם בימי הקוזקים? כיום, ברור לגמרי שאיננו חובשים אותם כדי לחמם. והא ראיה שחובשים אותם גם בימות הקיץ הלוהטים ביותר.
ושוב, כנ"ל לגבי הכובע קנייטש, גם אם תטען שבתחילת ברייתו לפני כ120 שנה מטרת השוליים היתה לצל או להגנה מגשם ולא לשם צורה נאה,(ואינני בטוח שכן הוא), הרי כיום בוודאי אי"ז נכון, ולמה נפק"מ ההסטוריה בזה?


לא ההיסטוריה העניין אלא מציאות הכובע היום, אלא שבשטריימל יש יותר סיבה להקל מחמת שאינו מצל.

פרנקל תאומים כתב:ובכן, אתה כותב לגבי השטריימל דפשיטא שמותר, ולאור האמור צ"ע מדוע לכה"פ לא יראה כ"ת להכריע "דעיקר הדין לאסור(כיוון שמצל ומסוכך) אך יש מקום להקל".
וכמו"כ לגבי הקנייטש אתה מכריע להלכה: "אלא דזהו עיקר הדין אך יש מקום להקל", ומי יבוא אחר המלך, ובכ"ז בהורמנא דמעכת"ה נשמח לדעת מאין לכבודו רז זה, כלומר להכריע "שיש מקום להקל", ולא לכה"פ לומר "שהמנהג הפשוט והמסתבר הוא להקל"?! וכי הכל הולך אחר החקר ההסטוריוני? למי אכפת למה היתה מטרת הכובעים הללו לפני שנות דור ובארצות אחרות?


עי' מה שכתבו אחרונים בזה שיש מקום להקל (עי' להלן)

פרנקל תאומים כתב:ותמוה טובא מדוע סברת ה"הסטוריה של הכובע" שאינה מובנת כלל טובה בעיניך עשרת מונים מהסברא הפשוטה של הידוע לכולנו והוא שמטרת כובעינו היום היא חד משמעית לא לשם צל וסיכוך, ואדרבה חובשים אותם בכל תנאי מזג האוויר. ועד כ"כ טובה הסברא הראשונה(התמוהה) בעיניך שהכרעת בעקבותיה שהשטריימל "פשיטא שמותר" משא"כ הכובע.
(ואל תשוב ותדרוש לן בסברת "נראה כמחמם", כי כבר כתבתי לך בזאת דמאי נפק"מ כיצד "נראה" אם ברור לכולם שלא לכך הוא משמש שהרי חובשים אותו גם בימים הלוהטים ביותר, וכל שהוספת כאן בהודעתך האחרונה היא רק סברת "ההסטוריה" שהיא תמוהה אף יותר מסברת ה"נראה".
ושוב- מדוע תעדיף סברות קשות על פני סברא ברורה שהחוש והמציאות מורים עליה- מטרת הכובעים על שוליהם בציבור החרדי כיום).

לגבי הרבנים:
מה שהרב אוצה"ח רצה לומר לך בזה הוא שממנהג גדולי הרבנים משמע שתפסו בזה שהעיקר להקל, ואי"ז רק "לימוד זכות".


כך מובא בשם הגריש"א בזה הלשון (אין בידי הספר).





פרנקל תאומים כתב:נ"ב:
מש"כ בשם מרן הגריש"א, אין אלו דברי הגריש"א כי אם דברי קודשו של מאור עינינו הט"ז בסימן ש"א, ועוד מגדולי האחרונים כתבו טעמים נוספים. אולי הגריש"א רק אמר שיש לסמוך על הט"ז הזה להלכה.

נ"ב 2:
יתכן (אף שאינני יודע אם הורו כן) שבימי גשם שוטף או שמש מסנוורת בהם למעשה אנו נהנים משוליו של הכובע (אף שכאמור לא לשם כך אנו חובשים אותו), יש מקום לחוש ולחבוש את הכובע אחורנית.

נ"ב 3:
אם שולי הכובע הינם פחות מ9.6 ס"מ, כלו' פחות מטפח דהצל"ח-חזו"א, נראה שבכל מקרה אין בזה שום בית מיחוש, היות דהוי דרבנן (וגם דבמידות-אורך נוקטים יותר לעיקר כמידות הגדולות אפי' לקולא ואכמ"ל).


חוט שני כובע.PNG
חוט שני כובע.PNG (125.8 KiB) נצפה 8558 פעמים


ביאורי השבת.PNG
ביאורי השבת.PNG (70.2 KiB) נצפה 8558 פעמים


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים