ציטרון כתב:פיספסת לגמרי את הנקודה בדברי.
גם הרב גורן, לא כל גדולי ישראל יצאו כנגדו.
היו רבנים שהיו שותפים לפסק דינו.
"לא הוכר כאחד מגדולי ישראל". אני לא שוקל רבנים על מאזניים. לא עושה השוואות. בודק כל רב לגופו. הרב גורן הטיף לעבירות ? אמר שהתורה לא רלוונטית ? עבר בעצמו על חלק מהמצוות ?
הרב גורן פסק בסוגייה מאד ספציפית שעלתה על שולחנו. היו איתו דיינים נוספים.
אז רבנים אחרים, יהיו כמה שיהיו, לא הסכימו לפסק. חלקו עליו. זהו. הותר דמו. כל תורתו נעלמה. אין לו סמיכה. אין לו זכויות. אין לו זיכוי הרבים. גם ככה הוא עיצבן עם כל הציוניות והצבאיות שלו. אז מצאו כאן מקום בעלי החוב לפרוע חובם, ולנצל את השעה.
לא נזכר שמו ? אז מה ? זו אינדיקציה שהוא לא רב ? לא תלמיד חכם ? המהר"ל מפראג כמעט ולא נזכר עם חיבוריו יותר ממאתיים שנה. ככה אתה שופט את רבני וגדולי ישראל ?
וחןץ מזה - ברור שלא ייזכר. אם ככה רבנים מחרימים רב, הרי שבמו ידם הם גורמים לקהל שומעיהם שלא יזכר שמו.
אני כן לומד בספריו. גם אם הם לא ערוכים במתכונת של חידושים על הרמב"ם, או מערכות בקודשים.
מה השטות הזו של חילוק בילוק בין פסלו עצמם לאחרים פסלום ? כל התייחסות לפלוני היא בעקבות דברי עצמו. גדולי ישראל שהתירו מצות מכונה - הביאו על עצמם זעמם של אחרים. אז מה ? בגלל זה הם יצאו מכלל גדולי ישראל ?
ואלה שפסקו להתיר שחרית מאוחרת כמנהג החסידים ? ומי שפסק להתיר חליצה ע"י שליח ? בוא נתפוס כל רב שאי פעם התנגדו לפסקו, ונגדיר שהוא כבר לא רב ולא תלמיד חכם. במיוחד אם נמצא שבמאות השנים מאז שהוא חי, בקושי למדו בספריו.
על הדוגמא שמצאת לנכון להשוות, קרי למנדלסון, אני בכלל לא מתייחס. אתה מעליב את עצמך.
ונקודה אחרונה לגבי הספרים שהעלית:
שוב, פספסת לחלוטין.
אני האחרון שיתלונן עליך. הודיתי לך באשכול ההוא. בעצמי הורדתי כמות נכבדה מהספרים הללו. אמנם רק מיעוט יחסי, אבל זה ענין של טעם. כוונתי היתה, שלאור כל הספרים שהעלית, שרבים מהם היו "טעונים ומורכבים", ממך - לא הייתי מצפה להשתתף בעליהום על רב גדול בישראל, שלמסירות הנפש שלו בזיכוי הרבים בכל מערכות הממסד במדינת ישראל, אין כמעט אח ורע, בפרט מתוך כל אלה שידעו להחרים אותו על פסק אחד.
לא פספסתי את הנקודה בדבריך כלל וכלל.
איני עושה כאן כף מאזניים כמה גדולים יצאו נגדו וכמה היו בעדו, או מה הרקע של אותם גדולים, כגון מהציבור החרדי או הדתי לאומי. איני יודע כמעט דבר עליו ולא קראתי את הביוגרפיה שלו ובוודאי לא הטיף לעבירות או אמר שהתורה לא רלוונטית או שעבר על חלק מהמצוות.
אך כבר נאמר יש הקונה עולמו בשעה אחת ויש להיפך, ואם עד למקרה זה הוא לא ענין במיוחד את הציבור החרדי ויתכן שאף למדו בספריו, אך מקרה זה קומם עליו את כל הציבור החרדי ממש פה אחד ולא מהענין הפוליטי שבו כ"כ אלא מהענין ההלכתי שהפסק שלו פותח פתח לריבוי ממזרים. כמדומני שזה שרש הבעיה. כעת הפסק שלו נותן לגיטימציה ומהווה תקדים למקרים נוספים כאלו ובהיתר הרבנות לא פחות ולא יותר.
וסתם הערה מה שאתה כותב שהיו עמו דיינים נוספים, כמדומני שלא ידוע שמם ושהדבר נעשה בדלתיים סגורות! האם שאלה כ"כ גורלית דנים בדלתיים סגורות? ממה יש להם לפחד? ואכן כך דרכו של עולם שיכול להיות אדם גדול ובמחי יד יכול לגרום שיאבד את כל סמכותו. הנה מקרה דומה ארע כעת עם ר' מלמד והקריאה שלו ליצור דו שיח עם הרפורמים. אז לא, זכויותיו לא נעלמו, דמו לא הותר וכו' אך למעשה שמו כמעט ונשתכח ורק ציבור קטן ומאוד ספציפי עדיין נותן לו לגיטימציה. ומה שאתה מתרעם על כך שהאם בגלל זה אינו רב ואינו ת"ח, אכן צריך בירור מה מקנה לאדם את התואר רב ות"ח ומה שולל זאת ממנו. והדוגמא מהמהר"ל לא במקומה שכן ספריו לא היו ידועים מסיבה זו או אחרת ואכן הדבר תמוה. ומה שאתה כותב בסוף דבריך על מסירות הנפש שלו לזיכוי הרבים ושאין לכך כמעט אח וריע, איני יודע מנין לך שאין לכך כמעט אח וריע? כנראה אינך מתמצא במעשיהם והליכותיהם של הרבה רבנים ומסירות נפשם לכלל ישראל. שמעת פעם על החפץ חיים והמסירות נפש שלו למען כלל ישראל?
ושוב, אתה מביא דוגמאות מכל מיני ענינים שממש לא קשורים לנדון. כאן מדובר בלהתיר ממזרים, דבר שמקעקע את קדושת וטהרת עם ישראל, האם אתה משווה זאת לתפילת שחרית מאוחרת וחליצה ע"י שליח ומצות מכונה? כל אלו דברים שנוגעים רק לאדם עצמו ולא לכלל ישראל וקדושתו. כך שפה זה לא רק סתם עוד פסק, והנה אתה רואה למשל בענין הגט מקליווא למשל איזו מחלוקת פרצה בין הרבנים כיוון שגם שם זה היה קשור ליוחסין. ובנוגע לדוגמא שהבאתי ממנדלסון כבר השבתי לעיל.
בכל אופן אני מצרף שני קטעים מהספר דרכי משה - לקט עובדות אמרות הנהגות וכו' מהגרמ"פ (ר' שכנא מענדל שיינער, ליקווד תשע"ח) בענין ר' גורן ורק אוסיף ואקווה שהדבר הבא לא יכעיס אותך אך זו עובדה ששמעתי לפני כארבעים שנה מתלמיד של הגרמ"פ ששמע זאת מפיו בשיעור בישיבה שיש לו דין של אפיקורס! תרצה תאמין לא תרצה אל תאמין.
ולסיום בקשר לספרים שהעליתי מה הקשר בין אותם ספרים שאין לי שום ענין בהם ולא קראתי אותם והעליתי רק לבקשת מי שבקשו ממני לרב גורן? רב גורן אדם חובש כיפה ורב ראשי וממנו אני מצפה שלא יוציא פסק דין מעוות המתיר ממזרים. אך מאותם מחברי ספרים איני מצפה לדבר ואם יש אנשים כמוך למשל שיכולים להפיק מספריהם איזושהי תועלת - שיהיה לכם לבריאות,