מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שחיתות פומבית כאורח חיים

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
ידידיה
הודעות: 1234
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי ידידיה » ד' דצמבר 12, 2018 12:47 pm

אם אדם מאמין בגדולתו של אותו אדמו"ר, יש כאן הכל, עילוי נשמה וגם הצלחה.


לעצם הדבר, דיי מזעזע לראות באיזה שויון נפש מתקבלת כאן הנהגה מושחתת של פרנסי ציבור בהפקעת רכוש ציבורי לעצמם.

גביר
הודעות: 2819
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי גביר » ד' דצמבר 12, 2018 12:59 pm

איש_ספר כתב:אם כבר עלה המקווה לאדמורי"ם.
במקוה אחר שגם בו אני לעיתים מבקר יש מקוה מיוחד לאדמו"ר בתוך חדר סגור כמובן.
מעל הדלת יש שלט שבו כתוב בערך כך: חדר זה או מקווה זה, נתרם ע"י פלוני (לפי השם ספרדי) להצלחת משפחתו וכו'.
בכל זמן שאני רואה את השלט אני מהפך בדבר, האם יש לאותו מסכן איזה זכות בכך שמימן לאדמו"ר הצעיר את האפשרות להתפנק בחדר מיוחד לו?
מה הגבול? אם אני משדרג את הרכב של האדמו"ר בהגה עץ, מתאים לחרוט ע"ז לע"נ למשל..?

דומה שהנוהג לכתוב על חפצים שנתרמו 'לעילוי נשמת' [השבת ראיתי בבית הכנסת במקום בו התארחנו נטלת פלסטיק בכיור שליד החדר שאסור להזכיר בו שם שמיים ועליה מדבקה של לע"נ! - בית הכנסת בעיקרו אשכנזי, המדבקה נשאה שם ספרדי] כמו גם הנוהג להקדיש כל שיעור תורה וכיו"ב לע"נ, ראוי לאשכול בפני עצמו. דומה שיש לדון בכך משלוש זוויות - א. הלכתית - האם ראוי לעשות כן, על מה וכו' [דומה שנקודת המוצא היא תשובת הרשב"א בעניין] ב. הגותית - מפני מה הדבר מועיל לנשמה, האם כל תרומה של כל אדם מועילה לכל נפטר, האם כו"ע מודו שמועיל, וכו'. האם אדם יכול לסמוך על זה שיורשיו ידאגו לעולם הבא שלו באמצעות תרומות לע"נ [יעוין ספורנו בפירוש קהלת מש"כ בזה], וכו'. דומה ששתי זוויות אלו פתוכות זו בזו. ג. היסטורית-אנתרופולוגית - היכן התחיל נוהג זה, כיצד התפשט, מפני מה אירע כן, מהן הקהילות שבהן הדבר נפוץ יותר, מהן הסיבות לכך וכו'.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' דצמבר 12, 2018 1:00 pm

בעז"ה

אני חושב שהנושא שעלה כאן הוא נושא חשוב, למרות שהדוגמא הפותחת איננה מוצלחת במיוחד.

1. בציבור החרדי יש גופים חזקים עם הרבה משאבים וכח בתחומים שונים. רוב המוסדות הללו מתנהלים לא עם מערכת מסודרת, אלא יש בעל הבית שהוא מחליט כרצונו. אין מנגנון שמחליט, אין למי להתלונן, וכו'. יש גוף אחד שיש לו מילה אצל השולטים למינהם, (באופן חלקי למידי) והוא הרבנים. אבל גם הם אומרים שלרוב אין להם שליטה על המוסד או על פלוני אלמוני.
2. אדם יחיד שמחזיק בכח לא מבוקר, זה מוביל לשחיתות בצורה ברורה. לדעתי המקום הבולט מכל הוא בתחום המוסדות והעמותות למינהם (שפורח במיוחד אצלינו במגזר). אבל לא חסרות דוגמאות כאלו.
3. הסיבה לכך היא שרוב הגופים האירגונים מתנהלים בצורה של שטיבל. כשהציבור החרדי היה קטן עוד היה יותר מקום לתרבות חיים שכזו, כולם מכירים את כולם ואיש את רעהו יעזורו. אבל כשהציבור גדל ומדובר על מאות אלפי נפשות, ברור שצריכים מנגנון מסודר ולא עסקנים שיש להם קשרים.
4. כשאומרים שבציבור הכללי המצב טוב יותר, צריך לקחת את הביקורת בפרופרציה נכונה. לא הכונה לשבח את החילוניות, אלא שם בדר"כ הכל כפוף יותר למערכת החוקים הממשלתית, שבגדול יוצרת התנהלות תקינה.
5. בהחלט ניתן לתת ציון לשבח לציבור החרדי, שאם כל זאת, יחסית לעולם בלא סדר ומשטר, ההתנהלות יחסית טובה ותקינה, וזה ככל הנראה מחמת העובדה שמדובר באנשים מאמינים בבורא עולם שמנהל את העולם וכפופים לתורתו, שמחייבת התנהגות הגונה. בוודאי שאחוז האלימות מכל גווניה קיים אצלינו הרבה פחות, לא רק בזכות המשטרה, אלא גם בזכות הערכים שיש בנו.
6. אבל צריכים להיות כנים עם עצמינו ולהכיר בבעיה.

ידידיה
הודעות: 1234
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי ידידיה » ד' דצמבר 12, 2018 1:04 pm

גביר כתב:
איש_ספר כתב:אם כבר עלה המקווה לאדמורי"ם.
במקוה אחר שגם בו אני לעיתים מבקר יש מקוה מיוחד לאדמו"ר בתוך חדר סגור כמובן.
מעל הדלת יש שלט שבו כתוב בערך כך: חדר זה או מקווה זה, נתרם ע"י פלוני (לפי השם ספרדי) להצלחת משפחתו וכו'.
בכל זמן שאני רואה את השלט אני מהפך בדבר, האם יש לאותו מסכן איזה זכות בכך שמימן לאדמו"ר הצעיר את האפשרות להתפנק בחדר מיוחד לו?
מה הגבול? אם אני משדרג את הרכב של האדמו"ר בהגה עץ, מתאים לחרוט ע"ז לע"נ למשל..?

דומה שהנוהג לכתוב על חפצים שנתרמו 'לעילוי נשמת' [השבת ראיתי בבית הכנסת במקום בו התארחנו נטלת פלסטיק בכיור שליד החדר שאסור להזכיר בו שם שמיים ועליה מדבקה של לע"נ! - בית הכנסת בעיקרו אשכנזי, המדבקה נשאה שם ספרדי] כמו גם הנוהג להקדיש כל שיעור תורה וכיו"ב לע"נ, ראוי לאשכול בפני עצמו. דומה שיש לדון בכך משלוש זוויות - א. הלכתית - האם ראוי לעשות כן, על מה וכו' [דומה שנקודת המוצא היא תשובת הרשב"א בעניין] ב. הגותית - מפני מה הדבר מועיל לנשמה, האם כל תרומה של כל אדם מועילה לכל נפטר, האם כו"ע מודו שמועיל, וכו'. האם אדם יכול לסמוך על זה שיורשיו ידאגו לעולם הבא שלו באמצעות תרומות לע"נ [יעוין ספורנו בפירוש קהלת מש"כ בזה], וכו'. דומה ששתי זוויות אלו פתוכות זו בזו. ג. היסטורית-אנתרופולוגית - היכן התחיל נוהג זה, כיצד התפשט, מפני מה אירע כן, מהן הקהילות שבהן הדבר נפוץ יותר, מהן הסיבות לכך וכו'.

בקשר לב.
כמדומה שהח"ח כתב שגם מי שילדיו דואגים לנשמתו כראוי, עדיין עיקר השכר והעונש נקבע לפי מעשיו שלו בחיים חיותו ולא כדאי לסמוך על אחרים.

לענין
הודעות: 3472
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי לענין » ד' דצמבר 12, 2018 1:47 pm

איש_ספר כתב:אם כבר עלה המקווה לאדמורי"ם.
בכל זמן שאני רואה את השלט אני מהפך בדבר, האם יש לאותו מסכן איזה זכות בכך שמימן לאדמו"ר הצעיר את האפשרות להתפנק בחדר מיוחד לו?
מה הגבול? אם אני משדרג את הרכב של האדמו"ר בהגה עץ, מתאים לחרוט ע"ז לע"נ למשל..?


תמהני, תוכל לשאול מפני מה הוא מעריך את הצעיר הנ"ל [ובמקרים רבים זו אכן שאלה מצויינת], אך עד כמה שהוא מעריכו פשיטא שהוא רואה לו זכות גדולה בזה. אני מכיר רבנים ליטאיים שתלמידיהם הגבירים שיפצו להם את המטבח מתוך רטט של קדושה.
ואם הזכרת רכב, אכן ברכבו של כ"ק האדמו"ר מראחמיסטריווקא שליט"א קבוע מול מקום האדמו"ר שלט ובו שם הנדיב הנו"מ, וזה הגיוני ביותר, סוג של קוויטל.

ובנושא האשכול,
רשת גנים מפורסמת מקזזת עשר אחוז משכר הגננות, 'תרומה' לרשת...
מורות בכל אתר ואתר מופיעות בכיתה בתחילת התפילה ללא כל תמורה!!! שעות העבודה עליהם הן מקבלות תשלום כוללים רק את השיעורים, ואעפ"כ הן עובדות בחינם! מה שלא מקובל בשום מקום מערבי על פני הגלובוס.
זה נראה לכם נורמלי????
אם היה אחד 'מוסר' את זה לרשויות, היו עושים לזה סדר חיש קל.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' דצמבר 12, 2018 1:48 pm

איש_ספר כתב:
בכל זמן שאני רואה את השלט אני מהפך בדבר, האם יש לאותו מסכן איזה זכות בכך שמימן לאדמו"ר הצעיר את האפשרות להתפנק בחדר מיוחד לו?
מה הגבול? אם אני משדרג את הרכב של האדמו"ר בהגה עץ, מתאים לחרוט ע"ז לע"נ למשל..?


בערך כמו הזכות של שטעלט וויין וכמו רקמת הזהב על הפרוכיה הקטנה של שולחן הרבי "לזכות אפרים קלמן לייב בן הענטשא גולדא".

מאי אולמיה האי מהאי?

עובדיה חן
הודעות: 1851
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' דצמבר 12, 2018 1:49 pm

לענין כתב:
איש_ספר כתב:אם כבר עלה המקווה לאדמורי"ם.
בכל זמן שאני רואה את השלט אני מהפך בדבר, האם יש לאותו מסכן איזה זכות בכך שמימן לאדמו"ר הצעיר את האפשרות להתפנק בחדר מיוחד לו?
מה הגבול? אם אני משדרג את הרכב של האדמו"ר בהגה עץ, מתאים לחרוט ע"ז לע"נ למשל..?


תמהני, תוכל לשאול מפני מה הוא מעריך את הצעיר הנ"ל [ובמקרים רבים זו אכן שאלה מצויינת], אך עד כמה שהוא מעריכו פשיטא שהוא רואה לו זכות גדולה בזה. אני מכיר רבנים ליטאיים שתלמידיהם הגבירים שיפצו להם את המטבח מתוך רטט של קדושה.
ואם הזכרת רכב, אכן ברכבו של כ"ק האדמו"ר מראחמיסטריווקא שליט"א קבוע מול מקום האדמו"ר שלט ובו שם הנדיב הנו"מ, וזה הגיוני ביותר, סוג של קוויטל.

ובנושא האשכול,
רשת גנים מפורסמת מקזזת עשר אחוז משכר הגננות, 'תרומה' לרשת...
מורות בכל אתר ואתר מופיעות בכיתה בתחילת התפילה ללא כל תמורה!!! שעות העבודה עליהם הן מקבלות תשלום כוללים רק את השיעורים, ואעפ"כ הן עובדות בחינם! מה שלא מקובל בשום מקום מערבי על פני הגלובוס.
זה נראה לכם נורמלי????
אם היה אחד 'מוסר' את זה לרשויות, היו עושים לזה סדר חיש קל.

פשוט גזל

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' דצמבר 12, 2018 1:53 pm

לענין כתב:
איש_ספר כתב:אם כבר עלה המקווה לאדמורי"ם.
בכל זמן שאני רואה את השלט אני מהפך בדבר, האם יש לאותו מסכן איזה זכות בכך שמימן לאדמו"ר הצעיר את האפשרות להתפנק בחדר מיוחד לו?
מה הגבול? אם אני משדרג את הרכב של האדמו"ר בהגה עץ, מתאים לחרוט ע"ז לע"נ למשל..?


תמהני, תוכל לשאול מפני מה הוא מעריך את הצעיר הנ"ל [ובמקרים רבים זו אכן שאלה מצויינת], אך עד כמה שהוא מעריכו פשיטא שהוא רואה לו זכות גדולה בזה. אני מכיר רבנים ליטאיים שתלמידיהם הגבירים שיפצו להם את המטבח מתוך רטט של קדושה.
ואם הזכרת רכב, אכן ברכבו של כ"ק האדמו"ר מראחמיסטריווקא שליט"א קבוע מול מקום האדמו"ר שלט ובו שם הנדיב הנו"מ, וזה הגיוני ביותר, סוג של קוויטל.

אם האדמו"ר או הרב ראויים לאותה אצטלא, מה הספק? היינו מהנה ת"ח מנכסיו, שעליו אמרו בגמרא כאילו נדבק בשכינה.
נערך לאחרונה על ידי סגי נהור ב ד' דצמבר 12, 2018 1:57 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לענין
הודעות: 3472
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי לענין » ד' דצמבר 12, 2018 1:57 pm

עובדיה חן כתב:
לענין כתב:ובנושא האשכול,
רשת גנים מפורסמת מקזזת עשר אחוז משכר הגננות, 'תרומה' לרשת...
מורות בכל אתר ואתר מופיעות בכיתה בתחילת התפילה ללא כל תמורה!!! שעות העבודה עליהם הן מקבלות תשלום כוללים רק את השיעורים, ואעפ"כ הן עובדות בחינם! מה שלא מקובל בשום מקום מערבי על פני הגלובוס.
זה נראה לכם נורמלי????
אם היה אחד 'מוסר' את זה לרשויות, היו עושים לזה סדר חיש קל.


פשוט גזל


אני לא בטוח שזה גזל מפני שאדעתא דהכי הן נשכרות [אלא שמנהג המדינה מחייב אעפ"כ, ויל"ע אם זה גזל]. אבל ניצול מחפיר זה ודאי נקרא
הנושא הכואב מאד מאד, שהועלה כאן - https://m.knesset.gov.il/activity/commi ... 11.18.aspx הוא שייך במישרין לנושא האשכול. אולי הבריון של אי"ס יעביר את הלינק הלאה לאלי אלאלוף...
[גילוי נאות - ב"ב שתחי' איננה מורה].

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי קראקובער » ד' דצמבר 12, 2018 4:27 pm

וזה שהחיידרים לוקחים תשלום על גנים למרות שזה מסובסד באופן מלא גם קרוב לגזל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' דצמבר 12, 2018 4:35 pm

קראקובער כתב:וזה שהחיידרים לוקחים תשלום על גנים למרות שזה מסובסד באופן מלא גם קרוב לגזל.

ההסבר שלהם לזה הוא שהם מממנים עם זה את הלימודים בכיתות הגבוהות יותר.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי קראקובער » ד' דצמבר 12, 2018 4:50 pm

מקדש מלך כתב:
קראקובער כתב:וזה שהחיידרים לוקחים תשלום על גנים למרות שזה מסובסד באופן מלא גם קרוב לגזל.

ההסבר שלהם לזה הוא שהם מממנים עם זה את הלימודים בכיתות הגבוהות יותר.

את התירוץ אנחנו יודעים..

הרואה
הודעות: 2166
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי הרואה » ד' דצמבר 12, 2018 4:54 pm

מקדש מלך כתב:
קראקובער כתב:וזה שהחיידרים לוקחים תשלום על גנים למרות שזה מסובסד באופן מלא גם קרוב לגזל.

ההסבר שלהם לזה הוא שהם מממנים עם זה את הלימודים בכיתות הגבוהות יותר.

וכידוע יש מנהלי חיידרים עשירים ביותר שיכולים לממן היטב בלי זה. כמובן הרוב ביושר (בד"כ גם אין שאלה על לקחת כסף על ת"ת יותר משכר בטלה, כי חיידר כיום זה לא תלמוד תורה, אלא שמרטפיה (קרי - שירות אפסנאות נשמות) לכל דבר כמו בית יעקב, ומטרתו למנוע חלק מהחיכוכים בין הורים לילדים, שעל הדרך גם לומדים, שרים, ומספרים סיפורי צדיקים).

הרואה
הודעות: 2166
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי הרואה » ד' דצמבר 12, 2018 5:01 pm

מדוע האדמורים שרבים מהם פקחים ואחראיים, ממשיכים לחנך את ילדיהם להתנשאות ופינוק ולחיות ממתנות אחרים. מן הסתם אדמו"ר שגדל כמו כולם ואז הוכתר לרבי, יהיה ישר ורגיש הרבה יותר מרעהו שהיה פריץ מגיל 0.

דרומי
הודעות: 9122
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי דרומי » ד' דצמבר 12, 2018 5:55 pm

אני לא אומר שאין משהו בדבריך, אבל הסגנון מזכיר קצת את טענותיהם של הרבה אנשים בארץ כלפי הציבור החרדי בכלל שגדל מפונק ואינו הולך לצבא וכו' וכו'. פעם איזה נהג אוטובוס מבוגר אמר לי, והיה ניכר שהוא אומר את זה רק מתוך כוונה טובה ואמיתית, שכדאי לי מאוד ללכת לצבא כי כך אתחשל לקראת החיים ואגדל נכון.

קו ירוק
הודעות: 5812
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' דצמבר 12, 2018 5:58 pm

מקדש מלך כתב:
קראקובער כתב:וזה שהחיידרים לוקחים תשלום על גנים למרות שזה מסובסד באופן מלא גם קרוב לגזל.

ההסבר שלהם לזה הוא שהם מממנים עם זה את הלימודים בכיתות הגבוהות יותר.

זה לא 'ההסבר' - זה כך!

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' דצמבר 12, 2018 6:08 pm

קו ירוק כתב:
מקדש מלך כתב:
קראקובער כתב:וזה שהחיידרים לוקחים תשלום על גנים למרות שזה מסובסד באופן מלא גם קרוב לגזל.

ההסבר שלהם לזה הוא שהם מממנים עם זה את הלימודים בכיתות הגבוהות יותר.

זה לא 'ההסבר' - זה כך!

מי אמר לך? בהכללה זה ודאי לא נכון.
וגם אם כן, מה הקשר? הילד בגן מקבל מימון מהמדינה, זה שבכיתה הגבוהה יותר אין מימון זה בעיה אחרת.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי חיימשה » ד' דצמבר 12, 2018 6:38 pm

איש_ספר כתב:אם כבר עלה המקווה לאדמורי"ם.
במקוה אחר שגם בו אני לעיתים מבקר יש מקוה מיוחד לאדמו"ר בתוך חדר סגור כמובן.
מעל הדלת יש שלט שבו כתוב בערך כך: חדר זה או מקווה זה, נתרם ע"י פלוני (לפי השם ספרדי) להצלחת משפחתו וכו'.
בכל זמן שאני רואה את השלט אני מהפך בדבר, האם יש לאותו מסכן איזה זכות בכך שמימן לאדמו"ר הצעיר את האפשרות להתפנק בחדר מיוחד לו?
מה הגבול? אם אני משדרג את הרכב של האדמו"ר בהגה עץ, מתאים לחרוט ע"ז לע"נ למשל..?

ברור שנקטת גוזמא עם ההגה, אבל בהחלט נהוג לחרוט על כל מה שמשמש לקדושה כמו סידור סטנדר בקבוק יין ומפית, מקווה טהרה עאכו''כ.
זה שאתה רואה באותו אדמו''ר מישהו שווה ערך אליך [האדמור הצעיר] זה נושא אחר. אם הנ''ל תורם לו הוא רואה בו אדמו''ר, ובהנחה זו ודאי יש מקום להנציח.

עובר ושב
הודעות: 2558
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' דצמבר 12, 2018 6:40 pm

בחזרה לנושא האשכול,

כאן רואים את טוב הלב של הציבור החרדי, והמידות הנאות והמתוקנות שאין להם אח ורע בעולם כולו. רק בציבור החרדי יכול עסקן מושחת לעשות כבתוך שלו ברכוש הציבורי שכולנו משלמים עליו, ולהיות סמוך ובטוח שלא יבולע לו, ועולם כמנהגו נוהג (להוציא אשכול של הוצאת קיטור במדור הנסתר של אוצה"ח, המיועד לרשומים בלבד, וגם זה כמובן בעילום שם על מנת שהנ"ל ימשיך לחגוג באין מפריע).

ההיטב חרה לרא"ס העובדה שאותו עסקן עושה זאת לעיני כל ישראל (יש ביטוי מתאים לזה, אבל אינו מכבוד המקום) ומנקר את עיניהם של הרוחצים הנאנקים תחת עול הלחץ והדחק, אבל זה גופא שבחו של הציבור החרדי - שאותו עסקן יכול לעשות זאת באין מפריע. אשרינו מה טוב חלקנו.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי חיימשה » ד' דצמבר 12, 2018 6:42 pm

מקדש מלך כתב:הדוגמא הספיציפית הזו אינה מתאימה, כי מדובר במקווה פרטית, וברור שזכותו של אדם לנהוג ברכושו הפרטי כראות עיניו, ואילו הרב א"ס מדבר על רכוש העירייה הציבורי.

מה פתאום?
מדובר במקווה שנבנה מכספי החסידים כולם לתועלת כולם, כלפיהם זה רכוש ציבורי, ויותר מזה זה נבנה מכספם הפרטי ועבורם!

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי חיימשה » ד' דצמבר 12, 2018 6:43 pm

הרואה כתב:לגבי אותיות הזהב על מטפחות האדמו"רים, כידוע אם לא רוקמים באותיות זהב וכסף זה לא חל. ובפרט בעוה"ז...
אחד הדברים המשונים שהורגלנו אליהם זה מנהג הפריצים שנוהגים הבנש"קים (קרי - אדמו"רים), ומילא על חסידיהם אין כ"כ שאלה שמעריצים את מלכם, הטענה שלי זה מדוע האדמורים שרבים מהם פקחים ואחראיים, ממשיכים לחנך את ילדיהם להתנשאות ופינוק ולחיות ממתנות אחרים. מן הסתם אדמו"ר שגדל כמו כולם ואז הוכתר לרבי, יהיה ישר ורגיש הרבה יותר מרעהו שהיה פריץ מגיל 0.

את המודל הזה יצרה התורה !
כך בדיוק גדלו בני הכהנים והלוויים עד חורבן הבית.
ומסתמא בני ריש גלותא וכו' אחר החורבן.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי חיימשה » ד' דצמבר 12, 2018 6:48 pm

ידידיה כתב:לעצם הדבר, דיי מזעזע לראות באיזה שויון נפש מתקבלת כאן הנהגה מושחתת של פרנסי ציבור בהפקעת רכוש ציבורי לעצמם.

אולי תסביר לנו הסבר למדני, מדוע כניסת עסקן לחדר מבוא של מ''נ, או לחדר הסקה, כדי להתלבש שם, מהווה 'הפקעת רכוש ציבורי''. ההיפך, יש כאן זה נהנה וזה לא חסר. הרי אינך טוען שצריך לאפשר את זה לכולם.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי יותם » ד' דצמבר 12, 2018 6:52 pm

עובר ושב כתב:בחזרה לנושא האשכול,

כאן רואים את טוב הלב של הציבור החרדי, והמידות הנאות והמתוקנות שאין להם אח ורע בעולם כולו. רק בציבור החרדי יכול עסקן מושחת לעשות כבתוך שלו ברכוש הציבורי שכולנו משלמים עליו, ולהיות סמוך ובטוח שלא יבולע לו, ועולם כמנהגו נוהג (להוציא אשכול של הוצאת קיטור במדור הנסתר של אוצה"ח, המיועד לרשומים בלבד, וגם זה כמובן בעילום שם על מנת שהנ"ל ימשיך לחגוג באין מפריע).

ההיטב חרה לרא"ס העובדה שאותו עסקן עושה זאת לעיני כל ישראל (יש ביטוי מתאים לזה, אבל אינו מכבוד המקום) ומנקר את עיניהם של הרוחצים הנאנקים תחת עול הלחץ והדחק, אבל זה גופא שבחו של הציבור החרדי - שאותו עסקן יכול לעשות זאת באין מפריע. אשרינו מה טוב חלקנו.

לאפשר לשחיתות להתקיים זה טוב לב?

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי חיימשה » ד' דצמבר 12, 2018 7:05 pm

בבחרותי למדתי בישיבה חשובה בצפון.
פעמיים בשבוע היו מתקבצים כל בני הישיבה לקריאת התורה.
מתוך 50 בחורים, מתוך 3 עליות היו נותנים בקביעות - שנים לי הקטן.
בחור חסידי יחיד ובודד בישיבה ליטאית אליטיסטית והצעיר שבחבורה.
מי קבע את ההסדר השרירותי הזה?

עובר ושב
הודעות: 2558
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' דצמבר 12, 2018 7:51 pm

יותם כתב:לאפשר לשחיתות להתקיים זה טוב לב?


אכן, אפשר להביא הרבה דוגמאות מסיפורים ידועים, כאותו צדיק שרדף אחר הגנב וצעק לו "מחול לך".

עקביה
הודעות: 5466
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי עקביה » ד' דצמבר 12, 2018 8:24 pm

חיימשה כתב:את המודל הזה יצרה התורה !
כך בדיוק גדלו בני הכהנים והלוויים עד חורבן הבית.
ומסתמא בני ריש גלותא וכו' אחר החורבן.

איזו תורה?


תלמוד בבלי מסכת פסחים דף נז עמוד א
...עליהם ועל כיוצא בהם אמר אבא שאול בן בטנית משום אבא יוסף בן חנין: אוי לי מבית בייתוס אוי לי מאלתן, אוי לי מבית חנין אוי לי מלחישתן, אוי לי מבית קתרוס אוי לי מקולמוסן, אוי לי מבית ישמעאל בן פיאכי אוי לי מאגרופן. שהם כהנים גדולים, ובניהן גיזברין, וחתניהם אמרכלין, ועבדיהן חובטין את העם במקלות.

דמשק
הודעות: 1141
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי דמשק » ד' דצמבר 12, 2018 8:34 pm

הרואה כתב:לגבי אותיות הזהב על מטפחות האדמו"רים, כידוע אם לא רוקמים באותיות זהב וכסף זה לא חל. ובפרט בעוה"ז...
אחד הדברים המשונים שהורגלנו אליהם זה מנהג הפריצים שנוהגים הבנש"קים (קרי - אדמו"רים), ומילא על חסידיהם אין כ"כ שאלה שמעריצים את מלכם, הטענה שלי זה מדוע האדמורים שרבים מהם פקחים ואחראיים, ממשיכים לחנך את ילדיהם להתנשאות ופינוק ולחיות ממתנות אחרים. מן הסתם אדמו"ר שגדל כמו כולם ואז הוכתר לרבי, יהיה ישר ורגיש הרבה יותר מרעהו שהיה פריץ מגיל 0.

viewtopic.php?f=19&t=30639&hilit=

ידידיה
הודעות: 1234
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי ידידיה » ד' דצמבר 12, 2018 8:37 pm

חיימשה כתב:
ידידיה כתב:לעצם הדבר, דיי מזעזע לראות באיזה שויון נפש מתקבלת כאן הנהגה מושחתת של פרנסי ציבור בהפקעת רכוש ציבורי לעצמם.

אולי תסביר לנו הסבר למדני, מדוע כניסת עסקן לחדר מבוא של מ''נ, או לחדר הסקה, כדי להתלבש שם, מהווה 'הפקעת רכוש ציבורי''. ההיפך, יש כאן זה נהנה וזה לא חסר. הרי אינך טוען שצריך לאפשר את זה לכולם.

אני מבין שלגבי סיפור א (המקוה בבארי) אתה שותף לרגשותי.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי עמקן » ד' דצמבר 12, 2018 8:46 pm

עקביה כתב:עילוי נשמה לא ממש בטוח שיש כאן. אבל ל'הצלחת משפחתו', יתכן אף מסתבר שאותו יהודי ספרדי ראה תוצאות מידיות כאן בעולם הזה..

למה זה מסתבר?
סגי נהור כתב:
לענין כתב:
איש_ספר כתב:אם כבר עלה המקווה לאדמורי"ם.
בכל זמן שאני רואה את השלט אני מהפך בדבר, האם יש לאותו מסכן איזה זכות בכך שמימן לאדמו"ר הצעיר את האפשרות להתפנק בחדר מיוחד לו?
מה הגבול? אם אני משדרג את הרכב של האדמו"ר בהגה עץ, מתאים לחרוט ע"ז לע"נ למשל..?


תמהני, תוכל לשאול מפני מה הוא מעריך את הצעיר הנ"ל [ובמקרים רבים זו אכן שאלה מצויינת], אך עד כמה שהוא מעריכו פשיטא שהוא רואה לו זכות גדולה בזה. אני מכיר רבנים ליטאיים שתלמידיהם הגבירים שיפצו להם את המטבח מתוך רטט של קדושה.
ואם הזכרת רכב, אכן ברכבו של כ"ק האדמו"ר מראחמיסטריווקא שליט"א קבוע מול מקום האדמו"ר שלט ובו שם הנדיב הנו"מ, וזה הגיוני ביותר, סוג של קוויטל.

אם האדמו"ר או הרב ראויים לאותה אצטלא, מה הספק? היינו מהנה ת"ח מנכסיו, שעליו אמרו בגמרא כאילו נדבק בשכינה.

לא כ"כ חשוב עם האדמו"ר ראוי או לא. העיקר מה חושב התורם ומה אמרו לו. אם הוא יודע שזה הולך למקוה פרטי של אדמו"ר והוא חושב שהאדמו"ר מבחר מין האנושי וראוי לתרום לו מקווה פרטי, זה עסק שלו, ואין מקום לטענת על אף אחד, כל זמן שהוא הטעה עצמו ולא הטעו אותו על מהותו האמיתי של הדמו"ר.
אבל אם הם התרימו אותו למקווה ציבורי, והשתמשו בהממון עבור מקווה פרטי של האדמו"ר, זה גזל גמור.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15707
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' דצמבר 12, 2018 9:07 pm

פגשתי את העסקן בחנות הירקות, שאלתי אותו אם הספיק לראות את האשכול, אמר לי כמעט בנזיפה: אין לי אינטרט כלל! ועל אוצר החכמה והפורום לא שמע מעולם. אח"כ נזכרתי שבכלל אי אפשר להכנס לאספקלריא בלי להיות רשום. וכולי תקוה שהוא אינו רשום.
בדיעבד טוב שכך, שכן אם היה רואה את היחס הסלחני לבריונות שכזו, ואם היה טורח לקרוא את כל האשכול ומוצא שחלים עליו דיני מלך, היינו צריכים להחביא את הילדות במזוודות.

עקביה
הודעות: 5466
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי עקביה » ד' דצמבר 12, 2018 9:23 pm

עמקן כתב:
עקביה כתב:עילוי נשמה לא ממש בטוח שיש כאן. אבל ל'הצלחת משפחתו', יתכן אף מסתבר שאותו יהודי ספרדי ראה תוצאות מידיות כאן בעולם הזה..

למה זה מסתבר?

מסתבר שהנתרמים אינם כפויי טובה חלילה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13121
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 12, 2018 9:26 pm

חיימשה כתב:
מקדש מלך כתב:הדוגמא הספיציפית הזו אינה מתאימה, כי מדובר במקווה פרטית, וברור שזכותו של אדם לנהוג ברכושו הפרטי כראות עיניו, ואילו הרב א"ס מדבר על רכוש העירייה הציבורי.

מה פתאום?
מדובר במקווה שנבנה מכספי החסידים כולם לתועלת כולם, כלפיהם זה רכוש ציבורי, ויותר מזה זה נבנה מכספם הפרטי ועבורם!

בית כנסת שבנו החסידים כ"בית הכנסת של האדמו"ר" - יש לאדמו"ר בעלות מסוימת עליו, כרב אשי שאמר שהוא יכול למכור את בית הכנסת של מתא מחסיא (מגילה כו,א).
יש בזה סיפור עם הרבי מליובאוויטש ואינני יודע את פרטיו.

הרואה
הודעות: 2166
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי הרואה » ד' דצמבר 12, 2018 9:27 pm

עקביה כתב:
חיימשה כתב:את המודל הזה יצרה התורה !
כך בדיוק גדלו בני הכהנים והלוויים עד חורבן הבית.
ומסתמא בני ריש גלותא וכו' אחר החורבן.

איזו תורה?


תלמוד בבלי מסכת פסחים דף נז עמוד א
...עליהם ועל כיוצא בהם אמר אבא שאול בן בטנית משום אבא יוסף בן חנין: אוי לי מבית בייתוס אוי לי מאלתן, אוי לי מבית חנין אוי לי מלחישתן, אוי לי מבית קתרוס אוי לי מקולמוסן, אוי לי מבית ישמעאל בן פיאכי אוי לי מאגרופן. שהם כהנים גדולים, ובניהן גיזברין, וחתניהם אמרכלין, ועבדיהן חובטין את העם במקלות.

וכל שכן אלו שאינם כהנים, ואינם מזרע דוד, ואינם עולים על בני דודם שוויתר על האדמורות כדי למנוע מחלוקת עם אביהם השתלטן, וכ"ש שאינם עולים על בנו של אברך טהור לב ומתמיד בפינה במיר, וכ"ש שאינם עולים על ממזר תלמיד חכם.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי חיימשה » ד' דצמבר 12, 2018 9:31 pm

עזריאל ברגר כתב:
חיימשה כתב:
מקדש מלך כתב:הדוגמא הספיציפית הזו אינה מתאימה, כי מדובר במקווה פרטית, וברור שזכותו של אדם לנהוג ברכושו הפרטי כראות עיניו, ואילו הרב א"ס מדבר על רכוש העירייה הציבורי.

מה פתאום?
מדובר במקווה שנבנה מכספי החסידים כולם לתועלת כולם, כלפיהם זה רכוש ציבורי, ויותר מזה זה נבנה מכספם הפרטי ועבורם!

בית כנסת שבנו החסידים כ"בית הכנסת של האדמו"ר" - יש לאדמו"ר בעלות מסוימת עליו, כרב אשי שאמר שהוא יכול למכור את בית הכנסת של מתא מחסיא (מגילה כו,א).
יש בזה סיפור עם הרבי מליובאוויטש ואינני יודע את פרטיו.

ולכן מותר לעסקנים להנות יותר משאר העם? נראה לך שזה בהרשאה של האדמו''ר?

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי חיימשה » ד' דצמבר 12, 2018 9:32 pm

עקביה כתב:
חיימשה כתב:את המודל הזה יצרה התורה !
כך בדיוק גדלו בני הכהנים והלוויים עד חורבן הבית.
ומסתמא בני ריש גלותא וכו' אחר החורבן.

איזו תורה?


תלמוד בבלי מסכת פסחים דף נז עמוד א
...עליהם ועל כיוצא בהם אמר אבא שאול בן בטנית משום אבא יוסף בן חנין: אוי לי מבית בייתוס אוי לי מאלתן, אוי לי מבית חנין אוי לי מלחישתן, אוי לי מבית קתרוס אוי לי מקולמוסן, אוי לי מבית ישמעאל בן פיאכי אוי לי מאגרופן. שהם כהנים גדולים, ובניהן גיזברין, וחתניהם אמרכלין, ועבדיהן חובטין את העם במקלות.

יפה שנתפסת ליוצא מן הכלל שחובטין את העם במקלות.
כל ההסדר של 'שבט לוי' שאינם עוסקים במשא ומתן אלא הם ובניהם ובני בניהם אמורים לשבת ולעסוק בתורה ולאכול משל הציבור, ללבוש בגדי פאר [מובא בגמ' שגם מחוץ לביהמ''ק היו לובשים כעין בגדי כהונה לכבוד ולתפארת], גדלהו משל אחיו, כל זה הוא ממש אותה פלטפורמה שנוהגת היום אצל הבנשקי''ם.
יותר נכון הכהנים של אז היו הבנשקי''ם של היום. דוק ותשכח.
ומהיכן שבאת, בגמ' רואים שגם אז כהיום זה הביא בשוליים לתופעות של שחיתות ציבורית.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי חיימשה » ד' דצמבר 12, 2018 9:33 pm

הרואה כתב:
עקביה כתב:
חיימשה כתב:את המודל הזה יצרה התורה !
כך בדיוק גדלו בני הכהנים והלוויים עד חורבן הבית.
ומסתמא בני ריש גלותא וכו' אחר החורבן.

איזו תורה?


תלמוד בבלי מסכת פסחים דף נז עמוד א
...עליהם ועל כיוצא בהם אמר אבא שאול בן בטנית משום אבא יוסף בן חנין: אוי לי מבית בייתוס אוי לי מאלתן, אוי לי מבית חנין אוי לי מלחישתן, אוי לי מבית קתרוס אוי לי מקולמוסן, אוי לי מבית ישמעאל בן פיאכי אוי לי מאגרופן. שהם כהנים גדולים, ובניהן גיזברין, וחתניהם אמרכלין, ועבדיהן חובטין את העם במקלות.

וכל שכן אלו שאינם כהנים, ואינם מזרע דוד, ואינם עולים על בני דודם שוויתר על האדמורות כדי למנוע מחלוקת עם אביהם השתלטן, וכ"ש שאינם עולים על בנו של אברך טהור לב ומתמיד בפינה במיר, וכ"ש שאינם עולים על ממזר תלמיד חכם.

הגענו למחלוקת חסו''מ... איזה יופי. חסר פה רק 6/3

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' דצמבר 12, 2018 9:34 pm

הרואה כתב:
עקביה כתב:
חיימשה כתב:את המודל הזה יצרה התורה !
כך בדיוק גדלו בני הכהנים והלוויים עד חורבן הבית.
ומסתמא בני ריש גלותא וכו' אחר החורבן.

איזו תורה?


תלמוד בבלי מסכת פסחים דף נז עמוד א
...עליהם ועל כיוצא בהם אמר אבא שאול בן בטנית משום אבא יוסף בן חנין: אוי לי מבית בייתוס אוי לי מאלתן, אוי לי מבית חנין אוי לי מלחישתן, אוי לי מבית קתרוס אוי לי מקולמוסן, אוי לי מבית ישמעאל בן פיאכי אוי לי מאגרופן. שהם כהנים גדולים, ובניהן גיזברין, וחתניהם אמרכלין, ועבדיהן חובטין את העם במקלות.

וכל שכן אלו שאינם כהנים, ואינם מזרע דוד, ואינם עולים על בני דודם שוויתר על האדמורות כדי למנוע מחלוקת עם אביהם השתלטן, וכ"ש שאינם עולים על בנו של אברך טהור לב ומתמיד בפינה במיר, וכ"ש שאינם עולים על ממזר תלמיד חכם.

למען ההגינות והיושר, וכדי שלא לחזור למחלוקות חסידים ומתנגדים, עלינו לציין שתופעת הבנים והנכדים אינה פוסחת על הליטאים בדור האחרון, וד"ל ואכמ"ל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13121
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 12, 2018 9:34 pm

חיימשה כתב:
עזריאל ברגר כתב:בית כנסת שבנו החסידים כ"בית הכנסת של האדמו"ר" - יש לאדמו"ר בעלות מסוימת עליו, כרב אשי שאמר שהוא יכול למכור את בית הכנסת של מתא מחסיא (מגילה כו,א).
יש בזה סיפור עם הרבי מליובאוויטש ואינני יודע את פרטיו.

ולכן מותר לעסקנים להנות יותר משאר העם? נראה לך שזה בהרשאה של האדמו''ר?

נראה לי שהדוגמא הזאת היתה על האדמו"ר עצמו שזוכה לחדר פרטי וכיו"ב. ואם טעיתי את"מ.

ידידיה
הודעות: 1234
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי ידידיה » ד' דצמבר 12, 2018 9:38 pm

נוטר הכרמים כתב:
הרואה כתב:
עקביה כתב:
חיימשה כתב:את המודל הזה יצרה התורה !
כך בדיוק גדלו בני הכהנים והלוויים עד חורבן הבית.
ומסתמא בני ריש גלותא וכו' אחר החורבן.

איזו תורה?


תלמוד בבלי מסכת פסחים דף נז עמוד א
...עליהם ועל כיוצא בהם אמר אבא שאול בן בטנית משום אבא יוסף בן חנין: אוי לי מבית בייתוס אוי לי מאלתן, אוי לי מבית חנין אוי לי מלחישתן, אוי לי מבית קתרוס אוי לי מקולמוסן, אוי לי מבית ישמעאל בן פיאכי אוי לי מאגרופן. שהם כהנים גדולים, ובניהן גיזברין, וחתניהם אמרכלין, ועבדיהן חובטין את העם במקלות.

וכל שכן אלו שאינם כהנים, ואינם מזרע דוד, ואינם עולים על בני דודם שוויתר על האדמורות כדי למנוע מחלוקת עם אביהם השתלטן, וכ"ש שאינם עולים על בנו של אברך טהור לב ומתמיד בפינה במיר, וכ"ש שאינם עולים על ממזר תלמיד חכם.

למען ההגינות והיושר, וכדי שלא לחזור למחלוקות חסידים ומתנגדים, עלינו לציין שתופעת הבנים והנכדים אינה פוסחת על הליטאים בדור האחרון, וד"ל ואכמ"ל.

היא מעולם לא פסחה עליהם.
לכה"פ מאז שיש בעולם ישיבה בצורתה הנוכחית
מוולאזין ועד ירושלים ובני ברק

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שחיתות פומבית כאורח חיים

הודעהעל ידי חיימשה » ד' דצמבר 12, 2018 9:38 pm

איש_ספר כתב:פגשתי את העסקן בחנות הירקות, שאלתי אותו אם הספיק לראות את האשכול, אמר לי כמעט בנזיפה: אין לי אינטרט כלל! ועל אוצר החכמה והפורום לא שמע מעולם. אח"כ נזכרתי שבכלל אי אפשר להכנס לאספקלריא בלי להיות רשום. וכולי תקוה שהוא אינו רשום.
בדיעבד טוב שכך, שכן אם היה רואה את היחס הסלחני לבריונות שכזו, ואם היה טורח לקרוא את כל האשכול ומוצא שחלים עליו דיני מלך, היינו צריכים להחביא את הילדות במזוודות.

עלי לציין שכאשר אני שומע על ראש עיר מסויימת שחונה על מדרכות בגסות כאשר אזרחיו נקנסים בכגון דא, בכגון זה דעתי כדעת כב'.
אמנם גם בזה אפשר לראות שאין זה מאפיין חרדי כלל.
דוק ותשכח איך מחנים שוטרים את רכביהם.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: כמהים_ ו־ 51 אורחים