מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המנהג במיטות

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
יוצא פוניבז'
הודעות: 1020
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

המנהג במיטות

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' מאי 03, 2017 11:47 am

(אבקש את המנהלים להעביר הודעה זו למקום הראוי לה)

מצאתי כעת
מקום המטות.JPG
מקום המטות.JPG (81.51 KiB) נצפה 5369 פעמים

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי ברים » ד' מאי 03, 2017 11:54 am

מקור?

עקביה
הודעות: 3363
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 03, 2017 1:41 pm

לא ברור מה הבנאדם רוצה.
מהיכן הוציא את "מנהג אבותינו מאז ומעולם", ומה הקשר לגמ' בשבת.

דומה לאדם שיצווח על ששינו מנהג אבותינו לאכול בידיים והתחילו לאכול בסכין ומזלג, ומי יודע כמה חללים הפילה...

יענקלה המשיב
הודעות: 105
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 3:53 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי יענקלה המשיב » ד' מאי 03, 2017 1:49 pm

האשכול הראשון בענין זה היכן הוא?

יוצא פוניבז'
הודעות: 1020
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' מאי 03, 2017 2:02 pm

המקור מופיע בראש העמוד, הספר ידוע והמהדיר ידוע.
השאלה היא מה הכוונה מאז ומעולם, האם עולמו של יובל או קצת יותר מזה.

שמשון
הודעות: 211
הצטרף: ב' אפריל 18, 2016 7:19 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי שמשון » ד' מאי 03, 2017 2:35 pm

שוב הנושא הזה עולה. בשינוי אדרת
בהמשך הדרך האשכול יתדרדר מטה כמו שהתדרדר האשכול הקודם בענין זה.
אני קורא למנהל לחסום את האשכול מיד.

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי ברים » ד' מאי 03, 2017 2:48 pm

יוצא פוניבז' כתב:המקור מופיע בראש העמוד, הספר ידוע והמהדיר ידוע.
השאלה היא מה הכוונה מאז ומעולם, האם עולמו של יובל או קצת יותר מזה.

במחילה על חוסר התמצאותי, מי המהדיר ומה מעטה הסודיות הלזה?

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי ברים » ד' מאי 03, 2017 2:49 pm

שמשון כתב:שוב הנושא הזה עולה. בשינוי אדרת
בהמשך הדרך האשכול יתדרדר מטה כמו שהתדרדר האשכול הקודם בענין זה.
אני קורא למנהל לחסום את האשכול מיד.

ואני קורא לנהוג בענייניות, לאפשר את הראוי ולא את שאינו ראוי

יוצא פוניבז'
הודעות: 1020
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' מאי 03, 2017 4:02 pm

ברים כתב:
יוצא פוניבז' כתב:המקור מופיע בראש העמוד, הספר ידוע והמהדיר ידוע.
השאלה היא מה הכוונה מאז ומעולם, האם עולמו של יובל או קצת יותר מזה.

במחילה על חוסר התמצאותי, מי המהדיר ומה מעטה הסודיות הלזה?


מתנצל. כנראה שלא כל מה שפשוט לי פשוט גם לאחרים.
המהדיר הינו רבי אלעזר בריזל זצ"ל, מח"ס מקור בהלכה ועוד ספרים וקונטרסים.

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי ברים » ד' מאי 03, 2017 4:08 pm

הבנתי את ההערה

קאצק
הודעות: 288
הצטרף: ד' אוגוסט 28, 2013 1:30 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי קאצק » ד' מאי 03, 2017 5:34 pm

הדרך שלו הייתה דרך של קדושה וטהרה, וטוב כך.
הנה עוד דברים מספרו חוקת ישראל

ועל אחת כמה וכמה רע ומר המנהג אם ביום טוב החתן הוא בא אל בית הכלה או הכלה היא באה אל בית החתן ואם יהיה שמחת נישואין אצל אחד מקרובי החתן או הכלה אז מזמינים את החתן והכלה להשמחה לשוש ולשמוח ביחד ההא ! שמה, ושערוריה נהייתה בארץ הלא אש התאווה תקוד בקרב לב החתן הכלה אוי לאבות השורפים בניהם ובנותיהם באש התאווה

מכון חכמי ספרד
הודעות: 971
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ש' מאי 06, 2017 11:52 pm

לא הבנתי את ראייתו מאליהו הנביא. הלא שם איירי קודם שטבלה. אהה!

כדכד
הודעות: 4367
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי כדכד » ב' מאי 08, 2017 5:38 pm

מכון חכמי ספרד כתב:לא הבנתי את ראייתו מאליהו הנביא. הלא שם איירי קודם שטבלה. אהה!

כת"ר צודק ולכן נראה לי שהוא שופך מרי שיחו על שני ענינים. אחד שיש כאלה שאינם מקיימים הרחקות בזמן האיסור ועוד הוא מוסיף שגם בזמן ההיתר צריך לנהוג כאבותינו
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ג' מאי 09, 2017 4:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הרואה
הודעות: 1573
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי הרואה » ב' מאי 08, 2017 7:29 pm

אם ישכבו שנים וחם להם ולאחד איך יחם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 08, 2017 7:49 pm

מכון חכמי ספרד כתב:לא הבנתי את ראייתו מאליהו הנביא. הלא שם איירי קודם שטבלה. אהה!


אם כבר זו ראייה קצת לסתור שהרי אם בימי טהרתה גם לא נהג אותו תלמיד כך מה עלה בדעתו דווקא בימי טומאתה. אלא ע"כ שהיה המנהג בימי טהרתה פשוט כך, ולכן היה נוהג כך גם אחרי שטבלה לדאורייתא (כמבואר בתוספות). כמדומני שבאשכול שנעלם הזכיר מישהו שיש קצת ראיה משם.

מכון חכמי ספרד
הודעות: 971
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ג' מאי 09, 2017 5:14 pm

אוצר החכמה כתב:
מכון חכמי ספרד כתב:לא הבנתי את ראייתו מאליהו הנביא. הלא שם איירי קודם שטבלה. אהה!


אם כבר זו ראייה קצת לסתור שהרי אם בימי טהרתה גם לא נהג אותו תלמיד כך מה עלה בדעתו דווקא בימי טומאתה. אלא ע"כ שהיה המנהג בימי טהרתה פשוט כך, ולכן היה נוהג כך גם אחרי שטבלה לדאורייתא (כמבואר בתוספות). כמדומני שבאשכול שנעלם הזכיר מישהו שיש קצת ראיה משם.


הוא אשר דיבר הנביא.
כנראה אגב מרריה מיקרב ואתי ונגע.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' מאי 11, 2017 11:00 am

אולי כדאי לכתוב את הברור, ר"א בריזל התקיף על הנקרא "מיטה זוגית" שאין שם הפרדה כלל, ואגב כך הזכיר את הגדר להרחיק גם בימי טהרה.

כדכד
הודעות: 4367
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 11, 2017 12:34 pm

לעומקו של דבר כתב:אולי כדאי לכתוב את הברור, ר"א בריזל התקיף על הנקרא "מיטה זוגית" שאין שם הפרדה כלל, ואגב כך הזכיר את הגדר להרחיק גם בימי טהרה.

מלשונו המצוטת בפתיחת האשכול לא משמע כדברי מר

קו ירוק
הודעות: 4304
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מאי 15, 2017 9:43 am

לעומקו של דבר כתב:אולי כדאי לכתוב את הברור, ר"א בריזל התקיף על הנקרא "מיטה זוגית" שאין שם הפרדה כלל, ואגב כך הזכיר את הגדר להרחיק גם בימי טהרה.

לא עיינתי בדבריו כי א"ז ספר הלכה. מה הכוונה 'אגב כך הזכיר את הגדר'. גדר שגדרו מדפיסים ?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' מאי 15, 2017 2:13 pm

קו ירוק כתב:
לעומקו של דבר כתב:אולי כדאי לכתוב את הברור, ר"א בריזל התקיף על הנקרא "מיטה זוגית" שאין שם הפרדה כלל, ואגב כך הזכיר את הגדר להרחיק גם בימי טהרה.

לא עיינתי בדבריו כי א"ז ספר הלכה. מה הכוונה 'אגב כך הזכיר את הגדר'. גדר שגדרו מדפיסים ?

גדר שלפי המידע שהוא מציג הוא מנהג קדום, ולפי דעתו הוא מעשה חכמה. אשר על כן הוא בתור המדפיס מציע לחכמים לנהוג כך.

יוצא פוניבז'
הודעות: 1020
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' מאי 15, 2017 2:37 pm

כעת מצאתי אצלי מכתב מת"ח ידוע משגיח מפורסם בא' הישיבות החשובות בירושלים
(הידוע בדעותיו הייחודיות בענינים אלו)

וז"ל השאלה
עוד כתבת בזה"ל "וה' ישמרנו מפרצה החדשה שבאה מבתי העכו"ם להצמיד מיטות יחד
זל"ז בקביעות וכו' ע"כ. דבר תימה הוא לומר על דבר המבואר בגמרא שו"ע ומשנ"ב שהיו ישנים יחד
האיש ואשתו עם כל ילדיהם במטה, שזה בא מבתי עכו"ם, הרי דבר פשוט הוא להיתר בכל הפוסקים
(ורק בקירוב בשר יש ליזהר [הורים עם ילדיהם] משום מקרה בלתי טהור שאירע, עי' אבה"ע כ"א)
וביותר, מכך שיש דין להרחיק המטות בזמן נידות מוכח ששאר הזמן מותר שיהיו יחד [ואפילו שלא
בשעת הזיווג] דאל"כ מה שייך לחייב במיוחד בזמן נידות. הרי בלא"ה צריכים להיות מורחקים (כיון
שודאי אינו מזדווג אתה בזמן נידותה). ומבואר מתשו' הרא"ש כלל כ"ז שעדיין היה המנהג הפשוט
כן אף בימיו גם אצל החרדים ביותר וצ"ע ממתי עבר להיות מנהג הגוים. ואם תרצה לאסור להצמיד
המיטות משום הרהור, שאחרים יבואו להרהר במעשי בני הזוג אם יראו מטותם יחד, ראשית ברמ"א
(אבה"ע כ"א) לא נאסר אלא מעשי חיבה ברבים וכאן אף א' אינו צריך להכנס לחדרם, וגם אם יכנסו
אין קירוב המיטות כמעשה חיבה, שבמעשי חיבה הרואים אותם נזכרים שכן עושים ביניהם ויש חשש
גרם הרהור, משא"כ הצמדת המיטות אינו מזכיר כלום מהזיווג. (רק לאלו שתמיד מיטותיהם מופרדות
חוץ מבשעת הזיווג , אז כשרואים מיטות צמודות נזכרים בזיווג.)

וזו תשובתו
ב"ה לא גדלנו במדברות, וידוע המנהג בבתי היהודים, וידוע גם מה שנהגו הגויים וההולכים
בעקבותיהם. – אפשר לראות זאת גם בפרסומות בעתונות – ודי לנו שגדולי ישראל מעידים אף הם על
כך, ומזדעזעים מזאת [ואין מביאים ראיה מאמריקה.] ואין אנו בונים על מה שמובא בגמרא ובודאי לא
היתה הכוונה לאסור הדבר ע"פ הלכה, בזה צדקת שהדבר מותר. אבל אין בני ישראל הקדושים
נוהגים כן. ובאופן זה לא יתכן לקיים מצות עונה בשיעורו הנכון המבואר בפוסקים, וה"ז מגרה יצה"ר
בנפשו.


וצ"ע.

קו ירוק
הודעות: 4304
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מאי 15, 2017 11:12 pm

.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ג' מאי 16, 2017 3:19 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בסדר
הודעות: 430
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי בסדר » ג' מאי 16, 2017 3:38 am

לעומקו של דבר כתב:
קו ירוק כתב:
לעומקו של דבר כתב:אולי כדאי לכתוב את הברור, ר"א בריזל התקיף על הנקרא "מיטה זוגית" שאין שם הפרדה כלל, ואגב כך הזכיר את הגדר להרחיק גם בימי טהרה.

לא עיינתי בדבריו כי א"ז ספר הלכה. מה הכוונה 'אגב כך הזכיר את הגדר'. גדר שגדרו מדפיסים ?

גדר שלפי המידע שהוא מציג הוא מנהג קדום, ולפי דעתו הוא מעשה חכמה. אשר על כן הוא בתור המדפיס מציע לחכמים לנהוג כך.

מנהג זה אכן קדום הוא, כידוע דרשת הגה"ק מהר"א מבעלזא זצ"ל אצל האסיפה הגדולה בעיר לבוב [לעמבערג] יצ"ו שנת תרצ"ז לפ"ק - שם תיקנו גדולי ישראל את השיעור של אמה בין המטות - בשם אביו מהרי"ד זצ"ל שיתנו את המטות אצל שתי דפנות החדר, והביא סמוכין לזה מהפסוק "אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך" (תהלים קכח), דדרך הצניעות להעמיד המטות בירכתי הבית. גם ידוע שהאדמו"ר מסאטמאר זצ"ל בעת כהונותו בעיר סאטמאר ברומניה, - עיר לא חסידי כלל - תיקן שיעמדו את המטות בכותלי החדר.

קו ירוק
הודעות: 4304
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' מאי 16, 2017 6:38 pm

יישר כח להרב בסדר' על הידיעה.
עינינו הרואות שהצעה זו נדחתה ולא התקבלה:
א. כי אין מנהג 'הלכתי' כזה כיום - אא"כ אצל יחידים באופן אישי. ואילו התקנה שנתקנה באותה אסיפה, על הרחקה כ'אמה', התקבלה בחוגים רבים כהנהגה הלכתית של לכתחילה (מסתמא מצד פרקטיות. ויש ע"ז אשכול נפרד, שאף שאינה הלכה ישנם חוגים רבים כולל בני תורה שנוהגים כך. ומאידך הגרח"ק שליט"א אמר שלא ידוע לו - כוונתו שאין בזה ממש).
ב. הרי זה תרתי דסתרי: מי שהציע שהמיטות יהיו רחוקות בשני זויות החדר תמיד (אם זו היתה הכוונה), הרי לא הסכימו עמו ואמרו שרק בימי נדותה להרחיק 'אמה'. ע"כ שדחו את ההצעה ההיא אף בלבוב, שלא לדבר על עם ישראל שכאמור לא נוהג כך (אולי יחידים).
סאמטאר לא חסידי, אבל כן חסידי, כמרבית תושבי 'אונטערלאנד' של הונגריה. מענין לבדוק היסטורית אם תושבי העיר ההיא שינו ממנהגם בהליכות הבית משום כך, או שלא אז ולא היום.

איש גלילי
הודעות: 2474
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' מאי 16, 2017 7:09 pm

קו ירוק כתב:כי אין מנהג 'הלכתי' כזה כיום - אא"כ אצל יחידים באופן אישי.

ציטטתי רק את המילים האלו, כי עם כל השאר אני מסכים.
יש מנהג 'הלכתי' כזה היום אצל חלק גדול מהחסידים (אינני יודע מה ההגדרה של 'מנהג הלכתי', אבל כך מורים המדריכים).

קו ירוק
הודעות: 4304
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' מאי 16, 2017 8:40 pm

לא דקדתי בלשוני, כי 'מנהג הלכתי' יכול להיות רב אנפין.
כוונתי היתה פסיקה או תקנה של פוסקים, ולא הנהגות שונות לחיזוק יראת שמים, כל אחד כפי נטיית ליבו או רבו, שאין מקורם בהסכמת הפוסקים (כדוגמא: אסיפת לבוב).
וכלו אלו יחד לאפוקי מהלכה שנקבעה ע"י השו"ע והפוסקים שאחריו שמהם יוצאת הוראה לכלל ישראל.

בסדר
הודעות: 430
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי בסדר » ד' מאי 17, 2017 3:36 pm

קו ירוק כתב:יישר כח להרב בסדר' על הידיעה.
עינינו הרואות שהצעה זו נדחתה ולא התקבלה:
א. כי אין מנהג 'הלכתי' כזה כיום - אא"כ אצל יחידים באופן אישי. ואילו התקנה שנתקנה באותה אסיפה, על הרחקה כ'אמה', התקבלה בחוגים רבים כהנהגה הלכתית של לכתחילה (מסתמא מצד פרקטיות. ויש ע"ז אשכול נפרד, שאף שאינה הלכה ישנם חוגים רבים כולל בני תורה שנוהגים כך. ומאידך הגרח"ק שליט"א אמר שלא ידוע לו - כוונתו שאין בזה ממש).
ב. הרי זה תרתי דסתרי: מי שהציע שהמיטות יהיו רחוקות בשני זויות החדר תמיד (אם זו היתה הכוונה), הרי לא הסכימו עמו ואמרו שרק בימי נדותה להרחיק 'אמה'. ע"כ שדחו את ההצעה ההיא אף בלבוב, שלא לדבר על עם ישראל שכאמור לא נוהג כך (אולי יחידים).
סאמטאר לא חסידי, אבל כן חסידי, כמרבית תושבי 'אונטערלאנד' של הונגריה. מענין לבדוק היסטורית אם תושבי העיר ההיא שינו ממנהגם בהליכות הבית משום כך, או שלא אז ולא היום.

בספר 'פותח שער' על הל' נדה מביא את דברי מהר"א מבעלזא זצ"ל, ומביאו בזה"ל: 'המנהג הישן' היה להשים המטות דוקא אצל כותלי הבית מרוחקין זמ"ז וכו' מבואר מדבריו שכן היו אכן נוהגין חסידים הראשונים, ורק סיים דבריו 'מ"מ כשראו שאין עושין כן ומעמידין המטות באמצע הבית תקנו ופסקו כל גדולי שיראל בהאסיפה הגדולה בלעמבערג שחייבין להרחיק בין המטות לכה"פ מרחק אמה אחת'. מדבריו מבואר שאכן זה היה מנהג הישן רק ראו שהציבור לא עושים עוד כן, לכן תקנו. [מדבריו משמע שהרה"ק מבעלזא לא אמר זאת בשעשת האסיפה, רק דיבר אודות האסיפה הנ"ל]
אודות העיר סאטמאר בכלליות, עי' ספר תמר יפרח [נדפס בס"ס נועם מגדים שי"ל על ידי] הרב שמעון ווייס ע"ה מתושבי עיר סאטמאר, ומחסידי האדמו"ר מסאטמאר, שכ' שרוב הציבור בעיר היו מתנגדים, ובאמת כבר רצו החסידים לקבל את האדמו"ר ר' יואל עוד הרבה שנים מלפני שאכן נתקבל לשמש ברבנות, רק התושבים המתנגדים הרוב התנגדו לזה. הביהכנ"ס הגדול בו התפללו רוב תושבי העיר היה אשכנזי מובהק, ורובם מתנגדים, ורק להחסידים היה ביהמ"ד בפנ"ע בו התפלל האדמו"ר וערך השלחנות, ואף כשהאדמו"ר דרש בביהמ"ד הגדול כמו בשבת שובה או שבת הגדול וכו' דרש בסגנון המתאים להם עיי"ש באריכות.
והעיקר הוא מש"כ אודות מנהג הנ"ל, שבשנת תרח"צ עשה האדמו"ר אסיפה להחסידים, וכתבו תקנות, וז"ל המו"ל הנ"ל: אגב ראוי לעורר שעל אות ז' מהתקנות שהוא שלא להניח המטות באמצע החדרים כי אם אצל הכותל, ציין המגיה שהכוונה הוא שלא יהיו המטות סמוכות זו לזו, והוא טעות גדול, שבביהמ"ד של החסידים לא הוצרכו מעולם להזהיר על ענין זה, ורק בביהכנ"ס הגדול של האשכנזים הי' רגיל רבינו להזהיר אותם ולדרוש להם על איסור סמיכות המטות זו לזו כו' אבל כאן היתה הכוונה סתם שלא יהיו המטות באמצע החדרים, 'דזה היה נחשב לחוקת הגוים', ואז התחילה לפרוץ אצל האברכים פריצה זו, ולכן ראו לנחוץ לכתוב זאת בהתקנות.
מכל הנ"ל משמע שאכן אצל החסידים היה נחשב דבר זה כחוקת הגוים להסמיך המטות, וכן מבואר שאכן אצל החסידים בעיר סאטמאר נהגו כן [ואני חוזר ממש"כ 'עיר לא חסידי', כי אף שנכון שלא היה עיר חסידי וכנ"ל, אבל מנהג זה היה רק אצל החסידים]
נערך לאחרונה על ידי בסדר ב ד' מאי 17, 2017 8:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פלגינן
הודעות: 2949
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי פלגינן » ד' מאי 17, 2017 4:16 pm

בליוורנו מן הסתם לא נהגו בהפרדת המטות, אחרת לא מובן מה רוצה הצייר דלהלן:
פרישות.jpg
פרישות.jpg (202.13 KiB) נצפה 4227 פעמים

[דומני שציור ממש כזה מופיע כבר במקורות קדומים יותר, ואין הפנאי לחפש]

נחום וואהלינער
הודעות: 298
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ד' מאי 17, 2017 8:09 pm

וירא ענינו זו פרישות דרך ארץ, שהצריכו לנהוג כמו בתמונה....
איני אומר כלום על למעשה רק שהתמונה אינו ראיה אלא ממחיש הצרות

נוטר הכרמים
הודעות: 6447
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 17, 2017 8:24 pm

בדרך כלל אני ממעט להגיב בענין של אספקלריא מכמה טעמים, ובכ"ז חושבני שיש לסכם את הידוע לכל.

א] כל מי שריח יר"ש וטעם זקנים לו מסכים שהמראה של מיטות צמודות זל"ז לעיני מבקרים זרים בבית, [בעיקר מבוגרים, וכגון בעת עריכת שמחות או מכירות או שמשאירים את הדירה לאחרים וכיו"ב] הוא מדרך המתחדשים ממש, שגם בזמני ריחוק נוהגים שיהיו סמוכות זו אצל זו להוציא מלבן ולהרחיק לעז שח"ו הינם אסורים זה לזה כדת של תורה ה"י. זה ממש מנקר עיניהם של אנשי הדור הישן ומקומם אותם.

ב] כל מי שקרוב אצל המציאות כיום, לכל הפחות אצל רוב האנשים, אם אינם ממש 'טריים' בנישואיהם או מקרים קיצוניים, אחר כמה שנים סמיכות המיטות - בחדרי חדרים שלא לעין זרים - אינו גורם דברים מיוחדים אצל אנשים נורמטיביים הטרודים בעסקי יום יום, אם עסק התורה או טירדות שונות של ממון, גידול הילדים, עניני השעה וכד', ולהיפך, יש בזה ענין של קירוב לבבות מסוים.

ג] חילוק הדיעות הקיים אצל גדולי עולם הישיבות הליטאי הוא באשר להנהגה הנכונה והרצויה, ענין של סגנון וטעם בעיקר, מו"ר הגרש"א שליט"א, למשל, רחוק אצלו ענין סמיכות המיטות, וכנראה משום מנהג רוב פרושים בירושלים, כמו שנתבאר לעיל, לעומת זאת גדולים אחרים אינם רואים בזה איזה סרך של פגם.

בכל מקרה, לכאורה לא מדובר כאן בעיקרי הדת, לטוב ולמוטב.

הנושא של חינוך הילדים הוא נידון בפנ"ע.

קראקובער
הודעות: 2835
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי קראקובער » ד' מאי 17, 2017 9:00 pm

מענין לענין, בחוגים מאוד מסוימים הפשט בגמרא כשעושין רצונו של מקום פניהם אל הבית וכשאין עושים פניהם איש אל אחיו....

רבי יוחנן ור' אלעזר חד אמר פניהם איש אל אחיו וחד אמר פניהם לבית ולמ"ד פניהם איש אל אחיו הא כתיב (דברי הימים ב ג, יג) ופניהם לבית לא קשיא כאן בזמן שישראל עושין רצונו של מקום כאן בזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום

כדכד
הודעות: 4367
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי כדכד » ב' מאי 22, 2017 5:56 pm

[quתגובה להרב נוטר הכרמים
אין נראים דבריך לעניות דעתי. הרב מרדכי אליהו זצ"ל ב"דרכי טהרה" מדריך שאו שיהיו המיטות נפרדות וחוץ מבעת הצורך לחברן או שיהיו מחוברות תמיד חוץ מכאשר אסורים ורוצים שניהם לישון ולהפרידן. זה דווקא בגלל הצניעות, שלא יידעו הנכנסים (אם יש כאלה) מה המצב ההלכתי אצל בלי המיטות באותו זמן.
ידוע שיש המעוררים להפריד תמיד בדווקא ויש שלא חשו לכך, אך האמירה שחיבור המיטות בזמן האיסור כאשר אין רוצים לשכב עליהן הוא בעייתי היא מקוממת ומה שכתבת שזה מנקר עיני אנשי הדור הישן - לא מפיהם אנו חיים וכל לבבות דורש ה'.

לענין
הודעות: 2720
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי לענין » ב' נובמבר 18, 2019 11:46 pm

מי יסביר לי את דברי בעל התניא זיע"א - על מה המדובר?
שמועות וסיפורים מרבותינו הקדושים - רפאל נחמן הכהן.PNG
שמועות וסיפורים מרבותינו הקדושים - רפאל נחמן הכהן.PNG (25.38 KiB) נצפה 1675 פעמים

כולל יונגערמאן
הודעות: 366
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ג' נובמבר 19, 2019 8:33 am

הבאר היטב מביא בשם האריז"ל שלא לישן במטה אחת, אני משער שעל פי זה שינו בכמה מקומות אצל אחב"י מדרך כל הארץ ודרך התורה עד אז. (בנוסף לזה שממילא א"א להסתפק במיטה אחת מחמת ימי נדה וכדו', זה לא היה שינוי כל כך גדול)

תוכן
הודעות: 4979
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי תוכן » ב' נובמבר 25, 2019 4:07 pm

אני חושב שנכון הוא לומר, שמנהג רבותינו ללא יוצא מן הכלל, דהיינו אלו שאנו מכירים, מיטותיהם היו נפרדות. ואם כך נהגו, אז כך יש לנהוג. ואם יש גמרות שמשמע שישנו ביחד, זה הקושיא על היסוד, ולא להיפך. ומי שאומר, שמנהג רבותינו נדחה מפני דברי הגמרא ורש"י, הרי הוא בעיני כמי שאומר מאי אהנו לן רבנן. דהרי גאונים, צדיקים וחסידים אלו גם ידעו מה שכתוב בגמרא ובזוהר יותר טוב מכולנו, ועדיין נהגו איך שנהגו.

כולל יונגערמאן
הודעות: 366
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ב' נובמבר 25, 2019 4:27 pm

איך אתה יודע איך נהגו בימי טהרה? אולי היה להם מטה נפרדת בעבור הרואים ולימי הרחקה, ובלילה רגילה ישנו במטה אחת?

מה זאת אומרת כך יש לנהוג? אם בגמ' והפוסקים רואים להיפך, אז יש לנהוג כדבריהם. מקסימום אתה יכול ללמוד מזה שאין כל קפידא בדבר וכל אחד יעשה כמו שבא לו ולא 'יתחוב אפו' לחדר מיטות חבירו

דבריך שיש 'קושיא על היסוד' מתמיהים עד למאוד

לענין
הודעות: 2720
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי לענין » ב' נובמבר 25, 2019 8:48 pm

אני חוזר על שאלתי - ובפרט לחבדניקים -
האם ידוע על איזו תקנה מדבר הבעל התניא? מה היה מקובל ולמה הוא שינה?
אשמח לכל ידיעה

יוצא פוניבז'
הודעות: 1020
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' נובמבר 25, 2019 9:01 pm

תוכן כתב:אני חושב שנכון הוא לומר, שמנהג רבותינו ללא יוצא מן הכלל, דהיינו אלו שאנו מכירים, מיטותיהם היו נפרדות. ואם כך נהגו, אז כך יש לנהוג. ואם יש גמרות שמשמע שישנו ביחד, זה הקושיא על היסוד, ולא להיפך. ומי שאומר, שמנהג רבותינו נדחה מפני דברי הגמרא ורש"י, הרי הוא בעיני כמי שאומר מאי אהנו לן רבנן. דהרי גאונים, צדיקים וחסידים אלו גם ידעו מה שכתוב בגמרא ובזוהר יותר טוב מכולנו, ועדיין נהגו איך שנהגו.

כבר קדמך המשגיח שהבאתי לעיל,
viewtopic.php?f=51&t=33414#p363494
רק שהוא כתב את זה ברצינות ולא בציניות

תוכן
הודעות: 4979
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי תוכן » ב' נובמבר 25, 2019 10:17 pm

יוצא פוניבז' כתב:
תוכן כתב:אני חושב שנכון הוא לומר, שמנהג רבותינו ללא יוצא מן הכלל, דהיינו אלו שאנו מכירים, מיטותיהם היו נפרדות. ואם כך נהגו, אז כך יש לנהוג. ואם יש גמרות שמשמע שישנו ביחד, זה הקושיא על היסוד, ולא להיפך. ומי שאומר, שמנהג רבותינו נדחה מפני דברי הגמרא ורש"י, הרי הוא בעיני כמי שאומר מאי אהנו לן רבנן. דהרי גאונים, צדיקים וחסידים אלו גם ידעו מה שכתוב בגמרא ובזוהר יותר טוב מכולנו, ועדיין נהגו איך שנהגו.

כבר קדמך המשגיח שהבאתי לעיל,
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 14#p363494
רק שהוא כתב את זה ברצינות ולא בציניות


אני כתבתי בציניות?

שומע ומשמיע
הודעות: 2177
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: המנהג במיטות

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' נובמבר 25, 2019 10:30 pm

יוצא פוניבז' כתב:כעת מצאתי אצלי מכתב מת"ח ידוע משגיח מפורסם בא' הישיבות החשובות בירושלים
(הידוע בדעותיו הייחודיות בענינים אלו)

וז"ל השאלה
עוד כתבת בזה"ל "וה' ישמרנו מפרצה החדשה שבאה מבתי העכו"ם להצמיד מיטות יחד
זל"ז בקביעות וכו' ע"כ. דבר תימה הוא לומר על דבר המבואר בגמרא שו"ע ומשנ"ב שהיו ישנים יחד
האיש ואשתו עם כל ילדיהם במטה, שזה בא מבתי עכו"ם, הרי דבר פשוט הוא להיתר בכל הפוסקים
(ורק בקירוב בשר יש ליזהר [הורים עם ילדיהם] משום מקרה בלתי טהור שאירע, עי' אבה"ע כ"א)
וביותר, מכך שיש דין להרחיק המטות בזמן נידות מוכח ששאר הזמן מותר שיהיו יחד [ואפילו שלא
בשעת הזיווג] דאל"כ מה שייך לחייב במיוחד בזמן נידות. הרי בלא"ה צריכים להיות מורחקים (כיון
שודאי אינו מזדווג אתה בזמן נידותה). ומבואר מתשו' הרא"ש כלל כ"ז שעדיין היה המנהג הפשוט
כן אף בימיו גם אצל החרדים ביותר וצ"ע ממתי עבר להיות מנהג הגוים. ואם תרצה לאסור להצמיד
המיטות משום הרהור, שאחרים יבואו להרהר במעשי בני הזוג אם יראו מטותם יחד, ראשית ברמ"א
(אבה"ע כ"א) לא נאסר אלא מעשי חיבה ברבים וכאן אף א' אינו צריך להכנס לחדרם, וגם אם יכנסו
אין קירוב המיטות כמעשה חיבה, שבמעשי חיבה הרואים אותם נזכרים שכן עושים ביניהם ויש חשש
גרם הרהור, משא"כ הצמדת המיטות אינו מזכיר כלום מהזיווג. (רק לאלו שתמיד מיטותיהם מופרדות
חוץ מבשעת הזיווג , אז כשרואים מיטות צמודות נזכרים בזיווג.)

וזו תשובתו
ב"ה לא גדלנו במדברות, וידוע המנהג בבתי היהודים, וידוע גם מה שנהגו הגויים וההולכים
בעקבותיהם. – אפשר לראות זאת גם בפרסומות בעתונות – ודי לנו שגדולי ישראל מעידים אף הם על
כך, ומזדעזעים מזאת [ואין מביאים ראיה מאמריקה.] ואין אנו בונים על מה שמובא בגמרא ובודאי לא
היתה הכוונה לאסור הדבר ע"פ הלכה, בזה צדקת שהדבר מותר. אבל אין בני ישראל הקדושים
נוהגים כן. ובאופן זה לא יתכן לקיים מצות עונה בשיעורו הנכון המבואר בפוסקים, וה"ז מגרה יצה"ר
בנפשו.


וצ"ע.

התפרסם בשעתו בכוללים (נראה לי העבירו איזה מכתב) שהגראי"ל חזר מהסכמתו על ספרו של המשגיח הנ"ל, והתבטא כנגד רוח הספר. שמעתי גם שהוא אומר שכך הוא קבל מחמיו גאון ישראל זצ"ל, הדברים מוכרים?


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים