אש משמים כתב:הכובעים הרגילים (קנייט'ש) הם בגדר סתמא משום שאין סיבה ברורה למה השוליים נמצאים בכובע וע"ז אמר הגריש"א שכך צורתו ואין זה "לשם צל" (והוי כחופה שוודאי שרי דהוא לנוי בעלמא) אך השטריימל'ך שהם נראים כמחממים ואף תחילת ברייתם היתה לשם כך בהם פשיטא שמותר דהוא וודאי לא לשם צל.
אין אני מדבר מהרבנים מאומה אלא דזהו עיקר הדין אך יש מקום להקל.
ברור לגמרי שכיום השוליים של הכובעים שלנו הם עניין של צורה נאה לכובע לפי צו האופנה הישיבתי האחרון ותול"מ, הנה לפני שלושים שנה נהוג היה לחבוש כובעי קנייטש עם שוליים ברוחב שני סנטימטר אשר לא מאפשרים שום הצללה. וכמה עשרות שנים לפנ"כ שוב היה מקובל ללכת עם שוליים רחבים יותר, דהכל הלך אחר צו האופנה...
ולגבי השטריימלים, מה נפק"מ למה היתה תחילת ברייתם בימי הקוזקים? כיום, ברור לגמרי שאיננו חובשים אותם כדי לחמם. והא ראיה שחובשים אותם גם בימות הקיץ הלוהטים ביותר.
ושוב, כנ"ל לגבי הכובע קנייטש, גם אם תטען שבתחילת ברייתו לפני כ120 שנה מטרת השוליים היתה לצל או להגנה מגשם ולא לשם צורה נאה,(ואינני בטוח שכן הוא), הרי כיום בוודאי אי"ז נכון, ולמה נפק"מ ההסטוריה בזה?
ובכן, אתה כותב לגבי השטריימל דפשיטא שמותר, ולאור האמור צ"ע מדוע לכה"פ לא יראה כ"ת להכריע "דעיקר הדין לאסור(כיוון שמצל ומסוכך) אך יש מקום להקל".
וכמו"כ לגבי הקנייטש אתה מכריע להלכה: "אלא דזהו עיקר הדין אך יש מקום להקל", ומי יבוא אחר המלך, ובכ"ז בהורמנא דמעכת"ה נשמח לדעת מאין לכבודו רז זה, כלומר להכריע "שיש מקום להקל", ולא לכה"פ לומר "שהמנהג הפשוט והמסתבר הוא להקל"?! וכי הכל הולך אחר החקר ההסטוריוני? למי אכפת למה היתה מטרת הכובעים הללו לפני שנות דור ובארצות אחרות?
ותמוה טובא מדוע סברת ה"הסטוריה של הכובע" שאינה מובנת כלל טובה בעיניך עשרת מונים מהסברא הפשוטה של הידוע לכולנו והוא שמטרת כובעינו היום היא חד משמעית לא לשם צל וסיכוך, ואדרבה חובשים אותם בכל תנאי מזג האוויר. ועד כ"כ טובה הסברא הראשונה(התמוהה) בעיניך שהכרעת בעקבותיה שהשטריימל "פשיטא שמותר" משא"כ הכובע.
(ואל תשוב ותדרוש לן בסברת "נראה כמחמם", כי כבר כתבתי לך בזאת דמאי נפק"מ כיצד "נראה" אם ברור לכולם שלא לכך הוא משמש שהרי חובשים אותו גם בימים הלוהטים ביותר, וכל שהוספת כאן בהודעתך האחרונה היא רק סברת "ההסטוריה" שהיא תמוהה אף יותר מסברת ה"נראה".
ושוב- מדוע תעדיף סברות קשות על פני סברא ברורה שהחוש והמציאות מורים עליה- מטרת הכובעים על שוליהם בציבור החרדי כיום).
לגבי הרבנים:
מה שהרב אוצה"ח רצה לומר לך בזה הוא שממנהג גדולי הרבנים משמע שתפסו בזה שהעיקר להקל, ואי"ז רק "לימוד זכות".
נ"ב:
מש"כ בשם מרן הגריש"א, אין אלו דברי הגריש"א כי אם דברי קודשו של מאור עינינו הט"ז בסימן ש"א, ועוד מגדולי האחרונים כתבו טעמים נוספים. אולי הגריש"א רק אמר שיש לסמוך על הט"ז הזה להלכה.
נ"ב 2:
יתכן (אף שאינני יודע אם הורו כן) שבימי גשם שוטף או שמש מסנוורת בהם למעשה אנו נהנים משוליו של הכובע (אף שכאמור לא לשם כך אנו חובשים אותו), יש מקום לחוש ולחבוש את הכובע אחורנית.
נ"ב 3:
אם שולי הכובע הינם פחות מ9.6 ס"מ, כלו' פחות מטפח דהצל"ח-חזו"א, נראה שבכל מקרה אין בזה שום בית מיחוש, היות דהוי דרבנן (וגם דבמידות-אורך נוקטים יותר לעיקר כמידות הגדולות אפי' לקולא ואכמ"ל).