מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אפריל 16, 2018 4:45 pm

תוכן כתב:
אוצר החכמה כתב:הגמרא בהכל צריכים מדברת על האמורא רב יוסף שוודאי ראוי להורות וכולם תלמידיו
לאיזה גמרא אתה מתכוון שאינו ראוי להורות.


הגמרא בתחילת הוריות אומרת שגמיר ולא סביר אינו ראוי להוראה. לא אמרתי שר' יוסף אינו ראוי להוראה ח"ו, אלא אמרתי שהגמרא האומרת שסיני עדיף משמע אפילו אינו ראוי להוראה, אלא רק סיני הוא, ומשום דהכל צריכין למרי חיטיא.


אבל הפירוש שלך הזה ממש לא מתקבל על הדעת.
וכי אדם שאינו ראוי להוראה אבל בקי עדיף מרבה וימנו אותו לראש הישיבה?
ואיך יצא לך בכלל דבר כזה מהגמרא. הגמרא מסתפקת מה עדיף בין שני ת"ח באותו סדר גודל (רבה ורב יוסף) רק לאחד יש תכונת סיני ולשני עוקר הרים ועל זה משיבה שהסיני עדיף כי יכול לספק מלבד תורתו הגדולה ידע שהשני לא יכול לספק.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ב' אפריל 16, 2018 4:47 pm

הרואה כתב:ב. לא הבנתי איך ההודעה של בן מיכאל קשורה למה שאתה טוען נגדי. הוא לא טוען שרואים בתורה שהאשה היא יצור נחות חסר כשרונות ואנחנו רואים במציאות שלא. הוא מונה נקודות שקשה לאדם מודרני לקבל, ולא מצד קושיא באמונה כמו שכתבתי.

ממכלול הדינים וההלכות הנוגעים לאשה (שחלקם צוין בהודעת בן מיכאל), ובמיוחד על פי הנימוקים שניתנו להם בחז"ל ובראשונים, בהחלט נראה כך, וזו בדיוק הסיבה שקשה לאדם מודרני לקבל אותם.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי תוכן » ב' אפריל 16, 2018 4:47 pm

אוצר החכמה כתב:
תוכן כתב:
אוצר החכמה כתב:הגמרא בהכל צריכים מדברת על האמורא רב יוסף שוודאי ראוי להורות וכולם תלמידיו
לאיזה גמרא אתה מתכוון שאינו ראוי להורות.


הגמרא בתחילת הוריות אומרת שגמיר ולא סביר אינו ראוי להוראה. לא אמרתי שר' יוסף אינו ראוי להוראה ח"ו, אלא אמרתי שהגמרא האומרת שסיני עדיף משמע אפילו אינו ראוי להוראה, אלא רק סיני הוא, ומשום דהכל צריכין למרי חיטיא.


אבל הפירוש שלך הזה ממש לא מתקבל על הדעת.
וכי אדם שאינו ראוי להוראה אבל בקי עדיף מרבה וימנו אותו לראש הישיבה?
ואיך יצא לך בכלל דבר כזה מהגמרא. הגמרא מסתפקת מה עדיף בין שני ת"ח באותו סדר גודל (רבה ורב יוסף) רק לאחד יש תכונת סיני ולשני עוקר הרים ועל זה משיבה שהסיני עדיף כי יכול לספק מלבד תורתו הגדולה ידע שהשני לא יכול לספק.


ברור שאתה צודק. אבל אני הבנתי את החקירה לא על רבה ור' יוסף, אלא באופן כללי, סיני ועוקר הרים הי מינייהו עדיף.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אפריל 16, 2018 4:49 pm

נכון אבל בהנחה שהם ברמה שווה פחות או יותר מבחינת מעלתם התורנית.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי תוכן » ב' אפריל 16, 2018 4:51 pm

משולש כתב:
2פוסל יין לחזון איש.png


דברי החזו"א נאמרו רק למגדר מילתא. וכי איזו רבב של כפירה יש בלפרש הגמרא דעוג מלך הבשן כהפלגה? והרי הגמרא אומרת שדברו חז"ל לשון הבאי. והא דעוג מלך הבשן פירשו ראשונים רבים כדרך הפלגה. אלא החזו"א רצה להלחם נגד מגמת הרציונליות שפשתה בציבור, וע"כ אמר מה שאמר, אבל בודאי לא נתכוין שאסור לפרש גמרות אלו שלא כפשוטם.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי תוכן » ב' אפריל 16, 2018 4:52 pm

אוצר החכמה כתב:נכון אבל בהנחה שהם ברמה שווה פחות או יותר מבחינת מעלתם התורנית.


נכון. ועדיין יוצא שהגמרא שואלת מי שהוא רק בקי ומי שרק חריף, הי מינייהו עדיף.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 4:57 pm

משולש כתב:
עיק כתב:
"אשה אמרה בדדמי" הוא לעניין עדותה לגבי עצמה להינשא. גם גבר אומר בדדמי כשהדבר נוגע לו.

ומדוע שבפורום חרדי לא ידונו בדברי חז"ל ביחס לנראה לעינינו? לא גרע מדיון בשיטת ר"ת לגבי ב' שקיעות.

במקום שירדו חכמים לסוף דעתו של אדם אין בימינו אפשרות לראות לעינינו אחרת. (לא דמי לשלושה כוכבים שעינינו ראו ולא זר, וכן כינה מזדווגת ראינו בעינינו ובאזננו שמענו).

אינני רואה את החילוק. גם לגבי נשים עינינו ראו ולא זר. "אין אפשרות לראות לעינינו אחרת" הוא להכחיש את המוחש בדיוק כמו הזדוגות כינה. אמנם, נכון שמי שלא ראה את זה בעיניו ממש (תוכן, למשל, וכנראה גם אתה) לא מתקשה בזה.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי תוכן » ב' אפריל 16, 2018 6:45 pm

עיק כתב:גם לגבי נשים עינינו ראו ולא זר. "אין אפשרות לראות לעינינו אחרת" הוא להכחיש את המוחש בדיוק כמו הזדוגות כינה.


אם עד עכשיו חשבתי שאתה מדבר בתום לב, עכשיו אני מבין שאתה מדבר ממקום אידיולוגי. הרי אופי לא משנה של מי ושל מה, הוא אף פעם לא מוחש ובלתי אפשרי כלל להעיד על אופי כמו שמעידים על כינה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אפריל 16, 2018 6:53 pm

עיק כתב:
משולש כתב:
עיק כתב:
"אשה אמרה בדדמי" הוא לעניין עדותה לגבי עצמה להינשא. גם גבר אומר בדדמי כשהדבר נוגע לו.

ומדוע שבפורום חרדי לא ידונו בדברי חז"ל ביחס לנראה לעינינו? לא גרע מדיון בשיטת ר"ת לגבי ב' שקיעות.

במקום שירדו חכמים לסוף דעתו של אדם אין בימינו אפשרות לראות לעינינו אחרת. (לא דמי לשלושה כוכבים שעינינו ראו ולא זר, וכן כינה מזדווגת ראינו בעינינו ובאזננו שמענו).

אינני רואה את החילוק. גם לגבי נשים עינינו ראו ולא זר. "אין אפשרות לראות לעינינו אחרת" הוא להכחיש את המוחש בדיוק כמו הזדוגות כינה. אמנם, נכון שמי שלא ראה את זה בעיניו ממש (תוכן, למשל, וכנראה גם אתה) לא מתקשה בזה.


צודק בדבר הזה תוכן. הטענה על נאמנות הנשים היא הסתברות וניתנת לויכוח. לעומת זאת העובדה שלכינים יש ביצים והן בוקעות מהן היא עובדה.
בקשר לכוכבים לא תפסתי מה העניין אולי תסבירו לי.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 7:25 pm

אוצר החכמה כתב:
עיק כתב:
משולש כתב:במקום שירדו חכמים לסוף דעתו של אדם אין בימינו אפשרות לראות לעינינו אחרת. (לא דמי לשלושה כוכבים שעינינו ראו ולא זר, וכן כינה מזדווגת ראינו בעינינו ובאזננו שמענו).

אינני רואה את החילוק. גם לגבי נשים עינינו ראו ולא זר. "אין אפשרות לראות לעינינו אחרת" הוא להכחיש את המוחש בדיוק כמו הזדוגות כינה. אמנם, נכון שמי שלא ראה את זה בעיניו ממש (תוכן, למשל, וכנראה גם אתה) לא מתקשה בזה.


צודק בדבר הזה תוכן. הטענה על נאמנות הנשים היא הסתברות וניתנת לויכוח. לעומת זאת העובדה שלכינים יש ביצים והן בוקעות מהן היא עובדה.
בקשר לכוכבים לא תפסתי מה העניין אולי תסבירו לי.


אכן יש חילוק בין התרבות כינים לבין יכולות הנשים , אבל זה חילוק לשני הכיוונים. כמו שאמרת אתה (וגם תוכן), יכולות הנשים הן עובדה פחות מוגדרת מאשר התרבות כינים. מסתבר שניתן יותר להתווכח עליו, ובמובן זה הקושיה פחות חזקה. אמנם, אודה על האמת, רק באשכול זה גיליתי שיש כאלה שעבורם דברי חז"ל לגבי הנשים נראים בחוש. עד היום סברתי שלכל היותר ניתן לומר שאמנם המציאות הנראת לעינינו מכחישה את דברי חז"ל, אלא שהנשים של היום התקלקלו או שאין זה באמת מתאים לטבען או שזה פוגע בהן יותר מאשר מתקן וכדומה. מסתבר שעצם המציאות ניתנת לויכוח, וזה לא העליתי על דעתי עד אתמול.
מצד שני, התרבות כינים היא עובדה שלא אני ראיתי בעיני אלא אני (וכולנו, אני מניח, מלבד בודדים) סומכים על חכמי הטבע שבדקו את זה. אלמלא הייתי יודע על דבריהם, דברי חז"ל לא היו מוקשים בעיני (ולכן ישנו מקום לכל התירוצים מסוג ההלכה נקבעת על פי הנראה לנו באופן פשוט וכו'). לגבי טיבן של נשים, לעומת זאת, הקושיה היא ממה שאני רואה בעיני (ולא רק אני, כאמור) ולא ממה שקראתי באיזה מקום. כשאני קורא את דברי חז"ל, שחלק מהם הובאו כאן, לקבל את דבריהם כתיאור פשוט של המציאות היום נראה ממש הכחשת המוחש. במובן הזה, הסתירה קשה בהרבה מאשר אופן התרבות הכינים. וכאמור, אינני בא בטענות אל תוכן וחבריו, שעבורם אין כאן קושיה כלל, אלא מדבר על (למשל) אלו שנידונו בתחילת האשכול, שלהם אני מניח שהסתירה מציקה אולי יותר מאשר שאלת התרבות הכינים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אפריל 16, 2018 7:30 pm

אני כמו שאתה יודע לא מסכים עם תוכן. אבל גם אחרי החילוק שלך בין מה שראינו בעינינו למה ששמענו מחכמי הטבע ההבדל קיים בכיוון שהזכרתי.
אגב ראינו כולנו ביצי כנים. וגם אנחנו יודעים שצריך לנקות אותם כדי שלא יתרבו הכנים. אע"פ שלא ראינו בקיעה ממש.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 7:45 pm

אוצר החכמה כתב:אני כמו שאתה יודע לא מסכים עם תוכן. אבל גם אחרי החילוק שלך בין מה שראינו בעינינו למה ששמענו מחכמי הטבע ההבדל קיים בכיוון שהזכרתי.
אגב ראינו כולנו ביצי כנים. וגם אנחנו יודעים שצריך לנקות אותם כדי שלא יתרבו הכנים. אע"פ שלא ראינו בקיעה ממש.


בזה אתה צודק. אף על פי כן, אינני חושב שהחילוק משמעותי, במובן זה שאנשים מוטרדים באמת מהפער בין דברי חז"ל לבין מה שהם רואים במציאות, בלי צורך להגיע לאידאולוגיה זו או אחרת.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי הרואה » ב' אפריל 16, 2018 9:03 pm

ארי שבחבורה כתב:
הרואה כתב:ב. לא הבנתי איך ההודעה של בן מיכאל קשורה למה שאתה טוען נגדי. הוא לא טוען שרואים בתורה שהאשה היא יצור נחות חסר כשרונות ואנחנו רואים במציאות שלא. הוא מונה נקודות שקשה לאדם מודרני לקבל, ולא מצד קושיא באמונה כמו שכתבתי.

ממכלול הדינים וההלכות הנוגעים לאשה (שחלקם צוין בהודעת בן מיכאל), ובמיוחד על פי הנימוקים שניתנו להם בחז"ל ובראשונים, בהחלט נראה כך, וזו בדיוק הסיבה שקשה לאדם מודרני לקבל אותם.

אני לא מסכים אתך. וכמובן לא כל מילה של כל ראשון היא תורה מסיני, ובפרט לשיטתך שהנידון פה על כך שהם יצורים נחותים חסרי כשרונות בניגוד למציאות (שהיום כל כך פשוטה וכל ילד יודע(!) שחז"ל והראשונים בלבלו את השכל לשיטתך), אם כך הנידון הוא על מציאות ולא תורני. בחז"ל עוד לא מצאתי דבר כזה.

אכן מי שחושב שחז"ל אמרו שאשה אמרה בדדמי, וכיום כל ילד יודע שהם דיברו שטויות, רמת ההערכה שלו לשפיטת חז"ל את המציאות נמוכה מאד.

כלומר, אני מוכן לקבל שיש מקום לחשוב שחז"ל יכולים לטעות, ואפשר לחלוק עליהם (אני כלל לא מסכים עם זה). אבל עד כדי כך שלטענת כמה מהכותבים פה דבר שחז"ל כותבים עליו בהרבה מקומות כמילתא דפשיטא, היום כל ילד יודע, ולא שכיום עם התפתחות המחקר נודע שהנחות היסוד של המדע בזמנם היו לקויות וכו', אלא ממש כל טיפש מבין שהם דיברו שטויות, זו דעה שלדעתי אין לה מקום כלל בבית המדרש ולא מחוצה לו.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 16, 2018 9:13 pm

אני מסכים עם עיק שהוא לא חי עמנו באותו כדור. מי לא יודע שנשים רגשניות יותר מגברים?? (אולי זה רק נשים חרדיות ככה, לא יודע).

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 9:20 pm

משולש כתב:אני מסכים עם עיק שהוא לא חי עמנו באותו כדור. מי לא יודע שנשים רגשניות יותר מגברים?? (אולי זה רק נשים חרדיות ככה, לא יודע).

כנראה שבאמת לא קראת את ההודעות הקודמות באשכול. השאלה לא הייתה אם נשים יותר רגשניות מגברים, אלא האם זה אומר שיש להן שיקול דעת פגום.
אם בכדור שלך אין נשים רופאות או מהנדסות (או שיש, אבל הן סכנה מתמשכת לציבור כי הן מקבלות החלטות לא שקולות), באמת אין לי מה להגיד ובהצלחה על הכדור שלך.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 16, 2018 9:28 pm

אם אתה מסכים שהרגש שלה יותר דומיננטי ויותר חזק, אם כן תסכים גם כן שהאשה מושפעת מרגשותיה יותר מהאיש. (גם איש מושפע מרגשותיו, אבל אשה עוד יותר ממנו).

מתהלך
הודעות: 126
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 3:37 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי מתהלך » ב' אפריל 16, 2018 9:33 pm

לגבי הסיפור עם החזו"א והיין
כבר נודע שהרשב"א בפירוש ההגדות כתב שההר בן תלתא פרסאי הוא גוזמא.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 16, 2018 9:40 pm

מתהלך כתב:לגבי הסיפור עם החזו"א והיין
כבר נודע שהרשב"א בפירוש ההגדות כתב שההר בן תלתא פרסאי הוא גוזמא.

יש סיפור מר"ש שבדרון שמישהו פקפק בפניו על מאמר חז"ל (אולי שהלחם יגדל על העצים) וכשר' שלום אמר לו שהוא אפיקורס הוא הביא לו שגם הרמב"ם סובר ככה.
אז הוא ענה לו שהרמב"ם הבין את חז"ל ככה, אבל אותו אפיקורס לא אומר ככה בגלל שככה הוא הבין אלא בגלל שהוא פשוט לא מאמין לחז"ל.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 9:44 pm

משולש כתב:אם אתה מסכים שהרגש שלה יותר דומיננטי ויותר חזק, אם כן תסכים גם כן שהאשה מושפעת מרגשותיה יותר מהאיש. (גם איש מושפע מרגשותיו, אבל אשה עוד יותר ממנו).


רגש עשיר יותר אין משמעותו בהכרח ששיקול הדעת נפגע. כמו שתסכים איתי שרופא (ממין זכר) שכותב שירים אינו בהכרח שקול פחות מאחד שלא.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 9:45 pm

משולש כתב:
מתהלך כתב:לגבי הסיפור עם החזו"א והיין
כבר נודע שהרשב"א בפירוש ההגדות כתב שההר בן תלתא פרסאי הוא גוזמא.

יש סיפור מר"ש שבדרון שמישהו פקפק בפניו על מאמר חז"ל (אולי שהלחם יגדל על העצים) וכשר' שלום אמר לו שהוא אפיקורס הוא הביא לו שגם הרמב"ם סובר ככה.
אז הוא ענה לו שהרמב"ם הבין את חז"ל ככה, אבל אותו אפיקורס לא אומר ככה בגלל שככה הוא הבין אלא בגלל שהוא פשוט לא מאמין לחז"ל.


באיגרת לחכמי מונפליה משתמע שדעת הרמב"ם כאותו מישהו ולא כהר"ש שבדרון...

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 16, 2018 9:49 pm

עיק כתב:
משולש כתב:אם אתה מסכים שהרגש שלה יותר דומיננטי ויותר חזק, אם כן תסכים גם כן שהאשה מושפעת מרגשותיה יותר מהאיש. (גם איש מושפע מרגשותיו, אבל אשה עוד יותר ממנו).


רגש עשיר יותר אין משמעותו בהכרח ששיקול הדעת נפגע. כמו שתסכים איתי שרופא (ממין זכר) שכותב שירים אינו בהכרח שקול פחות מאחד שלא.


עזוב את הפגיעה בשיקול הדעת, אני רק שואל האם אתה מסכים שהרגש משפיע על האדם בכלל?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 16, 2018 9:50 pm

עיק כתב:באיגרת לחכמי מונפליה משתמע שדעת הרמב"ם כאותו מישהו ולא כהר"ש שבדרון...


תוכל לצטט?

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 9:55 pm

משולש כתב:
עיק כתב:
משולש כתב:אם אתה מסכים שהרגש שלה יותר דומיננטי ויותר חזק, אם כן תסכים גם כן שהאשה מושפעת מרגשותיה יותר מהאיש. (גם איש מושפע מרגשותיו, אבל אשה עוד יותר ממנו).


רגש עשיר יותר אין משמעותו בהכרח ששיקול הדעת נפגע. כמו שתסכים איתי שרופא (ממין זכר) שכותב שירים אינו בהכרח שקול פחות מאחד שלא.


עזוב את הפגיעה בשיקול הדעת, אני רק שואל האם אתה מסכים שהרגש משפיע על האדם בכלל?


מה זאת אומרת "משפיע", לכולנו יש רגשות וזה משמעותי מאוד עבורנו. למה התכוונת? על מה משפיע? על מצב הרוח שלנו?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 16, 2018 9:56 pm

כן. על מצב הרוח.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 9:57 pm

משולש כתב:
עיק כתב:באיגרת לחכמי מונפליה משתמע שדעת הרמב"ם כאותו מישהו ולא כהר"ש שבדרון...


תוכל לצטט?


"ודעתנו עלה מעיקרא היא, שכל דברי החוזים בכוכבים שקר הם אצל כל בעלי מדע. ואני יודע שאפשר שתחפשו ותמצאו דברי יחידים מחכמי האמת רבותינו ע"ה בתלמוד ובמשנה ובמדרשות, שדבריהם מראים שבעת תולדות של אדם גרמו הכוכבים כך וכך. אל יקשה זה בעיניכם, שאין דרך שנניח הלכה למעשה ונהדר אפירכי ואשינויי. וכן אין ראוי לאדם להניח דברים של דעת שכבר נתאמתו הראיות בהן, וינער כפיו מהן ויתלה בדברי יחיד מן החכמים ע"ה, שאפשר שנתעלם ממנו דבר באותה שעה, או שיש באותם הדברים רמז, או אמרם לפי שעה ומעשה שהיה.

הלא תראו שהרי כמה פסוקים מן התורה אינן כפשוטן. ולפי שנודע בראיות של דעת שאי אפשר שיהיה הדבר כפשוטו, תרגמו המתרגם עניין שהדעת סובלת אותו. ולעולם אל ישליך אדם דעתו אחריו כי העיניים הם לפנים לא לאחור. וכבר הגדתי לכם את לבי בדברי. "

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 9:58 pm

משולש כתב:כן. על מצב הרוח.


אם כך, פשוט. "רגש" ו"מצב רוח" הם מושגים קרובים מאוד. כמעט כמו לשאול האם מצב הרוח משפיע על מצב הרוח. או אם הרגש משפיע על הרגש.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 16, 2018 10:00 pm

רגש משפיע על התפקוד של האדם?

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 10:01 pm

משולש כתב:רגש משפיע על התפקוד של האדם?

לאו דווקא. תלוי באדם וברגש.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 16, 2018 10:02 pm

עיק כתב:
משולש כתב:
עיק כתב:באיגרת לחכמי מונפליה משתמע שדעת הרמב"ם כאותו מישהו ולא כהר"ש שבדרון...


תוכל לצטט?


"ודעתנו עלה מעיקרא היא, שכל דברי החוזים בכוכבים שקר הם אצל כל בעלי מדע. ואני יודע שאפשר שתחפשו ותמצאו דברי יחידים מחכמי האמת רבותינו ע"ה בתלמוד ובמשנה ובמדרשות, שדבריהם מראים שבעת תולדות של אדם גרמו הכוכבים כך וכך. אל יקשה זה בעיניכם, שאין דרך שנניח הלכה למעשה ונהדר אפירכי ואשינויי. וכן אין ראוי לאדם להניח דברים של דעת שכבר נתאמתו הראיות בהן, וינער כפיו מהן ויתלה בדברי יחיד מן החכמים ע"ה, שאפשר שנתעלם ממנו דבר באותה שעה, או שיש באותם הדברים רמז, או אמרם לפי שעה ומעשה שהיה.

הלא תראו שהרי כמה פסוקים מן התורה אינן כפשוטן. ולפי שנודע בראיות של דעת שאי אפשר שיהיה הדבר כפשוטו, תרגמו המתרגם עניין שהדעת סובלת אותו. ולעולם אל ישליך אדם דעתו אחריו כי העיניים הם לפנים לא לאחור. וכבר הגדתי לכם את לבי בדברי. "

אני יכול להסביר שהרמב"ם קיבל כלל שחז"ל לעתים מדברים לשון גוזמא (זה גמ' מפורשת) והדרך לדעת זאת הוא ע"פ "ראיות של דעת". אבל אותו אפיקורס בכלל לא מאמין לחז"ל בלי קשר לשום דבר, אלא סתם מדעתו.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 16, 2018 10:02 pm

עיק כתב:
משולש כתב:רגש משפיע על התפקוד של האדם?

לאו דווקא. תלוי באדם וברגש.

נעזוב רגע את האדם, אתה מסכים שיש רגשות שמשפיעים על התפקוד של האדם (ככל שהם חזקים יותר).


(נראה שאתה מבין לאן אני חותר ולכן אתה מנסה להתפתל).

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 10:15 pm

משולש כתב:
עיק כתב:
"ודעתנו עלה מעיקרא היא, שכל דברי החוזים בכוכבים שקר הם אצל כל בעלי מדע. ואני יודע שאפשר שתחפשו ותמצאו דברי יחידים מחכמי האמת רבותינו ע"ה בתלמוד ובמשנה ובמדרשות, שדבריהם מראים שבעת תולדות של אדם גרמו הכוכבים כך וכך. אל יקשה זה בעיניכם, שאין דרך שנניח הלכה למעשה ונהדר אפירכי ואשינויי. וכן אין ראוי לאדם להניח דברים של דעת שכבר נתאמתו הראיות בהן, וינער כפיו מהן ויתלה בדברי יחיד מן החכמים ע"ה, שאפשר שנתעלם ממנו דבר באותה שעה, או שיש באותם הדברים רמז, או אמרם לפי שעה ומעשה שהיה.

הלא תראו שהרי כמה פסוקים מן התורה אינן כפשוטן. ולפי שנודע בראיות של דעת שאי אפשר שיהיה הדבר כפשוטו, תרגמו המתרגם עניין שהדעת סובלת אותו. ולעולם אל ישליך אדם דעתו אחריו כי העיניים הם לפנים לא לאחור. וכבר הגדתי לכם את לבי בדברי. "

אני יכול להסביר שהרמב"ם קיבל כלל שחז"ל לעתים מדברים לשון גוזמא (זה גמ' מפורשת) והדרך לדעת זאת הוא ע"פ "ראיות של דעת". אבל אותו אפיקורס בכלל לא מאמין לחז"ל בלי קשר לשום דבר, אלא סתם מדעתו.

הסבר מעניין, אבל הוא לא נכנס בדברי הרמב"ם. מהרמב"ם משתמע, שהוא אומר שלאחר שישנם "דברים של דעת שנתאמתו בראיות" , אם נמצא בחז"ל משהו הפוך ניישב בדרך כלשהי - החל מהאפשרות שהדברים שלא כפשוטן ("יש באותן הדברים רמז"), דרך האפשרות שלא צריך להתייחס לתת להם משקל משמעותי ("אמרם לפי שעה ומעשה שהיה") וכלה באפשרות שתנא או האמור פשוט טעה ("נתעלם ממנו דבר באותה שעה"). העיקר מה שמסתבר לנו מדעתנו ("לעולם אל ישליך אדם דעתו אחריו"), ועם חז"ל כבר נסתדר. מסיום לשונו ("וכבר הגדתי לכם את ליבי בדברי") נשמע קצת שדבר זה אסור לאומרו בפני ע"ה.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 10:22 pm

משולש כתב:
עיק כתב:
משולש כתב:רגש משפיע על התפקוד של האדם?

לאו דווקא. תלוי באדם וברגש.

נעזוב רגע את האדם, אתה מסכים שיש רגשות שמשפיעים על התפקוד של האדם (ככל שהם חזקים יותר).


(נראה שאתה מבין לאן אני חותר ולכן אתה מנסה להתפתל).

אני דווקא לא יודע לאן אתה חותר, אבל נראה שאתה מנסה להוציא משהו מההקשר.
ישנם רגשות שיגרמו לאדם לצורך במאמץ גדול יותר על מנת להיות שקול. רואה חשבון שלא ישן טוב בלילה יצטרך להתאמץ יותר כדי להיות מרוכז. כנ"ל לגבי מהנדס שנפטר לו קרוב רח"ל, או רופא שממהר הביתה. האם הם יהיו מקצועיים פחות? כולנו מניחים שלא, כי כולנו הולכים אל אנשי מקצוע למרות שמן הסתם יש להם כל מיני לחצים מסביב, ולא מחפשים רופא שכבר השיא את כל ילדיו ומצב בריאותם של כל בני משפחתו תקין. אז הרופא/מהנדס/ מי-שיהיה יתאמץ, ויהיה שקול למרות הקשיים.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 16, 2018 10:30 pm

אתה עושה הכל חוץ מלענות על מה ששאלתי.

(לגבי הרמב"ם, האם ראית באיזה מקום שכותב שחז"ל טעו?)

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 10:46 pm

משולש כתב:אתה עושה הכל חוץ מלענות על מה ששאלתי.

(לגבי הרמב"ם, האם ראית באיזה מקום שכותב שחז"ל טעו?)


א. עניתי , שיש רגשות שמצריכים יותר מאמץ על מנת לשמור על שיקול הדעת. אם לא מצליחים להתאמץ, הוא נפגע.
ב. "שנתעלם ממנו דבר באותה שעה".

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 16, 2018 11:10 pm

תודה (וסליחה)

לסיכום:
א. התרגשות עלולה להשפיע על תפקוד האדם.
ב. ככל שההתרגשות חזקה יותר כך היא משפיעה על תפקודו יותר.
ג. לאשה יש התרגשות חזקה יותר מלאיש (וגם מצוייה יותר - "דמעתה מצוייה").

עד כאן מוסכם?

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 11:12 pm

משולש כתב:תודה (וסליחה)

לסיכום:
א. התרגשות עלולה להשפיע על תפקוד האדם.
ב. ככל שההתרגשות חזקה יותר כך היא משפיעה על תפקודו יותר.
ג. לאשה יש התרגשות חזקה יותר מלאיש (וגם מצוייה יותר - "דמעתה מצוייה").

עד כאן מוסכם?


אקבל (עם הסתייגות לגבי סעיף ג', כי המילה "חזקה" לא ברורה לי. אבל נתעלם מזה כרגע).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 16, 2018 11:14 pm

מסקנה:
תפקוד האשה לקוי משל איש. (לא בתור לזלזל באשה חלילה, אולי הפוך: האיש הוא קר, טכני, ונכה ברגשות, אבל בדיוק בגלל זה הוא מתאים לדברים טכניים קרים יותר מהאשה).

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 11:16 pm

משולש כתב:מסקנה:
תפקוד האשה לקוי משל איש. (לא בתור לזלזל באשה חלילה, אולי הפוך: האיש הוא קר, טכני, ונכה ברגשות, אבל בדיוק בגלל זה הוא מתאים לדברים טכניים קרים יותר מהאשה).


לא הבנתי איך הגעת למסקנה הזו. תוכל להסביר?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 16, 2018 11:18 pm

(אולי אפשר לשנות את כותרת האשכול? מה הקשר תסיסה של בני תורה לויכוח על מעמד האשה!!)

לגופו של עניין: כשכתבתי את הודעתי עדיין לא הסתייגת מסעיף ג' ולכן אז צדקתי.
עכשיו כשהוספת הסתייגות שוב נצטרך לחזור להתדיין על עומק הרגש של האשה.

ובכן: אתה מסכים שיש הבדל בין רגשות האיש לרגשות האשה? במה מתבטא הבדל זה לדעתך?

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תסיסה רעיונית בקרב בני תורה בא"י

הודעהעל ידי עיק » ב' אפריל 16, 2018 11:24 pm

משולש כתב:(אולי אפשר לשנות את כותרת האשכול? מה הקשר תסיסה של בני תורה לויכוח על מעמד האשה!!)

לגופו של עניין: כשכתבתי את הודעתי עדיין לא הסתייגת מסעיף ג' ולכן אז צדקתי.
עכשיו כשהוספת הסתייגות שוב נצטרך לחזור להתדיין על עומק הרגש של האשה.

ובכן: אתה מסכים שיש הבדל בין רגשות האיש לרגשות האשה? במה מתבטא הבדל זה לדעתך?


ההבדל מתבטא במודעות גדולה יותר לרגש. זה הכל. האם אישה יכולה יחד עם זה גם לבצע עבודה בשיקול דעת לא פחות מאשר האיש? עינינו רואות שכן. זה הכל.
אם כבר, הבעיה היא בסעיף ב, "משפיעה". צריך להיות "עשויה להשפיע ", שהרי לא כל דבר שעשוי להשפיע אכן משפיע, וכבר כתבתי את זה בהודעות קודמות ואין טעם לכפול הדברים.
אני חוזר על שאלתי: אתה מתרשם שאישה רופאה אינה פועלת בשיקול דעת כרופא איש? כנ"ל לגבי מקצועות אחרים.
אם אתה מתרשם שלא - כשתגיע לכדור הארץ צור איתי קשר.
אם אתה מתרשם שכן - איני רואה טעם לכל הפלפולים האלה על עוצמת הרגש, השפעתו ושאר דיוקים.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים