מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האריז"ל והגר"א והחידושים

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
יעקל
הודעות: 1170
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

האריז"ל והגר"א והחידושים

הודעהעל ידי יעקל » ה' מאי 26, 2022 8:59 pm

שלום רב לאוהבי תורתך,

הרבה שינויים וחידושים במישור המחשבתי/התנהגותי/חברתי בחברה מסויימת יכולים להיות כרוכים בכל מיני רדיפות (הן בקורות עם ישראל, והן להבדיל בקורות אוה"ע).

אם נתמקד על קורות עמנו, מה שזכור לי, הראשון שקיבל ביקורת חריפה לפני שנתקבל בהתחשבות הראויה לו על אף החידושים שהוא הוציא היה הרב המורה ז"ל בשל הבנותיו החדשות והמקוריות בכמה מושגים בתחום עיקרי הדת והאמונה.

היו לעם ישראל עוד הרבה "מחדשים" שנתקלו בהתנגדויות : השאג"א במינסק, בשל פסיקותיו החדשות נגד המקובל במדינות שנהגו לפסוק כרמ"א, המגיד ממעזריטש ותלמידיו ותלמידי תלמידיו כידוע ליודעים, רנ"א בפפד"מ כידוע, הרמח"ל, ה"יהודי" מפרשיסחא, תלמידו הרבי ר' בונים, הרה"ק מקאצק, ר' עזריאל הילדעסהיימער, האדמו"ר הזקן משומרי אמונים, הראי"ה קוק... לא חסר.

ממה שידוע לי, שני "מחדשים" ענקי רוח זכו לאהדה והערצה מיידית : האר"י והגר"א. האר"י הביא הבנה מחודשת לגמרי בהסברת תורת הח"ן ואם אני לא טועה ממנו התחילו המנהגים והנוסחאות ע"פ הסוד, והגר"א בין היתר נהג לפסוק בניגוד למקובל ולמסורת (לדוגמא בין הרבה דוגמאות, אי אמירת ושמרו בליל שבת אחרי ברכת השכיבנו).

מה עמד מאחורי ההערצה המיידית הזאת ?
נערך לאחרונה על ידי יעקל ב א' מאי 29, 2022 8:12 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יעקל
הודעות: 1170
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: האריז"ל והגר"א והחידושים

הודעהעל ידי יעקל » ו' מאי 27, 2022 7:03 am

תשובת הרב הוה אמינא

כמדומה לי ההבדל בין השורה הראשונה של המחדשים שהתעוררה להם התנגדות, לבין השמות האחרונים שלא התעוררה התנגדות, הוא פשוט:
הראשונים "הנהיגו" שינוי, אם ע"י שהנהיגו את קהילתם או את עירם, בתור רביים או בתור מרא דאתרא. ושינוי "ציבורי" מעורר התנגדות.
אבל האחרונים לא היו רבני עיר ולא מנהיגי קהילה או ציבור, בקושי כמה תלמידים נאמנים, ונהגו לעצמם, ואט אט פשטה התנהגותם כשהתווספו תלמידי תלמידים, אבל זה לא בו באופן של סתירת הנהוג מכבר בציבור.
ודו"ק. כנלע"ד.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: האריז"ל והגר"א והחידושים

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' מאי 27, 2022 9:51 am

לא זה יסביר את ההנתגדות למורה, ואת ההתנגדות לרנ"א.
כנראה הסיבה זה שבני דורם הכירו, שכח תורותם הרבה מעל לבני דורם.

יעקל
הודעות: 1170
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: האריז"ל והגר"א והחידושים

הודעהעל ידי יעקל » ו' מאי 27, 2022 11:06 am

אשמח אם תוכל לפתח ולפרט קצת יותר. זה נראה מעניין ...
נערך לאחרונה על ידי יעקל ב ו' מאי 27, 2022 2:57 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: האריז"ל והגר"א והחידושים

הודעהעל ידי דורשי יחודך » א' מאי 29, 2022 11:43 am

[quote="יעקל"[/quote]
דוקא שאילה מעניינת, ואני מוחה על הודעתו המבישה של אני כאן. אם יש לו הערה עניינית מדוע אין צורך באשכול כזה, שיבהיר את הדברים, לא בעוקצניות ולא ב"אד הומינם."

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: האריז"ל והגר"א והחידושים

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » א' מאי 29, 2022 1:09 pm

התנגדויות נבעו מחשש להכנסת דעות זרות אל היהדות.
חשש זה לא היה קיים באשר לתורת האר"י והגר"א.

יעקל
הודעות: 1170
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: האריז"ל והגר"א והחידושים

הודעהעל ידי יעקל » א' מאי 29, 2022 1:19 pm

לעולם יהיה אדם כתב:התנגדויות נבעו מחשש להכנסת דעות זרות אל היהדות.
חשש זה לא היה קיים באשר לתורת האר"י והגר"א.

אני לא כ"כ מסכים. רנ"א לא עשה שום דבר אחר חוץ מלהוריד את תורת האר"י יותר לעולם המעשה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: האריז"ל והגר"א והחידושים

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' מאי 29, 2022 9:01 pm

יעקל כתב:לגבי האר"י, נראה שאתה צודק, הרב עזריאל. וזוהי חלק מהתגובה של הרב תא חזי :

לגבי האר"י - אין זה נכון שלא היו לו מתנגדים. א. הר"מ די לונזאנו התנגד לתורתו בחריפות סמוך לימי חיי האר,י, ואף במקומו צפת לא כולם מיד התבטלו אליו ביטול גמור. ומעיד על כך מהרח"ו בספר החזיונות ובמאמר הפסיעות (בשער מאמרי רז"ל, ונדפס בשלימות בכתבים חדשים למהרח"ו בהוצאת אהב"ש), שהיו כאלה שהכירו את האר"י וזילזלו במה שרצה ללמדם, ואפילו כשבא אליהם לאחר פטירתו בהקיץ או בחלום - דחאוהו.

לפי זכרוני מהר"מ די לונזאנו לא התנגד לאר"י. הוא כן התנגד לר"ח ויטאל, וכמו כן סבר שמותר לחלוק על האר"י בביאורו לספרא דצניעותא, כי לדעתו נכתב לפני שהשיג את השגתו הגדולה. ודווקא זה מראה עד כמה התקבל, שאפילו מתנגדיו העיזו לחלוק רק על התלמיד, או על השוליים מתורתו. ואמנם בסיפורי מהרח"ו רואים שמי שלא הכירו התנגד אליו בתחילה, אבל כשהכירוהו התבטלו אליו. ויש קצת אגדות על התנגדות של מהרש"ל ורמ"א (שהם סיפורים מתמיהים לכשעצמם), וגם הם חזרו בהם על פי אותם אגדות.
וסוף דבר שהתקבלותו של האר"י באופן מוחלט (יותר מאשר ספר הזוהר עצמו) ומיידי כל כך היא לענ"ד פלא עצום. כמעט בבחינת הקולות וברקים דמתן תורה...

דרומי
הודעות: 9024
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: האריז"ל והגר"א והחידושים

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 29, 2022 9:24 pm

לענ"ד ממרחק של שנים קשה מאוד להשוות ולחלק וכו', לכל דבר יכולה להיות סיבה טכנית כלשהי, ובכלל אנחנו מדברים בכוללנות על תהליכים שלקחו שנים ארוכות ובכל תהליך היו עליות ומורדות וכו'. סוף דבר, נראה לי כוללני ומוגזם.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: האריז"ל והגר"א והחידושים

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ב' מאי 30, 2022 1:07 am

יעקל כתב:
לעולם יהיה אדם כתב:התנגדויות נבעו מחשש להכנסת דעות זרות אל היהדות.
חשש זה לא היה קיים באשר לתורת האר"י והגר"א.

אני לא כ"כ מסכים. רנ"א לא עשה שום דבר אחר חוץ מלהוריד את תורת האר"י יותר לעולם המעשה.

ההתנגדות לרנ"א אינה מתמיה כלל, בפרט על רקע השבתאות.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים