קראקובער כתב:מאז ומעולם?! עיין בר"ן קידושין הא לן והא להו:
נשות בני בבל היו מתעסקות בצרכי הבית ולכן האיש יכול להתחתן וגם ללמוד תורה בצורה סבירה. אמנם, בנות א"י מפונקות ולכן עדיף ללמוד ורק אח"כ להתחתן.
(אם כי יתכן שגם אז מדובר במיעוט)
רוב אנשים שעובדים לא לומדים 4-5 שעות ביום ואפילו לא קרוב לזה, כנראה שאתה מושפע יותר מדי מכתבות בסגנון עיתון משפחה.
הרואה כתב:נראה לי שזה נובע משילוב של כמה סיבות פשוטות.
א. אם מחנכים כל הזמן שאסור לעבוד, ועובד הוא סוג ב' וכו', מי שיוצא לעבוד אכן מרגיש שהוא סוג ב' ובמילא הוא כבר עבריין והיחסים שלו עם הקב"ה משורשם כבר לא תקינים, ועל כן הוא פחות לומד, פחות מתפלל בכוונה, פחות נשמר מהאינטרנט, ופחות מקפיד על הכשרים.
ב. מכיוון שכך מחנכים, רבים מאלו שהולכים לעבוד זה דווקא אלו שבמילא הרגישו קצת נחותים/בטלנים, והם אכן מרגישים פחות שייכים לתורה.
ג. הבעיה הגדולה היא, שכמעט אף אחד לא מרים את הכפפה, הישיבות עסוקות ברישום, כל אחד רוצה שאצלו יהיו הבחורים הכי טובים כמובן הכל לשם שמים, ואף אחד לא דואג לבחורים/אברכים/בעלי בתים שהם בדרגה מעט פחות מהכי טובים. (אני מדבר כמובן על הגדרות השוק בהכי טובים: אשכנזים משני צדדים, מבינים רייד, בעלי השקפה, בוגרי ת"ת/יש"ק/יש"ג נחשבת (כלומר ע"פ הגדרות השוק וכנ"ל), וש"לא עובדים", ו"לא לומדים אחרת מהנהוג").
ד. הרבה אנשים שיוצאים לעבוד אכן יורדים ביר"ש, וזה בין היתר מכיון שבמילא אסור לעבוד, אם כך לא נוצרו כללים ברורים של במה מומלץ לעבוד ובמה לא, והרבה הולכים לעבוד במקומות לא טובים מבחינת איטרנט או סתם חברה חילונית, נשים וכדומה. למשל חז"ל מדברים הרבה על מעלת המלאכה. כמה חרדים נהיים בעלי מלאכה? רוב העובדים ה"מוצלחים" סוחרים/אקדמאים, וחבל שלא מחנכים לאומנות נקיה וקלה, שזה לאו דווקא סופר סת"ם, (אם כי זה אולי הכי נקיה והכי קלה למי שמצליח להחזיק בכך).
(בבבל וודאי שעבדו אבל הת"ח למדו בשנים הראשונות)
כמו"כ הייתה בשוויץ ובאנגליה? ראית כמה אנשים לומדים? שאתה סותר את הדברים?
הרואה כתב:נראה לי שזה נובע משילוב של כמה סיבות פשוטות.
א. אם מחנכים כל הזמן שאסור לעבוד, ועובד הוא סוג ב' וכו', מי שיוצא לעבוד אכן מרגיש שהוא סוג ב' ובמילא הוא כבר עבריין והיחסים שלו עם הקב"ה משורשם כבר לא תקינים, ועל כן הוא פחות לומד, פחות מתפלל בכוונה, פחות נשמר מהאינטרנט, ופחות מקפיד על הכשרים.
ב. מכיוון שכך מחנכים, רבים מאלו שהולכים לעבוד זה דווקא אלו שבמילא הרגישו קצת נחותים/בטלנים, והם אכן מרגישים פחות שייכים לתורה.
ג. הבעיה הגדולה היא, שכמעט אף אחד לא מרים את הכפפה, הישיבות עסוקות ברישום, כל אחד רוצה שאצלו יהיו הבחורים הכי טובים כמובן הכל לשם שמים, ואף אחד לא דואג לבחורים/אברכים/בעלי בתים שהם בדרגה מעט פחות מהכי טובים. (אני מדבר כמובן על הגדרות השוק בהכי טובים: אשכנזים משני צדדים, מבינים רייד, בעלי השקפה, בוגרי ת"ת/יש"ק/יש"ג נחשבת (כלומר ע"פ הגדרות השוק וכנ"ל), וש"לא עובדים", ו"לא לומדים אחרת מהנהוג").
ד. הרבה אנשים שיוצאים לעבוד אכן יורדים ביר"ש, וזה בין היתר מכיון שבמילא אסור לעבוד, אם כך לא נוצרו כללים ברורים של במה מומלץ לעבוד ובמה לא, והרבה הולכים לעבוד במקומות לא טובים מבחינת איטרנט או סתם חברה חילונית, נשים וכדומה. למשל חז"ל מדברים הרבה על מעלת המלאכה. כמה חרדים נהיים בעלי מלאכה? רוב העובדים ה"מוצלחים" סוחרים/אקדמאים, וחבל שלא מחנכים לאומנות נקיה וקלה, שזה לאו דווקא סופר סת"ם, (אם כי זה אולי הכי נקיה והכי קלה למי שמצליח להחזיק בכך).
(בבבל וודאי שעבדו אבל הת"ח למדו בשנים הראשונות)
חוקרנוביץ כתב:מאידך כאן בארץ בעיקר לאחר השואה הקב"ה סיבב מצב שהנשים הצדקניות הם המפרנסות והבעל שוקד על תלמודו,
לעומקו של דבר כתב:אין אפס, כל הצבת רף לציבור גורמת לאלו שהם מתחת הרף לרפיון.
אם דורשים שיהיו טלפונים כשרים, זה גורם למי שאין לו טלפון כשר לזלזל גם בשאר מצוות ודרישות
אם דורשים ללכת עם שטריימל ולא לקצץ בזקן זה גורם למי שלא וכו'
אם רבנים דורשים שהילדה לא תלך לצבא זה גורם שאם הילדה הולכת לצבא היא מתפרקת לגמרי מיהדות (שיח ער היום בציבור הצה"ד)
אם דורשים לא להעלים מס הכנסה/לא לעשן סמים, זה גורם למי שמעלים/מעשן להרגיש פושע ולא למלא כלל אחרי חוקי המדינה
ואם דורשים ללמוד בכוללים זה גורם למי שאינו לומד בכולל להרגיש לא כ"כ צדיק.
לעולם יהיה אדם כתב:חותם על כל מילה שאמרת בקשר לסיבות לתופעה.
אבל חולק עליך בשני דברים:
1. אתה קורא להרים את הכפפה ולשנות את המצב, לדעתי רבותינו ידעו שהשיטה הזו שנחילו לנו יש בה גם חסרונות, ועדיין חשבו (וחושבים) שזוהי השיטה הנכונה, כהוראת שעה, להעמיד את עולם התורה שחרב. לא צריך להעלים עין מכך שהשיטה הזו גורמת קשיים אצל חלק מהציבור, אבל זה לא אומר שאנו נלך ונשנה אותה.
2. בקשר לבעלי מלאכה, חז"ל מדברים על כך שמי שעובד צריך לדאוג לתיקון העולם, לחסד עם הבריות, ע"י שנותן להם צורכיהם. המצב בזמן חז"ל היה שבעל אומנות הוא זה שתורם לתיקון העולם. היום המצב שונה, אין צורך בעבודות כפיים, כל עבודות הכפיים הם מלאכות בעתיד יעברו מין העולם והטכנולוגיה תחליף אותם. מה שצריך היום לתיקון העולם הוא מתכנתים, רופאים, קלינאי תקשורת, מהנדסי כימיה. בקיצור כל מה שקשור לאקדמאים במקצועות הראליים.
לעומקו של דבר כתב:במחשבה שניה, סינון ראשוני של זכות הכתיבה בפורום, כן היה עוזר[/size]
הרואה כתב:לעולם יהיה אדם כתב:חותם על כל מילה שאמרת בקשר לסיבות לתופעה.
אבל חולק עליך בשני דברים:
1. אתה קורא להרים את הכפפה ולשנות את המצב, לדעתי רבותינו ידעו שהשיטה הזו שנחילו לנו יש בה גם חסרונות, ועדיין חשבו (וחושבים) שזוהי השיטה הנכונה, כהוראת שעה, להעמיד את עולם התורה שחרב. לא צריך להעלים עין מכך שהשיטה הזו גורמת קשיים אצל חלק מהציבור, אבל זה לא אומר שאנו נלך ונשנה אותה.
2. בקשר לבעלי מלאכה, חז"ל מדברים על כך שמי שעובד צריך לדאוג לתיקון העולם, לחסד עם הבריות, ע"י שנותן להם צורכיהם. המצב בזמן חז"ל היה שבעל אומנות הוא זה שתורם לתיקון העולם. היום המצב שונה, אין צורך בעבודות כפיים, כל עבודות הכפיים הם מלאכות בעתיד יעברו מין העולם והטכנולוגיה תחליף אותם. מה שצריך היום לתיקון העולם הוא מתכנתים, רופאים, קלינאי תקשורת, מהנדסי כימיה. בקיצור כל מה שקשור לאקדמאים במקצועות הראליים.
1. לא התכוונתי שצריך לשנות לחלוטין את החינוך בישיבות, אלא לדבר על כך שמי שהולך לעבוד איפה יעבוד וכו', ולעשות שזה לא יהיה בושה (או לפעמים גרוע מכך, גאווה של פריקת עול), מה גם שגדולי ישראל לא חינכו שזה בושה לעבוד, אלא שלכתחילה צריך ללמוד. מה גם שהבעיות הקשות בנושא זה התעוררו בשנים האחרונות ממש
2. במידה מסויימת אתה צודק, אבל זה לא קשור לטענה שלי. אני לא התכוונתי שצריך לעבוד דווקא בשיטות של ימי הביניים, אלא לעסוק במלאכה ולא במסחר או באקדמיה. למשל נגר יכול לחתוך עם מסור ידני, יכול לחתוך עם מסור חשמלי, ויכול לחתוך עם מסור ממוחשב, אבל הוא עדיין בעל מלאכה, בניגוד לעורך דין למשל.
הדוגמאות שהבאת הם הדוגמאות המכובדות בעולם ערכים שהוא לא לפי התורה. על פי התורה אומנות נקיה וקלה כגון מחטא דתלמיותא, ויש גם היום הרבה מקצועות כאלו שלא הולכות להעלם בטווח הקרוב (סופר סת"ם, מלטש יהלומים, נגר, טכנאי חשמל, טכנאי רכב, מסגר, אלומיניום, ועוד. המכנה המשותף שאלו מלאכות, עבודות שאפשר להתפרנס מהם בכבוד 10,000 ש"ח ומעלה לחודש, וכדי ללמוד אותם לא צריך להשקיע כמה שנים).
לעולם יהיה אדם כתב:הרואה כתב:לעולם יהיה אדם כתב:חותם על כל מילה שאמרת בקשר לסיבות לתופעה.
אבל חולק עליך בשני דברים:
1. אתה קורא להרים את הכפפה ולשנות את המצב, לדעתי רבותינו ידעו שהשיטה הזו שנחילו לנו יש בה גם חסרונות, ועדיין חשבו (וחושבים) שזוהי השיטה הנכונה, כהוראת שעה, להעמיד את עולם התורה שחרב. לא צריך להעלים עין מכך שהשיטה הזו גורמת קשיים אצל חלק מהציבור, אבל זה לא אומר שאנו נלך ונשנה אותה.
2. בקשר לבעלי מלאכה, חז"ל מדברים על כך שמי שעובד צריך לדאוג לתיקון העולם, לחסד עם הבריות, ע"י שנותן להם צורכיהם. המצב בזמן חז"ל היה שבעל אומנות הוא זה שתורם לתיקון העולם. היום המצב שונה, אין צורך בעבודות כפיים, כל עבודות הכפיים הם מלאכות בעתיד יעברו מין העולם והטכנולוגיה תחליף אותם. מה שצריך היום לתיקון העולם הוא מתכנתים, רופאים, קלינאי תקשורת, מהנדסי כימיה. בקיצור כל מה שקשור לאקדמאים במקצועות הראליים.
1. לא התכוונתי שצריך לשנות לחלוטין את החינוך בישיבות, אלא לדבר על כך שמי שהולך לעבוד איפה יעבוד וכו', ולעשות שזה לא יהיה בושה (או לפעמים גרוע מכך, גאווה של פריקת עול), מה גם שגדולי ישראל לא חינכו שזה בושה לעבוד, אלא שלכתחילה צריך ללמוד. מה גם שהבעיות הקשות בנושא זה התעוררו בשנים האחרונות ממש
2. במידה מסויימת אתה צודק, אבל זה לא קשור לטענה שלי. אני לא התכוונתי שצריך לעבוד דווקא בשיטות של ימי הביניים, אלא לעסוק במלאכה ולא במסחר או באקדמיה. למשל נגר יכול לחתוך עם מסור ידני, יכול לחתוך עם מסור חשמלי, ויכול לחתוך עם מסור ממוחשב, אבל הוא עדיין בעל מלאכה, בניגוד לעורך דין למשל.
הדוגמאות שהבאת הם הדוגמאות המכובדות בעולם ערכים שהוא לא לפי התורה. על פי התורה אומנות נקיה וקלה כגון מחטא דתלמיותא, ויש גם היום הרבה מקצועות כאלו שלא הולכות להעלם בטווח הקרוב (סופר סת"ם, מלטש יהלומים, נגר, טכנאי חשמל, טכנאי רכב, מסגר, אלומיניום, ועוד. המכנה המשותף שאלו מלאכות, עבודות שאפשר להתפרנס מהם בכבוד 10,000 ש"ח ומעלה לחודש, וכדי ללמוד אותם לא צריך להשקיע כמה שנים).
1. א"א לחנך שזה בסדר לעבוד, ולדון במה הולכים לעבוד, בלי לתת לגיטימציה לעזוב את הכולל. ברגע שאתה נותן לגיטימציה כזו, אתה גורם לעזיבה מוגברת מהכוללים גם מקרב אלו שיכולים לצמוח לגדולי תורה. (ולא שאני מזלזל, חלילה, באברכים עמלי תורה שלפי כשרונותיהם אינם יכולים לגדול לגדולי תורה).
2. כוונת חז"ל ברורה שהמטרה היא לעסוק בתיקון העולם, בחסד. בשוק מודרני כמו היום, אקדמאים חשובים בהרבה מכל המקצועות שמנית. זה שהמקצועות שמניתי מכובדים יותר זה מפני שהם ריווחיים יותר, וזה נגרם כתוצאה מכלכלת שוק חופשי. כלומר מכך שתרומתם לחברה גדולה יותר.
שוק מודרני זקוק לעורכי דין יותר משהוא זקוק למסגרים, מפני ששום עיסקה לא הייתה יכולה להיסגר ללא עורך דין. הוא הדין לאנשי עסקים.
בלי מתכנתים, העולם שלנו היום היה הרבה פחות נוח ונעים. בתי החולים, מכוניות, צבא, משטרה - הכל עובד על תוכנות מחשב שמתפתחות ומתקדמות כל הזמן.
בלי כימאים וביולוגים, לא היו לנו תרופות, משכחי כאבים, כימותרפיה, ועוד.
פיזיקאים ומהנדסי אווירונאוטיקה, הם שליחי הקב"ה לפיתוח כיפת ברזל ולהצלת חיים. ועוד.
הרואה כתב:אתה מבין:
א. או שאדם גדל בתורה או שהוא הולך לעבוד יום שלם (במקצועות שמנית אין הרבה אפשרות לעבוד כמה שעות ביום)
ב. שחז"ל אמרו לעסוק במלאכה כי היא חסד לעולם
ג. שכדאיות תורנית של מלאכה נמדדת לפי כמה היא נצרכת.
אני חולק עליך בשלשת הפרטים האלו:
א. השאיפה היא לעבוד כמה שצריך ושאר הזמן ללמוד, מתכנת בדרך כלל מוגבל בזה, ולו בגלל שקשה להיות עצמאי בתחום.
ב. מניין? אולי יש מעלה גם בכך, אבל זו לא הסיבה, הסיבה העיקרית היא כגמ' בקידושין "ראה חיים" שיוכל להתפרנס.
ג. רופאים אין ספק שהיו נצרכים מאד גם בזמן חז"ל ועם כל זה חז"ל אמרו על נושא זה בדיוק ש"טוב שברופאים לגיהנם".
תקח את הדוגמא של חז"ל מחטא דתלמיותא. נראה לך שמקצוע שצריך ללמוד אותו 4 שנים לפחות, ואח"כ לעבוד בו 9 שעות ביום יותר דומה לזה מאשר המסגר שהשמצת? (אגב השוק המודרני זקוק גם למסגרים וכו', בלעדיהם לא יכלו לסגור עסקאות, כי לא היה חומר לסגור עליו עסקה).
העולם יסתדר גם אם בני התורה לא יהיו הכימאים והמתכנתים. אנחנו לא חייבים להיות בחזית האקדמית.
עוד דבר שאני לא מסכים אתך, אתה מבין שאלו שיוצאים לעבוד זה כי הם לא הצליחו בלימוד התורה. יש הרבה שיוצאים לעבוד פשוט מאד כי ה1800 ש"ח מהכולל שספק מגיעים לא מספיקים לפרנס 5 ילדים + משכנתא, על אף שהם הצליחו בכולל.
לעולם יהיה אדם כתב:אתה קורא להרים את הכפפה ולשנות את המצב, לדעתי רבותינו ידעו שהשיטה הזו שנחילו לנו יש בה גם חסרונות, ועדיין חשבו (וחושבים) שזוהי השיטה הנכונה, כהוראת שעה, להעמיד את עולם התורה שחרב. לא צריך להעלים עין מכך שהשיטה הזו גורמת קשיים אצל חלק מהציבור, אבל זה לא אומר שאנו נלך ונשנה אותה.
איש גלילי כתב:לעולם יהיה אדם כתב:אתה קורא להרים את הכפפה ולשנות את המצב, לדעתי רבותינו ידעו שהשיטה הזו שנחילו לנו יש בה גם חסרונות, ועדיין חשבו (וחושבים) שזוהי השיטה הנכונה, כהוראת שעה, להעמיד את עולם התורה שחרב. לא צריך להעלים עין מכך שהשיטה הזו גורמת קשיים אצל חלק מהציבור, אבל זה לא אומר שאנו נלך ונשנה אותה.
היא גופה הטענה, אחרי השואה הארורה שעברה על בני עמנו, כאשר תלמידי חכמים היו מעט מזעיר, וגם הציבור החרדי בכללותו היה קטן מאד וכמעט בלתי מורגש, אכן ראו את הדבר הזה כהוראת שעה.
אבל היום ברוך ה', כאשר רבו תופסי התורה למאד, כן ירבו וכן יפרוצו, והפחד העצום משכחת התורה שהיה פעם כבר אינו קיים, בהחלט שייך לטעון שיש להחזיר את הגלגל לאחור, ולחזור להיות כמו שהיינו באלפי שנות קיומנו, כרצון השי"ת, וכמו שהורונו חז"ל.
דיברתי לטעמייהו של גדו"י שהחזיקו בשיטה זאת, וכמדומני שהגראי"ל שטיינמן שליט"א אכן נוטה לכיוון זה. אבל לשיטת רבותי, מעולם לא היתה הנחלה מסוג זה, ואאמו"ר ז"ל ורוב אחיו עסקו לפרנסתם, מלבד הרבנים שביניהם.
צולניק כתב:החוש מעיד שבימינו [בניגוד לעבר] ההישארות בבית המדרש משפיעה רבות על צביון האדם ועל כל הנהגת ביתו, זה לבד סיבה להישאר בבית המדרש ולא לפנות לעולם המעשה.
לעולם יהיה אדם כתב:אומנם אני יכול לקבל את הטענה כטענה, אבל אני חושב שזהו דבר שמסור להחלטת גדולי הדור. ואם כי חלק מגדולי הדור אכן תופסים בשיטה שלא כולם צריכים להיות אברכים, לא אנו שנחליט על כך.
איש גלילי כתב:לעולם יהיה אדם כתב:אומנם אני יכול לקבל את הטענה כטענה, אבל אני חושב שזהו דבר שמסור להחלטת גדולי הדור. ואם כי חלק מגדולי הדור אכן תופסים בשיטה שלא כולם צריכים להיות אברכים, לא אנו שנחליט על כך.
עם זה אני ודאי מסכים. אבל זה שלא אנו נחליט על כך נוצר מעצם זה שאין הנהגת הדור מסורה לנו, והדיון כאן הוא לחידודי שמעתתא בלבד, כך שאין כאן מקום להתוכח על זה.
חוקרנוביץ כתב:אכן בציבור החסידי המצב יותר טוב מכל הבחינות גם העובדים יש להם מסגרת ומכבדים אותם כשווים ועמלים בתורה הגם שלא כמו החסידים בחו"ל ,כמו"כ ההאברכים שם ניכר שזה מתוך בחירה ולא משום מה יואמרו הבריות,זה הסיבה שרואים בהם התמדה ורצינות לילמוד,מבלי לזלזל בכל מגזר אחר.
צולניק כתב:החוש מעיד שבימינו [בניגוד לעבר] ההישארות בבית המדרש משפיעה רבות על צביון האדם ועל כל הנהגת ביתו, זה לבד סיבה להישאר בבית המדרש ולא לפנות לעולם המעשה.
דרומי כתב:למה צריך הסבר לתופעה פשוטה המכונה 'ירידת הדורות'
פסחים נ:
תנו רבנן המצפה לשכר אשתו וריחים אינו רואה סימן ברכה לעולם
דרומי כתב:למה צריך הסבר לתופעה פשוטה המכונה 'ירידת הדורות' וגם לרבות סילוקם של כמה צדיקים אשר אותם 'בעלי בתים' מבוגרים נהנו מאורם ומקדושתם, והצעירים כבר לא כ"כ - וד"ל (איני יודע לאיזה חצר חסידית אתה שייך, אבל בכמה חצרות בוודאי הדברים נכונים)
הרואה כתב:פסחים נ:
תנו רבנן המצפה לשכר אשתו וריחים אינו רואה סימן ברכה לעולם
אברכים רבים כיום מצפים ומצפים וזה לא מגיע, כי גם אסור לה ללמוד מקצועות רוחיים (חלקית בצדק), והיא גם צריכה לעבוד כל היום כך שהוא צריך לטפל בילדים כל אחה"צ שלש שעות עד שהיא חוזרת, ולילדים יש אמא מותשת שעתיים ביום, וגם בשעות הסדרים הבעל כותב חבורות ומגלגל גמחי"ם, וכו' וכו'. וגם אסור היה לו לעשות רישיון נהיגה בתור בחור (ג"כ בצדק חלקית עכ"פ), ועכשיו אין לו את הזמן והכסף בשביל זה ומזיע באוטובוסים פרוצים וכו', והנחת היחידה שיש לו זה כל ערב בכמה דקות שנכנס לפורום ומתווכח על השקפה.
או שמוכר את דירתו וקונה דירה מתפצלת וצריך חצי שנה להשגיח על השיפוצים ועוד שנתיים על הגמחי"ם, ואין לו יום ולילה, אבל העיקר הוא אברך.
וכל זה עד שסוף סוף מקבל תפקיד חינוכי כר"מ /משיב בישיבה, ואז לוקח גמ"ח בשביל הפראק, ומחנך ילדים לגדול כמותו.
בהמשך שואל בפורום על מה להוציא ספר, כותב כמה חבורות שאף אחד לא יקרא אותם חוץ מכמה חברים שיעשו לו נחת, מחדש את הקשר עם הראש ישיבה שלו לצורך ההסכמה, מוסיף ברכת אב ומנשים באהל ועילוי נשמת משכנו הספרדי שתרם לו כמה זוזים, והעיקר מתחיל להשתתף בבר מצוות כי אין לו מקום בבית לכל הארגזים של הספר.
מרגיש הוא כמה וכמה טפחים מעל שכנו החסידי/ספרדי שעובד למחיתו ומנצל את זמנו הפנוי ללימוד התורה. ואפילו חושש לחינוכם של בניו אם ישחקו עם ילדי השכן הנ"ל.
ברצינות, יכול להיות שבמצב החינוך הנוכחי עדיף כך מאשר שיצא לעבוד וירגיש שנכרת מארץ חיים, וכל מצבו הרוחני ירד.
הרואה כתב:פסחים נ:
תנו רבנן המצפה לשכר אשתו וריחים אינו רואה סימן ברכה לעולם
אברכים רבים כיום מצפים ומצפים וזה לא מגיע, כי גם אסור לה ללמוד מקצועות רוחיים (חלקית בצדק), והיא גם צריכה לעבוד כל היום כך שהוא צריך לטפל בילדים כל אחה"צ שלש שעות עד שהיא חוזרת, ולילדים יש אמא מותשת שעתיים ביום, וגם בשעות הסדרים הבעל כותב חבורות ומגלגל גמחי"ם, וכו' וכו'. וגם אסור היה לו לעשות רישיון נהיגה בתור בחור (ג"כ בצדק חלקית עכ"פ), ועכשיו אין לו את הזמן והכסף בשביל זה ומזיע באוטובוסים פרוצים וכו', והנחת היחידה שיש לו זה כל ערב בכמה דקות שנכנס לפורום ומתווכח על השקפה.
או שמוכר את דירתו וקונה דירה מתפצלת וצריך חצי שנה להשגיח על השיפוצים ועוד שנתיים על הגמחי"ם, ואין לו יום ולילה, אבל העיקר הוא אברך.
וכל זה עד שסוף סוף מקבל תפקיד חינוכי כר"מ /משיב בישיבה, ואז לוקח גמ"ח בשביל הפראק, ומחנך ילדים לגדול כמותו.
בהמשך שואל בפורום על מה להוציא ספר, כותב כמה חבורות שאף אחד לא יקרא אותם חוץ מכמה חברים שיעשו לו נחת, מחדש את הקשר עם הראש ישיבה שלו לצורך ההסכמה, מוסיף ברכת אב ומנשים באהל ועילוי נשמת משכנו הספרדי שתרם לו כמה זוזים, והעיקר מתחיל להשתתף בבר מצוות כי אין לו מקום בבית לכל הארגזים של הספר.
מרגיש הוא כמה וכמה טפחים מעל שכנו החסידי/ספרדי שעובד למחיתו ומנצל את זמנו הפנוי ללימוד התורה. ואפילו חושש לחינוכם של בניו אם ישחקו עם ילדי השכן הנ"ל.
ברצינות, יכול להיות שבמצב החינוך הנוכחי עדיף כך מאשר שיצא לעבוד וירגיש שנכרת מארץ חיים, וכל מצבו הרוחני ירד.
קראקובער כתב:לא נרמה את עצמינו שגם אברך חסידי שאין לו הכשרה ועובד בשכר מינימום לא מביא הביתה הרבה יותר פרנסה מאברך ממוצע.
קראקובער כתב:לא נרמה את עצמינו שגם אברך חסידי שאין לו הכשרה ועובד בשכר מינימום לא מביא הביתה הרבה יותר פרנסה מאברך ממוצע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 93 אורחים