מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' אפריל 11, 2018 9:50 pm

תוכן כתב:נשאיר בצד לרגע עדות גיטין וקידושין, אבל עדות רציחה כדי לרצוח מישהו צריך לדעת שהבן אדם הזה ראוי להעיד. הרי אם ילד יעיד, אפילו אם נעשה דרישה וחקירה שבע פעמים כפול שבע, עדיין לא יהיה נאמן, כי הוא עצמו אינו ראוי להעיד. כנ"ל אשה, בגלל שמטבעה היא רגשנית, נסערת ומדומיינת, הרי היא פחות אמינה מאיש, ולפיכך אינה נאמן לעדות רציחה למשל.

לעומת זאת, עדות באיסורין, הרי הוא קל הרבה, ולפיכך אשה נאמנת.

אני לא מבין מה קשה בסברא זו כלל.

ומה עם זה באמת?

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 11, 2018 9:51 pm

זה הרי פשוט, גיטין וקידושין בא לאסור אכולי עלמא וכו', ולכן צריך נאמנות יותר חזקה. מה גם שנפק"מ לדיני ממונות, והרי בממונות אין הולכים אחר הרוב וצריך וודאות גמורה.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי דמשק » ד' אפריל 11, 2018 9:55 pm

אוצר החכמה כתב:את דברי הרב דמשק לא הבנתי. איך ההוכחה לדיון.

תוכן כתב שעדות באיסורים היא קל בהרבה, וכת"ר שאל עליו דנדה היא בכרת, לזה הבאתי שכל דין עד אחד נאמן באיסורים נלמד מנדה

זנב לשועלים
הודעות: 169
הצטרף: ו' אוגוסט 30, 2013 2:20 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי זנב לשועלים » ד' אפריל 11, 2018 9:55 pm

לגבי הנושא של עדות תמיד לימדו אותי שיש צוויי דינים של עדות

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' אפריל 11, 2018 9:57 pm

תוכן כתב:
שומע ומשמיע כתב:לאחר שמתנהל פה כבר דיון ארוך בנושא מעמד האשה על פי היהדות, עם לפחות ארבעה צדדים. ממילא גם פורום אוצר החכמה הוא מקום שבו דנים בוגרי ישיבות חשובות בדברים אלו, ואולי צריך לצאת נגדו.


בפורום אוצה"ח מקובל שדברי חז"ל ודברי התורה אמת, רק שצריך להבין אותם. בפורומים אחרים יש שאלה בכלל אם דברי חז"ל אמת.

אם זה הנושא, אז ממאי נפשך.

אם לא התכוונת למה שפתח את האשכול [הדברים של יחיאל מאיר] אז זה עוול גדול לעשות אפילו מראה של קשר בינו לבין ... חלילה.
ואם אתה כן התכוונת ליצור קשר כזה, אז אתה צריך לבקש ממנו מחילה כפולה ומכופלת.

ואם לא התכוונת דווקא לזה [שאלה האם ... כלל], אז על זה באה הודעתי הקודמת.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי תוכן » ד' אפריל 11, 2018 10:04 pm

שומע ומשמיע כתב:
תוכן כתב:
שומע ומשמיע כתב:לאחר שמתנהל פה כבר דיון ארוך בנושא מעמד האשה על פי היהדות, עם לפחות ארבעה צדדים. ממילא גם פורום אוצר החכמה הוא מקום שבו דנים בוגרי ישיבות חשובות בדברים אלו, ואולי צריך לצאת נגדו.


בפורום אוצה"ח מקובל שדברי חז"ל ודברי התורה אמת, רק שצריך להבין אותם. בפורומים אחרים יש שאלה בכלל אם דברי חז"ל אמת.

אם זה הנושא, אז ממאי נפשך.

אם לא התכוונת למה שפתח את האשכול [הדברים של יחיאל מאיר] אז זה עוול גדול לעשות אפילו מראה של קשר בינו לבין ... חלילה.
ואם אתה כן התכוונת ליצור קשר כזה, אז אתה צריך לבקש ממנו מחילה כפולה ומכופלת.

ואם לא התכוונת דווקא לזה [שאלה האם ... כלל], אז על זה באה הודעתי הקודמת.


אני בפירוש לא התכוונתי לעשות שום קשר בין הדברים שלי לבין הדברים של ר' יחיאל מאיר. אני אפילו לא קראתי את דבריו. וכבר כתבתי מקודם שלא התכוונתי בכתיבה שלי לשום אחד מסוים. ואם אנשים טעו וחשבו שהתכוונתי לר' יחיאל מאיר, אז אני מבקש ממנו מחילה, סליחה וכפרה. סליחה סליחה סליחה. לא התכוונתי לרגע אליך!

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 11, 2018 10:05 pm

דמשק כתב:
אוצר החכמה כתב:את דברי הרב דמשק לא הבנתי. איך ההוכחה לדיון.

תוכן כתב שעדות באיסורים היא קל בהרבה, וכת"ר שאל עליו דנדה היא בכרת, לזה הבאתי שכל דין עד אחד נאמן באיסורים נלמד מנדה


אז לאיזה כיוון זה מוכיח ?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 11, 2018 10:11 pm

סגי נהור כתב:
בן מיכאל כתב:
סגי נהור כתב:לחלק מהאפולוגטיקה בסגנון "ערכים והידברות" יש תימוכין בתורת הנסתר שכידוע עוסקת הרבה בסמליות של הזכר והנקבה והיחס שביניהם.
בכלל, ההבנה שיש בתורה גם צד נסתר מסייעת לפתור הרבה מהקושיות בסגנון זה.

אכן, אך לפעמים זה בגדר הרוצה לשקר ירחיק עדותו - כך למשל נראה התירוץ היא אינה חייבת בת"ת כי היא מעל זה...

אני לא רואה בזה שקר בהכרח, וזה תלוי באיזה צורה הדברים נאמרים.

הייתי מניח את הדברים כך. אכן במציאות העולם וכן בתורה ובהלכה האיש הוא המוביל והאשה טפלה לו. דבר זה יסודו בשרשם של דברים, שהאיש הוא משפיע והאשה היא מקבל, וכל המציאות העליונה והתחתונה נחלקת למשפיע ומקבל (החל ממשפיע - הקב"ה, איש, ומקבל - הבריאה, אשה (כנסת ישראל, ספירת המלכות), ומזה שהאיש הוא האקטיבי, איש דרכו לכבוש, והאשה היא הפסיבית, שמטעם זה בקידושין האיש הוא הנותן והאומר והאשה שותקת. ומעיקר זה נגזרים רוב ההבדלים בין האיש והאשה בחובותיהם ובזכויותיהם.

והנה תורת הסוד מאירה הרבה את המעלה והערך דוקא של צד המקבל, אשר משפיע ופועל בדרכו שלו, שמזה כל היכולת שלנו הנבראים להשפיע ולפעול למעלה, ועז"נ אשת חיל עטרת בעלה ועוד ועוד. ואם מתרגמים דברים אלה גם כלפי יעודה של האשה הגשמית בעולם הזה (ולענ"ד התרגום הזה הוא נכון מאוד, ואדרבה, זה מהדברים שבהם רואים איך תורת הסוד יורדת לשרשי השרשים של המציאות והתורה גם יחד), לא קשה להגיע מכאן למציאת צד מעלה בפטור האשה מת"ת (במסגרת ייעודה ותפקידה הכללי כ"מקבל" ולא כ"משפיע").


ראשית ברור שחכמת האמת היא תאור פנימיות הדברים ואמיתתם.
השאלה היא האם אכן נובעת מסקנה כזאת מדברי רבותינו בחכמה זו. אם כן אין בזה שום בעייה. אבל אם נתפסים לדברים מסויימים ומוציאים מסקנה כזאת רק כדי ליישב את הקושי של אנשים מסויימים אינו ראוי לעשות כן ודווקא בגלל מעלתה של החכמה.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי דמשק » ד' אפריל 11, 2018 10:14 pm

אוצר החכמה כתב:
דמשק כתב:
אוצר החכמה כתב:את דברי הרב דמשק לא הבנתי. איך ההוכחה לדיון.

תוכן כתב שעדות באיסורים היא קל בהרבה, וכת"ר שאל עליו דנדה היא בכרת, לזה הבאתי שכל דין עד אחד נאמן באיסורים נלמד מנדה


אז לאיזה כיוון זה מוכיח ?

שדבר שמוגדר כאיסורים, דינו קל לענין עדות, גם אם הוא בכרת

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' אפריל 11, 2018 10:17 pm

אוצר החכמה כתב:
סגי נהור כתב:אני לא רואה בזה שקר בהכרח, וזה תלוי באיזה צורה הדברים נאמרים.

הייתי מניח את הדברים כך. אכן במציאות העולם וכן בתורה ובהלכה האיש הוא המוביל והאשה טפלה לו. דבר זה יסודו בשרשם של דברים, שהאיש הוא משפיע והאשה היא מקבל, וכל המציאות העליונה והתחתונה נחלקת למשפיע ומקבל (החל ממשפיע - הקב"ה, איש, ומקבל - הבריאה, אשה (כנסת ישראל, ספירת המלכות), ומזה שהאיש הוא האקטיבי, איש דרכו לכבוש, והאשה היא הפסיבית, שמטעם זה בקידושין האיש הוא הנותן והאומר והאשה שותקת. ומעיקר זה נגזרים רוב ההבדלים בין האיש והאשה בחובותיהם ובזכויותיהם.

והנה תורת הסוד מאירה הרבה את המעלה והערך דוקא של צד המקבל, אשר משפיע ופועל בדרכו שלו, שמזה כל היכולת שלנו הנבראים להשפיע ולפעול למעלה, ועז"נ אשת חיל עטרת בעלה ועוד ועוד. ואם מתרגמים דברים אלה גם כלפי יעודה של האשה הגשמית בעולם הזה (ולענ"ד התרגום הזה הוא נכון מאוד, ואדרבה, זה מהדברים שבהם רואים איך תורת הסוד יורדת לשרשי השרשים של המציאות והתורה גם יחד), לא קשה להגיע מכאן למציאת צד מעלה בפטור האשה מת"ת (במסגרת ייעודה ותפקידה הכללי כ"מקבל" ולא כ"משפיע").


ראשית ברור שחכמת האמת היא תאור פנימיות הדברים ואמיתתם.
השאלה היא האם אכן נובעת מסקנה כזאת מדברי רבותינו בחכמה זו. אם כן אין בזה שום בעייה. אבל אם נתפסים לדברים מסויימים ומוציאים מסקנה כזאת רק כדי ליישב את הקושי של אנשים מסויימים אינו ראוי לעשות כן ודווקא בגלל מעלתה של החכמה.

יש דבר כזה אכן במהר"ל, אבל בכלל לא בכיוון שאותם הדיוטות המתיימרים להצדיק את היהדות באים לומר - רוב האנשים בעלי אינסקינטים בריאים קצה נפשם בהבלים מעין אלו - לפעמים אני חושב שהנזק שהם גורמים ליהדות בהרחקת אינטלקטואלים, גבוהה מהתועלת שבקירוב טפשים והדיוטים (חלילה לא באתי לומר שבעלי התשובה הינם כאלו, כונתי בעיקר למחב"ת מסויים).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 11, 2018 10:19 pm

שדבר שמוגדר כאיסורים, דינו קל לענין עדות, גם אם הוא בכרת

אני מצטער לא תפסתי איך זה הולך.
תוכן אומר איסורים זה יותר קל. למה? כי זה רק לאוין לעומת ב"ד שהורגים את האדם. ולכן אי אפשר להוכיח מנאמנות אשה באיסורים.
אני שואל יש איסורים שהם בכרת וגם שם אשה נאמנת וזה כבר דומה להריגת אדם אז החילוק אינו נכון.

באת אתה ואמרת מזה שלמדו לכל האיסורים מנדה (לא למדו בק"ו אבל זה ק"ו מעשי) ראייה שתוכן צודק ולא אתה?
איך זה יוצא?

אולי כוונתך לומר מזה שדי בעד אחד ולא בשנים אבל אם לזה כיוונת אינך צריך את עניין הלימוד בנדה הרי נאמנת האשה לבדה.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 11, 2018 10:21 pm

זו שאלה עתיקת יומין שמתחבטים בה כל אלו שבאים במגע עם מי "שאינו מאנ"ש". האם לשמור על רמה גבוהה שמתאימה רק למיעוט, או לדבר בסגנון רחובי המתאים לרובו של "עמך". כמובן שזה לא שאלה ברורה של כן או לא, אלא התלבטות כללית הבאה לידי ביטוי בפרטים רבים וקשה לומר בזה הכרעה חד משמעית.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 11, 2018 10:26 pm

אני לא מכיר את התחום אבל אני חושב שהעיקר הגדול הוא שאסור לומר דברים שאינם אמת.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 11, 2018 10:26 pm

זהו, שגם האמת אינה כה חד משמעית...

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' אפריל 11, 2018 10:26 pm

אוצר החכמה כתב:אני לא מכיר את התחום אבל אני חושב שהעיקר הגדול הוא שאסור לומר דברים שאינם אמת.

וע' הזקנים ששינו לתלמי המלך?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 11, 2018 10:30 pm

אני דברתי על כשרוצים ללמד מישהו או לקרבו ולא כשפוחדים ממנו שיזיק לכלל ישראל.

וכידוע שלדעת המהרש"ל גם זה בכלל ייהרג ואל יעבור ויש אחרונים שכתבו שלא קיי"ל כמהרש"ל.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 11, 2018 10:34 pm

דוגמא בעלמא.

יהודי שקצת מתקרב ליהדות אבל עדיין מחלל שבת ואפילו בפרהסיא. אם יבוא וישאל: האם נכון מה ששמעתי מפלוני בן פלוני שמגיע לי עונש מוות בסקילה? נניח לצורך הענין שאותו יהודי גם תורם הרבה... עכשיו האם יש מצוה לומר לו בפירוש: כן, אתה חייב סקילה! - אני לא בטוח. מסתבר שאפשר אפילו לענות לו: זה לא נכון. ובאמת הרי זה לא שקר, כי בימינו אין בית דין שיכול להעניש בסקילה, וגם לא היו עדים והתראה, כך שזה נכון מבחינה מסויימת. אין מצוה להגיד את כל האמת ובכך לגרום לפיצוץ מוחלט.

כמובן שכמו לכל דבר גם כאן צריך לשים גבולות ולא להשתמש באקט זה בכל מצב.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 11, 2018 10:37 pm

הסברת יפה איך אפשר לא לשקר ולא לומר את האמת. אבל לא על זה דברו. דברו על העלאת טיעונים תורניים שהאדם יודע שאינם נכונים אבל הוא אומר אותם כדי לרצות אנשים.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 11, 2018 10:46 pm

אני התכוונתי להמחיש את ההתלבטות שיש למי שעוסק במגע עם הציבור הרחב.

כי נמשיך הלאה ונחשוב על מצב שבו יושבים כמה אנשים בשיעור, אחד מהם הוא כמו שתיארתי קודם, ואחד כבר התקדם הרבה יותר והוא משתדל בכל מאודו לשמור על השבת אפילו שזה קשה לו, ויש לו קשר עם כמה רבנים שאוהבים להפחיד וכו'. ובכן, אותו אדם שני מתקומם ואומר (ובפרט אם אין כ"כ שכל בקדקדו...): מה פתאום, בוודאי שמי שמחלל שבת חייב סקילה!... וכך הוא לא נותן למוסר השיעור 'לטייח' את הענין ומאלץ אותו להגיד את כל האמת ואז הראשון נפגע וכו' וכו'...

ובזה באתי להמחיש למה צריך ללמד זכות על מי שאומר דברים לא מדוייקים בסיטואציות אלו.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי דמשק » ד' אפריל 11, 2018 11:01 pm

אוצר החכמה כתב:אני מצטער לא תפסתי איך זה הולך.
תוכן אומר איסורים זה יותר קל. למה? כי זה רק לאוין לעומת ב"ד שהורגים את האדם. ולכן אי אפשר להוכיח מנאמנות אשה באיסורים.
אני שואל יש איסורים שהם בכרת וגם שם אשה נאמנת וזה כבר דומה להריגת אדם אז החילוק אינו נכון.

באת אתה ואמרת מזה שלמדו לכל האיסורים מנדה (לא למדו בק"ו אבל זה ק"ו מעשי) ראייה שתוכן צודק ולא אתה?
איך זה יוצא?

אולי כוונתך לומר מזה שדי בעד אחד ולא בשנים אבל אם לזה כיוונת אינך צריך את עניין הלימוד בנדה הרי נאמנת האשה לבדה.

אני לא הבנתי מתוכן שכוונתו להדגיש את החומר ברציחה, אלא יותר את הקולא באיסורים, (ואולי טעיתי בזה), וזה שפיר מוכח מהא דע"א נאמן באיסורים, ואני רק הוספתי דאין לחלק באיסור שיש בו כרת, כי דין זה גופא נלמד מנדה. (את השורה האחרונה לא הבנתי כ"כ, אולי התכוונת למה שכתבתי עתה)

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' אפריל 11, 2018 11:10 pm

אוצר החכמה כתב:
אני לא מבין מה הבעייה. אתה חושב שהשאלות טובות והתשובות שלי אינן טובות לחיי אז אתה חושב שיש בעייה אני לא. אני חושב שהשאלות קלושות והתשובות טובות.
אני לא יודע מה זה תיאוריית הייעוד השונה. ובשבילי דברי ר' אליעזר הגדול יצוקים בברזל ואמת לאמיתה. נשים עלולות להוציא דברי תורה לדברי הבאי.
אבל ר"א הגדול לא אמר שלכן הם לא מנהלות טובות או חוקרות טובות באוניברסיטה ולכן בהחלט התורה אינה מתנגדת שיהיו במעמד כזה ויקבלו משכורת ראויה.
אשה פסולה לעדות מהסיבה הפשוטה כי התורה פסלה אותה לעדות לא בגלל שהיא מפונטזת או שקרנית כמו שטוען תוכן ותו לא מידי.

אותו דבר בעניין ירושה. דיני ירושות שבתורה לא נועדו לסדר את הכספים במדינה אלא להנהיג את העם בדרך רוחנית במסגרת הזאת אשה לא יורשת. (נושא שעלה כאן הוא השינוי שקרה במשך הדורות עם שטר חצי זכר וכולי ועל זה דיברו כבר ואין כאן המקום לשוב לזה).

סוף דבר לא מוצאת חן בעיניך השקפתי שהתורה עניינה להוביל את העם לתיקון רוחני ובתיקון הזה כולנו שותפים כל אחד לפי המיועד לו לפי התכנית האלוקית. אין לי בעייה עם זה אבל אני חושב שאתה יכול לכבד את זה שזו עמדתי.

ברוך ה' סוף סוף אתה מואיל בטובך להודות שיש כאן 'שאלות', 'קלושות' אמנם, אבל סוף כל סוף 'שאלות'. ממישהו שבתחילת הדיון לא הבין מה הבעיה עם מעמד האשה ביהדות גם זה משהו...

מסתבר שטעיתי בהבנת דבריך ועמך הסליחה, אני חשבתי שהתכוונת למה שכותב בהמשך הרב פ"ת.
ולגופם של דברים לא הבנתי כלל וכלל מה אתה רוצה. אתה כותב 'שהתורה עניינה להוביל את העם לתיקון רוחני ובתיקון הזה כולנו שותפים כל אחד לפי המיועד לו לפי התכנית האלוקית' ומניח שאני לא מוכן לכבד את עמדתך. אינני יודע זאת מנין לך, ואדרבה - לא רק שאני מכבד את עמדתך אני אפילו מוכן להסכים עם כל מילה, כמדומני שזה היסוד המפורסם של הר"ן בדרשות, אבל אין לי מושג איך זה עונה על השאלות.
לפני כן אתה כותב: דיני ירושות שבתורה לא נועדו לסדר את הכספים במדינה אלא להנהיג את העם בדרך רוחנית במסגרת הזאת אשה לא יורשת. סתם ולא פירש. באותה מידה יכולת לכתוב: אשה לא יורשת כי התורה אמרה שהיא לא יורשת... וכך באמת כתבת קודם לגבי עדות: אשה פסולה לעדות כי התורה פסלה אותה לעדות. אין לי מושג למה אתה חושב שזה אמור לקדם אותנו.

ושוב, אתה מצטט רק את מה שנוח לך. אתה מתייחס רק לדברי הרמב"ם שנשים עלולות להוציא דברי תורה לדברי הבאי, ומה עם פירוש המאירי שם שנשים בכלל לא מסוגלות להבין את התורה 'הבנה ראויה' או עם פירוש רש"י שנשים שלומדות תורה יהפכו להיות מופקרות ערמומיות? ומה עם דברי ר' אליעזר שנאמרו בהקשר זה - 'אין חכמה לאשה אלא בפלך'?

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אפריל 11, 2018 11:11 pm

דרומי כתב:דוגמא בעלמא.

יהודי שקצת מתקרב ליהדות אבל עדיין מחלל שבת ואפילו בפרהסיא. אם יבוא וישאל: האם נכון מה ששמעתי מפלוני בן פלוני שמגיע לי עונש מוות בסקילה? נניח לצורך הענין שאותו יהודי גם תורם הרבה... עכשיו האם יש מצוה לומר לו בפירוש: כן, אתה חייב סקילה! - אני לא בטוח. מסתבר שאפשר אפילו לענות לו: זה לא נכון. ובאמת הרי זה לא שקר, כי בימינו אין בית דין שיכול להעניש בסקילה, וגם לא היו עדים והתראה, כך שזה נכון מבחינה מסויימת. אין מצוה להגיד את כל האמת ובכך לגרום לפיצוץ מוחלט.

בדידי הוה עובדא, שלמדתי עם קבוצה של יהודים מסכת בבא קמא ועסקנו בסוגיית קם ליה בדרבה מיניה, ופתאום נכנס בחור צעיר לא דתי והצטרף לראשונה לשיעור בדיוק כשהסברתי שכיון שיהודי זה חטא בבת אחת גם בחילול שבת וגם בגניבה, אנו דנים אותו ומענישים אותו רק על חילול השבת שהוא החמור יותר. ותכף שאל אותו בחור: מהו העונש על חילול שבת?
אגב בחור זה הוא היום אברך יר"ש.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי פלתי » ד' אפריל 11, 2018 11:23 pm

פרנקל תאומים כתב:
דרומי כתב:איני מבין אם אתה תמים או מיתמם.
הרב אוצה"ח שליט"א איננו לא תמים ולא מיתמם. לענ"ד כל הרוצה לקרוא דברי טעם ישרים ופשוטים בכל אשכולות הפורום, כלך לו אצל דבריו, הוא ממש ה'אורים והתומים' של הפורום, ת"ח שיש בו דעת, וסליחה על ההתלהבות. אני באמת מציע לכל מבקש ה' כאן בפורום להתחקות אחר דבריו הנכוחים.
במילים פשוטות ורגועות הוא מוציא את העוקץ מכל המתלהבים/המתלהמים שבטוחים שגילו את אמריקה.

גם אני מצטרף. היטבת להעביר את התחושה שלי, ומן הסתם של עוד הרבה מחברי הפורום.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 11, 2018 11:26 pm

אני מעריך מאוד את הרב אוצה"ח ולא היתה לי שום כוונה לפגוע בו חלילה. בהיכרותי עם סגנונו אני בטוח גם שהוא לא נפגע. כתבתי קצת חריף בגלל ה'חפצא' ובכלל לא חשבתי על ה'גברא'... ופשוט.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי דמשק » ד' אפריל 11, 2018 11:29 pm

בן מיכאל כתב:
חשבונות רבים כתב:
בן מיכאל כתב:האמת שקושיות אלו הינן על התורה שבעל פה ולא על התורה שבכתב
על כעין זה אמרו רז"ל מינות נזרקה בו.
אבל ודאי שאין זה אלא פליטת קולמוס אומללה.

אין בעיניך הבדל, בין קושיא על הכתוב, לקושיא על הגמרא (כשזה נוגע לשאלה באמונה, ולא סתם חוסר הבנה)???

אחר דבריך כאן ובהמשך, מתחדד אצלי יותר את הצורך בשאלה הנוקבת שנשאלת כאן, וגם מתשובתך שם נראית החלוקה בעינך בין תורה שבכתב לבין תורה שבע"פ, רח"ל.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' אפריל 11, 2018 11:56 pm

דמשק כתב:
בן מיכאל כתב:אין בעיניך הבדל, בין קושיא על הכתוב, לקושיא על הגמרא (כשזה נוגע לשאלה באמונה, ולא סתם חוסר הבנה)???

אחר דבריך כאן ובהמשך, מתחדד אצלי יותר את הצורך בשאלה הנוקבת שנשאלת כאן, וגם מתשובתך שם נראית החלוקה בעינך בין תורה שבכתב לבין תורה שבע"פ, רח"ל.

שם הדברים נשאלו והושבו כלפי אגדות חז"ל, ובודאי שלא קרב זה אל זה.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' אפריל 12, 2018 12:09 am

זנב לשועלים כתב:לזנב יש כמה שאלות קשות על דברים שנאמרו כאן.

למשל הדין של אונס על פי התורה הוא לא לשלם חמישים כסף אלא לשלם נזק צער ריפוי שבת ובושת וגם חמישים כסף. עכשיו מה השאלה, למה אין בתורה דין של כלא? לא מופיע כזה עונש בתורה על שום עבירה.

ומה עם מלקות?
בכלל, לדעתי הקושי הכי גדול הוא שדין האונס ודין המפתה שוים, מה שמלמד לכאורה על כך שמבחינת התורה אין שום משמעות לכך שהמעשה נעשה באונס וכל הנושא הוא רק עצם הפגם שנפגמה הנערה בכך שהיא כבר לא בתולה ועל כך הוא משלם את הקנס.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אפריל 12, 2018 12:10 am

ארי שבחבורה כתב:
אוצר החכמה כתב:
אני לא מבין מה הבעייה. אתה חושב שהשאלות טובות והתשובות שלי אינן טובות לחיי אז אתה חושב שיש בעייה אני לא. אני חושב שהשאלות קלושות והתשובות טובות.
אני לא יודע מה זה תיאוריית הייעוד השונה. ובשבילי דברי ר' אליעזר הגדול יצוקים בברזל ואמת לאמיתה. נשים עלולות להוציא דברי תורה לדברי הבאי.
אבל ר"א הגדול לא אמר שלכן הם לא מנהלות טובות או חוקרות טובות באוניברסיטה ולכן בהחלט התורה אינה מתנגדת שיהיו במעמד כזה ויקבלו משכורת ראויה.
אשה פסולה לעדות מהסיבה הפשוטה כי התורה פסלה אותה לעדות לא בגלל שהיא מפונטזת או שקרנית כמו שטוען תוכן ותו לא מידי.

אותו דבר בעניין ירושה. דיני ירושות שבתורה לא נועדו לסדר את הכספים במדינה אלא להנהיג את העם בדרך רוחנית במסגרת הזאת אשה לא יורשת. (נושא שעלה כאן הוא השינוי שקרה במשך הדורות עם שטר חצי זכר וכולי ועל זה דיברו כבר ואין כאן המקום לשוב לזה).

סוף דבר לא מוצאת חן בעיניך השקפתי שהתורה עניינה להוביל את העם לתיקון רוחני ובתיקון הזה כולנו שותפים כל אחד לפי המיועד לו לפי התכנית האלוקית. אין לי בעייה עם זה אבל אני חושב שאתה יכול לכבד את זה שזו עמדתי.

ברוך ה' סוף סוף אתה מואיל בטובך להודות שיש כאן 'שאלות', 'קלושות' אמנם, אבל סוף כל סוף 'שאלות'. ממישהו שבתחילת הדיון לא הבין מה הבעיה עם מעמד האשה ביהדות גם זה משהו...

מסתבר שטעיתי בהבנת דבריך ועמך הסליחה, אני חשבתי שהתכוונת למה שכותב בהמשך הרב פ"ת.
ולגופם של דברים לא הבנתי כלל וכלל מה אתה רוצה. אתה כותב 'שהתורה עניינה להוביל את העם לתיקון רוחני ובתיקון הזה כולנו שותפים כל אחד לפי המיועד לו לפי התכנית האלוקית' ומניח שאני לא מוכן לכבד את עמדתך. אינני יודע זאת מנין לך, ואדרבה - לא רק שאני מכבד את עמדתך אני אפילו מוכן להסכים עם כל מילה, כמדומני שזה היסוד המפורסם של הר"ן בדרשות, אבל אין לי מושג איך זה עונה על השאלות.
לפני כן אתה כותב: דיני ירושות שבתורה לא נועדו לסדר את הכספים במדינה אלא להנהיג את העם בדרך רוחנית במסגרת הזאת אשה לא יורשת. סתם ולא פירש. באותה מידה יכולת לכתוב: אשה לא יורשת כי התורה אמרה שהיא לא יורשת... וכך באמת כתבת קודם לגבי עדות: אשה פסולה לעדות כי התורה פסלה אותה לעדות. אין לי מושג למה אתה חושב שזה אמור לקדם אותנו.

ושוב, אתה מצטט רק את מה שנוח לך. אתה מתייחס רק לדברי הרמב"ם שנשים עלולות להוציא דברי תורה לדברי הבאי, ומה עם פירוש המאירי שם שנשים בכלל לא מסוגלות להבין את התורה 'הבנה ראויה' או עם פירוש רש"י שנשים שלומדות תורה יהפכו להיות מופקרות ערמומיות? ומה עם דברי ר' אליעזר שנאמרו בהקשר זה - 'אין חכמה לאשה אלא בפלך'?


אני מתקשה להבין את המודה במקצת שעשית ממני.
א. אני כתבתי שאני לא מבין איזה בעייה יש. כתבו לי מה אתה אומר על אבג. עניתי. אתה אומר זה לא מספק. אז כשאני עונה בעבורי מה שעניתי טוב ואני מכבד את זה שבעיניך זה לא טוב אתה הופך אותי למודה במקצת?
ב. גם כתבתי ואני כך חושב שיכולים להיות פרטים לא מובנים לנו וזה לא מפריע לי. אבל באופן כללי אני לא מבין איפה יש בעייה עם מעמד האשה ביהדות והסברתי לעיל את דעתי בזה.
ג. היסוד שאתה כותב שהוא יסוד מפורסם של הר"ן עונה על השאלה. כי כשחושבים שדיני ירושה עיקרם לחלק את הכסף בצורה צודקת אנשים שואלים למה זה צודק? אבל אם מטרתם שונה לגמרי איך שאלת הצדק רלוונטית? מטרת החלוקה אינה לעשות סוג כזה של צדק.
אותו דבר לגבי עדות אם מטרתה העיקרית של עדות הוא תהליך אזרחי של בירור האמת, אפשר לשאול למה שאשה לא תעיד וכי אינה דוברת אמת. אבל אם מטרת העדות היא שתקיים מצוות עדות (כי הקב"ה בכלל לא צריך אותנו כדי לנהל את המדינה, או לחילופין לזה הוא מעמיד פתרונות אחרים כמו בדוגמת הרציחה) בהחלט ניתן להבין שהמצווה הזו מוטלת על אנשים ולא על נשים מכל סיבה שתהיה כמו במ"ע שהזמ"ג או במצוות שעל הכהנים.
ד. אני לא יודע למה אתה חושד בי כנוכל. הבאתי את הלשון של דברי הבאי כי זה מה שעלה באותו רגע בזכרוני מה לא טוב בפירוש רש"י שהבאת שכיוון שאני חכמה שכנתי ערמה והתורה מכניסה ערמימות בלבו של אדם הערמימות הזאת אצל נשים יכולה להיות לנזק.
ה. מה הבעייה בדברי ר"א. אם הוא היה בזמנינו והיה אומר אין חכמה לאשה אלא בפיתוח אלגוריתמים ממוחשבים בתחום הבינה מלאכותית אז היית מרוצה? כל מה שאמר שחכמת התורה אין ראוי שאשה תלמדנה ועל זה הרי דברנו. אפשר גם לומר שר"א רמז לזה שבפלך יש חכמה שהרי כתוב בתורה וכל אשה חכמת לב בידיה טוו.
את המאירי איני מכיר ולכן אני מסייג את דברי. לא מפריע לי שיאמר מישהו את מה שאמרת בשמו. זה לא נובע מחוסר שכל כי יש לנשים שכל. זה נובע מתכונה (רוחנית?) מסויימת של התורה שמתאימה יותר לגברים. וגם אם יבא מישהו ויגיד שהפירוש הזה של המאירי כן מפריע לו לא הוכיח מאומה על מעמד האשה ביהדות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אפריל 12, 2018 12:27 am

ארי שבחבורה כתב:
זנב לשועלים כתב:לזנב יש כמה שאלות קשות על דברים שנאמרו כאן.

למשל הדין של אונס על פי התורה הוא לא לשלם חמישים כסף אלא לשלם נזק צער ריפוי שבת ובושת וגם חמישים כסף. עכשיו מה השאלה, למה אין בתורה דין של כלא? לא מופיע כזה עונש בתורה על שום עבירה.

ומה עם מלקות?
בכלל, לדעתי הקושי הכי גדול הוא שדין האונס ודין המפתה שוים, מה שמלמד לכאורה על כך שמבחינת התורה אין שום משמעות לכך שהמעשה נעשה באונס וכל הנושא הוא רק עצם הפגם שנפגמה הנערה בכך שהיא כבר לא בתולה ועל כך הוא משלם את הקנס.


בעיני זה בדיוק להיפך לא רציתי להכנס לזה אבל כיוון שהעלית אכתוב מה שחשבתי בזה.

העובדה שדין אונס ומפתה שווים (במפתה בכלל היא שיתפה פעולה וכמדומני שאפילו אין תנאי הלכתי שיחקרו מי התחיל בפיתוי אבל לא בדקתי) רק מוכיחה שהנושא המדובר כאן מבחינת התורה אינו הפגיעה בנערה (בעיקר מבחינה נפשית) אלא משהו אחר. הייתי אומר לדוגמה שהוא הפגיעה בקדושת הנישואין. כלומר על מה שפגע בה הוא דין בדיני בני אדם ועל זה צריך המלך או ב"ד לדונו והוא כמו כל משפטי בני אדם לפי המצב והמקום והמעשה. אבל העניין של התורה כאן הוא בעובדה שעשה כאן ביאה לא בדרך הראויה של נישואין. ושוב לא מסיבות חברתיות של קדושת המשפחה וכדומה אלא בעניין הרוחני שמאחורי זה. וזה שהתורה אמרה את אותו דין באונס ומפתה הוא דווקא לומר שבעניין כזה מהצד הרוחני האחריות היא תמיד על האיש הפועל ולא על האשה כך שאין הבדל אם היה ברצונה או לא הוא זה שצריך לתקן את העניין ועומק התיקון הוא שדווקא יעשה הפוך ממה שעשה כי הוא עשה את זה בדרך עראי ולא בנישואין שזה דרך קבע ועכשיו צריך להיות עניינו קבע גמור שלא יוכל לשלחה.
כמובן שזה סוג של דרוש ואפשר לפרש הרבה דרכים אחרות רק עיקר הכוונה שלי להדגים היכן לענ"ד הדברים נמצאים.
יכול להיות שדווקא מה שאתה העלית קשור לזה שיש כאן עניין דווקא של מה שביטל את בתוליה שלא בדרך הראוייה.

אגב מלקות הוא עונש על לאוים ובכל מקום שיש ממון אין מלקות גם במוציא עין לחברו.

מענה איש
הודעות: 1024
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי מענה איש » ה' אפריל 12, 2018 12:29 am

ארי שבחבורה כתב:
זנב לשועלים כתב:לזנב יש כמה שאלות קשות על דברים שנאמרו כאן.

למשל הדין של אונס על פי התורה הוא לא לשלם חמישים כסף אלא לשלם נזק צער ריפוי שבת ובושת וגם חמישים כסף. עכשיו מה השאלה, למה אין בתורה דין של כלא? לא מופיע כזה עונש בתורה על שום עבירה.

ומה עם מלקות?
בכלל, לדעתי הקושי הכי גדול הוא שדין האונס ודין המפתה שוים, מה שמלמד לכאורה על כך שמבחינת התורה אין שום משמעות לכך שהמעשה נעשה באונס וכל הנושא הוא רק עצם הפגם שנפגמה הנערה בכך שהיא כבר לא בתולה ועל כך הוא משלם את הקנס.


ודאי שיש משמעות לאונס מבחינת התורה
"כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה"

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אפריל 12, 2018 12:31 am

מענה איש כתב:ודאי שיש משמעות לאונס מבחינת התורה
"כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה"

זה אמור בנערה המאורשה בלבד, ועיקרו נתינת טעם לזה שהנערה אינה נענשת.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ה' אפריל 12, 2018 12:34 am

אוצר החכמה כתב:
העובדה שדין אונס ומפתה שווים


אונס נותן קנס וכונס מפתה נותן קנס או כונס.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אפריל 12, 2018 12:35 am

א. זה כי היא אשת איש כלומר נערה המאורסה.
ב. העירו לי כאן בפורום שעיקר הכוונה בפשט הפסוק היא להגיד שלא היה בידה למנוע את המעשה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אפריל 12, 2018 12:36 am

צופר הנעמתי כתב:
אוצר החכמה כתב:
העובדה שדין אונס ומפתה שווים


אונס נותן קנס וכונס מפתה נותן קנס או כונס.


אתה צודק ומה שכתבתי שעניינו קבע גמור שלא יוכל לשלחה לא שמתי לב שאינו נכון כי הוא רק באונס ולא במפתה. כך שכשל עוזר ונפל עזור והדרוש שלי לא נשאר ממנו הרבה רק הרעיון הבסיסי.
אבל כאמור לנושא הנידון זה היה רק דוגמה כך שאין זה נוגע לעצם הנושא.

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ה' אפריל 12, 2018 12:38 am

אוצר החכמה כתב:ב. העירו לי כאן בפורום שעיקר הכוונה בפשט הפסוק היא להגיד שלא היה בידה למנוע את המעשה.

והמפרש לא כן, מפרש ג''כ 'מפני שיבה תקום' כמו שפירשו באוטובוסים.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אפריל 12, 2018 12:41 am

אפרים זלמן כתב:
אוצר החכמה כתב:ב. העירו לי כאן בפורום שעיקר הכוונה בפשט הפסוק היא להגיד שלא היה בידה למנוע את המעשה.

והמפרש לא כן, מפרש ג''כ 'מפני שיבה תקום' כמו שפירשו באוטובוסים.

דווקא לפירוש האוטובוסים הביאו פעם מקור באחד האשכולות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אפריל 12, 2018 12:45 am

אפרים זלמן כתב:
אוצר החכמה כתב:ב. העירו לי כאן בפורום שעיקר הכוונה בפשט הפסוק היא להגיד שלא היה בידה למנוע את המעשה.

והמפרש לא כן, מפרש ג''כ 'מפני שיבה תקום' כמו שפירשו באוטובוסים.


לא הבנתי כוונתך. חז"ל דרשו שהרי זה בא ללמד ונמצא למד כמבואר בפסחים. ואני כתבתי שם פשט בפסוק והעירו לי שעיקר הפשט כאן הוא הסיבה למה אין להענישה.

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ה' אפריל 12, 2018 12:55 am

כוונתי שלהגיד שכוונת הפסוק להשוות פגיעת אניסה לרציחה זה הכנסת רעיונות בפי התורה.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' אפריל 12, 2018 1:25 am

אוצר החכמה כתב:אני מתקשה להבין את המודה במקצת שעשית ממני.
א. אני כתבתי שאני לא מבין איזה בעייה יש. כתבו לי מה אתה אומר על אבג. עניתי. אתה אומר זה לא מספק. אז כשאני עונה בעבורי מה שעניתי טוב ואני מכבד את זה שבעיניך זה לא טוב אתה הופך אותי למודה במקצת?
ב. גם כתבתי ואני כך חושב שיכולים להיות פרטים לא מובנים לנו וזה לא מפריע לי. אבל באופן כללי אני לא מבין איפה יש בעייה עם מעמד האשה ביהדות והסברתי לעיל את דעתי בזה.
ג. היסוד שאתה כותב שהוא יסוד מפורסם של הר"ן עונה על השאלה. כי כשחושבים שדיני ירושה עיקרם לחלק את הכסף בצורה צודקת אנשים שואלים למה זה צודק? אבל אם מטרתם שונה לגמרי איך שאלת הצדק רלוונטית? מטרת החלוקה אינה לעשות סוג כזה של צדק.
אותו דבר לגבי עדות אם מטרתה העיקרית של עדות הוא תהליך אזרחי של בירור האמת, אפשר לשאול למה שאשה לא תעיד וכי אינה דוברת אמת. אבל אם מטרת העדות היא שתקיים מצוות עדות (כי הקב"ה בכלל לא צריך אותנו כדי לנהל את המדינה, או לחילופין לזה הוא מעמיד פתרונות אחרים כמו בדוגמת הרציחה) בהחלט ניתן להבין שהמצווה הזו מוטלת על אנשים ולא על נשים מכל סיבה שתהיה כמו במ"ע שהזמ"ג או במצוות שעל הכהנים.
ד. אני לא יודע למה אתה חושד בי כנוכל. הבאתי את הלשון של דברי הבאי כי זה מה שעלה באותו רגע בזכרוני מה לא טוב בפירוש רש"י שהבאת שכיוון שאני חכמה שכנתי ערמה והתורה מכניסה ערמימות בלבו של אדם הערמימות הזאת אצל נשים יכולה להיות לנזק.
ה. מה הבעייה בדברי ר"א. אם הוא היה בזמנינו והיה אומר אין חכמה לאשה אלא בפיתוח אלגוריתמים ממוחשבים בתחום הבינה מלאכותית אז היית מרוצה? כל מה שאמר שחכמת התורה אין ראוי שאשה תלמדנה ועל זה הרי דברנו. בחלט סביר שר"א רמז לזה שבפלך יש חכמה שהרי כתוב בתורה וכל אשה חכמת לב בידיה טוו.
את המאירי איני מכיר ולכן אני מסייג את דברי. לא מפריע לי שיאמר מישהו את מה שאמרת בשמו. זה לא נובע מחוסר שכל כי יש לנשים שכל. זה נובע מתכונה (רוחנית?) מסויימת של התורה שמתאימה יותר לגברים. וגם אם יבא מישהו ויגיד שהפירוש הזה של המאירי כן מפריע לו לא הוכיח מאומה על מעמד האשה ביהדות.


א. דברי נאמרו בבדיחותא, וחבל להמשיך להתווכח בנקודה זו. לי ההתנהלות שלך נראתה מיתממת, אתה אומר שזה היה תום-לב, לו יהי כדבריך.
ג. לדעתי אתה מציג כאן תפיסה מאוד בעייתית ומאוד משונה. אתה טוען שכאשר התורה מדברת על עדות המטרה איננה בירור האמת או עשיית צדק אלא קיום מצוה גרידא שמטרתו להשפיע עלינו שפע רוחני כמו נטילת לולב ומצוות אחרות (ובעצם אכן הקב"ה יכל באותה מידה להגיד לנו ליטול לולב במקום לחפש עדים). לי זה נראה דברים רחוקים מהשכל, והם גם מעולם לא עלו על דעת הר"ן. הר"ן קובע מפורשות, שוב ושוב, שמשפט התורה הוא 'משפט אמיתי צודק בעצמו' ולא משהו שרירותי וזו הסיבה לכך שכאשר אנו מקיימים אותו אזי 'ידבק הענין האלהי בנו'. הדוגמא שהר"ן מדבר עליה שם היא כל התנאים שקבעה התורה כדי להוציא אדם להורג, ובייחוד התנאי שהמותרה קיבל על עצמו את ההתראה והתיר עצמו למיתה, ועל כך הוא מקשה שזה יוביל לכך שכל הפושעים יוכלו לחמוק מעונש, ומשיב שאכן נכון הדבר, אבל מכיון שתכליתה של התורה הוא 'חול השפע האלוהי באומתנו והידבקה בו' אזי תכלית זו יכולה להיות מושגת רק אם ננהג לפי הצדק המוחלט, האבסולוטי, בלי להתחשב בתוצאות הבעייתיות שיכולות לצאת מזה, 'ואין ספק כי כל זה ראוי כפי משפט צדק, כי למה יומת איש אם לא שיידע שהכניס עצמו בדבר שיש בו חיוב מיתה שעבר עליו, ולזה יצטרך שיקבל עליו התראה וכל יתר הדברים השנויים באותה ברייתא, וזה משפט צודק אמיתי בעצמו הנמסר לדיינים', וכדי למנוע את ריבוי הפשיעה בעקבות זה ציוה הקב"ה על מינוי המלך ש'יכול לדון שלא בהתראה וכפי מה שיראה שהוא צריך לקיבוץ המדיני'. ממילא ברור שכאשר התורה מדברת על עדות מטרתה היא בירור האמת ברמה הגבוהה ביותר שאפשר, וזו לא מצוה חסרת פשר, ואם כן יוצא שאם התורה פסלה אשה לעדות זה בגלל שאי אפשר להגיע לחקר האמת על פי עדותה של האשה. וכמו כן יוצא לפי זה שאם התורה קבעה שבת לא תירש במקום בן זה אומר שזהו 'משפט צדק', והדרא קושיא לדוכתא.
ד. חלילה וחס לא חשדתי בך שאתה נוכל, רק שאתה מיתמם... ולמה אצל נשים זה יכול לגרום לנזק יותר מאשר אצל גברים?
ה. אולי באמת זו כוונתו, יכול להיות.
ו. לשון המאירי: אין שכלה מספיק להבנה הראויה, והיא סבורה שהשיגה, ומקשקשת כפעמון להראות את חוכמתה לכל.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' אפריל 12, 2018 1:32 am

אוצר החכמה כתב:
ארי שבחבורה כתב:
זנב לשועלים כתב:לזנב יש כמה שאלות קשות על דברים שנאמרו כאן.

למשל הדין של אונס על פי התורה הוא לא לשלם חמישים כסף אלא לשלם נזק צער ריפוי שבת ובושת וגם חמישים כסף. עכשיו מה השאלה, למה אין בתורה דין של כלא? לא מופיע כזה עונש בתורה על שום עבירה.

ומה עם מלקות?
בכלל, לדעתי הקושי הכי גדול הוא שדין האונס ודין המפתה שוים, מה שמלמד לכאורה על כך שמבחינת התורה אין שום משמעות לכך שהמעשה נעשה באונס וכל הנושא הוא רק עצם הפגם שנפגמה הנערה בכך שהיא כבר לא בתולה ועל כך הוא משלם את הקנס.


בעיני זה בדיוק להיפך לא רציתי להכנס לזה אבל כיוון שהעלית אכתוב מה שחשבתי בזה.

העובדה שדין אונס ומפתה שווים (במפתה בכלל היא שיתפה פעולה וכמדומני שאפילו אין תנאי הלכתי שיחקרו מי התחיל בפיתוי אבל לא בדקתי) רק מוכיחה שהנושא המדובר כאן מבחינת התורה אינו הפגיעה בנערה (בעיקר מבחינה נפשית) אלא משהו אחר. הייתי אומר לדוגמה שהוא הפגיעה בקדושת הנישואין. כלומר על מה שפגע בה הוא דין בדיני בני אדם ועל זה צריך המלך או ב"ד לדונו והוא כמו כל משפטי בני אדם לפי המצב והמקום והמעשה. אבל העניין של התורה כאן הוא בעובדה שעשה כאן ביאה לא בדרך הראויה של נישואין. ושוב לא מסיבות חברתיות של קדושת המשפחה וכדומה אלא בעניין הרוחני שמאחורי זה. וזה שהתורה אמרה את אותו דין באונס ומפתה הוא דווקא לומר שבעניין כזה מהצד הרוחני האחריות היא תמיד על האיש הפועל ולא על האשה כך שאין הבדל אם היה ברצונה או לא הוא זה שצריך לתקן את העניין ועומק התיקון הוא שדווקא יעשה הפוך ממה שעשה כי הוא עשה את זה בדרך עראי ולא בנישואין שזה דרך קבע ועכשיו צריך להיות עניינו קבע גמור שלא יוכל לשלחה.
כמובן שזה סוג של דרוש ואפשר לפרש הרבה דרכים אחרות רק עיקר הכוונה שלי להדגים היכן לענ"ד הדברים נמצאים.
יכול להיות שדווקא מה שאתה העלית קשור לזה שיש כאן עניין דווקא של מה שביטל את בתוליה שלא בדרך הראוייה.

אגב מלקות הוא עונש על לאוים ובכל מקום שיש ממון אין מלקות גם במוציא עין לחברו.


גם כאן הכל טוב ויפה לפי הבנתך שכל דיני התורה מטרתם היא 'חול השפע האלהי על אומתנו' בלבד בלי קשר לשאלה אם זה משפט צדק או לא (שזה ענין למשפט המלך), וממילא אין שום קושי בכך שהתורה מתעלמת מענין האונס (ומשאירה אותו לטיפולו של המלך) אלא מתייחסת רק לפגיעה בקדושת הנישואין שהיא זו שפוגעת בקדושת ישראל שמפריעה לשפע האלהי להידבק בעם ישראל, אבל לפי דברי הר"ן שכל משפטי התורה מטרתם היא להוציא 'משפט צדק' ברמה המוחלטת ורק בגלל זה חל השפע האלוקי אזי שוב חוזרת השאלה כיצד יתכן שבמסגרת אותו משפט צדק אבסולוטי אין מקום לנושא האונס?


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 185 אורחים