מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' מאי 11, 2021 10:45 pm

לבי במערב כתב:
זאב ערבות כתב:וזה מה ששאלתי: האם אדם שנמצא לבדו ג"כ מרגיש איזושהי התעלות או שניתן להשיג זאת רק כשנמצאים בתוך ההמון החוגג.
אדם הנמצא לבדו בחג השבועות, ללא אוירת ה'משמר' וה'רציפות', מרגיש את אותה ההתעלות?
במילים פשוטות: ברור שהציבור המתאסף משפיע, לטוב ולמוטב (ויש בזה עומק דברים ע"פ סוד ופשט, ואכ"מ), אך מאן יימר שיש בזה נפק"מ לנדון אם השמחה ראוי או לא?!
[לדידי פשוט וברור שהשמחה ביום זה קדושה ונעלית היא - כולל האכילה, שתי' ושמחה גשמית כפשוטה - שכן מפורש בדברי רבותינו המקובלים. ולולי דמסתפינא מחבראי, ראוי הי' לומר שהמפקפק אחר קדוש ה' האריז"ל - ותלמידו מהרח"ו אף הוא בכלל - יש לבדוק אחריו].

בשנה שעברה רבים היו בסגר בשבועות והתפללו ביחידות, האם לא הרגישו התעלות? אכן צר לי על מי שלא יכול לחוות התעלות בלי המונים סביבו. אמנם יש דברים שצריך ציבור, אך צריך לקיים את התורה אף במדבר כשנמצאים לבד (או להבדיל בתפיסה או בחדר מוגן) ולנסות עד כמה שאפשר להרגיש התעלות כל אחד לפי מדרגתו. אני מתאר לעצמי שהמהר"ם מרוטנבורג הרגיש התעלות אף בתפיסה.
ולצערי (לא לדעתי!) כל פעם כשכותבים "יש בזה עומק דברים עפ"י סוד" איני מבין במה המדובר שכן אין לי עסק בנסתרות ולא למדתי את תורת האר"י וגוריו ואני רק מבין את קיום המצוות הפשוט שניתן לנו, ואם זה חסרון - אז החסרון הוא שלי ואקווה שלא אצטרך לתת על כך את הדין יום אחד שלא קיימתי את התורה עפ"י סוד.
ומה שפשוט לדידך לא חייב להיות פשוט לאחרים ואין עליהם שום חיוב לפזז ולרקד ביום זה מפני שכן מפורש בדברי המקובלים. רב ברעוודה היה אומר בשיעוריו: אני פוסק עפ"י הלכה ולא עפ"י קבלה! וכתלמידו אני נוהג כמוהו, ולהרחיק לכת ולומר שמי שלא מתנהג עפ"י מנהג האר"י בל"ג בעומר - בין התכוונת אלי או מאן דהו אחר - שצריך לבדוק אחריו זה כבר מרחיק לכת והוצאת שם רע.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' מאי 11, 2021 10:59 pm

קצת סדר, אחר המחילה:
א. גם כת"ר מודה, מן הסתם, כי קשה יותר להגיע לאוירת ההתעלות שבישיבה כשנמצאים בדד בבית ובשדה (וחובת האדם בעולמו אינה שייכת לנדון). א"כ מסכימים אנו, וזו העובדה הפשוטה שציינתי.
ב. שרש הענין ע"פ סוד הוא במארז"ל "כל בי עשרה שכינתא שריא", שהוא חלק מתורתנו הנגלית (סנהדרין לט, א), ותקותי כי לכת"ר יש עסק בו.
ג. בין 'לא לנהוג כדעת המקובלים' (שמקורו בפלוגתא שבאו"ח סי' כה, כנודע) ועד זלזול בדברי־קדשם ולעג לקדושת שמחת ל"ג בעומר (דבר שלא האשמתי בו ח"ו את כת"ר, אך עכ"פ זו היתה טענתי) - יש מרחק די־גדול, ובצדק.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' מאי 11, 2021 11:14 pm

בכוונה לא הבאתי את חב"ד, שידעתי שבשכתוב הגדול של ההיסטוריה שחלה בדור הששי, יוצרו כל מיני מסורות של חגיגת ל"ג בעומר. אבל מזמן אמת לא מצאתי. וזכרונותיו של רפאל כהן מראים שלא היתה חגיגה גדולה אף בימי הרש"ב. כנראה שעדיין לא הכיר את השכתוב הגדול בשעת כותבו את 'ליובאוויטש וחייליה'.

מ"מ הרשימה של גדולי החסידות שהבאתי אינם אדמו"רים בלתי ידועים, מהם עיקר ומהם יתד לכמעט כל גזעי החסידות שיש לנו היום.

אלו שחולקים עלי כביכול, ובמקום להביא ראיות ומקורות, מתנפלים על זה שאני נחוש בדעתי, שידעו שהנידון איננו לפ"ב, אלא האסון במירון.
נערך לאחרונה על ידי ליטוואק פון בודאפעסט ב ג' מאי 11, 2021 11:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' מאי 11, 2021 11:27 pm

לבי במערב כתב:קצת סדר, אחר המחילה:
א. גם כת"ר מודה, מן הסתם, כי קשה יותר להגיע לאוירת ההתעלות שבישיבה כשנמצאים בדד בבית ובשדה (וחובת האדם בעולמו אינה שייכת לנדון). א"כ מסכימים אנו, וזו העובדה הפשוטה שציינתי.
ב. שרש הענין ע"פ סוד הוא במארז"ל "כל בי עשרה שכינתא שריא", שהוא חלק מתורתנו הנגלית (סנהדרין לט, א), ותקותי כי לכת"ר יש עסק בו.
ג. בין 'לא לנהוג כדעת המקובלים' (שמקורו בפלוגתא שבאו"ח סי' כה, כנודע) ועד זלזול בדברי־קדשם ולעג לקדושת שמחת ל"ג בעומר (דבר שלא האשמתי בו ח"ו את כת"ר, אך עכ"פ זו היתה טענתי) - יש מרחק די־גדול, ובצדק.

א. אני מודה שבדרך כלל קל יותר להרגיש התעלות וכדומה בציבור, אך היום רוב כל הציבור התרגל לכך בצורה כזו שבלי הציבור לא יכול להרגיש, וזה לדעתי חסרון כיוון שכפי שהוכח לנו בשנה החולפת וכעת עם המטחים אדם צריך לדעת לקיים את המצוות, ובכלל זאת את ענין השמחה שבהם גם במצבים שלא מאפשרים לו להיות בציבור. בין אם זה חיוב להיות בשמחה ואו כל ענין אחר, איני צריך שהמקובלים יאמרו לי זאת.
ב. יש הבדל בין שכינתא שריא כל בי עשרה לבין החיוב להיות בשמחה. זה שהשכינה שורה לא אומר בהכרח שהאדם ירגיש שמחה, ולקחת אדם שלא מעוניין בכך בכח למעגל הריקודים, כלומר לאלץ אותו להיות בשמחה שבאמת לא באה מפנמיותו אלא מאילוצים חיצוניים להראות חברותי וכלא פורש מהציבור לא מקובל עלי.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי פולסברג » ד' מאי 12, 2021 7:51 am

שמעתי מרבי ליפא געלדווערטה, בדברו אודות האסון:

מלפני רבות בשנים קרה אסון בישראל, ואנשים התבטאו בסגנון שזה "משיח'ס צייטען" - ימות המשיח, כאילו זהו תגובה רוחנית ונעלה למה שקרה.
ואמר ע''ז הגרא''מ שך, שלדבר כזאת בזמן אסון כזו, ה''ה עוד דרך של 'מקרה בעלמא' של הרמב''ם... היינו שאינו נוגע אלי ואיני צריך לעשות חשבון הנפש ולא כלום, רק הוא דבר חיצוני...

והדברים נפלאים.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי פולסברג » ד' מאי 12, 2021 8:13 am

ועוד מהנ''ל:

מהיכ''ת לכנות את הנפטרים 'קדושים וטהורים', הלא לא נהרגו על קידוש השם. אך הלא כעי''ז כתב בהקדמת הפנ''י -

ואחת שהיא הנה קבלתי עלי לחובה ונדרתי בדבר הנדור בעת צרתי ביום חרון אף ה' יום ג' כסליו שנת תס"ג לפ"ק בק"ק לבוב, שליו הייתי בביתי ורענן בהיכלי עם חבירים ותלמידים המקשיבים לקולי, ופתע פתאום היתה מעיר לגל הפוכה כמו רגע לא חלו בה ידים וקול זעווה לא שמענו כי אם קול הבערה יצאה לחלק, ומראה אש הגדולה והמתלקחת אשר עלה בארמנותינו ובחלונינו ע"י כמה חביות גדולות ונוראות מלאים פולוויר שהיה לשריפת אש עד שנהרסו הבתים ממגורותם כמה בתים גדולים ובצורות חומה עד לשמים הושפלו עד לעפר ערו עד היסוד בהן ונהרגו כששה ושלשים נפשות קדושות מישראל.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי איש גבעות » ד' מאי 12, 2021 8:43 am

הפני יהושע מכנה אותם קדושים מתוקף היותן נפשות. לפי דבריו אפשר באותה מידה להתבטא על מי שנספה בתאונת דרכים שהוא קדוש.
התמיהה היא מדוע אנו מכנים את הרוגי מירון קדושים ואילו את הנספים בשאר האירועים הטרגיים איננו מכנים קדושים.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' מאי 12, 2021 10:05 am

ולהטעים עוד קצת, נראה מסגנון לשון הפנ"י שהוא בא להדגיש את גודל האבדן. שכל נפש מישראל היא קדושה. ולא משהו מסויים במה שזה היה צרת רבים.

ובלא"ה הרי בגמרא כתוב "ישראל קדושים הם", ועוד לשונות כאלו, וא"כ אפשר לדבר על כל ישראל, חיים ולהבל"ח מתים, כ"קדושים." אלא מאי, בדרך כלל לא מדברים כך, אז השאילה מדוע כאן כן.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 12, 2021 10:54 am

א.
זאב ערבות כתב:היום רוב כל הציבור התרגל לכך
ובדורות הקודמים?
ברור שהאוירה הציבורית השפיעה, משפיעה ותשפיע. לכל היותר ניתן לומר כי 'אדם השלם' ראוי לו שיתעלה מדרגא זו, אך אנשים כערכנו - יש להם תועלת (והפסד) באוירה שסביבם, וכמ"ש הרמב"ם (שחי לפני יותר מתשע־מאות שנה...) בהל' דעות רפ"ו (ובכ"מ במו"נ).

ב. הוא אשר אמרתי: שרש הענין ע"פ סוד הוא ממארז"ל הנ"ל, ולא שממנו יש הכרח להאמור.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 12, 2021 11:01 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:רפאל כהן
אפילו תואר 'ר'', המוצמד אוטומטית לשמו של כל גבר בוגר, לא הואיל מר להעניק לו... וזו היא קלה שבקלות מזלזולים שבהודעתו על גאונים וקדושים.
הרר"נ הכהן לא חי ב'דור הששי'? [ושמא, אם תזכה ותתבונן בדברי־קדשו של כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ מליובאוויטש נ"ע, תווכח ותבין שאין כל סתירה; אך כנראה שהבחנה כזו זוכים לה רק בעלי מבט אובייקטיבי, ולא משוחדים בריבוי שנאה כמותך. ומסיימין בטוב].

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' מאי 12, 2021 1:51 pm

שמו נודע בשער בת רבים כ'פולע קאהן', למה שאקפיד יותר מהאפיפור עצמו?

ובאמת, אף אם נאמר שיש קורטוב אמת ב'זכרונות' הדור הששי, אין לזה שום קשר למה שעושים היום. יצאו לשדות ואכלו ביצים מבושלים, ולכן צריכים לעשות מדורות, תהלוכות, משחקי קסם ועוד? ה'מנהג' שהיה, בוטל כליל. ועכשיו התחילו 'הנהגה' חדשה, וסומכים על סילוף ה'זכרונות'.

ושמא כאשר תתפטר מגודל השנאה שלך, תבין את דבריי הקדושים והטהורים הזקוקים וכו' וכו'.

אראל
הודעות: 3354
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי אראל » ד' מאי 12, 2021 4:21 pm

זאינץ כתב:רוב צדיקי החסידות ערכו שולחן בלג''ב בהתלהבות יתירה תוכל לבדוק זאת בנקל מאד[הבית יוסף והאור החיים ג''כ עלו לג''ב למירון]אלו שהזכרת זה שאלה עליהם באמת דהרי עניין העליה למיירון הוזכר באר''י במפורש הן בפע''ח הן בש''ה ונתכנה במשנת חסידים ובסידור ר' שבתי בשם מצווה[וכן הוזכר בשל''ה ובלחם מן השמים ונגיד ומצווה]זה שלא עלו כי הליטאים תמיד לא עשו עסק מעניינים אלו ומהם אין ראיה שמוריד מגדולת העניין.

בראזוואדוב ובדזיקוב הי' עסק גדול בל"ג בעומר, תפתח ספר עטרת ישועה ותראה
יש סיפור איך שנפגשו הה"ק מראזוואדאוו עם הה"ק מצאנז בהילולת הרר"מ מרימנוב, אז הסתגרו אלו השנים, ואח"כ סיפר הה"ק מראזוואדוב, שבשיחה זו גילה לו הה"ק מצאנז סוד של ל"ג בעומר
אבל, כל אלו הצדיקים לא הדליקו מדורות במקומם.... זה מנהג חדש לחלוטין, ובפרט בחו"ל

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 12, 2021 4:48 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בוטל כליל.
אינו אמת.
[יציאה לשדות היינו ה'תהלוכות', אלא שטחו עיניו מראות מפני שוחד השנאה והנקמה].


אראל כתב:הי' עסק גדול בל"ג בעומר
וע"ז הוא הדיון, לא על האופן המדויק בו צוין ענין ל"ג בעומר ושמחתו.

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מאי 12, 2021 5:00 pm

לבי במערב כתב:א.
זאב ערבות כתב:היום רוב כל הציבור התרגל לכך
ובדורות הקודמים?
ברור שהאוירה הציבורית השפיעה, משפיעה ותשפיע. לכל היותר ניתן לומר כי 'אדם השלם' ראוי לו שיתעלה מדרגא זו, אך אנשים כערכנו - יש להם תועלת (והפסד) באוירה שסביבם, וכמ"ש הרמב"ם (שחי לפני יותר מתשע־מאות שנה...) בהל' דעות רפ"ו (ובכ"מ במו"נ).

ב. הוא אשר אמרתי: שרש הענין ע"פ סוד הוא ממארז"ל הנ"ל, ולא שממנו יש הכרח להאמור.

ומדוע שכל אחד לא יעשה לעצמו חשבון נפש מה גורם לו להתעלות. החיד"א כותב באחד מספריו ר"ת בד"ד = בכל דרכיך דעהו. היום יש מה שנקרא מנהג עדר, כמו כבשים שהראשון הולך וכולם אחריו, זה לא חידוש שלי אלא של הגר"ש ברעוודה. מי שטוב לו כך, שיבושם לו, הבעיה כפי שציינתי מה יעשה אותו אחד כשלא יהיה לו את ההמונים סביבו? האם יוכל להתעלות בעבודת ה' או שתהיה לו צניחה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' מאי 12, 2021 5:12 pm

לבי במערב כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בוטל כליל.
אינו אמת.
[יציאה לשדות היינו ה'תהלוכות', אלא שטחו עיניו מראות מפני שוחד השנאה והנקמה].

ועכשיו, הכתיבה בפורום אוצה"ח היא היציאה לשדות. ולאחמ"כ המניעה מלכתוב בפורום אוצה"ח היא התהלוכה. וכן הלאה, כל אחד כפי רצונו ותאוותו.


לבי במערב כתב:
אראל כתב:הי' עסק גדול בל"ג בעומר
וע"ז הוא הדיון, לא על האופן המדויק בו צוין ענין ל"ג בעומר ושמחתו.

כמו שכתבתי, שרק בראזוואדאוו היה עסק גדול, והיה מצויין כשם דבר משום שבשאר המקומות, גדולים וקטנים גם יחד, לא היה עסק גדול כלל.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 12, 2021 5:34 pm

זאב ערבות כתב:מה יעשה אותו אחד כשלא יהיה לו את ההמונים סביבו?
מה שיעשה המתגורר "במדינה שמנהגותי' רעים" (ל' הרמב"ם שם).

זאב ערבות כתב:ומשמע שיש סכנה לעלות לקבר של הצדיק ביום היארצייט
יש סכנה בעלי' לקברו של מהרצ"א ביום פקודתו, מפני שציוה כן.
אצל צדיקים אחרים לא שמענו כזאת, ועל רשב"י - אדרבא, בפירוש איתמר איפכא.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 12, 2021 5:35 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:וכן הלאה.
מיט ליצנות מ'ענטפערט ניט קיינעם, נאר זיך צו בארוהיגען. לחיי.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' מאי 12, 2021 5:38 pm

הרב לבי במערב, החכם עיניו בראשו לידע שיש כותבים שאין צריך כלל לקרוא את דבריהם, לא כ"ש להגיב, ועאכו"כ שלא להכנס עמהם בוויכוח טיפשי ובלתי נגמר. חבל על עמודים ארוכים של הבל וריק.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 12, 2021 5:40 pm

כעצתו אעשה מכאן ולהבא, בל"נ. והנני מוסר מודעא בזה - שאין שתיקתי כהודאה ח"ו.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' מאי 12, 2021 5:48 pm

מיר ווייסן שוין נישט וועלכע איז די ליצנות און וועלכע איז די שתיקה. ווען דו שרייבסט אז תהלוכה במקום טיול, דאס איז ליצנות צו אמת?

יתן חן
הודעות: 283
הצטרף: ו' ספטמבר 09, 2016 3:30 am

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי יתן חן » ד' מאי 12, 2021 6:10 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כל אחד כפי רצונו ותאוותו.
כמו שכתבתי, שרק.....
בעברית כותבים - מיצית.
כל באי שער הפורום כבר יודעים שלרוחב דעתך התיקון לאסון מירון הוא בביטול חגיגת ל"ג בעומר בכל מכל.
מה התועלת, למען ה', להמשיך ולהציק לאותם חוגים שנהגו וינהגו הלאה שלא כגודל הבנתך אלא עפ"י הבנתם או הבנת מורי דרכם.
די.

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מאי 12, 2021 6:21 pm

יתן חן כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כל אחד כפי רצונו ותאוותו.
כמו שכתבתי, שרק.....
בעברית כותבים - מיצית.
כל באי שער הפורום כבר יודעים שלרוחב דעתך התיקון לאסון מירון הוא בביטול חגיגת ל"ג בעומר בכל מכל.
מה התועלת, למען ה', להמשיך ולהציק לאותם חוגים שנהגו וינהגו הלאה שלא כגודל הבנתך אלא עפ"י הבנתם או הבנת מורי דרכם.
די.

כמדומני שאינכם מבינים את לפ"ב, לפי הבנתי (ואני מסכים עמו) לא זו כוונתו אלא הוא מציאותי ומנסה להסביר שאם המקום לא בטיחותי - עד שיתוקנו הכשלים זה חוסר אחריות ללכת לשם בהתקהלות המונית (לא אתייחס שוב לבעיות חוסר הצניעות הקיימות במתחם). יש מה שנקרא שכל ישר וצריך להפעיל אותו ולא לסמוך על נסים ונפלאות וכפי שהוכח לצערינו השנה. יתקן אותי הנ"ל אם לא כיוונתי לדבריו.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי ישראליק » ד' מאי 12, 2021 6:28 pm

אם להתלוצץ מכל דבר שיש בו איזה קשר ליהדות, ומכל הקדוש לנו, בכל מיני מסוות - נקרא שכל הישר, מה נקרא טפשות?

כמו הפתגם: "מיט אזעלכע פריינט ווער דארף שונאים?"

לפי השכל הישר הזה היו צריכים כל תושבי ארץ ישראל לעזוב את מקומם עד שהמקום יהי' בטוח, לא?!

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מאי 12, 2021 6:38 pm

סלח ישראליק היקר, אך החכמולוגיה שלך לא במקום, ראשית כפי שאכן ניתן לראות כעת א"י היא מקום סכנה אם לא שומרים את קדושת המקום כפי שציווה הקב"ה ורק השבוע קראנו בתוכחה שתקיא הארץ אתכם ולמרבה הצער רוב תושביה לא רק שלא שומרים על המצוות ולא רק שמתייחסים באדישות אלא אף מנסים לעקור את הדת וכפי שהבד"ץ מראה לכולם. אך כאן לא מדובר בכך אלא פשוט באמצעי זהירות שיש לכל בר דעת לנהוג ולא לסמוך על כך שההליכה למירון תגן עליו מן הפורענות, לא מדובר פה בחוסר בטיחות מדיני שיכול לקרות בכל מקום - למשל רוסיה יכולה לשלוח טיל גרעיני לניו יורק בכל רגע, אלא למי שהולך מעצמו למקום הסכנה, למשל שיודע שיש גשר רעוע, אך הולך עליו אף על פי כן בתקווה שלא יפול עד שיעבור, אך אם אכן נפל בעודו עליו - הפשיעה היא שלו בפרט אם ידע על כך. במירון מן הסתם ההמונים לא ידעו שהמקום לא בטיחותי ולכן האשמה על קולר מי שהיו אחראים על כך, והאדמורים שהדליקו את המדורות או הגבאים שלהם אף הם היו צריכים לוודות זאת.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי ישראליק » ד' מאי 12, 2021 6:47 pm

ארץ ישראל היא לא פחות סכנה מהר מירון, וכמו שכל מי שהולך בארץ ישראל מקוה שלא יקרה לו אסון ח"ו, הרבה פחות מזה חשבו המשתתפים בהר מירון שלא יקרה להם אסון

הנקודה השנית שכתבתי, ועל זה לא קבלתי ממעכ"ת תגובה, היא שלפ"ב מתלוצץ מכל דבר הקדוש לנו, ותמוה הדבר, איך אתה רואה בדבריו שכל הישר

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מאי 12, 2021 6:59 pm

כל מקום הוא בחזקת סכנה!!! ומגוחך לומר שההולך בא"י מקוה מקוה שלא יקרה לו אסון! האם יש מישהו בעולם המקווה שכן יקרא לו אסון? אסונות קורים לא לפי מחשבותיו ולא לפי מה שהאדם מקוה או לא. וכנ"ל לא חשוב מה חשבו המשתתפים במירון, אם מעט ואם הרבה, אם המקום לא בטוח מבחינה פיסית - כמו קיר רעוע - אסור ללכת לשם אפילו שמדובר בהפסד של התעלות רוחנית שתהיה אשר תהיה והנה באה המציאות וטפחה על פני כל המקווים (שספק אם בכלל חשבו על הדבר לפני שהלכו הלא עד עתה שנים רבות לא ארע דבר אז מן הסתם חזקה אף הפעם לא יקרה).
ובקשר ללפ"ב, איני מכירו אך היה לי מספיק התכתבות עמו לדעת שהוא לא בא מנקודת התלוצצות אלא זה סגנון הכתיבה שלו (וכמו שאותי רבים לא הבינון בתחילת השתתפותי בפורום) והוא מתכוון לומר שההמונים לא לקחו בחשבון שיש סיכון במבנה עצמו ושהתקהלות המונית כאשר המונים צפופים מועדת לפורענות וכפי שראינו במקרים דומים בפרט בהלוויות.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי ישראליק » ד' מאי 12, 2021 7:34 pm

אז אנחנו בדף אחד, שכל מקום היא בחזקת סכנה; אז למה להתקיף את החסידים הפרימיטיבים שרוצים קצת התעוררות, שצריכים לעשות סדר שם?!
האסון שקרה במירון הי' משמים לסיבות שרק הקב"ה יודע. והרבנים הגאונים שליט"א, כל אחד מעורר על דברים שלפי דעתו יכול לעורר רחמי שמים שימתקו הדינים מעל עם ישראל, אז מהו ההתקפה על החסידים שרוצים לבוא שם ולהתעורר לעבודת ה' וכו', אם יש לזה מקור או אין, תן להם לישראל להרגיש התעלות רוחניות, אם זה אמיתי, ואם יש לזה מקור או מסורה - לא משנה.
בכל מקום צריכים רחמי שמים, ומהו ההתקפה על הנוסעים למירון?!

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' מאי 12, 2021 8:38 pm

ישראליק כתב:אז אנחנו בדף אחד, שכל מקום היא בחזקת סכנה; אז למה להתקיף את החסידים הפרימיטיבים שרוצים קצת התעוררות, שצריכים לעשות סדר שם?!
האסון שקרה במירון הי' משמים לסיבות שרק הקב"ה יודע. והרבנים הגאונים שליט"א, כל אחד מעורר על דברים שלפי דעתו יכול לעורר רחמי שמים שימתקו הדינים מעל עם ישראל, אז מהו ההתקפה על החסידים שרוצים לבוא שם ולהתעורר לעבודת ה' וכו', אם יש לזה מקור או אין, תן להם לישראל להרגיש התעלות רוחניות, אם זה אמיתי, ואם יש לזה מקור או מסורה - לא משנה.
בכל מקום צריכים רחמי שמים, ומהו ההתקפה על הנוסעים למירון?!

כמובן שצריך לאפשר את העלייה מירונה, שהרי ישנן ק''ק שהעניין הזה חשוב להם מאד תהיה הסיבה אשר תהיה.

אבל, חובה לא לאבד את הפרופורציה. ולכן, חובה גמורה להגביל את מספר העולים והמשתתפים בהדלקות הגדולות בהתאם ליכולת הקיבול ההגיונית של המקום שיהיה ללא חשש ממשי של סכנת נפשות.
(כמובן, שאם יצליחו ליישר את השטח ולהוסיף כניסות ויציאות וכיו''ב, אזי יהיה אפשר להכניס כמות גדולה יותר של אנשים, וגם אז -לא מאות אלפים ביממה אחת!).

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 12, 2021 8:53 pm

לבי במערב כתב: ועל רשב"י - אדרבא, בפירוש איתמר איפכא.


היכן?

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי ישראליק » ד' מאי 12, 2021 9:25 pm

בברכה המשולשת כתב:היכן?

בדברי מהרצ"א בעצמו:

ג) ובזה תבין מנהג ישראל תורה הוא להדליק נרות ומאורות ביום זה, לכבוד האור כי טוב שמתחיל להתנוצץ ביום זה היקר ל"ג בעומר טו"ב ימים קודם מתן תורה, ולכבוד נשמת מאור התורה בוצינא קדישא אשר נתגלה ביום הזה, וביום הזה עלה לשמי מרומים והוא יומא דהילולא דיליה לאורו נסע ונלך, לכבוד ספרו הקדוש זהר המאיר ומבהיק מסוף העולם ועד סופו (אשר כתב ר' אבא ביום הזה), והוא מאיר לנו בגלותינו עד כי יבא משיח צדקנו דאתמר ביה ויאמר אלקים יה"י או"ר (בגימטריא ע"ב ס"ג מ"ה ב"ן) זה אורו של מלך המשיח יבא במהרה בימינו ויגלה לנו האור הגנוז, והמשכילים יזהירו כזהר הרקיע, ותבין לפי"ז אשר נתאמת לנו מאנשי אמת אשר השמחה ביום הזה על ציון ר' שמעון בן יוחאי היא שלא כטבע דכתיב אור צדיקים ישמח [משלי יג ט]:

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 12, 2021 10:00 pm

ישראליק כתב:
בברכה המשולשת כתב:היכן?

בדברי מהרצ"א בעצמו:

ג) ובזה תבין מנהג ישראל תורה הוא להדליק נרות ומאורות ביום זה, לכבוד האור כי טוב שמתחיל להתנוצץ ביום זה היקר ל"ג בעומר טו"ב ימים קודם מתן תורה, ולכבוד נשמת מאור התורה בוצינא קדישא אשר נתגלה ביום הזה, וביום הזה עלה לשמי מרומים והוא יומא דהילולא דיליה לאורו נסע ונלך, לכבוד ספרו הקדוש זהר המאיר ומבהיק מסוף העולם ועד סופו (אשר כתב ר' אבא ביום הזה), והוא מאיר לנו בגלותינו עד כי יבא משיח צדקנו דאתמר ביה ויאמר אלקים יה"י או"ר (בגימטריא ע"ב ס"ג מ"ה ב"ן) זה אורו של מלך המשיח יבא במהרה בימינו ויגלה לנו האור הגנוז, והמשכילים יזהירו כזהר הרקיע, ותבין לפי"ז אשר נתאמת לנו מאנשי אמת אשר השמחה ביום הזה על ציון ר' שמעון בן יוחאי היא שלא כטבע דכתיב אור צדיקים ישמח [משלי יג ט]:


ייש"כ על המקור.
ותודה על הטרחה.
אני התכוונתי לשאול אם יש לזה מקור בכתבי המקובלים.

זאינץ
הודעות: 499
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי זאינץ » ד' מאי 12, 2021 10:02 pm

אראל כתב:
זאינץ כתב:רוב צדיקי החסידות ערכו שולחן בלג''ב בהתלהבות יתירה תוכל לבדוק זאת בנקל מאד[הבית יוסף והאור החיים ג''כ עלו לג''ב למירון]אלו שהזכרת זה שאלה עליהם באמת דהרי עניין העליה למיירון הוזכר באר''י במפורש הן בפע''ח הן בש''ה ונתכנה במשנת חסידים ובסידור ר' שבתי בשם מצווה[וכן הוזכר בשל''ה ובלחם מן השמים ונגיד ומצווה]זה שלא עלו כי הליטאים תמיד לא עשו עסק מעניינים אלו ומהם אין ראיה שמוריד מגדולת העניין.

בראזוואדוב ובדזיקוב הי' עסק גדול בל"ג בעומר, תפתח ספר עטרת ישועה ותראה
יש סיפור איך שנפגשו הה"ק מראזוואדאוו עם הה"ק מצאנז בהילולת הרר"מ מרימנוב, אז הסתגרו אלו השנים, ואח"כ סיפר הה"ק מראזוואדוב, שבשיחה זו גילה לו הה"ק מצאנז סוד של ל"ג בעומר
אבל, כל אלו הצדיקים לא הדליקו מדורות במקומם.... זה מנהג חדש לחלוטין, ובפרט בחו"ל

דיברתי על עצם התייחסות והעסק מלג''ב לא על מדורות.

זאינץ
הודעות: 499
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי זאינץ » ד' מאי 12, 2021 10:07 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
לבי במערב כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בוטל כליל.
אינו אמת.
[יציאה לשדות היינו ה'תהלוכות', אלא שטחו עיניו מראות מפני שוחד השנאה והנקמה].

ועכשיו, הכתיבה בפורום אוצה"ח היא היציאה לשדות. ולאחמ"כ המניעה מלכתוב בפורום אוצה"ח היא התהלוכה. וכן הלאה, כל אחד כפי רצונו ותאוותו.


לבי במערב כתב:
אראל כתב:הי' עסק גדול בל"ג בעומר
וע"ז הוא הדיון, לא על האופן המדויק בו צוין ענין ל"ג בעומר ושמחתו.

כמו שכתבתי, שרק בראזוואדאוו היה עסק גדול, והיה מצויין כשם דבר משום שבשאר המקומות, גדולים וקטנים גם יחד, לא היה עסק גדול כלל.
הרה''ק ר' ברוך ממזיבוז אדמור''י חב''ד צאנז [ברשימות כ''ק אדמו''ר הריי''ץ ישנו אפילו תיאור על שולחן שעשה הבעש''ט לכבוד לג''ב]וכן גדולי החסידות שדרשו רבות בענייני לג''ב בספריהם אינם מספיק ראיה?

אראל
הודעות: 3354
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי אראל » ד' מאי 12, 2021 10:23 pm

זאינץ כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
לבי במערב כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בוטל כליל.
אינו אמת.
[יציאה לשדות היינו ה'תהלוכות', אלא שטחו עיניו מראות מפני שוחד השנאה והנקמה].

ועכשיו, הכתיבה בפורום אוצה"ח היא היציאה לשדות. ולאחמ"כ המניעה מלכתוב בפורום אוצה"ח היא התהלוכה. וכן הלאה, כל אחד כפי רצונו ותאוותו.


לבי במערב כתב:
אראל כתב:הי' עסק גדול בל"ג בעומר
וע"ז הוא הדיון, לא על האופן המדויק בו צוין ענין ל"ג בעומר ושמחתו.

כמו שכתבתי, שרק בראזוואדאוו היה עסק גדול, והיה מצויין כשם דבר משום שבשאר המקומות, גדולים וקטנים גם יחד, לא היה עסק גדול כלל.
הרה''ק ר' ברוך ממזיבוז אדמור''י חב''ד צאנז [ברשימות כ''ק אדמו''ר הריי''ץ ישנו אפילו תיאור על שולחן שעשה הבעש''ט לכבוד לג''ב]וכן גדולי החסידות שדרשו רבות בענייני לג''ב בספריהם אינם מספיק ראיה?

ודאי מספיק ראיה, [אך לא ללפ"ב הנ"ל...]
אלא שציינתי בראזוואדאוו הי' ל"ג בעומר עסק גדול, היינו שהי' אז יום נשגב ומיוחד לפעול ישועות, וכל השווערע קוויטלעך קרא אז

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' מאי 12, 2021 10:26 pm

דרשו רבות איננה חגיגה וגם לא תהלוכה, וההבדל הוא פשוט.
הריי"צ לא ראה את הבעש"ט ואין לנו שום עדות על ה'טיש' הזה, וכבר הערתי למעלה על שכתוב ההיסטוריה שבדור הששי. ור' ברוך ממז'יבוז לא עשה תהלוכה, ולא מדורה, אלא ירה בחץ וקשת, לפי מספרי הסיפורים. וכן יעשו כל נכדיו ותלמידיו הצועדים בדרכו, כולל שאר הדברים שהיה עושה. ואני כתבתי בראשונה שראזוואדאוו היה יוצא מן הכלל, לכן דיברו ע"ז. וזה ראזוואדאוו גרידא, לא דזיקוב, לא ראפשיץ, ולא שאר מקומות. מסופקני אם בנו ר' איציקל היה עושה כן, אבל אם כן אז אם ר' אליעזר יודקאווסקי היה עושה עסק גדול מזה, לא היה מפריע כ"כ.

זאב ערבות אינו מביע את הכוונה שלי כלל.
יצרו מנהג חדש, מנהג שאיננה נחלת כלל ישראל, ברוב רובו של הקהלות והחוגים. ולא עוד, אלא הקדישו את המנהג הזה, עד שזה מצדיק המון דברים שמצוות דאורייתא לא היו מקדישים.
כאשר התחילו עם המדורות בחו"ל, שאלתי מנהל של חדר מסויים למה הוא עושה את זה, והוא ענה לי "בידור כשר". כלומר, שצריכים לעשות בידור עם הילדים, ופה מצאו איזה תירוץ. נו נו, אבל בשנה זו למשל, כאשר ברור שיום ל"ג בעומר לא היה יום מוכשר לבידור, האם ביטלו את זה? האם הבינו שזה עדיין אינו אלא בידור, וצרת הרבים דוחה אותו? ב"ה שכמעט כל החדרים שבליקווד ביטלו את אירועי ל"ג בעומר (בחדר של הילדים שלי לא עושים מדורה כלל, אבל הדברים האחרים). אבל אדמו"ר אחד, שלא אביו ולא זקניו עשו מדורה, החליט לפני כמה שנים לעשות מדורה. ולמען ה' לא היה מוכן לבטל את זה השנה הזו?

חלק עיקרי מהיהדות שלנו הוא קשיות ערפינו, שהמנהגים שלנו הם מוצקים מדור דור, בנויים ומיוסדים על אדני פז. כאשר אנחנו מוכנים לשנות נוהלים ולאמץ מנהגים חדשים תוך לילה אחד, ולהקדיש אותם לאחמ"כ כאילו היו מנהגי הנביאים, חסר לנו בחלק זו של היהדות. ישראל'יק - אתה זה שמתלוצץ על ה'דבר הקשור ליהדות', על חוזק המנהגים שלנו ותוקפם. בברסלב באוקריינא לא עשו מדורות ולא ידעו ל"ג בעומר מהו.

זה הדבר שמפריע לי מחגיגת ל"ג בעומר במתכונתו של היום.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי ישראליק » ד' מאי 12, 2021 10:32 pm

בברכה המשולשת כתב:
ישראליק כתב:
בברכה המשולשת כתב:היכן?

בדברי מהרצ"א בעצמו:

ג) ובזה תבין מנהג ישראל תורה הוא להדליק נרות ומאורות ביום זה, לכבוד האור כי טוב שמתחיל להתנוצץ ביום זה היקר ל"ג בעומר טו"ב ימים קודם מתן תורה, ולכבוד נשמת מאור התורה בוצינא קדישא אשר נתגלה ביום הזה, וביום הזה עלה לשמי מרומים והוא יומא דהילולא דיליה לאורו נסע ונלך, לכבוד ספרו הקדוש זהר המאיר ומבהיק מסוף העולם ועד סופו (אשר כתב ר' אבא ביום הזה), והוא מאיר לנו בגלותינו עד כי יבא משיח צדקנו דאתמר ביה ויאמר אלקים יה"י או"ר (בגימטריא ע"ב ס"ג מ"ה ב"ן) זה אורו של מלך המשיח יבא במהרה בימינו ויגלה לנו האור הגנוז, והמשכילים יזהירו כזהר הרקיע, ותבין לפי"ז אשר נתאמת לנו מאנשי אמת אשר השמחה ביום הזה על ציון ר' שמעון בן יוחאי היא שלא כטבע דכתיב אור צדיקים ישמח [משלי יג ט]:


ייש"כ על המקור.
ותודה על הטרחה.
אני התכוונתי לשאול אם יש לזה מקור בכתבי המקובלים.


הדיון הוא בדברי מהרצ"א זי"ע

אבל אעתיר לכ"ת בהעתקה מסידור רבי שבתי (שפתוח לפני, לא נמצא באוצר), סוד ספירת העומר:
מצוה לילך על קבר של רשב"י ובנו ר"א בל"ג בעומר.
ואין לומר אז נחם בברכת תשכון.
והרב זלה"ה הלך שם עם אשתו וב"ב וישב שם ג' ימים

זאינץ
הודעות: 499
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי זאינץ » ד' מאי 12, 2021 10:33 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:דרשו רבות איננה חגיגה וגם לא תהלוכה, וההבדל הוא פשוט.
הריי"צ לא ראה את הבעש"ט ואין לנו שום עדות על ה'טיש' הזה, וכבר הערתי למעלה על שכתוב ההיסטוריה שבדור הששי. ור' ברוך ממז'יבוז לא עשה תהלוכה, ולא מדורה, אלא ירה בחץ וקשת, לפי מספרי הסיפורים. וכן יעשו כל נכדיו ותלמידיו הצועדים בדרכו, כולל שאר הדברים שהיה עושה. ואני כתבתי בראשונה שראזוואדאוו היה יוצא מן הכלל, לכן דיברו ע"ז. וזה ראזוואדאוו גרידא, לא דזיקוב, לא ראפשיץ, ולא שאר מקומות. מסופקני אם בנו ר' איציקל היה עושה כן, אבל אם כן אז אם ר' אליעזר יודקאווסקי היה עושה עסק גדול מזה, לא היה מפריע כ"כ.

זאב ערבות אינו מביע את הכוונה שלי כלל.
יצרו מנהג חדש, מנהג שאיננה נחלת כלל ישראל, ברוב רובו של הקהלות והחוגים. ולא עוד, אלא הקדישו את המנהג הזה, עד שזה מצדיק המון דברים שמצוות דאורייתא לא היו מקדישים.
כאשר התחילו עם המדורות בחו"ל, שאלתי מנהל של חדר מסויים למה הוא עושה את זה, והוא ענה לי "בידור כשר". כלומר, שצריכים לעשות בידור עם הילדים, ופה מצאו איזה תירוץ. נו נו, אבל בשנה זו למשל, כאשר ברור שיום ל"ג בעומר לא היה יום מוכשר לבידור, האם ביטלו את זה? האם הבינו שזה עדיין אינו אלא בידור, וצרת הרבים דוחה אותו? ב"ה שכמעט כל החדרים שבליקווד ביטלו את אירועי ל"ג בעומר (בחדר של הילדים שלי לא עושים מדורה כלל, אבל הדברים האחרים). אבל אדמו"ר אחד, שלא אביו ולא זקניו עשו מדורה, החליט לפני כמה שנים לעשות מדורה. ולמען ה' לא היה מוכן לבטל את זה השנה הזו?

חלק עיקרי מהיהדות שלנו הוא קשיות ערפינו, שהמנהגים שלנו הם מוצקים מדור דור, בנויים ומיוסדים על אדני פז. כאשר אנחנו מוכנים לשנות נוהלים ולאמץ מנהגים חדשים תוך לילה אחד, ולהקדיש אותם לאחמ"כ כאילו היו מנהגי הנביאים, חסר לנו בחלק זו של היהדות. ישראל'יק - אתה זה שמתלוצץ על ה'דבר הקשור ליהדות', על חוזק המנהגים שלנו ותוקפם. בברסלב באוקריינא לא עשו מדורות ולא ידעו ל"ג בעומר מהו.

זה הדבר שמפריע לי מחגיגת ל"ג בעומר במתכונתו של היום.

במירון המנהג היה נפוץ רבות בשנים עד שהאו החיים הק' ג''כ השתתף בזה,הדלקת מדורות לא היה נהוג אך ריבוי מאורות בבתי כנסת היה נהוג הרבה עד שהביאו הבני יששכר[משמע כבר היה קיים ענין זה קודם].

זאינץ
הודעות: 499
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי זאינץ » ד' מאי 12, 2021 10:35 pm

נמצא רבות בקונטרסים ובספרים אודות עריכת שולחנות וכו' של צדיקי הסידות בלג''ב[ובהם הילולא דרשב''י לריא''ז מרגליות בין פסח לעצרת ועוד].

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מאי 12, 2021 10:38 pm

ישראליק כתב:אז אנחנו בדף אחד, שכל מקום היא בחזקת סכנה; אז למה להתקיף את החסידים הפרימיטיבים שרוצים קצת התעוררות, שצריכים לעשות סדר שם?!
האסון שקרה במירון הי' משמים לסיבות שרק הקב"ה יודע. והרבנים הגאונים שליט"א, כל אחד מעורר על דברים שלפי דעתו יכול לעורר רחמי שמים שימתקו הדינים מעל עם ישראל, אז מהו ההתקפה על החסידים שרוצים לבוא שם ולהתעורר לעבודת ה' וכו', אם יש לזה מקור או אין, תן להם לישראל להרגיש התעלות רוחניות, אם זה אמיתי, ואם יש לזה מקור או מסורה - לא משנה.
בכל מקום צריכים רחמי שמים, ומהו ההתקפה על הנוסעים למירון?!

נכון כל מקום בחזקת סכנה, אך עולם כמנהגו נוהג וכל עוד עשית את ההשתדלות למעט בסכנה יצאת ידי חובתך והשאר בידי שמים. איש לא תקף את החסידים הפרימיטביים אלא את המארגנים שהיו צריכים לדאוג לתקינות המקום לקבל המונים. ואכן לקבל קצת התעוררות זה ענין מאוד חשוב אך לא דוחה שמירה, כאילו לומר כיוון שאני סה"כ רוצה קצת התעוררות אז בוודאי הקב"ה ישמור אותי מכל רע, שכן עיננו רואות שקורים כל הזמן אסונות לאנ"ש ולא ניתן לסמוך על כך שאכן דיני שמים הומתקו לבקשת האדמורים והרבנים הגאונים שליט"א.
אהקריאה שלך שתן להם לישראל להרגיש התעלות רוחנית היא נאיבית - מי מונע מהם? אז אני חוזר על דברי, לא משנה במי מדובר אם הדרך לאותה התעלות קשורה בסיכונים צריך לעשות חשבון האם כדאי הדבר, נסיעה בדרכים, צפיפות, דוחק וכו' ולא לסמוך על רחמי שמים.בקיצור יש כאן שני מישורים: האחד מצד המארגנים שיש להם אחריות על תקינות המקום להכיל המונים, והשני מצד המשתתפים שצריכים לעשות קצת שיעורי בית לפני הנסיעה ולא לנסוע בעינים עצומות סתם כך ולסמוך על ניסים ורחמי שמים כי זה לא מובטח לאף אחד.
כל מה שכתבתי כאן זה פשוט מהצד הפיזי של הדבר ללא קשר לחשבונות שמימיים או אחרים שהם נושא אחר שאין לי בהם הבנה.

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: אסון מירון תשפ"א - וגם דמם הנה נדרש

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מאי 12, 2021 10:43 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:זאב ערבות אינו מביע את הכוונה שלי כלל.

מדוע אתה אומר זאת? אמנם אין לי כושר הבעה כשלך וגם לא מעז לכתוב בצורה כה בוטה אלא רק מורח מסביב אך כמדומני שדעתי כדעתך.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים