מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי איש גבעות » ה' יוני 11, 2020 12:04 am

שש ושמח כתב:
איש גבעות כתב:
שש ושמח כתב:
מחשב מסלול כתב:הרב מוצפי השיב: "... זה לא יהודי לבחור שידוך לפי איך שהיא נראית, וכך יוצאים ילדים חצופים".

שטויות.

אפשר להתבטא קצת יותר בעדינות?
בכל זאת מדובר בתלמיד חכם גדול.

בעניני סגנון אני תלמיד של הרב מוצפי
[בלי להכנס לדיון על הסיפא של דבריך]

לא חושב שהרב מוצפי היה כותב "שטויות" על דברי הגדול ממנו בתורה.

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי שמר » ה' יוני 11, 2020 12:22 am

איך הנושא קשור לאשכול?

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי שמר » ה' יוני 11, 2020 12:24 am

שש ושמח כתב:
מחשב מסלול כתב:הרב מוצפי השיב: "... זה לא יהודי לבחור שידוך לפי איך שהיא נראית, וכך יוצאים ילדים חצופים".

שטויות.
[לגבי תמונות, ודאי שלהראות לבחור תמונה אין בעיה ולא גרע מהפגישה עצמה [וכמדומני שבד"כ התמונה היא בעיקר לאמו וכדו'], אבל להשאיר לו תמונה לאוסף... זה כבר לא לענין]

תנו רבנן יפיפיות שבהן מה היו אומרות תנו עיניכם ליופי שאין האשה אלא ליופי - לא יהודי??

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי איש גבעות » ה' יוני 11, 2020 12:48 am

שמר כתב:
שש ושמח כתב:
מחשב מסלול כתב:הרב מוצפי השיב: "... זה לא יהודי לבחור שידוך לפי איך שהיא נראית, וכך יוצאים ילדים חצופים".

שטויות.
[לגבי תמונות, ודאי שלהראות לבחור תמונה אין בעיה ולא גרע מהפגישה עצמה [וכמדומני שבד"כ התמונה היא בעיקר לאמו וכדו'], אבל להשאיר לו תמונה לאוסף... זה כבר לא לענין]

תנו רבנן יפיפיות שבהן מה היו אומרות תנו עיניכם ליופי שאין האשה אלא ליופי - לא יהודי??

לצטט גמרות זו לא חכמה גדולה.
מה תגיד אם יארגנו היום מסיבות כאלו ובנות הסמינרים יפנו אל בחורי הישיבות בקריאה לתת עיניהם בנוי?
זה יראה לך יהודי?

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי שמר » ה' יוני 11, 2020 1:12 am

יש הבדל בין הרצוי למצוי.
אני על עצם העיקרון שבמכלול השיקולים בשידוך להכניס את ענין המראה זהו דבר לא יהודי באתי לחלוק

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' יוני 11, 2020 1:53 am

שמר כתב:איך הנושא קשור לאשכול?

אכן מה התשובה לשאלה?

גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי גביר » ה' יוני 11, 2020 8:23 am

[quote="לענין"]הלכות קטנות סי' עד"ר.
[לא ראיתי הגהה בצד].[/quot
יש להעיר שספר 'הלכות קטנות' מתאפיין בשאלות ייחודיות [כמו האם ניתן להכשיר בשר בסוכר במקום במלח]. איני זוכר היכן קראתי, דומני שבספרו של שמואל גליק, 'אשנב לספרות התשובות', שמקור השאלות שבספר שנמסרו לתלמידי הישיבה לחדדם כפי שהיה מקובל אז ומכאן אופיו הייחודי

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי לענין » ה' יוני 11, 2020 8:37 am

תוכל לקרוא על זה במבוא להלכות קטנות מהדורת זכרון אהרן [שמסביר שלכן לפעמים יש שם שאלות שהתשובה שלהם היא מפורשת ממש].

בדרך רבותינו
הודעות: 22
הצטרף: ג' מאי 26, 2020 11:53 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי בדרך רבותינו » ה' יוני 11, 2020 8:36 pm

לענין כתב:הלכות קטנות סי' עד"ר.
[לא ראיתי הגהה בצד].

כמובן שלא התכונתי שהאח של הזיידע הוא כתב את הספר אלא שהוא כתב את ההערה בכתב ידו על גליון הספר.

דוק וחלד
הודעות: 62
הצטרף: א' דצמבר 29, 2019 5:52 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי דוק וחלד » ש' יוני 13, 2020 10:03 pm

שמר כתב:איך הנושא קשור לאשכול?

אולי הקשר הוא מה שהיה נהוג מקדם בישיבה לפני רבות בשנים, שהחתן לאחר אירוסיו היה מגיע עם ארוסתו לראש הישיבה, להראות העמים והשרים את...
וכאן דובר בהיפוך המנהג.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי דרומי » ש' יוני 13, 2020 10:14 pm

אני לא מצליח להבין למה עושים כזה 'ענין' מבקשת התמונה של המיועדת.

מדובר במילתא דעבידא לגילויי באופן הכי קל, ובפרט בדורנו -

אז כל הבקשה היא פשוט לחסוך טירחא וחיפוש וכו', במקום לחפש איזו בת דודה שבדיוק גרה ליד המיועדת וכו' וכו' פשוט מקבלים את התמונה במייל או בנייד ותו לא מידי.

ואדרבה, זו הזדמנות למיועדת לתת תמונה שתיראה טוב, במקום שהמחותנת תקבל בדרך מקרה איזו תמונה לא מוצלחת שצולמה במקרה.

אני יכול להבין את הסלידה הטבעית מהבקשה הזאת, ובפרט אצל הדור המבוגר יותר, ובפרט בקהילות מסויימות. אבל כשמסתכלים במבט כולל על כל השינויים שחלו בכל הנושאים כולם (כולל לדוגמא העובדה שתלמידי חכמים מכל החוגים ממש משתמשים באינטרנט... כמו בפורום דידן) - זה ממש 'כסף קטן', ואם באמת רוצים לשנות את 'פני הדור' יש דברים הרבה יותר דחופים ומועילים.

ההיטפלות לפרט הקטן הזה לענ"ד לא חכמה, ובאמת המתעקשים בזה בסך הכל מזיקים לעצמם כמו ששמעתי משדכנים.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי אבני גזית » ש' יוני 13, 2020 10:34 pm

דרומי כתב:אני לא מצליח להבין למה עושים כזה 'ענין' מבקשת התמונה של המיועדת.

מדובר במילתא דעבידא לגילויי באופן הכי קל, ובפרט בדורנו -

אז כל הבקשה היא פשוט לחסוך טירחא וחיפוש וכו', במקום לחפש איזו בת דודה שבדיוק גרה ליד המיועדת וכו' וכו' פשוט מקבלים את התמונה במייל או בנייד ותו לא מידי.

ואדרבה, זו הזדמנות למיועדת לתת תמונה שתיראה טוב, במקום שהמחותנת תקבל בדרך מקרה איזו תמונה לא מוצלחת שצולמה במקרה.

אני יכול להבין את הסלידה הטבעית מהבקשה הזאת, ובפרט אצל הדור המבוגר יותר, ובפרט בקהילות מסויימות. אבל כשמסתכלים במבט כולל על כל השינויים שחלו בכל הנושאים כולם (כולל לדוגמא העובדה שתלמידי חכמים מכל החוגים ממש משתמשים באינטרנט... כמו בפורום דידן) - זה ממש 'כסף קטן', ואם באמת רוצים לשנות את 'פני הדור' יש דברים הרבה יותר דחופים ומועילים.

ההיטפלות לפרט הקטן הזה לענ"ד לא חכמה, ובאמת המתעקשים בזה בסך הכל מזיקים לעצמם כמו ששמעתי משדכנים.


יש כאן זילות משמעותית. להוציא תמונה רשמית, זה מעבר לאי נוחות ו'סלידה', אלא היפך מצורת בנות ישראל.

זה שתלמידי חכמים מתכתבים כאן בפורום, אין זה אומר שיש להם גם אתרים עם תמונות נשים, חלילה.

הנוהג הזה מבטא לדעתי צורת דרדור מוסרי בחברתנו.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי איש גבעות » ש' יוני 13, 2020 11:14 pm

דרומי כתב:אני לא מצליח להבין למה עושים כזה 'ענין' מבקשת התמונה של המיועדת.

מדובר במילתא דעבידא לגילויי באופן הכי קל, ובפרט בדורנו -

אז כל הבקשה היא פשוט לחסוך טירחא וחיפוש וכו', במקום לחפש איזו בת דודה שבדיוק גרה ליד המיועדת וכו' וכו' פשוט מקבלים את התמונה במייל או בנייד ותו לא מידי.

ואדרבה, זו הזדמנות למיועדת לתת תמונה שתיראה טוב, במקום שהמחותנת תקבל בדרך מקרה איזו תמונה לא מוצלחת שצולמה במקרה.

אני יכול להבין את הסלידה הטבעית מהבקשה הזאת, ובפרט אצל הדור המבוגר יותר, ובפרט בקהילות מסויימות. אבל כשמסתכלים במבט כולל על כל השינויים שחלו בכל הנושאים כולם (כולל לדוגמא העובדה שתלמידי חכמים מכל החוגים ממש משתמשים באינטרנט... כמו בפורום דידן) - זה ממש 'כסף קטן', ואם באמת רוצים לשנות את 'פני הדור' יש דברים הרבה יותר דחופים ומועילים.

ההיטפלות לפרט הקטן הזה לענ"ד לא חכמה, ובאמת המתעקשים בזה בסך הכל מזיקים לעצמם כמו ששמעתי משדכנים.

איפה ראית שעושים מזה "ענין"?
שאלו את הרב מוצפי מה דעתו והוא השיב מה שהשיב.
לא חושב שמישהו ציפה שתשובתו תהיה שונה.
לא חושב גם שאלו שאכן מבקשים תמונה מתחשבים בדעתו של הרב מוצפי.
סביר להניח שגם דעתם של ראשי הישיבה שלהם אינה נוחה מכך.
אפשר בהחלט להסיק מכך שחלו תמורות בעסקי השידוכים בדור האחרון.
אני באופן אישי סבור שבחור צעיר שזה עתה התחיל שידוכים מוטב לו להיפגש ללא בקשת תמונה.
בחור מבוגר, לעומת זאת, שכבר שבע אכזבות של הבטחות שדכנים ושדכניות, ורוצה בסך הכל לחסוך לעצמו את הטירחה ועוגמת הנפש הרי שההכרח בל יגונה.
ענין נוסף: עצם הדיון כאן בפורום בענין זה לוקה בחסר.
ישנם כאלו מחברי הפורום שהמושכל ראשון שלהם הוא להיפגש שעה אחת ואז להתארס.
הם מסוגלים להבין שיש כאלו שנפגשים ארבע וחמש פעמים, אבל לבקש תמונה של מיועדת נראה להם כהדרדרות מוסרית איומה.
לעומת זאת יש כאלו בפורום שעל פחות מעשר פגישות אין מה לדבר.
בשבילם בקשת תמונה זה משהו אלמנטרי שאין בו כל פגם.
לקבץ את כל בעלי הדעות המנוגדות הללו ולדון בשאלת בקשת התמונה עושה עוול לדיון.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי דרומי » א' יוני 14, 2020 12:27 am

כמובן שאיני רואה בזה מצוה גדולה ולא מצוה קטנה, אבל במצב של היום שבו כל נערה יוצאת מביתה בכל יום כמה פעמים ויש אפשרות לראות אותה בקלות ואף לצלם אותה בלי ידיעתה בכלל - איני מבין מה ה'סוד' הגדול שרוצים להסתיר על ידי מניעת התמונה.

וברור שיש ירידה מוסרית כללית, אבל אם יפסיקו לבקש תמונות זה לא יועיל כלום לשיפור המצב הכללי, כי מדובר על פסיק קטן וספציפי מאוד. וחבל להאריך בדבר פשוט.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' יוני 14, 2020 1:25 am

בתור אחד שעוסק הרבה שנים בשידוכים אני יכול לומר שבפעמים רבות מאוד ששלחו תמונה זה רק הזיק לשידוך. אני לא נכנס לעניני קדושה וצניעות אלא פרקטי.
וביודעי ובמכירי קאמינא!

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי פלגינן » א' יוני 14, 2020 1:49 am

שייף נפיק כתב:בתור אחד שעוסק הרבה שנים בשידוכים אני יכול לומר שבפעמים רבות מאוד ששלחו תמונה זה רק הזיק לשידוך. אני לא נכנס לעניני קדושה וצניעות אלא פרקטי.
וביודעי ובמכירי קאמינא!

הזיק לשידוך, והועיל כמובן לבחור.

גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי גביר » א' יוני 14, 2020 8:50 am

השבת התקשתי בעניין קרוב לזה -
במדבר רבה טז ז - "שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים" .... ר' יהושע אומר למה היו דומין למלך שזימן לבנו אשה נאה ובת טובים ועשירה א"ל המלך זמנתי לך אשה נאה ובת טובים ועשירה א"ל הבן אלך ואראה אותה שלא היה מאמין לאביו מיד הוקשה הדבר והרע לאביו אמר אביו מה אעשה אם אומר לו איני מראה אותה לך עכשיו הוא אומר כעורה היתה לפיכך לא רצה להראותה לסוף א"ל ראה אותה ותדע אם כזבתי לך ובשביל שלא האמנת בי קונם שאין אתה רואה אותה בביתך אלא לבנך אני נותנה וכך הקדוש ברוך הוא אמר לישראל "טוֹבָה הָאָרֶץ" ולא האמינו אלא אמרו "נִשְׁלְחָה אֲנָשִׁים לְפָנֵינוּ וַיַּחְפְּרוּ לָנוּ" אמר הקב"ה אם מעכב אני עליהם הם אומרים על שאינה טובה לא הראה אותה לנו אלא יראו אותה ובשבועה שאין אחד מהם נכנס לתוכה שנאמר "אִם יִרְאוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתָם וְכָל מְנַאֲצַי לֹא יִרְאוּהָ" אלא לבניהם אני נותנה:
ולכאורה בן המלך נהג כראוי, שהרי -'אמר רב יהודה אמר רב אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו ורחמנא אמר (ויקרא יט, יח) ואהבת לרעך כמוך' וכך נספק בטוש"ע אהע"ז לה א, ואם כן מפני מה כעס המלך, או לעניינו - מפני מה נתבעו ישראל על עצם זה שבקשו לשלוח מרגלים [כמשתמע מהמדרש], והרי היה עליהם לעשות כן מדין אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה?
[השאלה התעצמה אצלי עוד יותר אחרי שראיתי באחד העלונים מאמר של הרב יונתן זאקס שהסביר, כנראה בעקבות דברי הרמב"ן שבראש הפרשה, שהמרגלים נשלחו לראות את הארץ ולספר לישראל על טובה ויופיה מדין 'אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה' וראייתם של המרגלים כנציגי העם את הארץ היא כראיית האישה המתקדשת קודם שיראנה]

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי פלגינן » א' יוני 14, 2020 9:06 am

גביר כתב:השבת התקשתי בעניין קרוב לזה -
במדבר רבה טז ז - "שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים" .... ר' יהושע אומר למה היו דומין למלך שזימן לבנו אשה נאה ובת טובים ועשירה א"ל המלך זמנתי לך אשה נאה ובת טובים ועשירה א"ל הבן אלך ואראה אותה שלא היה מאמין לאביו מיד הוקשה הדבר והרע לאביו אמר אביו מה אעשה אם אומר לו איני מראה אותה לך עכשיו הוא אומר כעורה היתה לפיכך לא רצה להראותה לסוף א"ל ראה אותה ותדע אם כזבתי לך ובשביל שלא האמנת בי קונם שאין אתה רואה אותה בביתך אלא לבנך אני נותנה וכך הקדוש ברוך הוא אמר לישראל "טוֹבָה הָאָרֶץ" ולא האמינו אלא אמרו "נִשְׁלְחָה אֲנָשִׁים לְפָנֵינוּ וַיַּחְפְּרוּ לָנוּ" אמר הקב"ה אם מעכב אני עליהם הם אומרים על שאינה טובה לא הראה אותה לנו אלא יראו אותה ובשבועה שאין אחד מהם נכנס לתוכה שנאמר "אִם יִרְאוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתָם וְכָל מְנַאֲצַי לֹא יִרְאוּהָ" אלא לבניהם אני נותנה:
ולכאורה בן המלך נהג כראוי, שהרי -'אמר רב יהודה אמר רב אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו ורחמנא אמר (ויקרא יט, יח) ואהבת לרעך כמוך' וכך נספק בטוש"ע אהע"ז לה א, ואם כן מפני מה כעס המלך, או לעניינו - מפני מה נתבעו ישראל על עצם זה שבקשו לשלוח מרגלים [כמשתמע מהמדרש], והרי היה עליהם לעשות כן מדין אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה?
[השאלה התעצמה אצלי עוד יותר אחרי שראיתי באחד העלונים מאמר של הרב יונתן זאקס שהסביר, כנראה בעקבות דברי הרמב"ן שבראש הפרשה, שהמרגלים נשלחו לראות את הארץ ולספר לישראל על טובה ויופיה מדין 'אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה' וראייתם של המרגלים כנציגי העם את הארץ היא כראיית האישה המתקדשת קודם שיראנה]

הרב סמט בעיונים בפרשות השבוע סדרה שלישית מרחיב בזה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יוני 14, 2020 12:49 pm

עיין בס' שמחת אבי [ישנו באוצר] עמודים לב -לג מה שביאר בדברי המדרש.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' יוני 14, 2020 1:22 pm

פלגינן כתב:
שייף נפיק כתב:בתור אחד שעוסק הרבה שנים בשידוכים אני יכול לומר שבפעמים רבות מאוד ששלחו תמונה זה רק הזיק לשידוך. אני לא נכנס לעניני קדושה וצניעות אלא פרקטי.
וביודעי ובמכירי קאמינא!

הזיק לשידוך, והועיל כמובן לבחור.

ברוב המקרים זה היה אצל הבחורה דוקא שהורידה, ולמה הועיל לבחור הרי אפשר לפספס את הזיווג כמו שאמר הסטייפלער.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' יוני 14, 2020 2:22 pm

שייף נפיק כתב:
פלגינן כתב:
שייף נפיק כתב:בתור אחד שעוסק הרבה שנים בשידוכים אני יכול לומר שבפעמים רבות מאוד ששלחו תמונה זה רק הזיק לשידוך. אני לא נכנס לעניני קדושה וצניעות אלא פרקטי.
וביודעי ובמכירי קאמינא!

הזיק לשידוך, והועיל כמובן לבחור.

ברוב המקרים זה היה אצל הבחורה דוקא שהורידה, ולמה הועיל לבחור הרי אפשר לפספס את הזיווג כמו שאמר הסטייפלער.


נשמע משונה.
אני גם לא מצליח להבין מה בדיוק הבעיה.
דווקא יש בזה משהו הגיוני, שיכול לחסוך עגמת נפש מהבחורה (לרוב), וגם אכזבה מהבחור.

אם כי במבחן המציאות, כל בר דעת יודע שתמונה לא באמת משקפת את המציאות, לטוב ולרע.
בנוסף לכך אני סבור שצריך להיזהר שלא יהיה מצב לא לראוי ששדכנים או אפילו כל מיני, יחזיקו אלבום תמונות לא להם, והבחירה תהיה מקטלוג.
לצורך כך, דומני שזה צריך לעבור ממשפחה למשפחה, ורק בהסכמתה תמיד.

בסופו של דבר, התועלת היא חלקית מאד, אבל מי שמרגיש שיכול לבוא לו תועלת מהדבר, אז אינני רואה סיבה למנוע אותו.

ובכלל הגישה של הרב מוצפי, כפי שהיא הוצגה, איננה סבירה, לא מבחינה תורנית ולא מבחינה אנושית. ודי בזה.
אולי הוא גם התכוין למקרי קיצון.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יוני 14, 2020 2:25 pm

הרב מוצפי יוצא חוצץ נגד אירגון מסויים וד"ל. [ידועה דרכו שלפעמים מקצין כדי להעמיד הדת על תילה]

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי סגי נהור » א' יוני 14, 2020 3:06 pm

ישא ברכה כתב:
שייף נפיק כתב:
פלגינן כתב:
שייף נפיק כתב:בתור אחד שעוסק הרבה שנים בשידוכים אני יכול לומר שבפעמים רבות מאוד ששלחו תמונה זה רק הזיק לשידוך. אני לא נכנס לעניני קדושה וצניעות אלא פרקטי.
וביודעי ובמכירי קאמינא!

הזיק לשידוך, והועיל כמובן לבחור.

ברוב המקרים זה היה אצל הבחורה דוקא שהורידה, ולמה הועיל לבחור הרי אפשר לפספס את הזיווג כמו שאמר הסטייפלער.


נשמע משונה.
אני גם לא מצליח להבין מה בדיוק הבעיה.
דווקא יש בזה משהו הגיוני, שיכול לחסוך עגמת נפש מהבחורה (לרוב), וגם אכזבה מהבחור.

אם כי במבחן המציאות, כל בר דעת יודע שתמונה לא באמת משקפת את המציאות, לטוב ולרע.
בנוסף לכך אני סבור שצריך להיזהר שלא יהיה מצב לא לראוי ששדכנים או אפילו כל מיני, יחזיקו אלבום תמונות לא להם, והבחירה תהיה מקטלוג.
לצורך כך, דומני שזה צריך לעבור ממשפחה למשפחה, ורק בהסכמתה תמיד.

בסופו של דבר, התועלת היא חלקית מאד, אבל מי שמרגיש שיכול לבוא לו תועלת מהדבר, אז אינני רואה סיבה למנוע אותו.

ובכלל הגישה של הרב מוצפי, כפי שהיא הוצגה, איננה סבירה, לא מבחינה תורנית ולא מבחינה אנושית. ודי בזה.
אולי הוא גם התכוין למקרי קיצון.

ואני אינני מבין מה לא מובן. האפשרות שלאחר הבירורים וכו' הבחור יפסול את ההצעה רק על סמך התבוננות בתמונה - נראית לי מגונה ומבטאת חוסר כבוד כלפי בת ישראל (והמרחק מכך לקטלוג אינו גדול).
אם שאר הפרטים מתאימים, יתכבדו המיועד והמיועדת וייפגשו, ותפקיד הפגישה הוא בין השאר לבדוק את עניין נשיאת החן ההדדית, כאדם אל אדם ולא כאדם אל חפץ.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי דורשי יחודך » א' יוני 14, 2020 3:33 pm

סגי נהור כתב: ותפקיד הפגישה הוא בין השאר לבדוק את עניין נשיאת החן ההדדית, כאדם אל אדם ולא כאדם אל חפץ.

נראה לי שבמילים אלו טמון כל הענין.
שימד"נ.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' יוני 14, 2020 3:38 pm

זה לא רק 'הרגש' יש לזה גם משמעות מעשית, כי כידוע הרבה פעמים ההתרשמות מהאישיות משנה גם את ההתרשמות החיצונית.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי דרומי » א' יוני 14, 2020 3:42 pm

לפי הדברים הנכתבים כאן (לענ"ד מתוך היתממות שאינה במקומה), יש להציע שאכן לא יסתפקו בתמונה גרידא אלא ישלחו סרטון של כמה דקות.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' יוני 14, 2020 3:45 pm

נאמרו כאן סברות יפות לגבי התועלת של תמונות. אבל מהמציאות והנסיון שלי זה שונה. רק הזיק.
ואגה להעביר לאשכול נפרד בהצנע לכת כמובן.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי דרומי » א' יוני 14, 2020 3:49 pm

אני גם סבור שבמצב רגיל אין טעם לבקש תמונה.

אבל כשיש לבחורים או לאמותיהם ג'וק מסויים בראש, התמונה יכולה להועיל ולחסוך זמן ועגמת נפש לשני הצדדים.

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי אליסף » ה' פברואר 23, 2023 8:40 pm

שמעתי שיתכן שבחור בחברון פורש לאוניברסיטה רח"ל, וחוזר לישיבה לשמחת תורה ומתקבל כאלו לא קרה כלום.
בעיני זה חמור.
אם זה נכון.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » א' מרץ 05, 2023 12:21 pm

אליסף כתב:שמעתי שיתכן שבחור בחברון פורש לאוניברסיטה רח"ל, וחוזר לישיבה לשמחת תורה ומתקבל כאלו לא קרה כלום.
בעיני זה חמור.
אם זה נכון.

אמת ויציב.
אחד מידידי הטובים, יליד חו"ל, עזב בועד שלישי לאוניברסיטה בחו"ל כדי ללמוד רפואה, ובכל שנה עם תום תקופת הלימודים באוניברסיטה היה חוזר ללמוד בישיבה בזמן קיץ ואלול, וקיבלנו אותו כולנו באהבה ואחוה שלום ורעות.
היום הוא רופא צדיק ות"ח באחת הערים החשובות באירופה.

יעקל
הודעות: 1175
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי יעקל » ג' מרץ 14, 2023 4:29 pm

אום אני חומה כתב:על ביזוי ת"ח אי אפשר לשתוק, ואסור לשתוק.
ההתייחסות לגדולי ראשי הישיבות כאל קרייריסטים אגואיסטים מזעזעת כל לב מרגיש. איך כתבו היום באשכול על בני הרע"א - יש לך קושיה? תישאר בצ"ע, אין לך רשות ואף יכולת לחרוץ דין וק"ו שלא להתייחס בזילות לת"ח מופלגים.

ומחאה נוספת על ביזוי כבודו של הגר"ש כץ. למען ה', מה כבר היה קורה אם לא היית מזכיר שמות?? 'פעם ראיתי את אחד מראשי הישיבה', נשמע כזה גרוע??


מסכים איתך שלא היה כדאי להזכיר את שמו של אותו ר"י.

עכשיו בנוגע לביקורת או ביזוי ת"ח, נכון שקיים מושג של כבוד התורה כמ"ש את ה"א תירא - לרבות ת"ח וכו'

מאידך שלמה המלך אמר כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה וגו', ורז"ל חכמי התלמודים ידעו והזכירו את העניין של ת"ח שאין בו דעת.

קיים כזה דבר ורז"ל דיברו בחריפות ע"ז.
וכשהיא לתועלת ונאמרת בכבוד הראוי, הביקורת על הת"ח יכולה לפעמים להביא שינויים. ואם לא במישרין, אז בעקיפין...


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים