ידידיה כתב:Screenshot_2020-01-09-00-50-56-300_com.miui.gallery.jpg
מלבב כתב:ידידיה כתב:מלבב כתב:ידידיה כתב:ביני עמודי גרסי כתב: והנה המציאות בארצנו מראה שהדמדומים אינם שוקעים פחות מכשעה אחרי השקיעה. וכמו שמעידים רבים וטובים על עובדה גלויה ברורה ופשוטה לכל מתבונן. כך שלפני כן אין לסמוך על הכוכבים ואין זה תחילת הלילה.
ובכל אופן המשנה ברורוה חולק על כל החושבים בדעת הגר"א שהוא הולך כהגאונים. ולדעת המשנה ברורה דעת הגר"א הרבה יותר קרובה לר"ת והראשונים מאשר לגאונים.
אם כן לדעת המשנה ברורה אי אפשר להקל על פי הגר"א במוצ"ש פחות מכשעה לאחר השקיעה.
חלילה וחלילה להסיק שהגדרת לילה היא מצב החושך שבארץ ישראל שעה לאחר השקיעה.
כיון שלהגיע למצב זה, בארצות שישבו רבותינו הראשונים והרבה מאבותינו הפוסקים דהיינו ביורוף, נמשך הרבה הרבה יותר משעה, בין בחורף בימים הקצרים, וכמובן בימות הקיץ.
ומעולם לא המתינו כשיעור הזה ולא הזכירו הראשונים שבמקומם יש להמתין 4 ו5 שעות
וכפי שכתב הגר"א שחודשיים בשנה אין בכלל שיעור חושך כזה במדינותיהם.
ועיין שדנו בזה הרבה כאן
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=5781#p49014
.
במקומות שגרו הראשונים לא נמשך זמן צאת הכוכבים אפילו בקיץ יותר משעתיים בערך.
אין לי מושג מאיין למר הנתונים.
אנא יבדוק את הזמן המקביל לפי מעלות ל72 דק בארץ ישראל ' בכל אירופה באתר מאי זמנים ויראו עיניו ולא זר שבקיץ השעה היא ,xxx...
תלוי איפה באירופה,
גם יש הבדל בין שעה אחרי השקיעה ל72 דקות אחרי השקיעה
הראשונים גרו בצרפת ובדרום גרמניה ספרד ואיטליה, בכל המקומות האלו יש לילה בכל השנה אפילו לפי 72 דקות.
גם בגליציה יש לילה בכל ימות השנה, רק בצפון גרמניה ופולין, וליטא ורוסיה יש חדשים בקיץ שאין לילה לפי 72, הראשונים לא גרו במקומות אלה בדרך כלל.
הנה הזמנים בקיץ, במקומות שפעלו חלק מבעלי התוספות כידוע. לונדון. יורק.
שינוי תאריך << >>
יום שישי, כ״ד אדר תש״פ / 20 מרס 2020
ערב שבת פרשת ויקהל-פקודי
הזמנים לפי שעון חורף
בריטניה > אנגליה > North Yorkshire > York
שינוי
הדלקת נרות
18 דקות קודם השקיעה [שינוי]
6:00 בערב
________________________________________
יום הבא מוצאי שבת
ג' כוכבים קטנים: 7:14 בערב מהיכא תיתי
ויש נוהגים לחכות 72 דקות - עד 7:33 בערב
אין לסמוך על הזמנים עד הרגע האחרון.
עלות השחר
3:51:30 90 דקות במעלות, קודם הנץ
4:53:53 72 דקות שוות קודם הנץ
4:19:11 72 דקות לפי 16.1 מעלות
זמן ציצית ותפילין
4:52:24 11.5 מעלות תחת האופק
4:55:55 11 מעלות תחת האופק
5:01:33 10.2 מעלות תחת האופק
**הנץ החמה
6:05:53 מישור בגובה פני הים
סוף זמן קריאת שמע
מגן אברהם
8:02:02 לפי 90 דקות במעלות
8:33:02 לפי 72 דקות שוות
8:15:49 לפי 72 דקות במעלות
9:09:02 סוף זמן קריאת שמע
גר"א ובעל התניא
סוף זמן תפילה
מגן אברהם
9:25:33 לפי 90 דקות במעלות
9:46:06 לפי 72 דקות שוות
9:34:42 לפי 72 דקות במעלות
10:10:06 סוף זמן תפילה
גר"א ובעל התניא
12:12:12 חצות היום
מנחה גדולה
12:42:12 30 דקות שוות אחר חצות
12:42:44 גר"א ובעל התניא
12:42:44 לחומרא
12:48:44 מגן אברהם
לפי 72 דקות שוות
מנחה קטנה
3:45:53 גר"א ובעל התניא
4:27:53 מגן אברהם
לפי 72 דקות שוות
פלג המנחה
5:02:12 גר"א ובעל התניא
5:59:12 מגן אברהם
לפי 72 דקות שוות
6:00:32 הדלקת נרות
18 דקות קודם השקיעה [שינוי]
**שקיעת החמה
6:18:32 מישור בגובה פני הים
לילה לגר"א - ג' רבעי מיל
6:37:47 131/2 דקות במעלות
לפי הילוך מיל 18 דקות
6:42:43 167/8 דקות במעלות
לפי הילוך מיל 22.5 דקות
6:44:21 18 דקות במעלות
לפי הילוך מיל 24 דקות
6:53:34 24 דקות במעלות
סדורו של ר' שניאור זלמן
לילה - גמר תעניות דרבנן
6:57:01 ר' טוקצינסקי
27 דקות במעלות
7:01:39 ר' משה פיינשטיין
למי שקשה לפניו להתענות
לילה - צאת ג' כוכבים
7:07:45 34 דקות במעלות
ספר מועד מועדים
7:11:13 36 דקות במעלות
מוצאי שבת ויום טוב
7:16:40 40 דקות במעלות
חזון איש
לילה לרבינו תם - ד' מילין
7:30:32 72 דקות שוות אחר השקיעה
8:05:45 72 דקות במעלות
12:10:58 חצות הלילה
שעה זמנית
1:01:03 גר"א ובעל התניא
*התאריך העברי הוחלט ע"פ ההנחה ששבת הוא ביום השביעי בשבוע - ראה Accuracy
**זמני הנץ החמה ושקיעת החמה חושבו ע"פ ההנחה שאין הרים וכדומה מסתירים את האופק - ראה Accurac
העתקתי את הלוח ממדינת יורק מתקופת ניסן, שאותו אתה העתקת מתקופת תמוז, ובו אני מוכיח שתחילת ביהש"מ של 58.5 דקות, הוא אחרי הזמן האחרון של צאה"כ לפי חישוב שלך לדעת הנקרא גאונים, כי השקיעה באותו יום הוא בשעה 6.18.32 ולפי ג' מיל ורביע מתחיל ביהש"מ ב 7.17.02 ולפי הדעה הכי מאוחרת שהיא 40 דקות במעלות, יוצא צאה"כ באותו יום הוא ב 7.16.40 ואם נולד תינוק אחרי צאה"כ של 40 דקות במעלות היו מלים אותו כנולד ביום ולא כנולד בביהש"מ, ולכן טענתך שהכל נמדד לפי החושך, הגם שיכולה להיות נכונה תיאורטית, אבל המנהג היה שהסתכלו על השעון, ולא על מצב החושך, ומה שאתה כותב שיש מצב בו אין לילה לפי 72 דקות, חשוב לי להבהיר לך שאמנם יש כאלו מקומות, ומקומות אלו הם שמהשקיעה עד הנץ יש פחות מ 144 דקות, אבל לידיעתך ששם אין לילה גם לפי 13.5 דקות במעלות. כך שכל הקושיות שיש לך, הם קיימים גם לדידך וגם במקומות שיש בהם לילה לפי 72 דקות שוות , ואעתיק בזה דברי השו"ע הרב שמבואר שם שעד ג' מיל ורביע מהשקיעה דינו כיום גמור וגם עושים כל המלאכות עד 57 דקות אחרי השקיעה בע"ש, שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן שלא
והתחלת בין השמשות הוא אחר הילוך ג' מילין ורביע לאחר התחלת השקיעה כמו שנתבאר בסי' רס"א והוא לערך רביעית שעה קודם צאת הכוכבים ואם נולד קודם לכן אף על פי שכבר שקעה החמה נימול ביום ו' ואם נולד כן בשבת נימול בשבת ואף שיש אומרים שמתחלת השקיעה היא לילה כמו שנתבאר שם מ"מ הרי במדינות אלו אין אנו חוששין כלל לדבריהם שלפעמים אין מקבלים שבת ועושים כל המלאכות עד רביעית שעה קודם צאת הכוכבים א"כ אין לנו לדחות המילה מזמנה בשביל חשש זה: