מה ההגיון שיהודים מפלורידה מתייעצים עם רבנים בארץ ישראל?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
שלמה בן חיים
הודעות: 497
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: מה ההגיון שיהודים מפלורידה מתייעצים עם רבנים בארץ ישראל?

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ג' ספטמבר 12, 2017 2:39 pm

עקביה כתב:
שלמה בן חיים כתב:
קראקובער כתב:אני חייב לעשות משהו? תשאל אותו אם זה מעניין אותך.

כבר בפתיחת האשכול עצם השאלה הסריחה גועל נפש של שנאה להערכת תלמידי חכמים. אבל כאן יצאה המוגלה החוצה. חוצפה וגועל נפש, מחאה נמרצת על המלעיבים במלאכי השרת שרי התורה. שחושבים שבהנפת יד מקלדת מבינים יותר ממרנו ורבנן שעונים על השאלות ששואלים אותם, ואם כן הם סבורים שנכון לענות עליהם. פלא שלא הצטרפו כל חכמי הפורום ביחד למחות כאן, ופלא שלא הושמטה ההערה הזו על ידי המבקר איש ספר.

בוויכוחים מסוג זה ישנה א-סימטריה מובנית; צד א' מאשים את צד ב' באפיקורסות (במקרה דנן לא נאמרה מילה זו, אבל כל מבין רואה שאיננו רחוקים מכך), ואילו צד ב' לעולם אינו יכול להשיב האשמה דומה, המקסימום שהוא יכול להאשים בו את צד א' זו טיפשות, כסילות ואיבוד השכל לדעת.
התוהה מן הצד עשוי לחשוב שכדאי לו להיות בצד החזק, כלומר זה שמאשים בהאשמה החמורה יותר, שהיא לכאורה אפיקורסות.
עצתי לו שישקיע מעט ויחשוב פעם נוספת. יתכן מאד שיגלה שאשמת האפיקורסות אינה אלא עשן פורח, ואילו אשמת הטיפשות חזקה כראי מוצק.

כבוד החכם הדגול עקביה שליט"א אין כאן לא אפיקורסות ולא טיפשות, ראוי להעמיד דברים על דיוקם.
א. לא ראוי לבלבל לגדולי ישראל במוח ולשאולם כל דבר זמנם יקר וחבל עליו.
ב. הרבה פעמים עצה טובה יותר תינתן אם ישאלו חכם פנוי לשמוע את כל הצדדים כמו שצריך.
ג. יש דברים שצריך לשאול בעלי מקצוע ורק לבקש ברכה מהרב.
ד. אם גדול בישראל ענה על השאלה אין ראוי לעשות אחרת ממה שאמר, ואם ענה ברור שהוא מבין יותר ממך ויודע שמותר לו לענות על זה.
ה. התגובה שלי היתה על הזלזול העצום, זה הכל, לכתוב אני חייב לעשות משהו תשאל אותו אם זה מעניין אותך זה ביקורת על רבן של ישראל שמושמעת בצורה מזולזלת, מי שמצהיר באופן חד וברור שלא מעניין אותו מה ר' חיים עושה, ומשמיע נהמת זלזול מפיו על שר התורה, הוא גם טיפש גם גאוותן וגם דעותיו כוזבות. ומי שמגן על זה וחושב על עצמו שבגלל זה הוא במחנה החכמים הוא כסיל יותר גדול.

עקביה
הודעות: 1399
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה ההגיון שיהודים מפלורידה מתייעצים עם רבנים בארץ ישראל?

הודעהעל ידי עקביה » ג' ספטמבר 12, 2017 5:54 pm

שלמה בן חיים כתב:כבוד החכם הדגול עקביה שליט"א אין כאן לא אפיקורסות ולא טיפשות, ראוי להעמיד דברים על דיוקם.
א. לא ראוי לבלבל לגדולי ישראל במוח ולשאולם כל דבר זמנם יקר וחבל עליו.
ב. הרבה פעמים עצה טובה יותר תינתן אם ישאלו חכם פנוי לשמוע את כל הצדדים כמו שצריך.
ג. יש דברים שצריך לשאול בעלי מקצוע ורק לבקש ברכה מהרב.
ד. אם גדול בישראל ענה על השאלה אין ראוי לעשות אחרת ממה שאמר, ואם ענה ברור שהוא מבין יותר ממך ויודע שמותר לו לענות על זה.
ה. התגובה שלי היתה על הזלזול העצום, זה הכל, לכתוב אני חייב לעשות משהו תשאל אותו אם זה מעניין אותך זה ביקורת על רבן של ישראל שמושמעת בצורה מזולזלת, מי שמצהיר באופן חד וברור שלא מעניין אותו מה ר' חיים עושה, ומשמיע נהמת זלזול מפיו על שר התורה, הוא גם טיפש גם גאוותן וגם דעותיו כוזבות. ומי שמגן על זה וחושב על עצמו שבגלל זה הוא במחנה החכמים הוא כסיל יותר גדול.

כבוד החכם הכולל, מופלא שבסנהדרין, הרב שב"ח שליט"א
היות ובגמ' (סנהדרין צט.) אמרו שאפיקורוס הוא המבזה ת"ח, ואתה האשמת את הרב קראקובר בהאשמות קרובות לכך, הזכרתי אפיקורסות.
א. אכן.
ב. כנ"ל.
ג. האם תיבת 'צריך' מושך עצמו ואחר עמו? א"כ הרי זה סותר לסעיף א.
ד. אם לאחר שענה יש סיבה לחשוב שטעה, אם מפני שלא הובאו לידיעתו נתונים רלוונטיים או מפני סיבה אחרת, הרי זו טיפשות לעשות כפי שאמר רק מפני שאמר. מי שיטען שעדיין לא ראוי לשנות, כבר נכנס לתחום המיסטיקה והאמונות התפלות. המקום ירחם עליו.
ה. אני לא רואה בדבריו זלזול, ודאי לא עצום. אם רח"ק נוהג בדרך שנראית תמוהה לרואים אין אחריות הבנתו עלינו. מה הבעיה?
שלל ההאשמות שכב' טופל על הרב קראקובר חסר כל יסוד.

איש גלילי
הודעות: 1740
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מה ההגיון שיהודים מפלורידה מתייעצים עם רבנים בארץ ישראל?

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' ספטמבר 12, 2017 6:03 pm

חייפענער כתב:אכן בקהילות החסידים מאז ומעולם השאלות שנשאלו לרבי לא היו באופן זה, אלא באמת בצורה של אורים ותומים, אי בעית אימא מתוך אמונה בקדושתו של הצדיק, ורוח הקודש שמפעמת בו, ואי בעית אימא מתוך אמונה מקורקעת יותר, שלמנהיג עדה בישראל ישנה סייעתא דשמיא מיוחדת שלא יצא דבר תקלה תחת ידו, והקב"ה שם בפיו דבר אמת.

אינני יודע אלו קהילות חסידים אתה מכיר 'מאז ומעולם'.

קראקובער
הודעות: 1238
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מה ההגיון שיהודים מפלורידה מתייעצים עם רבנים בארץ ישראל?

הודעהעל ידי קראקובער » ד' ספטמבר 13, 2017 12:57 am

אין לי הרבה להוסיף על דברי עקביה ורק לציין שלא כיוונתי לזלזל ולא להיכנס בכלל לפינה הזאת וזה היה פליטת קולמוס אם כי צודק המבקר (אין להטיל ספק בכוונתו ואפשר להבין אותו כי חינכו אותו עם כל מיני סיסמאות ויש אנשים שפשוט נשארים ברמה של בחורים צעירים ומסתכלים על העולם בתמימות בלי שום קשר למציאות ופשוט אין טעם להתווכח אתם) שדעתי שיש נושאים שלא מתאימים להתייעץ אותו.

(בסרט רואים ששואלים אותו, אומרים שזה מסוכן, מה לעשות? והוא ענה לעזוב! וזה בערך לשאול אותו אם לעצור באדום.)

שלמה בן חיים
הודעות: 497
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: מה ההגיון שיהודים מפלורידה מתייעצים עם רבנים בארץ ישראל?

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ה' ספטמבר 14, 2017 1:35 am

קראקובער כתב:אין לי הרבה להוסיף על דברי עקביה ורק לציין שלא כיוונתי לזלזל ולא להיכנס בכלל לפינה הזאת וזה היה פליטת קולמוס אם כי צודק המבקר (אין להטיל ספק בכוונתו ואפשר להבין אותו כי חינכו אותו עם כל מיני סיסמאות ויש אנשים שפשוט נשארים ברמה של בחורים צעירים ומסתכלים על העולם בתמימות בלי שום קשר למציאות ופשוט אין טעם להתווכח אתם) שדעתי שיש נושאים שלא מתאימים להתייעץ אותו.

(בסרט רואים ששואלים אותו, אומרים שזה מסוכן, מה לעשות? והוא ענה לעזוב! וזה בערך לשאול אותו אם לעצור באדום.)

הסתפקתי אם לענות או לא, אך כיון שאני רואה שהזעם שפרץ ממני לא הובן נכון, אני רואה לנכון לבאר את עצמי.
ובכן החשד שהטלת בי כלל וכלל לא נכון לא גדלתי עם כל מיני סיסמאות, ואם היית מכיר אותי אישית [או אפילו רק קורא קצת מתגובותי בפורום] היית יודע שממש לא מצאת את הבן אדם הנכון. אני אישית לא שאלתי כמעט שאלות את ר' חיים אני לא רוצה להפריע לו ללמוד שר התורה שכל רגע שלו מחזיק את העולם צריך הרבה מחשבה לפני שניגשים אליו. מלבד מה שאני מעדיף לשאול מרבותי שאני יכול לדבר עמם בהרחבה עם כל הפרטים ואיני מורגל בלשמוע תשובות בלי שאני יכול להסביר את עצמי מידי, חונכתי לזה פחות ממה שאתה חונכת לזה [במקרה ואתה חרדי כי יש פה כאלו שהם לא חרדים] בכל אופן אני לא חונכתי לזה באתי מבית ליטאי יותר מכל הליטאים שלא חונכו בכאלו.
אבל!!!! יש שינוי נורא שחל בדורינו ועל זה אני כואב. פעם שאלו דעת תורה על כל צעד ושעל, וכל מי שחשבו שאולי אולי עושה אחרת מדעת תורה חשדו בו באפיקורסות, אפילו אם עשה כדעת מורו ורבו ואפילו אם מורו ורבו היה גדול מאד בתורה אך לא היה שייך למחנה מאד מסוים הוא כבר היה נפסל. זה היה פעם והפעם הזה לא לפני כל כך הרבה שנים. אני דווקא באותם שנים הייתי כמו היום לא שייך לגמרי לכל העסק הזה. ולפתע התהפכו היוצרות, אני נשארתי כמו שהייתי ומה שהייתי זה אומר מעריך מאד מאד את כל גדולי התורה יודע שהם שרי התורה ואם הם כמלאכים אני כבן אדם ואם הם כבני אדם אני כחמור!!!! אך לא הלכתי אליהם לכל דבר קטן לשאול, ולא חשבת שמי שעושה כרב אחר מהרב שאני הולך בדרכו הוא אפיקורס. ולפתע אני הוא התמים ובעל הסיסמאות, לפתע נעשו כולם "מפוקחים" התנערו ממה שגדלו עליו והתחילו לבקר ולבקר, להגיד דעות אחרות מגדולי ישראל ואף לבקר את מעשיהם ואף לצחוק ממי שהולך אחרי גדולי ישראל באש ובמים.
מה קרה כאן? מה המהפכה הזו? האם לא נפרצו החומות ונעשה בלגן שלם בדיעות? האם האנשים לא התבלבלו לגמרי?
צריך להיות לכל יהודי המון הערכה למי ששואל כל דבר את גדולי ישראל. התמימות הזוך והטוהר לבוא לשאול כל דבר גדול בישראל, לסמוך על כל מילה שלו, ולהעריך את התורה הקדושה שלו, זה דבר עצום. נכון וראוי להערכה. אתה רוצה אחרת, תעשה, אבל לבקר את גדולי ישראל? האם אתה לא יודע שאנו כחמורים כפשוטו כלפי מרן הגר"ח. האם אתה לא מבין שאדם ששקוע כל כולו בתורה באופן מבהיל כל כך הרבה שנים. ברכה שלו עושה המון. האם אתה לא מבין שהסייעתא דשמיא שיש לר' חיים היא דבר שאתה לא מתקרב אליו אפילו? האם אתה לא מבין שהפרישות שלו מן העולם הזה הוא משהו ששיך לגדולי ישראל מדורות קדמונים.
מה קרה כאן לאנשים?
פשוט מאד רוח קרירות מהרחוב, פרצה אלינו סגידה לשכלתנות וגאוות העצמיות - ה"מקוריות" וכל מה ששייך לסגידה עצמית, חדר למחוזותינו בלי ביקורת כלל [רק כלפי גדולי ישראל וכלפי דעות מיושנות הביקורת עבודת]. אז זהו שכל זה לא היה קיים בשום מחוז גם בליטא שבליטא העריכו את גדולי ישראל וידעו שאיש פשוט או אפילו תלמיד חכם קטן רחוק מן גדולי ישראל מרחק עצום. וידעו שעקיצתם עקיצת עקרב.
הדרך היחידה ליראות חכם זה לא רק להשמיע דעות ''מפוקחות''... כאלו.
אני מתנצל על התקיפות אבל נמאס פשוט נמאס לראות את אלו שחושבים שהחכמה נוזלת מהם בגלל שהם לא מיושנים.

עקביה
הודעות: 1399
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה ההגיון שיהודים מפלורידה מתייעצים עם רבנים בארץ ישראל?

הודעהעל ידי עקביה » ה' ספטמבר 14, 2017 3:11 am

יהודי הגיע אל ר' גדליה נדל לשאול על כשרות אתרוגו, והסביר שעל פי הוראת רבו הוא קונה רק אתרוג בקופסה. אמר לו רג"נ, את זה שאתה קונה אתרוג בקופסה אני מבין, שהרי כך הורה לך רבך, אבל מי הכריח אותך לקנות רב בקופסה?...

ישנו איסור חמור מאד מדברי קבלה - "אל תהיו כסוס כפרד אין הבין" - לעולם אל תזרקו את השכל.
לתת אמון ודאי מותר, כמו בסיפור על ר' שמואל סלנט, כשבאו לשאול אותו על חלב שנפל לסיר הבשר ולא היה בבשר שישים כנגדו והוא הורה בוודאות שהבשר מותר. אע"פ שהשומע לא ידע את טעמו מותר לו לסמוך עליו (לאחמ"כ נודע שהוא בירר בחשאי אצל החלבן כמה מים הוא מוסיף לחלב, וכך ידע שיש שישים בבשר כנגד החלב). וגם לשאול את הרב מצד שמחזיקים אותו לאדם חכם היודע ומבין מדעתו, אבל מי שמשום מה משוכנע שרבו ידע מה בחשוכא ונהורא עמה שרא, נהירים לו שבילי השמים ושמי השמים העליונים כשבילי עירו, והוא חסין מפני כל ביקורת, אינו אלא טועה.

אם למשל הגרח"ק מתחיל להעיר לכל הבאים אל ביתו ששעון יד אסור משום לא ילבש, אין שום חובה עלינו בבואנו לדון בכך להניח תחילה שאנו חמורים.

"התמימות הזוך והטוהר" של מי ששואל כל דבר גדול בישראל, יש בה מעלה, אבל יש בה גם חיסרון שאיני בטוח שהוא לא מאפיל על המעלה. לא מיבעיא אם הוא במקרה נפל על הגדול הלא נכון, או על איזה באבא שחולב את כספו, אבל גם אם הוא כן הגיע אל גדול אמיתי, שאלות שצריכות רב ודאי צריך לשאול, אבל שאלות שאינן צריכות רב (איך לקרוא לילד או לילדה, וכהנה מחול ירבון) אינן אלא עיקור השכל בידיים, וזה, כאמור, בעייתי מאד.

יעקב_ב.
הודעות: 121
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:28 am

Re: מה ההגיון שיהודים מפלורידה מתייעצים עם רבנים בארץ ישראל?

הודעהעל ידי יעקב_ב. » ה' ספטמבר 14, 2017 9:31 am

וכבר התפרסם לאחרונה מקרה שחרדי שכנע מישהי לעשות מעשים חמורים רח"ל, בתואנה ש'כך אמר ר' חיים'. הדבר מצריך חשיבה מחדש על האופן שבו לוקחים את דברי הגדולים כהלכה למשה מסיני.

בן מיכאל
הודעות: 254
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מה ההגיון שיהודים מפלורידה מתייעצים עם רבנים בארץ ישראל?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' ספטמבר 14, 2017 9:36 am

יעקב_ב. כתב:וכבר התפרסם לאחרונה מקרה שחרדי שכנע מישהי לעשות מעשים חמורים רח"ל, בתואנה ש'כך אמר ר' חיים'. הדבר מצריך חשיבה מחדש על האופן שבו לוקחים את דברי הגדולים כהלכה למשה מסיני.

אם היה כאן את האפשרות לתת תודה הייתי נותן תודה (למנהלי האתר, מה דעתכם על כך?).


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים