מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה ההיתר לזרוק בחור מישיבה.

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
חיים שאול
הודעות: 595
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: מה ההיתר לזרוק בחור מישיבה.

הודעהעל ידי חיים שאול » ה' נובמבר 14, 2019 4:57 pm

פה בארץ זו לא קושיא, בשביל לקבל דיחוי מהצבא צריך להיות רק בישיבה ולא לעבוד

זאב ערבות
הודעות: 3860
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
מיקום: מאנסי נ.י.
שם מלא: זאב וגנר

Re: מה ההיתר לזרוק בחור מישיבה.

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' נובמבר 14, 2019 6:24 pm

חיים שאול כתב:פה בארץ זו לא קושיא, בשביל לקבל דיחוי מהצבא צריך להיות רק בישיבה ולא לעבוד

טוב שאתה כותב זאת ולא אני, אחרת היו כבר מתנפלים עלי. משמע מדבריך שהדיחוי נועד בשביל ללמוד, אך אלו אינם לומדים! אלא רק כאילו, ולא רק זאת אלא שמפריעים לאלו שכן לומדים, והאחראים מעלימים עין (או יש אומרים שמתכחשים לבעיה כפי שסיפר לי ראש כולל בקרית ספר שניסה לעשות משהו בנידון הבחורים שהולכים בעיר בטל וענו לו שאין כזה דבר!).

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1261
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: מה ההיתר לזרוק בחור מישיבה.

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' נובמבר 14, 2019 6:29 pm

אין אף אחד מבין גדולי מנהיגי הדור שליט"א שידררבן בחור להכנס לצבא, וגם אף אחד מהם לא יתיר לישיבה שבחור ישתמש בישיבתו עבור דחייה מצבא. השאלה היא שהבחור שאינו לומד ואינו עושה כלום, איננו מכונה. יש סבות מסבות שונות למה הוא הגיע למצב כזה, וההנהלה יכולים להתמודד בבעיא זו. אני ראיתי הרבה אנשים שבבחרותם לא למדו הרבה, ולאחרי שהתחתנו ובנו את ביתם והתחילו לעבוד, התחילו ללמוד הרבה יותר. אולי משום שלא התאים להם דרך הלימוד שהיה בישיבות ועכשיו יש להם את החופש למצוא מה שהם רוצים, אולי משום שהיו הפרעות בבחרותם שאין להם עכשיו, אולי משום שמישהו נגע לרוחם באופן שלא הצליחו הנהלת הישיבה, אולי משום שזה גופא שיש אשה בבית שיש לה הערכה וחשיבות למה שהוא עושה מחזק אותו. כל הדברים האלו אפשר להעתיק לישיבות, אם היה שם מישהו שאיכפת לו באמת עבור הבחורים (לא שאיכפת לו לשכור אחרים לפרסם שלא הצליח לישון, אלא איכפת לו באמת). ולכן אם לא היה אפשרות להעיף בחור, היו מוצאים פתרונות, וכמו שכתבתי למעלה.

דרומי
הודעות: 5906
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מה ההיתר לזרוק בחור מישיבה.

הודעהעל ידי דרומי » ה' נובמבר 14, 2019 6:52 pm

הרב ליטוואק היקר, נראה שלך אכן איכפת באמת, ואם כן היה מן הראוי שתמצא את מקומך בישיבה ואכן תשפיע על התלמידים שיעלו מעלה מעלה. עלה והצלח!

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1261
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: מה ההיתר לזרוק בחור מישיבה.

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' נובמבר 14, 2019 7:45 pm

דרומי כתב:הרב ליטוואק היקר, נראה שלך אכן איכפת באמת, ואם כן היה מן הראוי שתמצא את מקומך בישיבה ואכן תשפיע על התלמידים שיעלו מעלה מעלה. עלה והצלח!

אין לי חשק בזה וגם לא סבלנות לזה. כל אחד עם הכוחות שלו. ובאמת הייתי מפחד מעבודה כזו, מי יטול את האחריות על שכמו?

אספר לכם מה ששמעתי מאחד מגדולי המחנכים שבארה"ב, אשר תחת ידו רשת של מוסדות עם אלפי ילדים וילדות. הוא אוחז את עצמו למבין עצום בכל תחום, וגם ת"ח מופלג, והוא גם מוסר דבר תורה אצל קידושא רבא בשבת בבקר. הוא סיפר שם שלפעמים ניגש אליו מלמד במוסדותיו בצער שעשה איזה טעות עם ילד ויצאו דברים בלתי רצויים ויש לו רגשי אשמה על מה שעולל להילד ואחריות על התוצאות.
ה'מחנך' המופלג הזה מנחם אותו ע"י אימרא ששמע מהרב אביגדור מיללער.
בגמ' איתא ארבעה מתו בעטיו של נחש ואלו הן בנימין בן יעקב ועמרם אבי משה וישי אבי דוד וכלאב בן דוד, ושאל הרב מיללער א"כ מה הנחת לדוד המלך? האם אכן היו עמרם וישי וכדו' גדולים מבניהם? וסיפר משל על נסיעה ארוכה בת כמה ימים שעשה נהג משאית. כאשר הגיע ליעדו התפאר לאחרים שעבר את הכל ללא שום תקלות ומכשולים בדרך, ללא אסונות ופקקים וללא שעצרו אותו המשטרה, הכל הלך 'געשמירט'. שאלו הלה 'ואיפוא הסחורה?', ענה הנהג ששכח להעמיס את המשאית, כך שנסע במשאית ריק. "אז מה יש לנו מכל הנסיעה המרוחה שלך?"

מי שנוסע במשאית מלאה, אף אם קורה תקלות בדרך, מ"מ הגיע עם משאית מלאה. והנמשל היתה שהמלמד שטעה והרס ילד, יכול להתנחם שהוא עזר להרבה ילדים אחרים.

כאשר שמעתי את המילים האלו רציתי להרביץ לה'מחנך' המופלג הזה, שהכין את התירוץעבור המלמד עוד לפני שביצע את מעשיו הרעים. מלמד שבאשמתו סבל ילד, אין לו לתרץ את עצמו כלל. יכול לחזור בתשובה ולקבל על עצמו לתקן את מעשיו, או לעזוב את עבודת המלמדות כליל. אבל לתרץ ילד אחד על ידי ילד אחר הוא השחתה גדולה.

וזהו מחנך מופלג, וברור למאד שדעותיו וגישתו קובעת הרבה ברחוב של המחנכים, ולו רק משום עודף הכסף שיש לו.

זאב ערבות
הודעות: 3860
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
מיקום: מאנסי נ.י.
שם מלא: זאב וגנר

Re: מה ההיתר לזרוק בחור מישיבה.

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' נובמבר 14, 2019 9:29 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אין אף אחד מבין גדולי מנהיגי הדור שליט"א שידררבן בחור להכנס לצבא, וגם אף אחד מהם לא יתיר לישיבה שבחור ישתמש בישיבתו עבור דחייה מצבא. השאלה היא שהבחור שאינו לומד ואינו עושה כלום, איננו מכונה. יש סבות מסבות שונות למה הוא הגיע למצב כזה, וההנהלה יכולים להתמודד בבעיא זו. אני ראיתי הרבה אנשים שבבחרותם לא למדו הרבה, ולאחרי שהתחתנו ובנו את ביתם והתחילו לעבוד, התחילו ללמוד הרבה יותר. אולי משום שלא התאים להם דרך הלימוד שהיה בישיבות ועכשיו יש להם את החופש למצוא מה שהם רוצים, אולי משום שהיו הפרעות בבחרותם שאין להם עכשיו, אולי משום שמישהו נגע לרוחם באופן שלא הצליחו הנהלת הישיבה, אולי משום שזה גופא שיש אשה בבית שיש לה הערכה וחשיבות למה שהוא עושה מחזק אותו. כל הדברים האלו אפשר להעתיק לישיבות, אם היה שם מישהו שאיכפת לו באמת עבור הבחורים (לא שאיכפת לו לשכור אחרים לפרסם שלא הצליח לישון, אלא איכפת לו באמת). ולכן אם לא היה אפשרות להעיף בחור, היו מוצאים פתרונות, וכמו שכתבתי למעלה.

איני אומר ואפילו ברמז שיש לדרבן בחור ללכת לצבא (ויש לי אליבי שכן ויתרתי על אזרחותי הישראלית אך ורק בכדי שלבנינו לא יהיה בעיות עם הצבא ושלא יצטרכו פטורים).
כעת אתה כותב שהבחור שאינו לומד אינו מכונה... למה כוונתך? האם אתה מכיר אדם שהוא מכונה?
בקשר לסיבות השונות, יש סיבות כלליות ויש סיבות פרטיות וכל אדם הוא עולם בפני עצמו. אך צריך להתחיל עם הסיבות הכלליות וכאן התשובה פשוטה ביותר: לא כל אדם מסוגל להקדיש את כל עתותיו ללימוד - כל סוג לימוד ולאו דווקא תורני. לכל אחד יש יכולות אחרות וכמו שיש כאלו שאינם יכולים להרים משאות מפאת גופם החלוש, כך יש כאלה ששכלם חלוש. יש עוד סוג ששכלם חזק אך חסר להם מוטיבציה או יכולת לשבת על כסא או לעמוד עם שטנדר כל היום וללמוד סוגיות. הסוג הזה יש לו סיכוי כדבריך בגילים יותר מאוחרים להתאפס על עצמו ולמצוא את מקומו.
כעת בגיל הנעורים צריך מישהו שיאבחן מהם הכוחות שיש לנער כעת ולתת לו אופציות מעשיות כיצד להעביר את היום בצורה הכי מועילה. אולי יש מי שעושה זאת אך כנראה לא מספיק בשביל כל הבחורים המשוטטים... ובעיה זו היא אף במקומינו שאין את בעית הצבא שיש הרבה נערים משועממים שלא מוצאים את סיפוקם בבית המדרש.
ואעיר עוד נקודה בקשר להודעה עם המחנך הדגול (שמענין לדעת מיהו כי איני מכיר אחד כזה שיש אלפי תלמידים במוסדות שלו, אלא אם כן זה אחד מהאדמורים) והבעיה כאן היא שכדבריך גם המנהל לא ראוי ולמרבה הצער גם הרבה מלמדים עוסקים במקצוע מחוסר ברירה וחינוך הילדים מהם והלאה.
אספר על שני מקרים שבדידי. הראשון אחד הבנים בן 12 למד בבית ספר ליטאי ויום אחד חוזר לבית ואומר שהרבי (ממשפחה רבנית מאוד ידועה ומיוחסת) אמר לו לקצץ את הפאות. נגשנו ביום המחרת למנהל והוא הזמין את הרבי לחדרו ושאל אותו האם נכון הדבר? והוא ענה שכן אך הצטדק בכך שכוונתו היתה שהילד לא ירגיש מבוייש בין שאר הילדים שאין להם פאות. המקרה השני בן אחר בכיתה א וכאשר הייתי שואל אותו על החומר בכיתה ענה לי שאינו מבין את הרבי. חשבתי שהנה יש לנו כעת בעיה עם הילד וצריך לשלוח אותו לבית ספר מיוחד. הלכתי לפגוש את הרבי ומה מסתבר, הוא אדם כבן שמונים וחמש שלא רק שמגמגם, אלא מדבר באופן שממש לא ניתן להבין אף מילה היוצאת מפיו. נגשתי למנהל ושטחתי בפניו את הבעיה וענה שהם יודעים מכך, אך חוששים שאם יפטרו אותו זה יזיק בגילו המופלג לבריאותו.


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים

cron