עמוד 6 מתוך 19

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 3:50 am
על ידי אראל
אם כבר מוחקים, שכל האשכול יעוף מכאן לחלוטין
והיה בזה שלום על ישראל
[למי מוכרים כאן לוקשן??, המטרה ברור כשמש בצהרים]
[שמרתי לעצמי עותק מהתגובה הנמחק]

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 3:56 am
על ידי מקדש מלך
.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 3:58 am
על ידי מגופת חבית
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אין זה סוד שהרבה יותר קל להקפיד על מנהגי המפלגה מלקיים מצוות התורה.
ולכן, כאשר לומדים בעיון, יש יצה"ר. אבל כאשר לומדים 'מזומנים', ומתחברים בזה למפלגה, ומרגישים שונה מאחרים, היצה"ר לא מפריע. וד"ז הוא כלל בכל המפלגות. בני אדם מפספסים זמן תפלה בשופי, ללא כל התירוצים של החסידים, ומ"מ מקוה בכל יום לא יפספסו. רואים אנשים עם חולצות טריקו, כובע בייסבל, מתפללים מתוך סמארטפון בלתי כבוי, ומ"מ הגארטל נמצא במקומו ממש. שכח מכל ה'היכון' אבל הגארטל נמצא שם.

כן הוא בכל דבר מפלגתי.

ומן הסתם אמור גם על זה ומתוך שלא לשמה בא לשמה

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 3:59 am
על ידי אראל
מקדש מלך כתב:
אראל כתב:אם כבר מוחקים, שימחקו את כל האשכול כליל
והיה בזה שלום על ישראל
[למי מוכרים כאן לוקשן??, המטרה ברור כשמש בצהרים]
[שמרתי לעצמי עותק מהתגובה הנמחק]

אני מקבל את ההמלצה, ומוחק את תגובותיי לע"ע.

נהנתי לכתוב, אולי אפרסם את החומר בעתיד בפורמט שונה.

יישר כח לכל החברים שעודדו והחמיאו ונתנו לי את הכח לכתוב.

אקוה שקרית את תגובת ישעי' לוריא טרם נמחקה

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 6:09 am
על ידי מכון חכמי ליטא
מי המציא את הרעיון לקרוא ללימוד תורה בשם מעולם המסחר - "מזומנים"???

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 6:55 am
על ידי דורשי יחודך
מכון חכמי ליטא כתב:מי המציא את הרעיון לקרוא ללימוד תורה בשם מעולם המסחר - "מזומנים"???

נו באמת. תמהני למה נראה לך שזה מעולם המסחר.
דברי תורה מזומנים בידך.
המילה מזומנים של מסחר היא מאוחרת בהרבה.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 7:04 am
על ידי מגופת חבית
דורשי יחודך כתב:
מכון חכמי ליטא כתב:מי המציא את הרעיון לקרוא ללימוד תורה בשם מעולם המסחר - "מזומנים"???

נו באמת. תמהני למה נראה לך שזה מעולם המסחר.
דברי תורה מזומנים בידך.
המילה מזומנים של מסחר היא מאוחרת בהרבה.

מקור?

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 7:25 am
על ידי בברכה המשולשת
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בעקבות פנייה באישי בפורום אחר, כתבתי משפט שכנראה יוסיף להשיחה

גישה קיצונית, הן בעיון הן בבקיאות, נותנת סיפוק זמני גדול. מי שיכול לחזור מזומנים על אלף דפי גמרא, יש לו הנאה עצומה, וכמו"כ הנאת הבנת הסברא.

אמנם מי שיש לו מאזן בריא, ומשלב ידיעות עם הבנה, לוקח זמן עד שמרגיש את ההצלחה.

בקיצור, החשכות שבתלמוד בבלי עיקרו הוא בהמאזן בין ידיעות להבנה, הלכה ופלפול. זהו 'העם ההולכים בחשך ראו אור גדול'. המתמקדים בבקיאות גרידא, אוכלים הרבה ממתקים ואין להם החשך אשר ממנה נוצר האור. המתמקדים בעיון גרידא, אוכלים בשר תפל וחי. רק מי שיש לו את שניהם במאזן בריא, הוא מכיר את הסוגיות לרחבם, וגם העמיק עיונו להבין הדברים על בוריים, דבר דבור על אפניו עם ישוב הקושיות וההערות וסיכום כל הסוגיא, הוא יטעום טעם תורה. וזה לוקח זמן, הרבה זמן, והרבה עמל ונכונות לחכות.


נכון מאוד
ייש"כ!

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 7:43 am
על ידי ונתנו ידידים
לדעתי שמקדש מלך יכניס שוב את הדברים שלו בצורה מסודרת, ובלי כ"כ הרבה הפסקים באשכול אחר במשפחת סופרים ולא באספקלריא, ואפשר להשאיר את האשכול הזה באספקלריא לויכוחים.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 8:41 am
על ידי מקדש מלך
סגי נהור כתב:הערכה שלי על סמך הנסיון: בקבוצת לומדים שמשקפת את כלל האוכלוסיה (כלומר, לא בישיבה למצטיינים), בערך מחצית מהלומדים יוצאים נשכרים מהעיון, והמחצית השניה מאבדים ע"י העיון גם מה שבידם.

אמנם, לכאורה פשוט שהאדמו"ר מגור ביטל את העיון לא בגלל הדאגה למחצית השניה, אלא מפני שאינו מחשיב במיוחד את העיון גם עבור המחצית הראשונה. ועל זה הפולמוס.

לא נכון בעליל.
עיקר הדאגה הופנתה לאלו שלא הצליחו.
ונכון שהוא לא כל כך מחשיב את העיון, ונכון שודאי שהוא לא מסכים שבחור ילמד רק עיון קיצוני בלי בקיאות, אבל עיקר הבעייה היתה אלו שלא הצליחו.

ותכננתי לכתוב גם על זה באריכות כמאמר (לא מצד עניני עיון בקיאות מהזוית הלמדנית, אלא מ"מבט חסידי" וכו'). אבל לבינתיים נטרפה לי השעה, ועצרתי ומחקתי את מה שכתבתי.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 8:42 am
על ידי מקדש מלך
דורשי יחודך כתב:
מכון חכמי ליטא כתב:מי המציא את הרעיון לקרוא ללימוד תורה בשם מעולם המסחר - "מזומנים"???

נו באמת. תמהני למה נראה לך שזה מעולם המסחר.
דברי תורה מזומנים בידך.
המילה מזומנים של מסחר היא מאוחרת בהרבה.

זה ביטוי של הרבי שליט"א, ואם איני טועה הוא לקח אותו כהמחשה דווקא מעולם המסחר.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 8:47 am
על ידי דורשי יחודך
מגופת חבית כתב:
דורשי יחודך כתב:
מכון חכמי ליטא כתב:מי המציא את הרעיון לקרוא ללימוד תורה בשם מעולם המסחר - "מזומנים"???

נו באמת. תמהני למה נראה לך שזה מעולם המסחר.
דברי תורה מזומנים בידך.
המילה מזומנים של מסחר היא מאוחרת בהרבה.

מקור?

מקור לאיזה חלק?

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 9:58 am
על ידי נוטר הכרמים
השם 'מזומנים' עורר בי את המשוואה לכסף מזומן מול אשראי או צ'קים.
אין כמו לימוד הבקיאות, השינון האינטנסיבי, המבחנים וכו',
כדי למלא את האדם סיפוק (הספק - סיפוק) וחיות, תוכן ודביקות.
הכל מיידי, מוחשי, ניכר לעין.

השאלה הגדולה היא לטווח הרחוק,
ובפרט, כאשר מישהו יתנתק מהאוירה הסוחפת של הישיבה או השטיבל.
לפיכך יתכן שהתוכניות האלו מתאימות ליישום דווקא במחוזות מסוימים.

לימוד העיון, מחד, הוא דורש אי אלו תנאים, השקעת זמן, פניות והתרכזות יתר,
ולכן לא מעט כאלו שיוצאים לעבוד, נפסדים בשיטת 'או הכל או כלום'.
מאידך, הטעם של 'הבנה' עמוקה ולמדנות הוא ממכר מאוד, "וגם כי יזקין לא יסור ממנה",
בסוגים רבים של מצבים ותקופות.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 10:04 am
על ידי דרך ישרה
מקדש מלך כתב:
דורשי יחודך כתב:
מכון חכמי ליטא כתב:מי המציא את הרעיון לקרוא ללימוד תורה בשם מעולם המסחר - "מזומנים"???

נו באמת. תמהני למה נראה לך שזה מעולם המסחר.
דברי תורה מזומנים בידך.
המילה מזומנים של מסחר היא מאוחרת בהרבה.

זה ביטוי של הרבי שליט"א, ואם איני טועה הוא לקח אותו כהמחשה דווקא מעולם המסחר.

אכן, השם לקוח מעולם המסחר, והוא רגיל לומר שלפעמים אומרים לאדם עמוד וערוך משנה שקרית, האדם אומר תן לי זמן ואדע, האדם הזה נותן צ'ק דחוי, יש אחד אומר לך בסוף החודש אדע - האדם הזה נתן 'אשראי'. אבל יש מי שיש לו 'מזומנים', תיכף הוא יכול לומר כל מה ששנה.
עם זאת, כבר כ' במאירי בית הבחירהמסכת אבות פרק ד 'רבי יהודה אומר הוי זהיר בתלמוד ששגגת תלמוד עולה זדון הזהירו שתהא משנתו סדורה בפיו עד שיהיו דברי תורה מצויים בידו מזומנים להוראה שאל"כ פעמים שישאלוהו בדבר נחוץ ויורה בו שלא כהוגן ונמצא מכשילו ואין לו טענה בשגגה דשגגת תלמוד עולה זדון שהרי כל שלבו ודעתו להוראה יש לו להתעמל בו עד שיהא סדור בפיו וכן אמרו ז"ל מנחות צ"ט ב' דרך הערה כל השוכח דבר מתלמודו עובר בלאו שנאמר השמר לך פן תשכח את הדברים כו' וסוף הכונה שאם לא מצא עצמו מזומן לכך לבל ימהר להוציא דבר מפיו עד יחקור ויבדוק יפה יפה וכן בעת למודו לא יזוז עד שיעלה באור משנתו כהוגן עד שלא תביאהו עצלותו לשגגת הוראה'.
אגב, בדורות האחרונים שכחו לגמרי שיש איסור חמור על שכחת התורה. כל השוכח דבר אחד ממשנתו וכו'. וכדי ללמד זכות צ"ל שדבר שמעולם לא נכנס לזכרון, לא נקרא לשכוח, אבל כאן שכן מכניסים את זה היטב לזכרון, ממילא מוזהרים באיסור חמור של שכחת התורה וחייבים לשנן את זה כל הזמן. איני יודע אם כיוונתי בזה לאמת, אבל אולי.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 10:31 am
על ידי מלכיאל גרינוולד
הכינוי "מזומנים" קולע ומדויק לחלוטין.
כי אין זו רק השאלת מושג מתחום המסחר, אלא כל צורת ההסתכלות והחשיבה היא מסחרית לגמרי.
וגם התוצאה היא בהתאם: עכברא דשכיב אדינרי, צבירת נכסים עקרה, בלי שום יכולת להשתמש בכל צבר המזומנים העומד כאבן שאין לה הופכין. משל למה הדבר דומה, לאמריקאי שנמצא כרגע ברוסיה ובידו חבילות של דולרים, שלפי החוק אסור לסחור בהם ולא לפרוט.
הרי הגמרא מתעדת דיונים ארוכים שנערכו במשך מאות שנים בבתי מדרש שונים, וממילא בצורתה היא תמצית מן התמצית. כל סוגיה בגמרא שלפנינו מופיעה במלים ספורות, ברור לנו שעומדת מאחוריה יגיעה עצומה והשקעה מבהילה, כפי שהגמרא עצמה מתארת את דרך לימודו של רבא. סוגיית יאוש שלא מדעת עם פירש"י לא לוקח יותר מחצי שעה למי שקרא כמה דפים בחייו. אך הגע עצמך, איך התנהל הדיון בבית המדרש? אביי הגיע למנחה וכאשר חצה את היכל ישיבת פומבדיתא לכיוון המזרח שאלו אחד התלמידים: יאוש שלא מדעת מה דינו? ענה אביי בקצרה בפנים זעופות: לא הוי יאוש. הגיעה השמועה למחוזא, ורבא אמר: הוי יאוש. אמר ולא יסף. חתכו דבריו את האוויר בסכין, וכולם קיבלו עליהם את הדין בהכנעה ובכך נגמר הדיון. נראה לכם?
הלימוד מבקש לשחזר את העושר המסתתר מאחורי השורות הקצרות, המכסות יותר ממה שמגלות, כדי להבין את ההגיון ואת התורה שעומדת מאחורי הפסקנות. לימוד בקיאות כמטרה בפני עצמה הוא התחזות ללימוד. אך כשהוא נעשה כראוי הוא הכנה ללימוד, הוא נותן רוחב דעת ואופק כדי להבין טוב יותר את התמונה הגדולה לפני החתירה לעומק (ואכן לימוד הבקיאות הוא אכן עדיף מן התעמקות בשורה אחת מתוך מכלול לפני שהלומד הבין פני השטח). לימוד בקיאות היא כלי, אמצעי, מכשיר נהדר המסייע להגיע ליעד - ההבנה. גם לימוד אל"ף בי"ת הוא כלי. אבל תארו לכם מישהו שממשיך כל ימיו ללמוד ולשנן אל"ף בי"ת ונקודות, כי הוא הבין שזה הבסיס לכל הלימוד. ברור שזה הבסיס, ואי אפשר ללמוד מילה אחת בלי לדעת אל"ף בי"ת, אבל המכשיר הוא רק מכשיר, ולא יכול להחליף את התוכן.
אין לימוד ללא הבנה, ואין שום דרך לימוד שנקטה את לימוד הבקיאות כמטרה וכתכלית, ולא כפי שהיו מי שניסו לטעון כאן בשם מהר"ל והשל"ה. הצד השווה שבכל שיטות ודרכי הלימוד, שכולן כולן ללא יוצא מן הכלל, הניחו כבסיס את לימוד התוספות. ובניגוד למה שנכתב למעלה, העיון הספרדי היה אחד משיטות העיון היותר מעמיקות, וילמדו על כך חידושי חכמי ספרד, כולל אלה שנלמדים בישיבות כמו מחנ"א שעה"מ ולח"מ.
הדרך הפשוטה לבדוק אם שיטת לימוד מסוימת שומרת על המסורת או חורגת ממנה היא באמצעות המסוגלות לקרוא את ספרות המסורת. אם התלמיד יוצא לאחר כמה שנות הכשרה בישיבה עם יכולת לקרוא את ספרי רבותינו הראשונים והאחרונים - סימן בידך שהוא הולך באותה דרך והם דוברים את אותה השפה. אך אם הוא לא מסוגל ללמוד קצוה"ח וש"ך, כי הוא לא למד את שפתם - אין לך עדות מפורשת מזו שהפקיע עצמו מן המסורת.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 10:50 am
על ידי אותה אבקש
דרך ישרה כתב:אכן, השם לקוח מעולם המסחר, והוא רגיל לומר שלפעמים אומרים לאדם עמוד וערוך משנה שקרית, האדם אומר תן לי זמן ואדע, האדם הזה נותן צ'ק דחוי, יש אחד אומר לך בסוף החודש אדע - האדם הזה נתן 'אשראי'. אבל יש מי שיש לו 'מזומנים', תיכף הוא יכול לומר כל מה ששנה.
עם זאת, כבר כ' במאירי בית הבחירהמסכת אבות פרק ד 'רבי יהודה אומר הוי זהיר בתלמוד ששגגת תלמוד עולה זדון הזהירו שתהא משנתו סדורה בפיו עד שיהיו דברי תורה מצויים בידו מזומנים להוראה שאל"כ פעמים שישאלוהו בדבר נחוץ ויורה בו שלא כהוגן ונמצא מכשילו ואין לו טענה בשגגה דשגגת תלמוד עולה זדון שהרי כל שלבו ודעתו להוראה יש לו להתעמל בו עד שיהא סדור בפיו וכן אמרו ז"ל מנחות צ"ט ב' דרך הערה כל השוכח דבר מתלמודו עובר בלאו שנאמר השמר לך פן תשכח את הדברים כו' וסוף הכונה שאם לא מצא עצמו מזומן לכך לבל ימהר להוציא דבר מפיו עד יחקור ויבדוק יפה יפה וכן בעת למודו לא יזוז עד שיעלה באור משנתו כהוגן עד שלא תביאהו עצלותו לשגגת הוראה'.
אגב, בדורות האחרונים שכחו לגמרי שיש איסור חמור על שכחת התורה. כל השוכח דבר אחד ממשנתו וכו'. וכדי ללמד זכות צ"ל שדבר שמעולם לא נכנס לזכרון, לא נקרא לשכוח, אבל כאן שכן מכניסים את זה היטב לזכרון, ממילא מוזהרים באיסור חמור של שכחת התורה וחייבים לשנן את זה כל הזמן. איני יודע אם כיוונתי בזה לאמת, אבל אולי.

אם כבר הוזכרו דברי המאירי, בנותן טעם לציין לדבריו בבית הבחירה (הוריות יד.):
'ובתלמוד המערב אמרו, הסדרן קודם לפלפלן. ודוקא, שאעפ"י שאינו מפולפל כל כך, הוא בקי בפירוש של הלכות ובמה שיוצא מהם, ויש לו בחינת דמיון הדברים זו בזו והוצאת דבר מתוך דבר כראוי. אבל מי שאין בידו אלא סוגיית התלמוד סדורה בפיו, ואין בידו דרך פסק ובחינה בדמיונות ובהבנת דבר מתוך דבר, אינו בכלל סיני כלל, ולא בכלל בעל הוראה. ולא עוד, אלא שצריך להזהר מהוראתם הרבה, עד שיפלסוה מי שמאזניו מעויינות ושכלו זך, להכריע את הכף לאחד מצדדיו. ומכל מקום, אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו'.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 10:59 am
על ידי בן מיכאל
מקדש מלך כתב:
אראל כתב:אם כבר מוחקים, שימחקו את כל האשכול כליל
והיה בזה שלום על ישראל
[למי מוכרים כאן לוקשן??, המטרה ברור כשמש בצהרים]
[שמרתי לעצמי עותק מהתגובה הנמחק]

אני מקבל את ההמלצה, ומוחק את תגובותיי לע"ע.

נהנתי לכתוב, אולי אפרסם את החומר בעתיד בפורמט שונה.

יישר כח לכל החברים שעודדו והחמיאו ונתנו לי את הכח לכתוב.

חבל, כתבת דברים יפים [בפרט נהנתי ממה שכתבת על ר"מ מיירנץ ורי"מ קונבלוביץ שרבות הסתופפתי בצילם], ו"המטרה" ה"חמורה ואיומה" שלך היתה להציג את החלקים החיוביים הרבים שיש בגור רח"ל...
גם המטרה השניה בהם "האשימו" אותך - להסביר לאנשים איך קרה הדבר שאנשים טובים נפלו למקום הזה ולהסביר כמה חינכו אותם על אמונת חכמים בצורה קיצונית, היא באמת פשע בל יכופר....
והאמת, שאתה צודק לחלוטין וזה באמת לימוד זכות על אנשים הללו שרובם כוונתם לשמים, אף כי מעשיהם אינם רצויים [המון העם, אנשי הממסד לדעתי ברובם מזידים].

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 11:01 am
על ידי אליעזר בלוי
דרך ישרה כתב:חוץ מזה דבר אחד ברור, שבפולין עשו מה שהרבי אומר. על כך אין חולק. ואם האמרי אמת היה אומר למשל ללמוד משניות כולם היו עוברים ללמוד משניות, ולא מנתחים אם הוא כן צודק או לא צודק.
הבעיה היא לא בסוג הלימוד. אלא בסוג האמונת חכמים שנמסרה מדור לדור מהר סיני ועד היום.
בשטיבע'ל שלי יש כמה וכמה אברכים שיודעים מאות דף בע"פ מזומנים, ועם זאת הם ענקים בתורה בעיון ובפלפול, הם כבר מוצאים את הזמן ללמוד את הלימוד הזה ג"כ, והם עושים את זה מתוך אמונת חכמים מוחלטת וביטול לרבי. (זה ממש לא מחייב אותם להתכחש לרבם). ומתוך שחסידים הם תורתן משתמרת.

מהיכי תיתי שאם מרן האמרי אמת היה אומר ללמוד רק משניות שהיו מצייתים לו?
בדרך כלל בחסידות כמו בכל קהילה
הקטנים מסתכלים על הגדולים
מסתבר שהגאון ר' מנחם זמבא לא היה מציית
ומסתבר שהיו עוזבים איתו הרבה חסידים....
ומדאתא לידן נימא מילתא בעיקר תורת החסידות לענ"ד ...
קוראים סיפורים ...
ומטבע הדברים מודגש מאוד הרבה דברים...
ולא מספיק מודגש לדעתי שאם המאיר נתיבים לדוגמא נהיה חסיד והוא היה רב באוסטראה (כך זכורני...)
הוא לא הפסיק לסדר גיטין וקידושין ולא הפסיק לפקח על המקוואות ועל כל ענייני היהדות
וכן אחז
או שרעיון החסידות לא מפריע לזה או שהיא עוזרת לזה
אבל בשו"א לא שהיא מפריעה לזה
ואם צריך להוכיח שאם האמרי אמת היה מתנגד ללימוד הגמרא החסידים לא היו מפסיקים ללמוד גמרא
אז יש פה בעיה עקרונית
מקווה שהובנתי
נ. ב. אני חסיד ולא החלפתי אמונתי ובאתי רק להעמיד דברים על דיוקם

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 11:01 am
על ידי בן מיכאל
נוטר הכרמים כתב:השם 'מזומנים' עורר בי את המשוואה לכסף מזומן מול אשראי או צ'קים.
אין כמו לימוד הבקיאות, השינון האינטנסיבי, המבחנים וכו',
כדי למלא את האדם סיפוק (הספק - סיפוק) וחיות, תוכן ודביקות.
הכל מיידי, מוחשי, ניכר לעין.

השאלה הגדולה היא לטווח הרחוק,
ובפרט, כאשר מישהו יתנתק מהאוירה הסוחפת של הישיבה או השטיבל.
לפיכך יתכן שהתוכניות האלו מתאימות ליישום דווקא במחוזות מסוימים.

לימוד העיון, מחד, הוא דורש אי אלו תנאים, השקעת זמן, פניות והתרכזות יתר,
ולכן לא מעט כאלו שיוצאים לעבוד, נפסדים בשיטת 'או הכל או כלום'.
מאידך, הטעם של 'הבנה' עמוקה ולמדנות הוא ממכר מאוד, "וגם כי יזקין לא יסור ממנה",
בסוגים רבים של מצבים ותקופות.

יש האומרים להיפך - עיון נותן לך הנאה בשעת מעשה, והבקיאות ותחושת ההשגיות וההספקים משמרת זאת לטווח ארוך, כך או כך ברור שצריך לשלב בין שני הדברים ויגיעת שניהם מועלת.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 11:06 am
על ידי אליעזר בלוי
להעמיד דברים על דיוקם..
אני מאוד מיצר על הפסקת כתיבתו של הרב מקדש מלך
הרי אמרו חז"ל את יהב בסופה
אע"פ שנעשים שונאים זה לזה אין זזים משם עד שנעשו אוהבים זל"ז
אני הק' בבקשה אל תפסיקו

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 11:37 am
על ידי אליעזר בלוי
יהושפט כתב:בקובץ אחי"ם בהספדא ישנו מאמר על "אמונת צדיקים" שכתב הרב קנובלוביץ בעת המחלוקת בשנת תשמ"ט
יש בו גם משום השלמה חשובה על דמותו, וגם על השקפת חס"ג, והוא נוגע בכמה דברים שנדונו כאן
לטעמי מומלץ
אוצר החכמה_קובץ אחי-ם בהספידא - קנובלוביץ, יצחק מאיר (לזכרו)_425_437.pdf

התחלתי לקרוא
הקובץ די יפה
כמובן שיש מה לחלוק..
אולם על ההתחלה הוא כותב שעיקר דרך החסידות נתיסדה על אמונת צדיקים ולא שהעיקר והתכלית יראת שמים וכו'...
ונפשי בשאלתי
היכן זה מוזכר בתולדות יעקב יוסף ובשאר ספריו של הכהן מפולנאה
או אולי בשפת אמת על התורה ...
ואפילו הספרים שמלאים מהתועלת שבאמונת צדיקים
היכן מובא שזה מה שתורת החסידות חידשה
והדברים האחרים שהוא שולל
כן מובא בספרים הנ"ל שזה מה שחידש תורת החסידות
וכמובן שאיני מדבר מספרים בני ימינו שהכלל האמור עליהם הוא שהנייר סובל הכל

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 1:28 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
אני לא יודע מה גרמתי פה ולמה הוצרכו למחוק הכל משום מה שכתבתי. הדברים שהעליתי היו ענייניים ודברו על הנושא של האשכול.

מה שמחקתי אכן הכעיס כמה מחו"ר הפורום, ומחקתי אחרי כמה שעות ספורות בראותי התקוממות אחת. ולזכור שהבאתי ממישהו אחר, זו לא היתה עמדתי, ובפרט שגם לי זקנים שמסרו את נפשם. במקרה ניצולו, אבל לא מחמת חכמתם או מעשיהם, אלא משום השתדלות בינלאומית.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 1:33 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
הרב מקדש מלך טען שיודעים בחוש שמתעלים, ואין זה הרגש שאפשר לזייף.

הוא הביא ראיה מהמזומנים, מהזהירות מלגעת במחשב, מהעינים המושפלות ברחוב, וכדו'.

נראה מטענותיו שאף מי שעומד מבחוץ יתפעל מהתעלות זו, וא"א לו להיצר להתערב ולעשות מזה עסק יותר ממה שהוא, ומזוית מבט אובייקטיבית רואים מזה שהרבי הנוכחי הוא הנבחר.

אכן, מזוית מבט חיצונית, כן הם פני הדברים. אמנם חוץ ממה שלא ידעו ע"ז עד אחרי כמה שנים מהנהגתו, אז האיך בחרו ללכת אחריו בעינים עצומות בתחלת הנהגתו?
חוץ מזה, הטענות אינם לענין כלל וכלל.

ההתעלות הזאת אינה אובייקטיבית, אלא עפ"י סולם הערכים שהציב האדמו"ר הנוכחי. לכלל הציבור, אין מעלה ב'אי נגיעה במחשב', ובכלל אינו רצוי אצלם. ענין מזומנים כבר נדוש ונטחן היטב, וההתמדה של בין הזמנים גם היא נובעת ממה שהם חלק ממפלגה, ואין זה אלא עליה בה'שלא לשמה', באופן הכי טוב.

אז, נשאר לנו שחוש ההתעלות הרי הוא רגש של החסיד, והוא תלה את כל עתידו במשענת קנה הרצוץ של 'רגש' שלו.

אצלינו זה נראה כקלות ראש נוראה, שמפקירים את כל הרוחניות עפ"י רגש קל כזה.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 2:16 pm
על ידי פולסברג

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 2:26 pm
על ידי דרך ישרה
אותה אבקש כתב:
דרך ישרה כתב:אכן, השם לקוח מעולם המסחר, והוא רגיל לומר שלפעמים אומרים לאדם עמוד וערוך משנה שקרית, האדם אומר תן לי זמן ואדע, האדם הזה נותן צ'ק דחוי, יש אחד אומר לך בסוף החודש אדע - האדם הזה נתן 'אשראי'. אבל יש מי שיש לו 'מזומנים', תיכף הוא יכול לומר כל מה ששנה.
עם זאת, כבר כ' במאירי בית הבחירהמסכת אבות פרק ד 'רבי יהודה אומר הוי זהיר בתלמוד ששגגת תלמוד עולה זדון הזהירו שתהא משנתו סדורה בפיו עד שיהיו דברי תורה מצויים בידו מזומנים להוראה שאל"כ פעמים שישאלוהו בדבר נחוץ ויורה בו שלא כהוגן ונמצא מכשילו ואין לו טענה בשגגה דשגגת תלמוד עולה זדון שהרי כל שלבו ודעתו להוראה יש לו להתעמל בו עד שיהא סדור בפיו וכן אמרו ז"ל מנחות צ"ט ב' דרך הערה כל השוכח דבר מתלמודו עובר בלאו שנאמר השמר לך פן תשכח את הדברים כו' וסוף הכונה שאם לא מצא עצמו מזומן לכך לבל ימהר להוציא דבר מפיו עד יחקור ויבדוק יפה יפה וכן בעת למודו לא יזוז עד שיעלה באור משנתו כהוגן עד שלא תביאהו עצלותו לשגגת הוראה'.
אגב, בדורות האחרונים שכחו לגמרי שיש איסור חמור על שכחת התורה. כל השוכח דבר אחד ממשנתו וכו'. וכדי ללמד זכות צ"ל שדבר שמעולם לא נכנס לזכרון, לא נקרא לשכוח, אבל כאן שכן מכניסים את זה היטב לזכרון, ממילא מוזהרים באיסור חמור של שכחת התורה וחייבים לשנן את זה כל הזמן. איני יודע אם כיוונתי בזה לאמת, אבל אולי.

אם כבר הוזכרו דברי המאירי, בנותן טעם לציין לדבריו בבית הבחירה (הוריות יד.):
'ובתלמוד המערב אמרו, הסדרן קודם לפלפלן. ודוקא, שאעפ"י שאינו מפולפל כל כך, הוא בקי בפירוש של הלכות ובמה שיוצא מהם, ויש לו בחינת דמיון הדברים זו בזו והוצאת דבר מתוך דבר כראוי. אבל מי שאין בידו אלא סוגיית התלמוד סדורה בפיו, ואין בידו דרך פסק ובחינה בדמיונות ובהבנת דבר מתוך דבר, אינו בכלל סיני כלל, ולא בכלל בעל הוראה. ולא עוד, אלא שצריך להזהר מהוראתם הרבה, עד שיפלסוה מי שמאזניו מעויינות ושכלו זך, להכריע את הכף לאחד מצדדיו. ומכל מקום, אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו'.


חד משמעית צודק. אף אחד בגור לא קיבל ולא יקבל היתר הוראה על סמך מזומנים שיש לו, אפי' אם יידע את כל הש"ס מזומנים. טוב באמת שחידדת את זה.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 2:31 pm
על ידי מקדש מלך
פולסברג כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=40616

אני לא פורש בזעם.
אני פורש מתוך הבנה (מצערת) שהקול שלי אינו יכול להישמע על גבי המרשתת.
רוב החברים, ובפרט החברים החשובים, שמחו מאוד על כתיבתי.
יש חברים (אציין במיוחד את אצילותו של הרב "אותה אבקש") הבינו שמותר למישהו במקום כלשהוא להשמיע את הסיפור שלו.

הראשונים ביקשו ממני להתעלם מרעשי הרקע. ואכן עשיתי כעצתם.

אבל מיעוט צעקני הפך אותי לרעשי רקע. בתוך צרמוניה אחרת לגמרי.

אז הקול שלי, ושל מאות ואלפי חברי, המסולאים בפז, לצערי יישמע רק בתוך השטיבל כנראה (אתם מוזמנים לשם. אני מניפה את הלפיד שלי, ליד שער הזהב...) , ולא יכול להישמע במקום אחר.
מבחוץ יהיה כנראה רק בחזקת "קול דממה דקה".

אשמח להתדיין איתכם בתורה, הלכה, או בדרך של עבודת ה' שלכם, שכן מאוד מענינת אותי.
בין אם אתם ליטאים, חסידים, חבדניקי"ם, או ברסלברס' וכו'.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 2:35 pm
על ידי דרומי
לפני נעילת האשכול.. אשאל שאלה קצת פשוטה וכוללנית

והיא מה בעצם נשאר מפשיסחא-קוצק המקורית?

הרי כמתואר כאן באשכול במשך הדורות באו וביטלו כמה וכמה ענינים (הב"י ביטל את ה'פנימיות', כך נכתב כאן אם כי לא הבנתי בדיוק בד"א, אח"כ בדורנו ביטלו את הסעודות בעשי"ת, ועוד), והשאלה היא מה נשאר?

בעיניי קוצק הולכת ביחד עם חתירה לאמת, חריפות, פיקחות, עירנות, זריזות, עליצות, ואפילו 'שובבות' -

האם משהו מכל זה עדיין 'חי'?

ובעצם קוצק תמיד הולך גם 'עזות פנים'... אז יש משהו שנשאר...

[סליחה על הבוטות, פשוט אין לי זמן להאריך ולסלסל במלים אז אני כותב בקיצור את שאלתי שאולי נובעת מחוסר ידיעה פשוט]

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 2:38 pm
על ידי מלכיאל גרינוולד
הפרישה בזעם, בפעם הזאת, היא תוצאה של חוסר בהכרת המציאות.
את הדברים הבאים אינני כותב מתוך ציניות או חלילה נסיון ללבות אש, אלא אדרבה, להסביר את התמונה. כולנו צריכים לפעמים מישהו שיראה את הצד השני. ולפעמים גם אלה שאינם נמצאים בשום צד יכולים להאיר מנקודת המבט שלהם.

על רקע הדברים הקשים שהוטחו בחסידות גור ביקש הכותב להציג את הצד היפה ולהעביר את ההווי הגוראי המיוחד, וזאת בלי שהאירועים האלימים האחרונים ישתרבבו גם לשם ויכערו את התמונה. שלפחות תשמר הפינה הזו ברה ונקיה מרעשי הרקע, כפי שהוא רואה אותם. הוא אכן הצליח להעביר משהו מן הבערה הפנימית בגור, ועל כך תבוא עליו הברכה, ומאידך לא הבין מדוע הביקורת והמחלוקת צריכים להידחף גם לשם. הרי אינם מן העניין ולא ממין הטענה.
אך המציאות היא שהאירועים האלימים האחרונים הם לא אפיזודה חולפת בדברי ימי חסידות גור. הם אינם תקלה שתשכח במהרה. גם אם האדמו"ר ירוץ עכשיו לבית הגר"ש ויחבקהו ויפול על צווארו וישקהו ויבכו, את החרפה זה לא יצליח להעלים. האירוע נחרט בזכרון כלל הציבור ונחווה כטראומטי במיוחד, לא בגלל תעמולה מוצלחת של חסידי הגר"ש. אדרבה, אלה בסופו של דבר מכירים את ההתנהלות הזו מבפנים ולא היו מופתעים במיוחד. הציבור הכללי הוא זה שלא הכיר את ההתנהלות, והאירוע קרע את המסך באחת וחשף מה מתחולל מעברו השני. יעברו עשרות שנים עד שהעיניים הנצרבות יצליחו לשכוח את הצריבה הזו. מעתה, בשביל אדם מן השורה האירועים האחרונים הם חלק חשוב ממה שהוא יודע על גור, ולכן קשה לו להימנע מן העיסוק בהם.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 2:43 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
אשרי מי שחושדים אותו ואין בו

אני זה שהבאתי מאישי (האחר שהביא, הוא בצד של מקדש מלך), וגם מחקתי. לא מחקתי שום דבר בענין גור, ומש"כ לא נוגע אליו כלל וכלל.

האשכול הזה, כמו הרבה אשכולות אחרות, נועדה לדון בדבר מסויים, וכל החברים מוסיפים את דעתם על אותם הנושאים. אם נתבקשנו שלא לדבר על המאורעות האחרונות בגור, כמעט כל המגיבים הסכימו לזה ולא הביאו אותו.
אבל הרב פותח האשכול לא הסתפק בזה. לא רק שנעלים עינינו ממה שראינו, אלא שכולנו נסתכל על הנושא מזוית מבט שלו. כולנו נחשוב שמי שכתב ספרים על הרבה נושאים בש"ס, והוא גם שוואנץ גדול ונורא של המפלגה, הוא האיש הראוי לתהלה. לא רק שמקדש מלך חושב שהוא ראוי לתהלה, ודוקא עבור השוואנצאנות ולא עבור הספרים, אלא שעל כולנו לחשוב ככה ולהגיב מזוית מבט שלו.

וכמאמר הקוצקר, אז מ'צושפרייט זיך נישט אזוי פיל, ווערט מען נישט באטראטן. ודפח"ח.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 2:43 pm
על ידי דרך ישרה
ראיתי בחיד"א דברים נוראים בבשורת הגאולה העתידה בענין חיזוק זכירת התורה קודם הגאולה, (ואולי נרמז שם שיהי' ע"י 'רבי', שיהיה מולו ריב), ולפי שאני ירא להעלות כאן דברים שכאלו, לכן הרוצה יעיי' בפני דוד להחיד"א פר' בא אות ז'.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 2:44 pm
על ידי מקדש מלך
מלכיאל גרינוולד כתב:הפרישה בזעם, בפעם הזאת, היא תוצאה של חוסר בהכרת המציאות.
את הדברים הבאים אינני כותב מתוך ציניות או חלילה נסיון ללבות אש, אלא אדרבה, להסביר את התמונה. כולנו צריכים לפעמים מישהו שיראה את הצד השני. ולפעמים גם אלה שאינם נמצאים בשום צד יכולים להאיר מנקודת המבט שלהם.

על רקע הדברים הקשים שהוטחו בחסידות גור ביקש הכותב להציג את הצד היפה ולהעביר את ההווי הגוראי המיוחד, וזאת בלי שהאירועים האלימים האחרונים ישתרבבו גם לשם ויכערו את התמונה. שלפחות תשמר הפינה הזו ברה ונקיה מרעשי הרקע, כפי שהוא רואה אותם. הוא אכן הצליח להעביר משהו מן הבערה הפנימית בגור, ועל כך תבוא עליו הברכה, ומאידך לא הבין מדוע הביקורת והמחלוקת צריכים להידחף גם לשם. הרי אינם מן העניין ולא ממין הטענה.
אך המציאות היא שהאירועים האלימים האחרונים הם לא אפיזודה חולפת בדברי ימי חסידות גור. הם אינם תקלה שתשכח במהרה. גם אם האדמו"ר ירוץ עכשיו לבית הגר"ש ויחבקהו ויפול על צווארו וישקהו ויבכו, את החרפה זה לא יצליח להעלים. האירוע נחרט בזכרון כלל הציבור ונחווה כטראומטי במיוחד, לא בגלל תעמולה מוצלחת של חסידי הגר"ש. אדרבה, אלה בסופו של דבר מכירים את ההתנהלות הזו מבפנים ולא היו מופתעים במיוחד. הציבור הכללי הוא זה שלא הכיר את ההתנהלות, והאירוע קרע את המסך באחת וחשף מה מתחולל מעברו השני. יעברו עשרות שנים עד שהעיניים הנצרבות יצליחו לשכוח את הצריבה הזו. מעתה, בשביל אדם מן השורה האירועים האחרונים הם חלק חשוב ממה שהוא יודע על גור, ולכן קשה לו להימנע מן העיסוק בהם.

הבלים.
הרי היו כאן שתי אשכולות על האלימות.
המנהלים מחקו אותם, לא על פי בקשתי.

גם באשכול הזה העיר מי שהעיר על אלימות, מי שכתב יפה לא נמחק, ולא הפריע לי, למרות שאין כאן מקומו כלל וכלל (רק מי שהתפרע באלימות בעצמו, וטען שאני משקר).
ושלא לדבר על כך שהאשכול הפך גם לבמת ביקורת על דרכי הלימוד. שזו פעולת הסחה לא רעה.
אני לא מוכן להישאר כקול שני במקהלת ביקורת שאינה קשורה משום צד לנושאים שאני כותב עליהם.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 2:46 pm
על ידי מקדש מלך
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אשרי מי שחושדים אותו ואין בו

אני זה שהבאתי מאישי (האחר שהביא, הוא בצד של מקדש מלך), וגם מחקתי. לא מחקתי שום דבר בענין גור, ומש"כ לא נוגע אליו כלל וכלל.

האשכול הזה, כמו הרבה אשכולות אחרות, נועדה לדון בדבר מסויים, וכל החברים מוסיפים את דעתם על אותם הנושאים. אם נתבקשנו שלא לדבר על המאורעות האחרונות בגור, כמעט כל המגיבים הסכימו לזה ולא הביאו אותו.
אבל הרב פותח האשכול לא הסתפק בזה. לא רק שנעלים עינינו ממה שראינו, אלא שכולנו נסתכל על הנושא מזוית מבט שלו. כולנו נחשוב שמי שכתב ספרים על הרבה נושאים בש"ס, והוא גם שוואנץ גדול ונורא של המפלגה, הוא האיש הראוי לתהלה. לא רק שמקדש מלך חושב שהוא ראוי לתהלה, ודוקא עבור השוואנצאנות ולא עבור הספרים, אלא שעל כולנו לחשוב ככה ולהגיב מזוית מבט שלו.

וכמאמר הקוצקר, אז מ'צושפרייט זיך נישט אזוי פיל, ווערט מען נישט באטראטן. ודפח"ח.

לא התכוונתי עליך, ולא יודע למה חשבת ככה.
התנהגותך באשכול היתה לטעמי יפה להפליא (ביחס לציפיות...)
אולי אתה רגיל שמתעצבנים עליך?...

והתכוונתי לכתוב על עוד הרבה אנשים, שוואנצים ולא שוואנצים.
ולכתוב עוד מאמרי הגות.
התחלתי איתו רק בגלל שכתבתי בהתחלה על "חיילים", והוא עלה לי מיד, בתור דוגמא לחייל שבחיילים.

כן, גם עליך יש לי קצת תלונות, ואין כאן מקום לבאר כי אין בזה נפקא מינה.
אבל זה לא היה מפריע לי לכשעצמו. אלא שחזי לאיצטרופי.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 2:51 pm
על ידי מלכיאל גרינוולד
מקדש מלך כתב:ושלא לדבר על כך שהאשכול הפך גם לבמת ביקורת על דרכי הלימוד. שזו פעולת הסחה לא רעה.


האם זה בעייתי בעיניך שהקוראים דנים בנושא כל כך מהותי ומרכזי בגור, שגם אתה הקדשת לו מקום באשכול זה? או שזה בעייתי רק כאשר "מבקרים" ולא מסכימים איתך?

פעולת הסחה, על פי ההגדרה, היא התקפת הטעיה המיועדת להוליך שולל את האויב ולהסיח את דעתו מההתקפה העיקרית.
אז מה היתה המטרה (או ההתקפה העיקרית), ממנה ביקשו "המבקרים" להסיח את דעתך?

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 2:52 pm
על ידי מגופת חבית
דורשי יחודך כתב:
מגופת חבית כתב:
דורשי יחודך כתב:
מכון חכמי ליטא כתב:מי המציא את הרעיון לקרוא ללימוד תורה בשם מעולם המסחר - "מזומנים"???

נו באמת. תמהני למה נראה לך שזה מעולם המסחר.
דברי תורה מזומנים בידך.
המילה מזומנים של מסחר היא מאוחרת בהרבה.

מקור?

מקור לאיזה חלק?

''דברי תורה מזומנים בידך''

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 2:53 pm
על ידי מקדש מלך
מלכיאל גרינוולד כתב:
מקדש מלך כתב:ושלא לדבר על כך שהאשכול הפך גם לבמת ביקורת על דרכי הלימוד. שזו פעולת הסחה לא רעה.


האם זה בעייתי בעיניך שהקוראים דנים בנושא כל כך מהותי ומרכזי בגור, שגם אתה הקדשת לו מקום באשכול זה? או שזה בעייתי רק כאשר "מבקרים" ולא מסכימים איתך?

פעולת הסחה, על פי ההגדרה, היא התקפת הטעיה המיועדת להוליך שולל את האויב ולהסיח את דעתו מההתקפה העיקרית.
אז מה היתה המטרה (או ההתקפה העיקרית), ממנה ביקשו "המבקרים" להסיח את דעתך?

מלכיאל יקירי. תנסה קצת להבין, לפני שאתה תוקף שוב.

אולי תבין אותי קצת אחרי ישוב הדעת, עוד שבועיים, אחרי שהאשכול כבר יהיה נעול?.......

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 2:54 pm
על ידי דרך ישרה
דרומי כתב:לפני נעילת האשכול.. אשאל שאלה קצת פשוטה וכוללנית

והיא מה בעצם נשאר מפשיסחא-קוצק המקורית?

הרי כמתואר כאן באשכול במשך הדורות באו וביטלו כמה וכמה ענינים (הב"י ביטל את ה'פנימיות', כך נכתב כאן אם כי לא הבנתי בדיוק בד"א, אח"כ בדורנו ביטלו את הסעודות בעשי"ת, ועוד), והשאלה היא מה נשאר?

בעיניי קוצק הולכת ביחד עם חתירה לאמת, חריפות, פיקחות, עירנות, זריזות, עליצות, ואפילו 'שובבות' -

האם משהו מכל זה עדיין 'חי'?

ובעצם קוצק תמיד הולך גם 'עזות פנים'... אז יש משהו שנשאר...

[סליחה על הבוטות, פשוט אין לי זמן להאריך ולסלסל במלים אז אני כותב בקיצור את שאלתי שאולי נובעת מחוסר ידיעה פשוט]


נכון, לא נשאר הרבה, נשאר רק חתירה לאמת, חריפות, פיקחות, עירנות, זריזות, עליצות, ואפילו 'שובבות', וגם עזות פנים למקום הנצרך, ואה! שכחתי, נשאר עוד משהו, 'עוד אביכם חי'!
וסליחה על הבוטות, גם לי אין זמן להאריך ולסלסל במילים.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 2:59 pm
על ידי חרסון
הרב מקדש מלך, גם אני במתאכזבים. ציפיתי ללמוד עוד הרבה מפיך על אנשי השם אשר בקהל גור, דרכי לימודם, מחשבתם ועבודתם. אבל אתה צודק, לכאורה, במציאות הנוכחית הדבר אינו בגדר האפשר.

אשכול כזה מטיבו דורש אווירה אחרת, נינוחה ורגועה. מלאה בסקרנות ובעניין, בהקשבה ובפצעי אוהב. האווירה ברחוב ביחס לקהל הגוראי איננה כזו, מסיבות מוצדקות ושאינן. לכן, אשכול שכזה פשוט אין לו קיום, בפורום ציבורי שבו אנשים שונים ודעות שונות ותכונות נפש שונות וטרפרמנט לוהט יותר או עוד יותר... כל זאת, אלמלא היה כאן מנהל שנוכח כל העת ומשקיע את זמנו מרצו ועצביו בניהול האשכול וניתובו במים עזים. כל עוד שההנהלה לא מעמידה לנו כאן כזה 'שומר הפתח', נאלץ לוותר בצער ולחכות להזדמנות מתאימה יותר.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 3:04 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
מקדש מלך כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אשרי מי שחושדים אותו ואין בו

אני זה שהבאתי מאישי (האחר שהביא, הוא בצד של מקדש מלך), וגם מחקתי. לא מחקתי שום דבר בענין גור, ומש"כ לא נוגע אליו כלל וכלל.

האשכול הזה, כמו הרבה אשכולות אחרות, נועדה לדון בדבר מסויים, וכל החברים מוסיפים את דעתם על אותם הנושאים. אם נתבקשנו שלא לדבר על המאורעות האחרונות בגור, כמעט כל המגיבים הסכימו לזה ולא הביאו אותו.
אבל הרב פותח האשכול לא הסתפק בזה. לא רק שנעלים עינינו ממה שראינו, אלא שכולנו נסתכל על הנושא מזוית מבט שלו. כולנו נחשוב שמי שכתב ספרים על הרבה נושאים בש"ס, והוא גם שוואנץ גדול ונורא של המפלגה, הוא האיש הראוי לתהלה. לא רק שמקדש מלך חושב שהוא ראוי לתהלה, ודוקא עבור השוואנצאנות ולא עבור הספרים, אלא שעל כולנו לחשוב ככה ולהגיב מזוית מבט שלו.

וכמאמר הקוצקר, אז מ'צושפרייט זיך נישט אזוי פיל, ווערט מען נישט באטראטן. ודפח"ח.

לא התכוונתי עליך, ולא יודע למה חשבת ככה.
התנהגותך באשכול היתה לטעמי יפה להפליא (ביחס לציפיות...)
אולי אתה רגיל שמתעצבנים עליך?...

והתכוונתי לכתוב על עוד הרבה אנשים, שוואנצים ולא שוואנצים.
ולכתוב עוד מאמרי הגות.
התחלתי איתו רק בגלל שכתבתי בהתחלה על "חיילים", והוא עלה לי מיד, בתור דוגמא לחייל שבחיילים.

כן, גם עליך יש לי קצת תלונות, ואין כאן מקום לבאר כי אין בזה נפקא מינה.
אבל זה לא היה מפריע לי לכשעצמו. אלא שחזי לאיצטרופי.

כי חיפשתי את המילה 'אישי', ואני היחיד מהצד השני שהביא ממה שנכתב באישי.
אני יודע שהעמדה שלי אינה אהובה אצל החסידים, ויש כאלה הנחה קדומה שלחסידים משפט הבכורה, ולהם מותר לדבר בחריפות נגד כל מתנגד בעולם, מאז הגר"א ועד היום, והמתנגדים צריכים לבלום את פיהם. הנחה זו לא קבלתי, ולכן מתעצבנים עלי. אין הבדל משמעותי בין הקובץ שהועלה פה בשם הרי"מ קנובלוביץ לבין ה'וויכוחא רבא', שניהם נקטו עמדות נגד מנהיג בישראל, ושניהם לא כיבדו כלל וכלל את הצד השני. שניהם התריסו במילים חפים מפשע כביכול, ושניהם נועדו להלהיב את הלבבות. מאיזה סבה נמחק ה'וויכוחא רבא' והמאמר האחר נשאר. (מטעמי האישי, ששניהם יישארו. אני לא פוחד מדעות שאינם שלי) לכן התרגלתי שמתעצבנים עלי באשכולות ממין אלו.

אהבתי מאד מה שכתבת. אבל אתה לא יכול לצפות מאף אחד להסכים להמסקנא שלך על האיש, וגם לא לצפות שהחולקים עליך ימלאו את פיהם מים. זה לא הבלוג האישי של אף אחד.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 3:05 pm
על ידי מקדש מלך
חרסון כתב:הרב מקדש מלך, גם אני במתאכזבים. ציפיתי ללמוד עוד הרבה מפיך על אנשי השם אשר בקהל גור, דרכי לימודם, מחשבתם ועבודתם. אבל אתה צודק, לכאורה, במציאות הנוכחית הדבר אינו בגדר האפשר.

אשכול כזה מטיבו דורש אווירה אחרת, נינוחה ורגועה. מלאה בסקרנות ובעניין, בהקשבה ובפצעי אוהב. האווירה ברחוב ביחס לקהל הגוראי איננה כזו, מסיבות מוצדקות ושאינן. לכן, אשכול שכזה פשוט אין לו קיום, בפורום ציבורי שבו אנשים שונים ודעות שונות ותכונות נפש שונות וטרפרמנט לוהט יותר או עוד יותר... כל זאת, אלמלא היה כאן מנהל שנוכח כל העת ומשקיע את זמנו מרצו ועצביו בניהול האשכול וניתובו במים עזים. כל עוד שההנהלה לא מעמידה לנו כאן כזה 'שומר הפתח', נאלץ לוותר בצער ולחכות להזדמנות מתאימה יותר.

אם חסר לך אחד מההודעות שכבר כתבתי (המאמר האחרון היה מאמר ב' על רבי מוטל מיירנץ) תאותת באישי ואשלח לך אותו.

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

פורסם: ד' יוני 15, 2022 3:12 pm
על ידי סגי נהור
מקדש מלך כתב:לא התכוונתי עליך, ולא יודע למה חשבת ככה.
התנהגותך באשכול היתה לטעמי יפה להפליא (ביחס לציפיות...)

אסביר:
לפ"ב כתב משהו (מכוער), ואח"כ מיהר למחוק.
לאחר הודעתו ומחיקתו, בא ישעיהו לוריא וכתב הודעה ארוכה ללא כל קשר לדברי לפ"ב, שנמחקה כנראה ע"י ההנהלה.
על הודעה זו של ישעיהו לוריא הגיב אראל, שאם מוחקים, היה ראוי למחוק את האשכול כולו. ובתגובה לזה החליט כת"ר למחוק את הודעותיו.
בא לפ"ב, ראה את הדיון ביניכם (ללא הודעת ישעיהו לוריא שנעלמה כליל), וסבר שהודעתו שלו גרמה לכל הסער הזה.