מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תנא לפני 200 שנה?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
זאב ערבות
הודעות: 9021
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' יוני 20, 2024 6:54 pm

כדכד כתב:
זאב ערבות כתב:
עקביה כתב:
כדכד כתב:חוץ מזה אם כתוב שמשהו הוא כנגד משהו אחר ועוד כמה דברים אז זה די אומר שהוא יותר חמור.

אוי ואבוי!
סלח לי, אבל מי שחושב שלה"ר חמור יותר מע"ז או מג"ע או משפ"ד, נפל בפח "האגדות המשבשות את הדעות" (כלשון הראב"ד בהל' תשובה).

זה נועד לאפשר לבעלי עבירה לצאת נקיים שכן אסור לדבר עליהם לשון הרע ולחשוף את מעשיהם למען יתרחקו מהם.

לא
זה נועד לעזור ליהודים תמימים להשאר בחזקת כשרות
אם ידוע על בעלי עבירה שחשיפת מעשיהם תועיל שיתרחקו מהם - זה מותר ברוב המקרים
אבל לא על זה מדובר כאן.

אל תתמם. כמובן שלכתחילה זה נועד לעזור ליהודים תמימים... אך יש הרבה שאינם תמימים ועוברים עבירות חמורות שמנצלים את הדבר לכסות על פשעיהם ומעשים שבכל יום ואין כאן המקום להביא פרטים ועובדות, ואם אינך מכיר אשריך וטוב לך.
אני מאתגר אותך אם ידוע לך על עובר עבירה לפרסם את מעשיו למען יתרחקו ממנו, מובטח לך שינסו להשתיק אותך בכל מיני דרכים

זאב ערבות
הודעות: 9021
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' יוני 21, 2024 12:13 am

עקביה כתב:
כדכד כתב:אני רוצה שיסבירו לי למה לא נכון שלה"ר חמור מג' עבירות אם חז"ל אמרו שהוא שקול כשלשתן.

הגע עצמך, מה יותר חמור - לדבר לה"ר על ראובן, כך שעלול להגיע לו נזק, או לרצוח אותו נפש?

כלל זה יהא נקוט בידינו, לעולם אין להשליך את השכל לפח האשפה.
אם אנו לומדים דבר אגדה הנראה לכאורה מתנגש חזיתית עם השכל הישר ועם הסברא הפשוטה (כמקרה זה), על כרחינו שצריך להיות לו פירוש ויישוב, אבל חס לנו מלהשליך את שכלנו אחרי גוונו.

כנראה יש בלה"ר פגם מסוים הקיים בג' עבירות, ולכן אמרו שהוא שקול כשלשתן.

לכדכד יש אגנדה בענין לשון הרע. ראו כאן וכאן
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב א' יוני 23, 2024 5:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישעיהו לוריא
הודעות: 590
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ו' יוני 21, 2024 1:56 am

דרומי כתב:לענ"ד לא חכם להיטפל לפרטים קטנוניים בדוגמת אלו שהעלה ר' ישעיהו לוריא, ולהתחיל לעשות השוואות בין 'המודיע' ו'המבשר' וכיו"ב.

כך דרכם של הכותבים בישראל מאז ומקדם, וזה לא חידוש של 'המודיע', להדגיש צדדים מסויימים, להסתיר פרטים שלא כ"כ משרתים את ההשקפה, וכו'.

לאחר שה'ההשקפה' עצמה כבר קיימת, מכל סיבה שהיא, אין לצפות שיהיה כתוב אחרת.

כל עוד זה לא שקר ממשי, אני חושב שאי אפשר לתבוע לבית דין על כזה סוג של התנהלות.

וכשנכנסים לדקויות כאלה זה מעמעם את העוצמה בטענות היותר רציניות.

[לדוגמא בענינננו, הטענה על תלישת מודעות על ידי נערים ונערות היא טענה קצת יותר 'כבדה' מאשר אי אזכור פרט פלוני במקום פלוני].

או במילותיו של היינריך היינה, ’במקום בו שרפו’...רק להיפך...

לבי במערב
הודעות: 9389
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יוני 21, 2024 4:18 am

כדכד כתב:אם ידוע על בעלי עבירה שחשיפת מעשיהם תועיל שיתרחקו מהם - זה מותר ברוב המקרים אבל לא על זה מדובר כאן.
כי?

אליסף
הודעות: 1263
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אליסף » ו' יוני 21, 2024 9:31 pm

/
נערך לאחרונה על ידי אליסף ב ב' יוני 24, 2024 1:23 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מן הסתם
הודעות: 23
הצטרף: ה' יולי 06, 2023 9:18 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי מן הסתם » א' יוני 23, 2024 5:45 pm

ישראליק כתב:
הרואה כתב:אני שמעתי מיהודי שהיה מאד מקורב אצל הרב מערלוי זצ"ל שהוא מאד סלד שמתייחסים אליו כאל רבי חסידי הוא ראה את עצמו כגאב"ד וראש ישיבה ותל"מ.
גם לגבי דושינסקיא לפי מה ששמעתי נהפכה לחסידות בזמן ר' ישראל משה, לא לפני.

יש מספיק רבישע מעשיות שמספרים על מהרי"ץ זי"ע


זה לא נכון, מרגלא בפומיה היה לומר 'מיר זענען ניקס קיין רבי'.
חוץ משבת חנוכה ועוד יום אחד (שכחתי בדיוק איזה). לא היה מקבל אפילו קוויטל. וגם היה רגיל לומר 'מיר זענען ניקס קיין חסיד' חוץ מהדברי יחזקאל משינאווא ועוד מאיזה אדמו"ר מנדבורנא שהיה גר בחוסט בימיו שכהן המהרי"ץ כרב שם, לא היה מחזיק עצמו כחסיד משום אדמו”ר.

פעם כשתלמיד ביקש ממנו ברכה לישועה וכו’ היה אמר: אין זה דרכנו להשפיע, אבל לתלמידיי הוא דבר אחר.

עם כל זה, הוא לא היה חסיד במובן שאנו קוראים חסיד, אלא היה לו דרך משלו ממוזג מאשכנז-אויבערלאנד, קצת מנהגי ירושלים וקצת מנהגי חסידים. עיקרו היה הדרך החתם סופר שהיה באויבערלאנד. הקולטור והאווירה בקהילתו כמובן היה הונגרית. המהרי"ץ היה לו ביקורת על הקולטור הטשאלמערס והגיב עליהם מפעם לפעם עם ביקורת ובודאי היה מבכר ומחשיב את הדרך ארץ ההונגרית והדגוש על מסורת אבות שהוא עד היום הזה כיסוד מוסד בקהילת דושינסקי.

סבי היה גבאי שלו כשמונה שנים וגם היה החברותא של ר' ישראל משה והיה גר בבית המהרי"ץ כל הזמן. אמת שסבי היה רגיל לומר שראה אצל המהרי"ץ ממש בעל שם'סקע מעשיות אבל לא היה מספר מזה ואמר שלא יאמינו לו, ואכן לא היה מספר ממופתים וכדומה.
נערך לאחרונה על ידי מן הסתם ב א' יוני 23, 2024 11:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אברהם שרייבר
הודעות: 189
הצטרף: ה' פברואר 22, 2024 12:05 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אברהם שרייבר » א' יוני 23, 2024 8:11 pm

זאב ערבות כתב:
עקביה כתב:
כדכד כתב:אני רוצה שיסבירו לי למה לא נכון שלה"ר חמור מג' עבירות אם חז"ל אמרו שהוא שקול כשלשתן.

הגע עצמך, מה יותר חמור - לדבר לה"ר על ראובן, כך שעלול להגיע לו נזק, או לרצוח אותו נפש?

כלל זה יהא נקוט בידינו, לעולם אין להשליך את השכל לפח האשפה.
אם אנו לומדים דבר אגדה הנראה לכאורה מתנגש חזיתית עם השכל הישר ועם הסברא הפשוטה (כמקרה זה), על כרחינו שצריך להיות לו פירוש ויישוב, אבל חס לנו מלהשליך את שכלנו אחרי גוונו.

כנראה יש בלה"ר פגם מסוים הקיים בג' עבירות, ולכן אמרו שהוא שקול כשלשתן.

לכדכד יש אגנדה בענין לשון הרע. ראו כאן וכאן

ולאלו אגנדה בענין חסידים ועבודה זרה...

אברהם שרייבר
הודעות: 189
הצטרף: ה' פברואר 22, 2024 12:05 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אברהם שרייבר » א' יוני 23, 2024 8:27 pm

מן הסתם כתב:
ישראליק כתב:
הרואה כתב:אני שמעתי מיהודי שהיה מאד מקורב אצל הרב מערלוי זצ"ל שהוא מאד סלד שמתייחסים אליו כאל רבי חסידי הוא ראה את עצמו כגאב"ד וראש ישיבה ותל"מ.
גם לגבי דושינסקיא לפי מה ששמעתי נהפכה לחסידות בזמן ר' ישראל משה, לא לפני.

יש מספיק רבישע מעשיות שמספרים על מהרי"ץ זי"ע


זה לא נכון, מרגלא בפומיה היה לומר 'מיר זענען ניקס קיין רבי'.
מה לא נכון, שקריתי רבי'שע מעשיות ממנו?
איך יכול החי לכחוש את החי?

חוץ משבת חנוכה ועוד יום אחד (שכחתי בדיוק איזה). לא היה מקבל אפילו קוויטל. וגם היה רגיל לומר 'מיר זענען ניקס קיין חסיד' חוץ מהדברי יחזקאל משינאווא ועוד מאיזה אדמו"ר מנדבורנא שהיה גר בחוסט בימיו שכהן המהרי"ץ כרב שם, לא היה מחזיק עצמו כחסיד משום אדמו”ר.
סתירה מני' ובי'

אראל
הודעות: 3489
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אראל » א' יוני 23, 2024 8:56 pm

על הרבי של היום, כ"ק מהרי"ץ שליט"א, מספרים, כשנכתר למלאות מקום אביו, קנו לו בעקיטשעס מוזהבים, לגדלו ולחנכו כדרך האדמורי"ם, כשהבחין בהם, הוא צוה להוציא את הכל החוצה...

אברהם שרייבר
הודעות: 189
הצטרף: ה' פברואר 22, 2024 12:05 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אברהם שרייבר » א' יולי 07, 2024 7:09 pm

עקביה כתב:
אברהם שרייבר כתב:מ"מה רע בכת (?) האיומה הזו" עד עבודה זרה רח"ל ולהיות הולך רכיל ולהעלותם על נס מדי יום - יש מהלך רב, וכנ"ל.
סליחה שנקטתי שטריימל וקוגל, נדבר על נשמת וקה אכסוף... טוב?
ולעצם הנידון, לצעוק "עבודה זרה!" "עבודה זרה!" מזכיר הסיפור הידוע...

קראת את הקובץ האחרון?
אם לא, קרא אותו בבקשה


קראתי, וחוץ מרומן נחמד ועצוב - אין בו כלום

עקביה
הודעות: 5563
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי עקביה » א' יולי 07, 2024 8:46 pm

אברהם שרייבר כתב:קראתי, וחוץ מרומן נחמד ועצוב - אין בו כלום

אני מבין שבמקומך ובסביבתך אלה מעשים שבכל יום.
אין לי דרך אחרת להבין את התגובה המוזרה הזאת לסיפור המזעזע הזה.

גביר
הודעות: 2888
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי גביר » א' יולי 07, 2024 11:12 pm

יוער, שלדעת רבי אליהו בן אמוזג, התומך את יתדותיו ברמב"ן, ראשיתה של ע"ז היא בפולחן האישיות - 'תחילת עבודת הגויים היתה לאבות הראשונים שקדשום ועשאום אלוה [אם למקרא, בראשית כג, ו מהדורת ר"א זיני חיפה תשפ"א כרך א עמ' 303], ויעוין עוד שם נ, כו [שם עמ' 459].

פרנקל תאומים
הודעות: 4590
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' יולי 10, 2024 1:04 am

ביום ראשון היה היאהרצייט של הגה"ק בעל ה"מאור ושמש" זצ"ל (א' בתמוז תקפ''ג לפ''ק), ודבריהם הן הן זכרונן, וכמו שפסק הרמב"ם (הלכות אבל פ"ד,ה"ד): "ובונין נפש על הקבר, והצדיקים אין בונים להם נפש על קברותיהם, שדבריהם הם זכרונם" עכלה"ק. והנה בהשגחה פרטית עיינתי בצהריי היום שעבר בספרו (ורק בדיעבד גיליתי שזה עתה חל היאהרצייט. אגב, כבר כמה פעמים שאירע לי כן עם חכמים וצדיקים שונים).

וכך כתב ה"מאור ושמש" בפר' שופטים (ד"ה "שום תשים"), הדרכה מעשית איך בוחרים "רבי" (ומכלל הן אתה שומע לאו..):
"ואת מי יבחור לרבו אלופו ומיודעו - כשיראה צדיק שהנהגותיו ביציאתו ובביאתו הוא מתנהג עפ"י התורה הק', ואינו מיקל כלום חלילה הן בדאורייתא והן בדרבנן, ובתוך ליבו הוא יקד יקוד אש ביחודים, ומחשבתו ניכר מתוך מעשיו - זה יבחור לו לרבי".


וראו עוד מש"כ בזה בפר' וישב (ד"ה "ויאמר אליהם").

ובפר' תרומה (ד"ה "עוד" קמייתא) כתב וזלה"ק:
"הרי שקראו חז"ל צדיקים לאותן שמדקדקים על עצמן כחוט השערה בעבדות השם, כי מעשה הנגלות הן הוכחה על הפנימיות. והן אמת שצריך להיות הצנע לכת, אבל מכל מקום גם מעשה הנגלות שלו צריכים להיות בכישרון שלא יהיה בהם שום דופי".


ושם בסוף או"ד:
"ורצה לומר זהו הצדיק האמיתי מי שמעשיות הנגליות הן בכישרון בלי שום דופי, שנוכל לומר עליו במזומנים כמראה באצבע זו - הן המעשים טובים שלו, שמעשיו הנגליות הן הוכחה על פנימיות מעשיו, ומחשבתו ניכרת מתוך מעשיו הטובים, מצדיק כזה אשר הוא מדקדק על עצמו כחוט השערה ממנו תקחו את תרומתי, רצה לומר ממנו תוכלו ליקח התנשאות לעבודת השי"ת".

מלבב
הודעות: 3509
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי מלבב » ה' יולי 11, 2024 1:24 pm

איש_ספר כתב:לאחרונה נפטר יהודי יקר וחשוב שעמד בפועל בראש אחד המפעלים חובקי זרועות עולם לקירוב יהודים לתורה ומצוות. קראתי כתבה עליו באחד מהעיתונים, ספרתי כמה פעמים מוזכר הקב"ה וכמה פעמים מוזכר רבו, תנחשו לבד. המשפט שהיה אמור להיות הכי דרמטי בכתבה, שאותו יהודי אמר, שכשיבוא לשמים, דבר אחד יהיה מה להגיד, הוא יגיד לרבי עשיתי את שליחותך! למי שלא רגיל לנוסחאות הללו, זה מזעזע. ומי שרגיל, יכול להבין איך אחרים הגשימו את זה יותר ויותר.

יש סרטון מבעל תשובה חסיד ברסלב שמספר על נס שקרא לו ב7 באוקטובר בזכות שביקש מרבי נחמן שיציל אותו.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 426
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ה' יולי 11, 2024 1:44 pm

מלבב כתב:יש סרטון מבעל תשובה חסיד ברסלב שמספר על נס שקרא לו ב7 באוקטובר בזכות שביקש מרבי נחמן שיציל אותו.

צ"ל אע"פ שביקש מרבי נחמן ולא מהקב"ה גזר עליו הקב"ה שיחי'

מלבב
הודעות: 3509
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי מלבב » ה' יולי 11, 2024 1:58 pm

איך אפשר להסביר שאחרי שחז"ל ביטלו יצרא דע"ז זה עדיין בוער חזק בחוגים מסויימים?

עתניאל בן קנז
הודעות: 2256
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' יולי 11, 2024 7:25 pm

מלבב כתב:איך אפשר להסביר שאחרי שחז"ל ביטלו יצרא דע"ז זה עדיין בוער חזק בחוגים מסויימים?

כנראה שעם חזרת התכלת, חזר עמו גם יצרא דע"ז...

מלבב
הודעות: 3509
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי מלבב » ה' יולי 11, 2024 7:53 pm

מה הקשר, הרי גם בזמן בית שני והרבה אחרי היה תכלת

לבי במערב
הודעות: 9389
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יולי 12, 2024 4:32 am

מלבב כתב:מה הקשר
אין קשר, בדיוק כפי שאין קשר בין דבריך למציאות (אא"כ הכוונה על "חוגים מסויימים" בהרי אינדיאה וכינע).

הביבליופיל
הודעות: 48
הצטרף: ב' יולי 17, 2023 10:20 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי הביבליופיל » ו' יולי 19, 2024 1:36 am

בענין האשכול
קבצים מצורפים
image001 (13).png
image001 (13).png (27.07 KiB) נצפה 356 פעמים


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים