עמוד 1 מתוך 1

האם בימינו נוהגים דיני מחנה יתד ועוד בצה"ל

פורסם: א' דצמבר 08, 2013 11:21 am
על ידי שלח
ראיתי שמביאים מרבנים גדולים שיש דין זה וצריך להיזהר בדבר האם יש מקורות בענין,והאם כל הדינים קיימים בזמנינו או חלקם והאם דינים אלו הם מדאורייתא?

Re: האם בימינו נוהגים דיני מחנה יתד ועוד בצה"ל

פורסם: א' דצמבר 08, 2013 11:51 am
על ידי מאיר סובל
ר' שלח,
כמה שצחקתי, רבונו של עולם!! לא האמנתי שאני יכול לצחוק ככה בלי כוס וודקה בפורים!!

האם בצבא שכל כולו מרמטכלו ועד אחרון הטוראים חתיכת "ערוות דבר ושב מאחריך" הכי גרוע בעולם - יהיה דין להתפנות מחוץ למחנה. חה חה חה. מי יכול לומר כזה דבר? ישר לאברבנל.

ובפרט השאלה שנלווית האם פסוק מפורש בתורה, הוא מדאורייתא.
זה מתחיל חזק כמו פתיח של שטיקל תורה לסעודת פורים.
מה הקשר ל"בית המדרש" פה?? יש איזו מלחמה באופק? הצבא בישראל רוב רובא של המחזורים והשנים אינו ענין למלחמות אלא סתם גיוס לבילויים ואיבוד נשמות בלבד.

Re: האם בימינו נוהגים דיני מחנה יתד ועוד בצה"ל

פורסם: א' דצמבר 08, 2013 12:38 pm
על ידי שלח
מענין אבל הרב יואל שוורץ שליט"א מסתפק בדבר
http://www.otzar.org/aspcrops/84458_23_393687425472-8122013.asp

Re: האם בימינו נוהגים דיני מחנה יתד ועוד בצה"ל

פורסם: א' דצמבר 08, 2013 1:27 pm
על ידי איש רגיל
...

Re: האם בימינו נוהגים דיני מחנה יתד ועוד בצה"ל

פורסם: א' דצמבר 08, 2013 1:39 pm
על ידי אוצר החכמה
יש מאמר בעניין זה במוריה עז.

Re: האם בימינו נוהגים דיני מחנה יתד ועוד בצה"ל

פורסם: א' דצמבר 08, 2013 4:27 pm
על ידי בברכה המשולשת
והאריך בזה הרה"ג יצחק קופמן בספרו הצבא כהלכה בשם האחרונים (והביא גם את דברי הגרי"ש אלישיב זצ"ל שכן נוהג)

Re: האם בימינו נוהגים דיני מחנה יתד ועוד בצה"ל

פורסם: א' דצמבר 08, 2013 11:12 pm
על ידי יודקרת
מאיר סובל כתב:הצבא בישראל רוב רובא של המחזורים והשנים אינו ענין למלחמות אלא סתם גיוס לבילויים ואיבוד נשמות בלבד.

כמה שצחקתי וכו'

Re: האם בימינו נוהגים דיני מחנה יתד ועוד בצה"ל

פורסם: ב' דצמבר 09, 2013 12:49 am
על ידי קולמוס הסופר
מאיר סובל כתב:האם בצבא שכל כולו מרמטכלו ועד אחרון הטוראים חתיכת "ערוות דבר ושב מאחריך" הכי גרוע בעולם - יהיה דין להתפנות מחוץ למחנה. חה חה חה. מי יכול לומר כזה דבר? ישר לאברבנל.
הצבא בישראל רוב רובא של המחזורים והשנים אינו ענין למלחמות אלא סתם גיוס לבילויים ואיבוד נשמות בלבד.

שאלות שנשלחו משדה הקרב (לפי התאריך ממלחמת יוה"כ) לכמה רבנים ובתוכם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, בעניין זה ממש, וכן, הגרי"ש הורה למעשה (לפי המובא) לנהוג בדינים אלו, בצבא שכזה.
מורשה ז'.
מורשה ז.PDF
(700.71 KiB) הורד 378 פעמים


ד"א. כך מובאת אחת מתשובות הגרי"ש על מלחמת יום הכיפורים.
הגריש.JPG
הגריש.JPG (10.54 KiB) נצפה 3242 פעמים

Re: האם בימינו נוהגים דיני מחנה יתד ועוד בצה"ל

פורסם: ב' דצמבר 09, 2013 2:17 am
על ידי יאיר
שלח כתב:מענין אבל הרב יואל שוורץ שליט"א מסתפק בדבר
http://www.otzar.org/aspcrops/84458_23_393687425472-8122013.asp

מה פשר הלינקים האלה?

א"א להביא לינק כמו שצריך?

Re: האם בימינו נוהגים דיני מחנה יתד ועוד בצה"ל

פורסם: ב' דצמבר 09, 2013 8:34 am
על ידי בברכה המשולשת
ומצאתי כעת מה שכתבתי בס"ד בטיוטת ספרי הבא, בעז"ה:
ויעויין בדברי הרב ברוך פז, במאמרו "חובה לשלם מיסים?" הנ"ל, שכתב שגם צרכי הביטחון מתבצעים במדינת ישראל מדיני הקהילה ולא מדיני מלוכה, וכפי שהערנו לעיל, אין דברים אלו תואמים את הכרעת הפוסקים, לכאורה. אמנם, דווקא בנושא הביטחון ייתכן שיש מקור מסויים לדבריו של הרב פז, בדיון הלכתי של מרן הגאון רבי שאול ישראלי, בהקשר לשיטת בעל ספר החינוך לגבי חלותה של מצות "ויתד תהיה לך על אזנך" בזמן הזה: "... שסבור שאין דיני מלחמה ומחנה מלחמה אלא בהיות מלך (או שופט) בראש העם. ואם אומנם יש בדברים אלו שהם בחיובי מלחמת מצוה, גם משום חיובים בתור יחידים... ב- 'עזרת ישראל מיד צר', אולם גדרי מלחמה הם רק כשיש שם מלך. ודין 'יד ויתד' הם רק כשיש גדרי מלחמה ומחנה מלחמה, ולא כשחיובם בתור יחידים". (ארץ חמדה, מהד' תשמ"ב, עמ' סה) והסביר את דבריו הרה"ג יצחק קופמן: " ויש להוסיף ביאור בדבריו... וצריך לפרש על פי המבואר בספרי האחרונים... שגם במלחמה עצמה יש להבחין בין חובות הציבור לחובות היחיד, גם אם היחידים מתחברים לגוף גדול על מנת לקיימם. ומעתה יש לאמר, שהסמכות להוציא את היחידים למלחמה נמסרה אמנם לכל שלטון של העם, אך הכח לקיים את מצוות הציבור מסור דווקא למלך המאחד את כל העם. ... וכשאין מלך אין למלחמות דין של מלחמות ציבור וממילא אין בהם דין "יד ויתד"..." (הצבא כהלכה- הלכות מלחמה וצבא, מהדורה שניה מתוקנת, ירושלים תשנ"ד, פרק ח, עמ' פה, הערה 16) אם כן הוא, אין כיום דיני מלכות לשלטון, בתחום הביטחון, אלא רק סמכויות מסויימות של מלכות בנושא זה. אמנם, ייתכן שהגדרה זו נוגעת רק ל-"מצוות המלכות", כגון מצוות "יד ויתד", ולא לדיני המלכות בכללם, ולא נתבררה לי על בוריה שיטתו של מרן הגר"ש ישראלי בנדון.

Re: האם בימינו נוהגים דיני מחנה יתד ועוד בצה"ל

פורסם: ב' דצמבר 09, 2013 5:37 pm
על ידי שלח
מאיר סובל כתב:ר' שלח,
כמה שצחקתי, רבונו של עולם!! לא האמנתי שאני יכול לצחוק ככה בלי כוס וודקה בפורים!!

האם בצבא שכל כולו מרמטכלו ועד אחרון הטוראים חתיכת "ערוות דבר ושב מאחריך" הכי גרוע בעולם - יהיה דין להתפנות מחוץ למחנה. חה חה חה. מי יכול לומר כזה דבר? ישר לאברבנל.

ובפרט השאלה שנלווית האם פסוק מפורש בתורה, הוא מדאורייתא.
זה מתחיל חזק כמו פתיח של שטיקל תורה לסעודת פורים.
מה הקשר ל"בית המדרש" פה?? יש איזו מלחמה באופק? הצבא בישראל רוב רובא של המחזורים והשנים אינו ענין למלחמות אלא סתם גיוס לבילויים ואיבוד נשמות בלבד.

הגריש אלישיב זצ"ל כותב שיש דינים אלו בימינו אשרי האיש או"ח עמודים ד ה, האם אתה חולק על הגריש אלישיב זצ"ל או שאתה חוזר בך?

Re: האם בימינו נוהגים דיני מחנה יתד ועוד בצה"ל

פורסם: ב' דצמבר 09, 2013 11:20 pm
על ידי מאיר סובל
ר' שלח,
אתה לא מבין??
אם כתוב פסוק בתורה זה לא מדאורייתא?!
אלא מה - אתה בעצמך מבין שצה"ל זה לא, למה לא????
כי בתורה מדובר על מלחמה. והגרי"ש אלישיב מדבר על מלחמה. ואתה שואל על צה"ל הקדוש ומקודש בקדושת ראשית צניחת כל הערכים, זה "ארגון נוער מעורב" של חייבי מיתות בית דין ומיתות בידי שמים. מה אתה רוצה שהם חוץ מכל התועבות גם יעשו בשירותים מחוץ למחנה? שיעשו.

Re: האם בימינו נוהגים דיני מחנה יתד ועוד בצה"ל

פורסם: ג' דצמבר 10, 2013 8:30 am
על ידי בברכה המשולשת
מאיר סובל כתב:ר' שלח,
אתה לא מבין??
אם כתוב פסוק בתורה זה לא מדאורייתא?!
אלא מה - אתה בעצמך מבין שצה"ל זה לא, למה לא????
כי בתורה מדובר על מלחמה. והגרי"ש אלישיב מדבר על מלחמה. ואתה שואל על צה"ל הקדוש ומקודש בקדושת ראשית צניחת כל הערכים, זה "ארגון נוער מעורב" של חייבי מיתות בית דין ומיתות בידי שמים. מה אתה רוצה שהם חוץ מכל התועבות גם יעשו בשירותים מחוץ למחנה? שיעשו.


הגרי"ש אלישיב דבר על צה"ל. הוא נשאל הלכה למעשה מחיילים.
זו גם היתה דעתו של מרן הגרצ"פ פרנק (יעויין בספר משפט הצבא בישראל)
וכולם דברו על צה"ל.
העובדה שיש בעיות קשות אינה מבטלת דינים- ויעויין בדברי הרמב"ם באגרת השמד.