מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כנס אחוות התורה - רשמים

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
יצחק אייזיק
הודעות: 29
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 9:24 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי יצחק אייזיק » ב' ינואר 22, 2024 8:15 am

דרומי כתב:אני גם לא שירתתי בצבא אך שמעתי משכנים יקרים ששירתו בשנות המ"ם ומספרים כיצד החיילים היו חופשיים לעשות לאויביהם כרצונם (כמובן באופן כללי), מה שהשתנה לגמרי היום כאשר כל פעולה מתועדת ומצולמת וכל חייל צריך לחשוש אלף פעם לפני כל פעולה שמא יתבע לדין עליה.

כמובן גם הרמה האנושית של מפקדי הצבא השתנתה. כשאתה שומע רמטכ"לים (לשעבר) פותחים את פיהם בנושאים שונים זה פשוט מעורר חלחלה איך יתכן לסמוך עליהם בכי הוא זה.

ולפני הכל, עצם זה שהצבא מגוייס במקרים מסויימים כדי לגרש יהודים מאדמתם גורמת לתהיה גדולה לשם מה הוא קיים.


ממאי נפשך, אם הטיעונים הללו מצדיקים אי גיוס משום פיקוח נפש של החייל המסכן את עצמו אזי הם נכונים לכל אחד ולא רק לתלמידי הישיבות. ועליך לנסות לשכנע גם חילונים שלא להתגייס.
ואם למרות הטיעונים הללו אתה סבור שגם כעת, כשעוד לא תוקנו הבעיות שהצבעת עליהן, יש צורך בגיוס - אז מדוע שלא יתגייסו?
(אא"כ חוזרים לטענות הישנות לפטור לבני הישיבות)
בקיצור, שינוי המציאות הנטען אינו מוסיף טענות חדשות לוויכוח.
ועוד, מבחינת התנאים הדתיים לחייל הפשוט (כשרות, שבת, אוירה של מסורת ואמונה) ודאי שהצבא השתנה לטובה מאז מלחמת השחרור.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי דרומי » ב' ינואר 22, 2024 4:28 pm

הרעיון פשוט,

המציאות של היום מחדדת את העובדה שהדרך להגן על המדינה אינה עוברת רק דרך הצבא. אפשר לעשות עוד דברים טובים ששומרים על המדינה לא פחות ואולי יותר.

לדוגמא, יצירת אנשי תקשורת הגונים וישרים, שיקלו על מקבלי ההחלטות ולא יגרמו להם כאבי ראש מיותרים העולים בחיי אדם ה"י.

הקמת ישובים ברחבי הארץ (כל מי שמסייע בחיזוק ההתנחלות 'ביתר' מסייע ישירות לשמירת בטחון המדינה).

ועוד.

כיהודים מאמינים אנו יודעים שלימוד התורה מגן על כל יושבי הארץ, כך גם מצוות מעשיות וגמילות חסדים בכלל.

ובכן, מי שכבר נמצא בצבא בוודאי לא יוכל 'לערוק' מתפקידו בשעה כה קשה. אבל מי שעדיין לא הגיע לשם, והוא נמצא בתפקיד אחר - אין שום טעם שדוקא עכשיו הוא יחשוב להחליף תפקיד. ואדרבה - דוקא המציאות הנוכחית מחדדת את העובדה שיש דרכים מומלצות יותר.

במלים קצרות:

חבל לבזבז אנרגיה במקומות שהתועלת שבה מסופקת.

ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 200
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ב' ינואר 22, 2024 6:14 pm

דרומי כתב:הרעיון פשוט,

המציאות של היום מחדדת את העובדה שהדרך להגן על המדינה אינה עוברת רק דרך הצבא. אפשר לעשות עוד דברים טובים ששומרים על המדינה לא פחות ואולי יותר.

לדוגמא, יצירת אנשי תקשורת הגונים וישרים, שיקלו על מקבלי ההחלטות ולא יגרמו להם כאבי ראש מיותרים העולים בחיי אדם ה"י.

...

במלים קצרות:

חבל לבזבז אנרגיה במקומות שהתועלת שבה מסופקת.


רעיון גאוני!
שנים רבות אני תוהה איך ניתן להצדיק את השעות הרבות שאני מבלה בטוויטר ובפייסבוק, באינסטגרם ובטיקטוק, בלינקדאין ובמסטודון, בפינטרסט ובטלגרם, בסנאפצ'ט וברדיט, בפורום הזה ובדומיו, שעות שנשאבות לתוך חור שחור בלתי נגמר, ולבי היה נחמץ בי ונוקפני.
והנה מצאת הצדקה מבריקה, קולעת, משכנעת ואפילו בעלת תרומה משמעותית ומובטחת. זאת המלחמה האמיתית: המלחמה על התודעה.
ככה עושים שינוי!

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' ינואר 22, 2024 6:57 pm

דרומי כתב:הרעיון פשוט,

המציאות של היום מחדדת את העובדה שהדרך להגן על המדינה אינה עוברת רק דרך הצבא. אפשר לעשות עוד דברים טובים ששומרים על המדינה לא פחות ואולי יותר.

לדוגמא, יצירת אנשי תקשורת הגונים וישרים, שיקלו על מקבלי ההחלטות ולא יגרמו להם כאבי ראש מיותרים העולים בחיי אדם ה"י.

הקמת ישובים ברחבי הארץ (כל מי שמסייע בחיזוק ההתנחלות 'ביתר' מסייע ישירות לשמירת בטחון המדינה).

ועוד.

כיהודים מאמינים אנו יודעים שלימוד התורה מגן על כל יושבי הארץ, כך גם מצוות מעשיות וגמילות חסדים בכלל.

ובכן, מי שכבר נמצא בצבא בוודאי לא יוכל 'לערוק' מתפקידו בשעה כה קשה. אבל מי שעדיין לא הגיע לשם, והוא נמצא בתפקיד אחר - אין שום טעם שדוקא עכשיו הוא יחשוב להחליף תפקיד. ואדרבה - דוקא המציאות הנוכחית מחדדת את העובדה שיש דרכים מומלצות יותר.

במלים קצרות:

חבל לבזבז אנרגיה במקומות שהתועלת שבה מסופקת.

הדרך אינה עוברת רק דרך הצבא, אך למעשה בעיקר כן. נניח ביבי מכריז היום על ביטול משרד הבטחון והצבא ובמקום מורה לכל גבר מבן 18 לשבת כל היום וללמוד, להתפלל ולומר כל ספר תהלים, האם בסתר לבך אתה סבור שהחמס וחיזבאלה יורידו את נשקם? או שכן או שלא, אך האם תקח את הסיכון? כלומר אין יותר כיפת ברזל וחיל אויר וחיל הים ושמירה על הגבולות וכו' וכו'? ונמשיך בקו הזה ונאמר שאכן כך יעשו וביום המחרת חמס יבוא עם כל הגדודים שלו לבוז ולרצוח וחיזבאלה ישלח מאה אלף טילים... האם תאשים את הממשלה בהפקרת המדינה?
ובקשר לרעיונות האחרים שלך כגון יצירת אנשי תקשורת הגונים וישרים... האם זו בדיחה פורימית? אנשי תקשורת לא מייצרים, הם בובות של השופרות בהם כותבים את הגיגהם, יש באינטרנט אתרי חדשות עצמאיים עם כתבים הגונים וישרים, אך איני סבור שתרצה לקרוא את הביקורת שלהם על כל מה שקורה במדינה, כולל המחוזות שלנו...ודרך אגב, ממתי יש לאנשי תקשורת השפעה על מקבלי ההחלטות?
הקמת ישובים... אם ישקמו את הישובים בעוטף עזה תעבור לשם? האם אתה עצמך גר בביתר? איך בדיוק הגינו ישובי העוטף בש"ת? לולי הצבא (שאמנם הגיע באיחור) היו מגיעים לאשדוד ובאר שבע...
אמנם אנו מאמינים בכח התפילה והלימוד וגמילות חסדים, אך בפעם המי יודע כמה, צריך גם להיות מוכנים למלחמה. אפילו כשהיו שופטים ונביאים נלחמו מלחמות פיזיות ולא סמכו על נסים.
ומדוע זה שלא נמצא בצבא לא נמצא שם? מה בדיוק פוטר אותו ומחייב את זה שכן נמצא שם? הצבא הוא רק לשלש שנים, לא לכל החיים.מה לדעתך יקרה אם מחר כל החיילים והמילואימניקים יניחו את נשקם ויכריזו על שביתה?

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ב' ינואר 22, 2024 7:14 pm

דרומי כתב:הרעיון פשוט,

המציאות של היום מחדדת את העובדה שהדרך להגן על המדינה אינה עוברת רק דרך הצבא. אפשר לעשות עוד דברים טובים ששומרים על המדינה לא פחות ואולי יותר.

לדוגמא, יצירת אנשי תקשורת הגונים וישרים, שיקלו על מקבלי ההחלטות ולא יגרמו להם כאבי ראש מיותרים העולים בחיי אדם ה"י.

הקמת ישובים ברחבי הארץ (כל מי שמסייע בחיזוק ההתנחלות 'ביתר' מסייע ישירות לשמירת בטחון המדינה).

ועוד.

כיהודים מאמינים אנו יודעים שלימוד התורה מגן על כל יושבי הארץ, כך גם מצוות מעשיות וגמילות חסדים בכלל.

ובכן, מי שכבר נמצא בצבא בוודאי לא יוכל 'לערוק' מתפקידו בשעה כה קשה. אבל מי שעדיין לא הגיע לשם, והוא נמצא בתפקיד אחר - אין שום טעם שדוקא עכשיו הוא יחשוב להחליף תפקיד. ואדרבה - דוקא המציאות הנוכחית מחדדת את העובדה שיש דרכים מומלצות יותר.

במלים קצרות:

חבל לבזבז אנרגיה במקומות שהתועלת שבה מסופקת.

מגוחך לחלוטין.
לפי הגישה הזו כל אדם מסייע לביטחון המדינה בעצם זה שהוא גר בישראל, והוא אדם הגון, שומר חוק ושלם מיסים.
זה כמובן נכון, אבל זה לא מספיק. כדי לשמור על ביטחון המדינה צריך גם לגור בארץ, גם להיות אדם הגון, גם לשלם מיסים, וגם לשרת בצבא.
יש אנשים שלא מקיימים את המשימה האחרונה, מה זה עוזר שהם מקיימים את המשימות האחרות?

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי דרומי » ב' ינואר 22, 2024 11:18 pm

אני חושב שמי שרצה להבין הבין, ואין לי הזמן והעצבים להסביר שוב.

עכ"פ אני מאוד אשמח אם שלושת המגיבים האחרונים ימלאו את חובתם האזרחית ויתגייסו למלחמה ואולי אנחנו נרוויח שהם יצמצמו את נוכחותם בפורום זה.

ולסיום הענין (מבחינתי) אצטט כאן דברים שנכתבו על ידי מילואימניק ששוחרר זה עתה מעזה

[אני לא היסטוריון אבל להערכתי הזהירה לא נכתבו דברים כאלה על ידי חיילים לפני שלושים שנה ולא לפני ארבעים שנה]:

"בתור מילואימניק ששוחרר, כל הפלוגה יצאה עם תחושת החמצה ופספוס

זה לא קשור לנושא מדיני אלא לתחושה אישית של אזרח שעוצר את החיים למען מטרה נעלה שלא מושגת על ידו.

זה טראומה קשה שמשאיר את החיילים ללא תמיכת הצבא באזרחות, ובלי שהכינו אותם למעבר הזה כמו שצריך.

החיים לא אומר צריך לעשות איקס או וואי, אלא משדר תחושת ריקנות שלו ושל היחידה שלו מחוסר ההכרעה הברור

זה משהו שבאמת באמת מוציא ממך את כל האוויר ומשאיר אותך בתחושת ריקנות בלתי מוסברת

התחושה הזאת של שוב ושוב להקרא למילואים, להאמין במשימה, ולא להצליח להיות חלק מהותי מעשייתה זה משהו שאובייקטיבית שובר את רוחו של האדם"

בהצלחה לכולם!

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' ינואר 22, 2024 11:46 pm

דרומי כתב:אני חושב שמי שרצה להבין הבין, ואין לי הזמן והעצבים להסביר שוב.

עכ"פ אני מאוד אשמח אם שלושת המגיבים האחרונים ימלאו את חובתם האזרחית ויתגייסו למלחמה ואולי אנחנו נרוויח שהם יצמצמו את נוכחותם בפורום זה.

ולסיום הענין (מבחינתי) אצטט כאן דברים שנכתבו על ידי מילואימניק ששוחרר זה עתה מעזה

[אני לא היסטוריון אבל להערכתי הזהירה לא נכתבו דברים כאלה על ידי חיילים לפני שלושים שנה ולא לפני ארבעים שנה]:

"בתור מילואימניק ששוחרר, כל הפלוגה יצאה עם תחושת החמצה ופספוס

זה לא קשור לנושא מדיני אלא לתחושה אישית של אזרח שעוצר את החיים למען מטרה נעלה שלא מושגת על ידו.

זה טראומה קשה שמשאיר את החיילים ללא תמיכת הצבא באזרחות, ובלי שהכינו אותם למעבר הזה כמו שצריך.

החיים לא אומר צריך לעשות איקס או וואי, אלא משדר תחושת ריקנות שלו ושל היחידה שלו מחוסר ההכרעה הברור

זה משהו שבאמת באמת מוציא ממך את כל האוויר ומשאיר אותך בתחושת ריקנות בלתי מוסברת

התחושה הזאת של שוב ושוב להקרא למילואים, להאמין במשימה, ולא להצליח להיות חלק מהותי מעשייתה זה משהו שאובייקטיבית שובר את רוחו של האדם"

בהצלחה לכולם!

כאשר כותבים דברים משוללי הבנה, חבל על "הזמן והמאמץ" לנסות ולהבין. ובקשר להצעת הגיוס שתשמח אותך, הרי ידוע לכל יושבי הפורום למגדול ועד קטון שמלאתי את חובתי למדינה במשך שלש שנים ושאר הפרטים כתובים באשכול בדידי הוה עובדא, כך שתלונתך סרה מעלי, והאם בגלל שלא הסכמנו עם דבריך ולא ניסינו לרדת לעומק כוונתם נוכחותינו בפורום אינה רצויה לך יותר? אם נוכחות כל אחד שדבריו לא מוצאים חן בעיני השני לא רצויה כמדומני שלא ישאר לך מי שיקרא את הודעותיך ההזויות לשליש למחצה ולרביע.
ודברי המילואמיניק היקר אין להם שום משמעות ואינם יכולים ללמד דבר. שירות בצבא ובמילואים הם חוק של המדינה ומי שמשתמט יכול להענש ולהאסר. כך שבאמת לא איכפת למחוקק החוק מה הרגשות של המשרתים ומה הם חושבים והאם הם מרגישים פספוס, זה הבעיה שלהם. יש כאלה שבכלל לא יוצאים מהצבא חיים, ויש כאלה שיוצאים פגועים בגוף ויש בנפש. הכרתי אחד שפגע בו איזה רסיס במח ונשאר מפגר לכל החיים למרות שבגוף הוא בסדר, אין למי להגיש תלונות, הוא צריך ללמוד לחיות עם מצבו.
אך הבעיה של הרגשת פספוס היא לא רק של מילואימניקים, אלא בכל תחומי החיים יש אנשים שהקדישו את חייהם למטרה מסוימת ובגלל סיבות שונות מאוכזבים שפספסו, ואפילו יש כאלו שלמדו מספר שנים בכולל ויצאו לעבוד מכיוון שהרגישו שמפספסים משהו ואין להם סיפוק מהלימוד, האם ניתן לבא אליהם בתלונה?

ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 200
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ג' ינואר 23, 2024 7:34 am

דרומי כתב:אני חושב שמי שרצה להבין הבין, ואין לי הזמן והעצבים להסביר שוב.

...

בהצלחה לכולם!


העניין דווקא מובן היטב, ללא ציניות. כל אחד יכול וצריך להזדהות עם המצוקה, שעלתה כאן גם בימים כתיקונים, ובזמן המלחמה כשאחרים נהרגים ללא הרף היא הפכה לכמעט קיומית. קשה מאוד לחיות בתוך מגזר משתמט ולהרגיש הגון. זאת בהחלט מצוקה, שלפעמים נלווים לה מנגנוני הגנה מוזרים.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' ינואר 23, 2024 8:11 am

ר' גרונם יקום פורקן כתב:
אליסף כתב:'גרונם', אתה מזדהה כחרדי?

תלוי בעיני המתבונן. בעיני כן. ואם לדעתך חרדיות כוללת בהגדרה היעדר אפשרות לרפלקסיה וביקורת עצמית - אז למרבה הצער בעיניך לא.


דעת לנבון נקל שהודעה זו היא שקר פשוט.

ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 200
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ג' ינואר 23, 2024 8:25 am

עליך להבין. כמו בלימוד גמרא, תירוץ טוב אינו מסלק את הקושיא מעיקרא.
אכן קיימות נסיבות להקל והצדקות טובות להשתמטות, אך אלה אינן מאיינות את המצוקה ואינן הופכות את העניין לאידיאלי.
אדם עם קצת מודעות עצמית יכול להכיר בכך שהוא בחר במצב הטוב ביותר מבין האפשרויות העומדות לפניו, למרות שזה עדיין לא מצב אופטימלי והוא טומן בחובו בעייתיות.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' ינואר 23, 2024 8:43 am

הנדון איננו שאלת הגיוס לצבא או הצדקת ההשתמטות, אלא האם תחת מעטה האנונימיות של הפורום כבודו לבש זהות שאיננה זהותו האמיתית.

ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 200
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ג' ינואר 23, 2024 9:20 am

סגי נהור כתב:הנדון איננו שאלת הגיוס לצבא או הצדקת ההשתמטות, אלא האם תחת מעטה האנונימיות של הפורום כבודו לבש זהות שאיננה זהותו האמיתית.

מה אגיד... עלית עלי!
אני מזרוחניק עם מעיל דובי ושפם שופע, שלא נותרו לו שום דאגות אחרות מלבד לשגע שניים וחצי חרדים גבוליים שיפשפשו בקרבם וימצאו יושרה פנימית.
יש לי תחושה עמוקה שבגלגול אחר עם תאווה כזאת הייתי יכול להיות חרדי אותנטי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ינואר 23, 2024 10:50 am

דרומי כתב:אני חושב שמי שרצה להבין הבין, ואין לי הזמן והעצבים להסביר שוב.

עכ"פ אני מאוד אשמח אם שלושת המגיבים האחרונים ימלאו את חובתם האזרחית ויתגייסו למלחמה ואולי אנחנו נרוויח שהם יצמצמו את נוכחותם בפורום זה.

ולסיום הענין (מבחינתי) אצטט כאן דברים שנכתבו על ידי מילואימניק ששוחרר זה עתה מעזה

[אני לא היסטוריון אבל להערכתי הזהירה לא נכתבו דברים כאלה על ידי חיילים לפני שלושים שנה ולא לפני ארבעים שנה]:

"בתור מילואימניק ששוחרר, כל הפלוגה יצאה עם תחושת החמצה ופספוס

זה לא קשור לנושא מדיני אלא לתחושה אישית של אזרח שעוצר את החיים למען מטרה נעלה שלא מושגת על ידו.

זה טראומה קשה שמשאיר את החיילים ללא תמיכת הצבא באזרחות, ובלי שהכינו אותם למעבר הזה כמו שצריך.

החיים לא אומר צריך לעשות איקס או וואי, אלא משדר תחושת ריקנות שלו ושל היחידה שלו מחוסר ההכרעה הברור

זה משהו שבאמת באמת מוציא ממך את כל האוויר ומשאיר אותך בתחושת ריקנות בלתי מוסברת

התחושה הזאת של שוב ושוב להקרא למילואים, להאמין במשימה, ולא להצליח להיות חלק מהותי מעשייתה זה משהו שאובייקטיבית שובר את רוחו של האדם"

בהצלחה לכולם!


נכתבו גם נכתבו, ועוד יותר מזה, נאמרו.
ההבדל הוא שהיום יש רשתות חברתיות ויש הרהה יותר תהודה לכל דבר.

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ג' ינואר 23, 2024 12:45 pm

ר' גרונם יקום פורקן כתב:
סגי נהור כתב:הנדון איננו שאלת הגיוס לצבא או הצדקת ההשתמטות, אלא האם תחת מעטה האנונימיות של הפורום כבודו לבש זהות שאיננה זהותו האמיתית.

מה אגיד... עלית עלי!
אני מזרוחניק עם מעיל דובי ושפם שופע, שלא נותרו לו שום דאגות אחרות מלבד לשגע שניים וחצי חרדים גבוליים שיפשפשו בקרבם וימצאו יושרה פנימית.
יש לי תחושה עמוקה שבגלגול אחר עם תאווה כזאת הייתי יכול להיות חרדי אותנטי.


כל ההגחכות על הכותבים האחרים לא מכבדות אותך.
סתם להקטין ולהשתלח?!

וכבר ניסו לרמוז לך פה ושם, וללא הועיל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ינואר 24, 2024 2:55 am

ישעיהו לוריא כתב:
ר' גרונם יקום פורקן כתב:
סגי נהור כתב:הנדון איננו שאלת הגיוס לצבא או הצדקת ההשתמטות, אלא האם תחת מעטה האנונימיות של הפורום כבודו לבש זהות שאיננה זהותו האמיתית.

מה אגיד... עלית עלי!
אני מזרוחניק עם מעיל דובי ושפם שופע, שלא נותרו לו שום דאגות אחרות מלבד לשגע שניים וחצי חרדים גבוליים שיפשפשו בקרבם וימצאו יושרה פנימית.
יש לי תחושה עמוקה שבגלגול אחר עם תאווה כזאת הייתי יכול להיות חרדי אותנטי.


כל ההגחכות על הכותבים האחרים לא מכבדות אותך.
סתם להקטין ולהשתלח?!

וכבר ניסו לרמוז לך פה ושם, וללא הועיל.

אחיי ורעיי, רחימי דנפשאי, במטותא מיניכו, נא ונא ונא: אל תאכילו אותו..
אל תאכילו את הטרול הבדאי בעל היושרה הפנימית. פשוט אל תאכילו אותו.

וכבר קיימא לן להלכה שדין איסור ספייה האמור בגמ' ביבמות לא נאמר רק באיסורי אכילה...

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' ינואר 24, 2024 8:15 pm

אגב, מה העמקות הנרמזת בשם ’ר’ גרונם יקום פורקן’?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 24, 2024 8:27 pm

כן מסתבר כתב:אגב, מה העמקות הנרמזת בשם ’ר’ גרונם יקום פורקן’?

https://www.hamichlol.org.il/%D7%A8%D7% ... 7%9C%D7%A8

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' ינואר 25, 2024 1:44 am

כן מסתבר כתב:אגב, מה העמקות הנרמזת בשם ’ר’ גרונם יקום פורקן’?

כינוי שהצמיד ר' שמואל יוסף הלוי טשאטשקעס מביאטשאטש ז"ל (המכונה ש"י עגנון מק''ק שבוש), לדמותו של המ"מ הגה"צ ר' בן ציון יאדלר זצ''ל.
ע"ע בתוך ספרו "תמול שלשום" (שם, שם). כך עכ"פ לפי המקובל.

viewtopic.php?f=51&t=63566#p820334

משוש דורים
הודעות: 934
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי משוש דורים » ה' ינואר 25, 2024 10:48 am

פרנקל תאומים כתב:
כן מסתבר כתב:אגב, מה העמקות הנרמזת בשם ’ר’ גרונם יקום פורקן’?

כינוי שהצמיד ר' שמואל יוסף הלוי טשאטשקעס מביאטשאטש ז"ל (המכונה ש"י עגנון מק''ק שבוש), לדמותו של המ"מ הגה"צ ר' בן ציון יאדלר זצ''ל.
ע"ע בתוך ספרו "תמול שלשום" (שם, שם). כך עכ"פ לפי המקובל.

viewtopic.php?f=51&t=63566#p820334


ניכר הוא שעגנון שר"י שנא ותיעב מאד את רב"צ יאדלר, וכל שיגו ושיחו עליו הוא במטרה להגחיך אותו, וכן הוא הכינוי הזה ר' גרוינם יקום פורקן, וכדרך המשכילים בכל הדורות.
ראיתי פעם כתבה שעשה עליו בעיתון, וממש נזדעזעתי, זה היה יותר גרוע מהליצנות של קורח, ממש על ה' ועל משיחו.
זה חייב להיות משהו אישי, כנראה שרב"צ הזהיר מקריאה בספריו והוא נפגע מכך מאד.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' ינואר 25, 2024 10:57 am

הקדמתני.
מן הסתם כוונתך לזה.
שנאה ותיעוב של ממש.
בושה וחרפה.

ולקַחַת את זה ולעשות ממנו כינוי לעצמך בפורום תורני. לא יאומן.
בושה וחרפה.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי כן מסתבר » ה' ינואר 25, 2024 5:04 pm

צופה_ומביט כתב:הקדמתני.
מן הסתם כוונתך לזה.
שנאה ותיעוב של ממש.
בושה וחרפה.

ולקַחַת את זה ולעשות ממנו כינוי לעצמך בפורום תורני. לא יאומן.
בושה וחרפה.

אולי המנהלים נתנו לו כינוי זה? למען ידע הציבור במאי עסקינן...

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי הרואה » ה' ינואר 25, 2024 5:06 pm

משוש דורים כתב:
פרנקל תאומים כתב:
כן מסתבר כתב:אגב, מה העמקות הנרמזת בשם ’ר’ גרונם יקום פורקן’?

כינוי שהצמיד ר' שמואל יוסף הלוי טשאטשקעס מביאטשאטש ז"ל (המכונה ש"י עגנון מק''ק שבוש), לדמותו של המ"מ הגה"צ ר' בן ציון יאדלר זצ''ל.
ע"ע בתוך ספרו "תמול שלשום" (שם, שם). כך עכ"פ לפי המקובל.

viewtopic.php?f=51&t=63566#p820334


ניכר הוא שעגנון שר"י שנא ותיעב מאד את רב"צ יאדלר, וכל שיגו ושיחו עליו הוא במטרה להגחיך אותו, וכן הוא הכינוי הזה ר' גרוינם יקום פורקן, וכדרך המשכילים בכל הדורות.
ראיתי פעם כתבה שעשה עליו בעיתון, וממש נזדעזעתי, זה היה יותר גרוע מהליצנות של קורח, ממש על ה' ועל משיחו.
זה חייב להיות משהו אישי, כנראה שרב"צ הזהיר מקריאה בספריו והוא נפגע מכך מאד.

מעניין באיזה שלב הוא כתב את עלילות ר' גרונם וגו'
כידוע הבוטשאטשער עבר כמה וכמה תהפוכות בחייו
לא בטוח שלא שב בתשובה עליהם כבר.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי כן מסתבר » ה' ינואר 25, 2024 5:09 pm

הרואה כתב:
משוש דורים כתב:
פרנקל תאומים כתב:
כן מסתבר כתב:אגב, מה העמקות הנרמזת בשם ’ר’ גרונם יקום פורקן’?

כינוי שהצמיד ר' שמואל יוסף הלוי טשאטשקעס מביאטשאטש ז"ל (המכונה ש"י עגנון מק''ק שבוש), לדמותו של המ"מ הגה"צ ר' בן ציון יאדלר זצ''ל.
ע"ע בתוך ספרו "תמול שלשום" (שם, שם). כך עכ"פ לפי המקובל.

viewtopic.php?f=51&t=63566#p820334


ניכר הוא שעגנון שר"י שנא ותיעב מאד את רב"צ יאדלר, וכל שיגו ושיחו עליו הוא במטרה להגחיך אותו, וכן הוא הכינוי הזה ר' גרוינם יקום פורקן, וכדרך המשכילים בכל הדורות.
ראיתי פעם כתבה שעשה עליו בעיתון, וממש נזדעזעתי, זה היה יותר גרוע מהליצנות של קורח, ממש על ה' ועל משיחו.
זה חייב להיות משהו אישי, כנראה שרב"צ הזהיר מקריאה בספריו והוא נפגע מכך מאד.

מעניין באיזה שלב הוא כתב את עלילות ר' גרונם וגו'
כידוע הבוטשאטשער עבר כמה וכמה תהפוכות בחייו
לא בטוח שלא שב בתשובה עליהם כבר.

התשובה צריכה להיות באותה פרהסיא כמו העבירה, האם זה נעשה?

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ה' ינואר 25, 2024 5:49 pm

עשיתי חיפוש באוצר החכמה וראו מה מצאתי שהתפרסם בעיתון היסוד ע"י הסופר הגוראי פישל פלקסר.
קבצים מצורפים
פישל פלקסר היסוד.pdf
(5.31 MiB) הורד 93 פעמים

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי אליסף » ה' ינואר 25, 2024 9:09 pm

הרואה כתב:
משוש דורים כתב:
פרנקל תאומים כתב:
כן מסתבר כתב:אגב, מה העמקות הנרמזת בשם ’ר’ גרונם יקום פורקן’?

כינוי שהצמיד ר' שמואל יוסף הלוי טשאטשקעס מביאטשאטש ז"ל (המכונה ש"י עגנון מק''ק שבוש), לדמותו של המ"מ הגה"צ ר' בן ציון יאדלר זצ''ל.
ע"ע בתוך ספרו "תמול שלשום" (שם, שם). כך עכ"פ לפי המקובל.

viewtopic.php?f=51&t=63566#p820334


ניכר הוא שעגנון שר"י שנא ותיעב מאד את רב"צ יאדלר, וכל שיגו ושיחו עליו הוא במטרה להגחיך אותו, וכן הוא הכינוי הזה ר' גרוינם יקום פורקן, וכדרך המשכילים בכל הדורות.
ראיתי פעם כתבה שעשה עליו בעיתון, וממש נזדעזעתי, זה היה יותר גרוע מהליצנות של קורח, ממש על ה' ועל משיחו.
זה חייב להיות משהו אישי, כנראה שרב"צ הזהיר מקריאה בספריו והוא נפגע מכך מאד.

מעניין באיזה שלב הוא כתב את עלילות ר' גרונם וגו'
כידוע הבוטשאטשער עבר כמה וכמה תהפוכות בחייו
לא בטוח שלא שב בתשובה עליהם כבר.

הכנוי 'בוטשאטשער' בדר"כ מתייחס לגה"ק הדעת קדושים
יש טעם לפגם להשתמש בו כלפי עגנון..

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 04, 2024 9:43 am

לצערי וכאב לבי העצום, לבושתי וחרפתי, אני מרים ידיים בנושא "האחריות החרדית" ["אנו מנהלים את המלחמה הרוחנית", "החזית שלנו היא בעמל התורה ועבודת השם", "אנו מחזיקים את עם ישראל ואת הלוחמים בזכויות ותפילות" וכו' וכו'] כשרואים במה עסוקים ראשי הציבור שלנו עכשיו.

כרגיל, היפך האחדות, רק לי ושלי, שלי שלי ושלך שלי, בדיוק מה שפסקה המשנה את דינו ל"רשע". בדיוק מה שפסקו חז"ל שמקטרג בראש. בדיוק מה שפסקו חז"ל שבמצב כזה אין ברכה ואין הגנה ושכינה מסתלקת מישראל, והקב"ה מצהיר ואומר "אין אני מלככם" (ספרי ורש"י דברים לג, ה).

ובכלל, עצם הדבר ש"נציג חרדי" היכן שהוא פירושו ידוע מראש "נציג קהילה פלונית" שעושה לקבוצתו והוא נציג שלה דייקא, וממילא המלחמה העצומה על כך בכל מקום, בין אם בכנסת ובין אם ברשויות המקומיות, כי השליח כלל אינו נציג "התושבים" אלא נציג הקבוצה שאליה הוא משתייך, וכך בדיוק תיראה "כהונתו", ומלחמת הקודש אינה אלא על ג'ובים וכוח והמון כסף. ומכאן כל עסקאות הדילים הרקובים ממקום למקום על גבם ועל חשבונם של התושבים. ומכאן כל השפה בנושא, אין יותר "נציג החרדים", יש נציג קבוצה זו, ונציג קבוצה זו, להדיא ובגלוי.

וקבוצות ידועות מסוימות עומדות בראש התיעוב הזה ועסוקות אך בלקחת לעצמם הכל ולשמר בכוח בידם את מה שכבר לקחו.

וממילא במה עסוקים אצלנו עכשיו ראשי הציבור? מלחמות אחים, ונקמנות, ובגידות והפרת אמונים [מי שאינו עומד בדיבורו ודיבורו לא מחייב אותו כל קבלת התורה שלו עומדת על כלום], ובחישות בכל מקום.

זה הוספת זכויות לטובת המצב? או שחושבים שהכל מצוה? שהמצב הזה והמציאות הזו מרימים מאד את קרננו אצל הקב"ה והוא רווה נחת מ"חזו בניי חביביי דמשתכחין בצערא דילהון ועסקין ב..."?

או שפשוט נתיישנה המלחמה, כל שכן בציבור שלא מרגיש וחי אותה, וממילא חזרנו לכרגיל? [ובושה לנו שזה ה"כרגיל" שלנו].

וכל הדיונים לגבי אחדות עם ציבורים אחרים לעת כזאת, או לכה"פ להיות נושא בעול עם חברו, וכו', התייתרו בבת אחת. הם היו רלוונטיים אילו לפחות היתה התעוררות לאחדות ונשיאה בעול עם חברו לעת כזאת בתוכנו פנימה. אבל אם אצלנו כרגיל מלחמת הכל בכל על הכל שלי שלי ושלך שלי, איזה נידון יש בכלל על אחדות ונשיאה בעול עם אחרים.

אין לנו פה לדבר, ולא מצח להרים ראש. רק לקבור את עצמנו מבושה.

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי מחשבה אחת » א' פברואר 04, 2024 10:06 am

צופה_ומביט כתב:לצערי וכאב לבי העצום, לבושתי וחרפתי, אני מרים ידיים בנושא "האחריות החרדית" ["אנו מנהלים את המלחמה הרוחנית", "החזית שלנו היא בעמל התורה ועבודת השם", "אנו מחזיקים את עם ישראל ואת הלוחמים בזכויות ותפילות" וכו' וכו'] כשרואים במה עסוקים ראשי הציבור שלנו עכשיו.

כרגיל, היפך האחדות, רק לי ושלי, שלי שלי ושלך שלי, בדיוק מה שפסקה המשנה את דינו ל"רשע". בדיוק מה שפסקו חז"ל שמקטרג בראש. בדיוק מה שפסקו חז"ל שבמצב כזה אין ברכה ואין הגנה ושכינה מסתלקת מישראל, והקב"ה מצהיר ואומר "אין אני מלככם" (ספרי ורש"י דברים לג, ה).

ובכלל, עצם הדבר ש"נציג חרדי" היכן שהוא פירושו ידוע מראש "נציג קהילה פלונית" שעושה לקבוצתו והוא נציג שלה דייקא, וממילא המלחמה העצומה על כך בכל מקום, בין אם בכנסת ובין אם ברשויות המקומיות, כי השליח כלל אינו נציג "התושבים" אלא נציג הקבוצה שאליה הוא משתייך, וכך בדיוק תיראה "כהונתו", ומלחמת הקודש אינה אלא על ג'ובים וכוח והמון כסף. ומכאן כל עסקאות הדילים הרקובים ממקום למקום על גבם ועל חשבונם של התושבים. ומכאן כל השפה בנושא, אין יותר "נציג החרדים", יש נציג קבוצה זו, ונציג קבוצה זו, להדיא ובגלוי.

וקבוצות ידועות מסוימות עומדות בראש התיעוב הזה ועסוקות אך בלקחת לעצמם הכל ולשמר בכוח בידם את מה שכבר לקחו.

וממילא במה עסוקים אצלנו עכשיו ראשי הציבור? מלחמות אחים, ונקמנות, ובגידות והפרת אמונים [מי שאינו עומד בדיבורו ודיבורו לא מחייב אותו כל קבלת התורה שלו עומדת על כלום], ובחישות בכל מקום.

זה הוספת זכויות לטובת המצב? או שחושבים שהכל מצוה? שהמצב הזה והמציאות הזו מרימים מאד את קרננו אצל הקב"ה והוא רווה נחת מ"חזו בניי חביביי דמשתכחין בצערא דילהון ועסקין ב..."?

או שפשוט נתיישנה המלחמה, כל שכן בציבור שלא מרגיש וחי אותה, וממילא חזרנו לכרגיל? [ובושה לנו שזה ה"כרגיל" שלנו].

וכל הדיונים לגבי אחדות עם ציבורים אחרים לעת כזאת, או לכה"פ להיות נושא בעול עם חברו, וכו', התייתרו בבת אחת. הם היו רלוונטיים אילו לפחות היתה התעוררות לאחדות ונשיאה בעול עם חברו לעת כזאת בתוכנו פנימה. אבל אם אצלנו כרגיל מלחמת הכל בכל על הכל שלי שלי ושלך שלי, איזה נידון יש בכלל על אחדות ונשיאה בעול עם אחרים.

אין לנו פה לדבר, ולא מצח להרים ראש. רק לקבור את עצמנו מבושה.


ייש"כ על הדברים הבהירים והחדים.
איש מסכן חכם היה בשנת תשמ"ט, שביקש למלט את העיר בחכמתו וחזה וצפה את הכל, אך עתה גם הוא עצמו לא זכר את האיש המסכן ההוא.

היה יכול להיות ניסוי נחמד ביותר אילו היה מצווה לסגור את המפלגה על בריח, ונראה היכן היו חלומותיהם.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » א' פברואר 04, 2024 10:44 am

צופה_ומביט כתב:לצערי וכאב לבי העצום, לבושתי וחרפתי, אני מרים ידיים בנושא "האחריות החרדית" ["אנו מנהלים את המלחמה הרוחנית", "החזית שלנו היא בעמל התורה ועבודת השם", "אנו מחזיקים את עם ישראל ואת הלוחמים בזכויות ותפילות" וכו' וכו'] כשרואים במה עסוקים ראשי הציבור שלנו עכשיו.

כרגיל, היפך האחדות, רק לי ושלי, שלי שלי ושלך שלי, בדיוק מה שפסקה המשנה את דינו ל"רשע". בדיוק מה שפסקו חז"ל שמקטרג בראש. בדיוק מה שפסקו חז"ל שבמצב כזה אין ברכה ואין הגנה ושכינה מסתלקת מישראל, והקב"ה מצהיר ואומר "אין אני מלככם" (ספרי ורש"י דברים לג, ה).

ובכלל, עצם הדבר ש"נציג חרדי" היכן שהוא פירושו ידוע מראש "נציג קהילה פלונית" שעושה לקבוצתו והוא נציג שלה דייקא, וממילא המלחמה העצומה על כך בכל מקום, בין אם בכנסת ובין אם ברשויות המקומיות, כי השליח כלל אינו נציג "התושבים" אלא נציג הקבוצה שאליה הוא משתייך, וכך בדיוק תיראה "כהונתו", ומלחמת הקודש אינה אלא על ג'ובים וכוח והמון כסף. ומכאן כל עסקאות הדילים הרקובים ממקום למקום על גבם ועל חשבונם של התושבים. ומכאן כל השפה בנושא, אין יותר "נציג החרדים", יש נציג קבוצה זו, ונציג קבוצה זו, להדיא ובגלוי.

וקבוצות ידועות מסוימות עומדות בראש התיעוב הזה ועסוקות אך בלקחת לעצמם הכל ולשמר בכוח בידם את מה שכבר לקחו.

וממילא במה עסוקים אצלנו עכשיו ראשי הציבור? מלחמות אחים, ונקמנות, ובגידות והפרת אמונים [מי שאינו עומד בדיבורו ודיבורו לא מחייב אותו כל קבלת התורה שלו עומדת על כלום], ובחישות בכל מקום.

זה הוספת זכויות לטובת המצב? או שחושבים שהכל מצוה? שהמצב הזה והמציאות הזו מרימים מאד את קרננו אצל הקב"ה והוא רווה נחת מ"חזו בניי חביביי דמשתכחין בצערא דילהון ועסקין ב..."?

או שפשוט נתיישנה המלחמה, כל שכן בציבור שלא מרגיש וחי אותה, וממילא חזרנו לכרגיל? [ובושה לנו שזה ה"כרגיל" שלנו].

וכל הדיונים לגבי אחדות עם ציבורים אחרים לעת כזאת, או לכה"פ להיות נושא בעול עם חברו, וכו', התייתרו בבת אחת. הם היו רלוונטיים אילו לפחות היתה התעוררות לאחדות ונשיאה בעול עם חברו לעת כזאת בתוכנו פנימה. אבל אם אצלנו כרגיל מלחמת הכל בכל על הכל שלי שלי ושלך שלי, איזה נידון יש בכלל על אחדות ונשיאה בעול עם אחרים.

אין לנו פה לדבר, ולא מצח להרים ראש. רק לקבור את עצמנו מבושה.

כל מילה.
ורק אזכיר שגם היום יש לויה בהר הרצל בשעה 13:30.
החלל הוא רס"ל (מיל') שמעון אסולין הי"ד, בן 24, מבית-שמש, בנו של הרב רפי אסולין, ראש הישיבה התיכונית 'שעלי תורה' בעיר בית שמש.
עוד קדוש שנפל כדי שנציגינו יוכלו להמשיך לריב.

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי מחשבה אחת » א' פברואר 04, 2024 12:23 pm

במחשבה אחת נוספת:
בעצם, פוליטיקאים מתנהגים כמו פוליטיקאים (בכל המפלגות, כולל מפלגת השלטון והעומד בראשה), ואי אפשר לפתח יותר מדי ציפיות שפוליטיקאים יגלו תבונה לנוכח השעה ויתרוממו מהקטנוניות הרגילה.
אז למה כל כך מעצבן לגלות שמלחמות דרעי-פרוש-גפני ממשיכות כדאשתקד?
כי בציבור החרדי קיים מצב מיוחד: המערכת הפוליטית קיבלה מעמד של קדושה. אין הפרדה בין התורני והקדוש לבין הפוליטי והחולין. כרכו את התורה ואת הדת בפוליטיקה, הבריכו את הפוליטיקה על התורה כדי שהיא תוכל לצמוח, וכך היא גדלה כטפיל כבר עשרות שנים, כשהיא סוחטת את לשד העצמות של התורה ולומדיה. כך נוצר מצב בלתי שפוי, שאברכים וכלי קודש צריכים לחוש בושה כלימה ומבוכה השכם והערב בגלל מריבות שגרתיות של פוליטיקאים (שנתפסים לא רק נציגים, אלא שלוחא דרבנן ושלוחא דידן, והם מקבלים יחס מיוחד של כבוד בבתי הרבנים וכו').

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 04, 2024 12:29 pm

מחשבה אחת כתב:דרעי-פרוש-גפני
משום מה השמטת צלע רביעית - וראשית ובולטת - בסירחון.

מריבות שגרתיות של פוליטיקאים שלוחא דרבנן.
נו מה לעשות שזה נכון. לא יודע מה קדם למה, אבל זה נכון.

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » א' פברואר 04, 2024 12:50 pm

צופה_ומביט כתב:
מחשבה אחת כתב:דרעי-פרוש-גפני
משום מה השמטת צלע רביעית - וראשית ובולטת - בסירחון.

מריבות שגרתיות של פוליטיקאים שלוחא דרבנן.
נו מה לעשות שזה נכון. לא יודע מה קדם למה, אבל זה נכון.


צודק. הצלע הרביעית היא עסקנים מבין ראשי עסקני הסיעה המרכזית באגו’’י המכונה ’גור’.
אבל צריכים להימנע מלהכליל את כלל חסידי גור, ולא לכתוב ’גור’ כמו שרגילים לומר. חסידי גור ברובם המכריע, אין להם קשר לכל הדברים האלו, לפעמים גם לא מרוויחים מכך כלום, אפילו לא בעקיפין, ולהיפך.

כשם שיתר העסקנים והתנועות מכונים על שם משפחתם, ואין אומרים ’הליטאים האלו’ או ’הספרדים האלו’ לא לנקוט בלשון ’הגוראיים האלו’ דבר שמכליל ועושה עוול לציבור שלם שהיה גם הוא רוצה לראות התנהגות אחרת ונקעה נפשו מהבזיזות והחמס שמתנהגים בו חלק קטן בקרב העסקנים.

תתפלאו לשמוע, אבל אפילו בקרב העסקנים, וגם בין הנזכרים בשמותם לעיל, יש טובים יותר, ערכיים יותר וכו’.
אלא שוודאי נקטתם על דרך הכלל, ומכל מקום.

ייש’’כ.

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי אליסף » א' פברואר 04, 2024 9:17 pm

מחשבה אחת כתב:
צופה_ומביט כתב:לצערי וכאב לבי העצום, לבושתי וחרפתי, אני מרים ידיים בנושא "האחריות החרדית" ["אנו מנהלים את המלחמה הרוחנית", "החזית שלנו היא בעמל התורה ועבודת השם", "אנו מחזיקים את עם ישראל ואת הלוחמים בזכויות ותפילות" וכו' וכו'] כשרואים במה עסוקים ראשי הציבור שלנו עכשיו.

כרגיל, היפך האחדות, רק לי ושלי, שלי שלי ושלך שלי, בדיוק מה שפסקה המשנה את דינו ל"רשע". בדיוק מה שפסקו חז"ל שמקטרג בראש. בדיוק מה שפסקו חז"ל שבמצב כזה אין ברכה ואין הגנה ושכינה מסתלקת מישראל, והקב"ה מצהיר ואומר "אין אני מלככם" (ספרי ורש"י דברים לג, ה).

ובכלל, עצם הדבר ש"נציג חרדי" היכן שהוא פירושו ידוע מראש "נציג קהילה פלונית" שעושה לקבוצתו והוא נציג שלה דייקא, וממילא המלחמה העצומה על כך בכל מקום, בין אם בכנסת ובין אם ברשויות המקומיות, כי השליח כלל אינו נציג "התושבים" אלא נציג הקבוצה שאליה הוא משתייך, וכך בדיוק תיראה "כהונתו", ומלחמת הקודש אינה אלא על ג'ובים וכוח והמון כסף. ומכאן כל עסקאות הדילים הרקובים ממקום למקום על גבם ועל חשבונם של התושבים. ומכאן כל השפה בנושא, אין יותר "נציג החרדים", יש נציג קבוצה זו, ונציג קבוצה זו, להדיא ובגלוי.

וקבוצות ידועות מסוימות עומדות בראש התיעוב הזה ועסוקות אך בלקחת לעצמם הכל ולשמר בכוח בידם את מה שכבר לקחו.

וממילא במה עסוקים אצלנו עכשיו ראשי הציבור? מלחמות אחים, ונקמנות, ובגידות והפרת אמונים [מי שאינו עומד בדיבורו ודיבורו לא מחייב אותו כל קבלת התורה שלו עומדת על כלום], ובחישות בכל מקום.

זה הוספת זכויות לטובת המצב? או שחושבים שהכל מצוה? שהמצב הזה והמציאות הזו מרימים מאד את קרננו אצל הקב"ה והוא רווה נחת מ"חזו בניי חביביי דמשתכחין בצערא דילהון ועסקין ב..."?

או שפשוט נתיישנה המלחמה, כל שכן בציבור שלא מרגיש וחי אותה, וממילא חזרנו לכרגיל? [ובושה לנו שזה ה"כרגיל" שלנו].

וכל הדיונים לגבי אחדות עם ציבורים אחרים לעת כזאת, או לכה"פ להיות נושא בעול עם חברו, וכו', התייתרו בבת אחת. הם היו רלוונטיים אילו לפחות היתה התעוררות לאחדות ונשיאה בעול עם חברו לעת כזאת בתוכנו פנימה. אבל אם אצלנו כרגיל מלחמת הכל בכל על הכל שלי שלי ושלך שלי, איזה נידון יש בכלל על אחדות ונשיאה בעול עם אחרים.

אין לנו פה לדבר, ולא מצח להרים ראש. רק לקבור את עצמנו מבושה.


ייש"כ על הדברים הבהירים והחדים.
איש מסכן חכם היה בשנת תשמ"ט, שביקש למלט את העיר בחכמתו וחזה וצפה את הכל, אך עתה גם הוא עצמו לא זכר את האיש המסכן ההוא.

היה יכול להיות ניסוי נחמד ביותר אילו היה מצווה לסגור את המפלגה על בריח, ונראה היכן היו חלומותיהם.

אל תתחצף

שילה צבי
הודעות: 164
הצטרף: ה' נובמבר 12, 2020 7:42 am
שם מלא: שילה

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי שילה צבי » א' פברואר 04, 2024 10:36 pm

במחילה, אין לי מושג במה עוסקות ההודעות האחרונות (כנראה לא מספיק מחובר לתקשורת חרדית) אך בכל זאת מבקש לשמור על רמת שיח גבוהה ולא לבזות ת"ח. בטח ובטח שלא ת"ח גדול בחכמה ובשנים.

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » א' פברואר 04, 2024 10:49 pm

אליסף כתב:אל תתחצף


כל המשיגים או המלעיזים על ר’ דויב, איך פעם דיבר נגד המפלגה וכעת מנהיג אותה, מלבד אי הכבוד לת’’ח עצום, ומלבד העובדא הפשוטה שהוא אכן לא רואה עצמו מנהיג המפלגה,
איך הם חושבים שיצווה לסגור את המפלגה?
יודיע כי כך ’כבר הורה זקן’ ?! יורה בכוח ’דעת התורה’?!
הרי על אקסיומות אלו טען והתנגד, ואם כן אפוא, אינו יכול להשתמש בהן בשביל סמכות לפירוק המנגנון שהוא אכן התנגד לו אז.
ופשוט למתבונן.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 04, 2024 10:57 pm

[גם אני] רק עכשיו [מתוך דבריך] הבנתי על מה כתבו בהודעות האחרונות.
להוסיף על דבריך עוד דבר פשוט:
אם יצוה לסגור את המפלגה מחמת דעתו אז ואולי גם היום - הרי שבזה "כבר הורה זקן" הרב שך שלא לעשות כך. ואין כוחו של רבי דב השתא יותר משל הרב שך שקבע מה שקבע.
תאמר "שופט שבימיך"? זה כשהשופט שבימיך מחדש הנהגה עקב תנאי הזמן המתחדשים, ויש לתלות שגם השופט הקודם היה מודה בכגון דא, ועכ"פ כשההנהגה החדשה - היא חדשה.
לא כשהשופט שבימיך טען כך [והיה מנהיג כך אילו היה תלוי בו] כבר בזמן השופט הקודם, ולא התקבלו דבריו.
ואולי גם כ"ז בכלל אותן "הלכות חדשות שהתחדשו בסוגיית לא תסור וכל אשר יורוך ודעת תורה והמסתעף" שטען כלפיהן רבי דב בשעתו.


וכל זה כמובן רק אם באמת לא השתנתה דעתו. אבל לכאורה פשוט שהשתנתה - עקב המציאות.
הרי גם לפני תשמ"ט היתה מפלגה חרדית, אלא שהיא לא היתה "ליטאית", והוא טען שלבני התורה אין מה לעסוק בפוליטיקה, דהיינו שיש להשאיר זאת הלאה לעסקונה החסידית. דא עקא כשרואים במציאות מה קורה שם ומה יקרה אם הכל יהיה תלוי בהם, אפשר שחזר בו.
ואולי זה דומה לטענות על אי-הפרדת דת ממדינה, או ההשתתפות עם הציונים. שיש טוענים שאילו מעיקרא לא היו מתחברים וכו' היה אפשר לחיות בתוכם ולקבל וכו'. אבל לאחר שנעשה מעשה וכבר עברו כך עשרות שנים - אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור, ואילו היום תפסיק את מעשיך - מיד תחוסל.

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי מחשבה אחת » א' פברואר 04, 2024 11:15 pm

צופה_ומביט כתב:וכל זה כמובן רק אם באמת לא השתנתה דעתו. אבל לכאורה פשוט שהשתנתה - עקב המציאות.
הרי גם לפני תשמ"ט היתה מפלגה חרדית, אלא שהיא לא היתה "ליטאית", והוא טען שלבני התורה אין מה לעסוק בפוליטיקה, דהיינו שיש להשאיר זאת הלאה לעסקונה החסידית. דא עקא כשרואים במציאות מה קורה שם ומה יקרה אם הכל יהיה תלוי בהם, אפשר שחזר בו.

דעת שפתיו ברור מללו, ביושר לבב ובטוב דעת, שגם במחיר כבד של הפסדים פוליטיים אין לעולם התורה להתערב בעסקנות זו. אני מצטט ציטוט קצר וחלקי:
אינני מבין בכלל את כל הגישה הזו הגורסת כי על עולם התורה להיות תקיף וחזק ולוחם, היודע להגן על זכויותיו בתוקף, ויודע להשיב מלחמה השערה, ואוי לו למי שבא להצר צעדיו ולמנוע דבר - המגיע לו - בעדו.
לא! לא זו צורתו הראוי' והנכונה של עולם התורה. הוא אף פעם לא הי' כך בעבר, ואין זו הצורה שיש ל"הלבישו" בהווה ולהבא!
עולם התורה לפי מיטב הכרתי, והכרת אחי ורעי, חייב להיות רוחני, נעלה ועדין, צנוע ומצטנע, ולא המוני ותוקפני, מופיע ומתבלט, לוחם ואלים! לא!
וכל זה אף במחיר הפסדים, ויהיו אפילו מאת מונים יותר מההפסדים הצפוים לנו אם לא נהא תקיפים תוקפניים ואלימים כיריבינו ומתנגדינו.
אנחנו לא נלך להתאבד – מבחינת כל המהות הרוחנית העצמית שלנו - כדי להשיג עוד ועוד הישגים פה ושם, לתקן עוולות הנגרמות לנו, ולקבל את כל מה שמגיע באמת לנו, וכל זה במחיר התאבדות רוחנית ומהותית.
...ויהא אפילו דבר זה כרוך בוויתורים בלתי נעימים, ואף מכאיבים, כהנה וכהנה, הכל כדאי, ובלבד כדי להגיע למטרה הכרחית זו שהיא ממש בציפור נפשינו, נפש עולם התורה פה ב"ב.

ושאר הדברים הלוא הם כתובים על ספר דברי הימים, קחם משם.
אבל (אחרי שהמפלגה כבר קיימת, כדברי כת"ר) אין צורך להיסחף להצעות משונות (ופרובוקטיביות) של סגירת המפלגה (לא התכוונתי ברצינות...), אלא לוויתורים פשוטים במכסת הנציגים, שלא יהיה שש-ארבע אלא חמש-חמש או כל כיו"ב. הלוא הטעם הוא אותו טעם עצמו.

ולעיקר העניין, עיקר טענת ר' דב היתה שאין זקן שבדור יכול לכפות דעתו בענייני פוליטיקה על כל שאר חכמי הדור. אך הוא הרי לא צריך לכפות, אלא להורות למי שבאים מיוזמתם לשמוע בקולו.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 04, 2024 11:19 pm

צודק.

אגב, תפס אותי הלשון והקביעה המפורשת:
מחשבה אחת כתב:ציטוט קצר:
תקיפים תוקפניים ואלימים כיריבינו ומתנגדינו.


ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ב' פברואר 05, 2024 9:06 am

צופה_ומביט כתב:והוא טען שלבני התורה אין מה לעסוק בפוליטיקה, דהיינו שיש להשאיר זאת הלאה לעסקונה החסידית

איני יודע בן כמה כב’ מעלתו, והאם זוכר את שמות הנציגים דאג והטענות כלפיהם.
עכ’’פ צריך שוב להכחיש את מה שעולה כאן מנימת הדברים כאילו העסקנים ’החסידיים’ הם בזזנים, גנבים, חנפים ועושי עוול,
מול בני התורה - המכונים כהשתא ’ליטאים’.
זאת לא הייתה טענת הרב שך, גם לא יכלה להיות בשום אופן.
פרוש ולורנץ היו ’ליטאים’.
והנציגים ’החסידים’ שלוימה יענקב גרוס ויודא מאיר אברמוביץ, היוו סמל היושר, ניקיון הכפים וההגינות.

אלא הטענה הנצחנית, שאודותיה התייחס הגרד’’ל, הייתה שהם אינם הנציגים המייצגים את בני התורה.
זאת אומרת, להפוך זאת, את הבני תורה הרבים, לסיעה בסיעות אגודת ישראל.
יש סיעה מרכזית שרובה יוצאי פולין וגור, יש סיעה רומנית הונגרית, יש סיעה ירושלמית של פרוש - אף שהם רובם ’ליטאיים’, ותהיה סיעת אב’’ת. כשאפילו צא’’י של לורנץ, לא נחשבת סיעת בני התורה.

אז אני מבקש במחילה, למרות הטענות על שחיתות נציג זה או אחר,
אי אפשר להניח על זה את טענות הרב שך, ובטח לא להשמיץ נציגים הגונים וראויים שהיו סמל ליושר ונקיות, בוודאי ביחס לעמיתיהם שזכו ליותר נאמנות מהרב שך.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 05, 2024 9:48 am

צודק. חטאתי בלשוני.
סליחה ומחילה.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי הרואה » ב' פברואר 05, 2024 12:32 pm

איך הגעתם בכלל לנידון הזה של הפוליטיקות הפנימיות של אגודת ישראל בשנות המ' מאי נפקא מינה ואיך זה קשור לאיזשהו נידון רלוונטי ולפורום פה...


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 158 אורחים